Heisann folkens, da fyrer jeg av stafetten med min samling. Jeg tar et lite forbehold om at jeg bare dekker klokker som fungerer og er i bruk – roteskuffen blir oversett i denne runden.
1) Jeg lurte fælt på om jeg skulle gidde å kjøre noen rekkefølge på klokkene, men fant ut at det blir tilfeldig utenom førstemann. Dette er klokken som bærer mest sentimental verdi og vil aldri forlate samlingen. Den tilhørte min bestefar og stammer fra tidlig 60-tallet, men er fremdeles en total stunner, Certina DS:
Specs:
Diameter: 36mm
Tykkelse: 11mm
Lug-to-Lug: 46mm
Urverk: Manuelt
Vis vedlegg 381346
2)Kombinerer to modeller fra samme serie siden de utfyller hverandre. Disse to har vært «kategori-ledende» innenfor budsjettklassen over lengere tid. SNK807 og SNKL23 var for meg, som med mange andre, starten på klokkereisen. De tilhører Seiko 5 serien og kommer med automatisk urverk, hardlex glass, forskjellig finish på urkasse. Alt dette for så lite som 79$, ny i boks! Jeg elsker at de greier å få så stor variasjon i serien og at de greier balansen mellom å være et alternativ for massene og Seiko entusiastene. Selvfølgelig er «Seiko-shuffelen» for å riste i gang urverket helt konge!
Specs:
Diameter: 37,5mm
Tykkelse: 10,5mm
Lug-to-Lug: 44mm
Urverk: Automatisk
Vis vedlegg 381347
3) Neste ut – vintage inspirert kronograf, Tissot Janeiro. Dette designet stammer fra et av deres tidligere design fra 30-tallet. Jeg vet at mange begynner å bli lei denne typen klokke som prøver å være noe den ikke er (?), men jeg er så svak for gylne detaljer – og særlig på svart skive! Den er rimelig opptatt med både tachymeter og telemetre, time tall, løpende sekunder, kronograf register (30 min) og dato. Men jeg merker at dette er et gjennomtenkt design. Sub-dialene er satt i kontrast med at de har sunburst børsting og er plassert på 9 og 12, ganske uvanlig. Datohjulet er også i en gylden utførelse. Urverket er manuelt og trekkes av en stor krone og opptrekket er så digg at jeg har sett frem til siden anskaffelsen. En siste detalj er at de har krympet sin egen logo, til å kunne skimtes rett over der viserne festes, bravo Tissot!
Specs:
Diameter: 37,5mm
Tykkelse: 11,8mm (Hallo! Mekanisk kronograf??)
Lug-to-Lug: 44mm
Urverk: Manuelt
Vis vedlegg 381348
4) Okai, nå må det dukke opp noen divers. Velger å kjøre en kombo igjen, da dette også er fra samme merke (ser en trend?). Zelos er et mikromerke fra Singapore og drives av Elshan Tang. Merket har nesten det man kan kalle en «cult following» og eget fora, blant annet på FaceBook, der de deler bilder og får bidra inn mot videre produksjoner. Swordfish-serien er kanskje den mest «mainstream» serien med størrelse fra 38-42mm, 200-300m vannresistens, med og uten dato. Noe av det jeg finner fascinerende med merket er at de svært eksperimentelle med materialer, både på kasse og lenke, men også skive og bezel. Jeg har gått for en i titan og en i bronse, noe som er relativt edruelig i Zelos-sammenheng.
Bronse er slik jeg har forstått det et elsk/hat material, der noen dypper klokkene i ulike væsker for å trigge voldsom patina. Jeg er nok ikke helt der, men jeg liker tanken av at min bronseklokke har en patina basert på hvor den har vært, mørk og matt.
Dette var mitt første møte med materialet titan og da grade 2. Herlighet for et digg material, lett og relativt bestandig. Liker hele pakken her med sandwich skive, bonkers lume, god lyd og følelse på roterende bezel, tool-less mikrojustering i låsen og ikke minst originalt design!
