Kjøpe rolex klokke som er kjøpt i utlandet

Det.viktigeste er klokka, sertifikatet og boksen. Sertifikat er nesten must for nyere klokker. Boks er selvsagt fint å ha. Resten, som kvitteringer etc., er vel førsteeierens sak, eller... o_O

Redigert:
Jeg synes det er veldig bra at papirer på betalt MVA etterspørres ved salg av nyere og dyre utenlandskjøpte ur.

Ja, jeg vet at dokumentasjonen av og til kan være ganske dårlig - men det er flott med oppmerksomhet rundt temaet. Det er ikke greit å snyte samfunnet for MVA, enten det er snakk om å importere kostbare ur uten avgift eller å eksportere dem uten avgift for så å ta dem tilbake for videresalg :mad:

Jo mer oppmerksomhet rundt temaet, desto