Specs Brone/Titan:
Diameter: 40/42mm
Tykkelse: 12/13mm
Lug-to-Lug: 46/48mm
Urverk: Automatisk
Vis vedlegg 381349
5) Tilbake til Tissot, men denne gangen ikke vintage inspirert, ren vintage. Tissot Visodate fra 50-tallet. Honeycomb skive med gylne detaljer, samt et «Ranger» oppsett med 6-9-12 og dato på 3. Fin creme patina på skiven. Eneste hodepinen oppstår når den blir liggende, det er ikke quick-set dato, noe som gjør at man må manuelt scrolle til riktig dato… Ellers helt topp! Denne ble anskaffet tidlig og kom i samme handel som en Seastar, dette ble lærdom at billig vintage kan bli ikke-fult-så-billig etter nødvendig service.
Specs:
Diameter: 34mm
Tykkelse: 10,5mm
Lug-to-Lug: 44mm
Urverk: Manuelt
Vis vedlegg 381351
6) Denne var jeg usikker på om skulle få bli med, da jeg har tatt meg selv i å føle mild «skam» av å gå med den i senere tid. Men den kom i samlingen før avføring traff viften, og den tilhører klokkehistorien. Vostok/Boctok hadde en viss tilstedeværelse i klokkemiljøet med Amphibia serien, og særlig da «Scuba-Dude» designet. Merket er kanskje mest kjent for å produsere billige men robuste mekaniske urverk. Denne tilhører serien Komandirskie og kommer med et manuelt urverk som har en artig jukse quick-set dato der en kan jogge viserne fra ca 01:00 tilbake til 20:00. Mange av klokkene har også en litt spesiell krone som sitter løst og er designet med slingringsmonn til å bevege seg i stedet for å brekke. Kassen er av krombelagt messing og krystallen er plast.
Specs:
Diameter: 40mm
Tykkelse: 11,5mm
Lug-to-Lug: 46mm
Urverk: Manuelt
Vis vedlegg 381353
7) Alle samlinger må ha X, sier de uvitende. Jeg er da en av de uvitende. Alle samlinger må ha en Casio, og min samling har en F-91w. Digg liten sak som er blitt brukt av både Obama og Usama… Den koster det samme som en halvliter på Aker Brygge og er utstyrt som en Grand Complication (høygafler og fakler). Nuff said.
Specs:
10/10 på alt
Vis vedlegg 381354
8) Fra spøk til revolver, Hamilton er et merke jeg har fått øyene litt opp for. De har en utrolig historisk katalog, nesten en Longines Light får jeg inntrykket av. Denne tar også inspirasjon fra 30-tallet og jeg tror den prøver å etterligne modellen «Bartley». Selger oppgir produksjonsår fra 90-tallet og merkelignok klassifiserer den som en kvinneklokke, selv om Cartier hypen brenner for fullt. Kassen er asymmetrisk og er tykkere på 12 enn 6, selve lokket og lugsene er kurvet så den legger seg godt på lanken. Jeg har gått mot mine egne regler på denne, kassen er av stål med gylden pvd coating, men jeg tror ikke denne hadde hatt samme sjarm uten de gylne detaljene.
Specs:
Diameter: 23mm
Tykkelse: 7’ish mm
Lug-to-Lug: 39mm
Urverk: Quartz
Vis vedlegg 381355
9) Siste mann ut er også min siste anskaffelse. For dere som frekventerer Credor-tråden så ga jeg mine bedre side en two-tone titan/gull Credor. I gavesøket fikk jeg sett litt av hva som gjemmer seg der ute fra merket, og det er mye morsomt! En del er rene dameklokker, typ cocktail, men det er også en del kreative unisex modeller. Jeg falt for en modell med integrert lenke fra 1980, selvfølgelig med gylne detaljer (jupp, jeg er helt hodestups for gilt). Artig hvordan integrasjonen mellom kasse og lenke nesten ser adoptert ut fra Locomotive, som kom ut 1-2 år før, selv om de andre elementene absolutt bærer sin vekt. Denne har fått mye armtid i det siste og vil nok få mer med tanke på den legger seg helt flat på lanken og smyger seg under både genser og jakke.
Specs: (bli sjokkert)
Diameter: 31mm
Tykkelse: 5mm
Lug-to-Lug: 48mm
Urverk: Quartz
Vis vedlegg 381356
Da takker jeg for meg og ser frem til de fremtidige bidragene i tråden. En særlig takk går ut til initiativtager
@Dazed
*Forbehold om skriveleiferPangstart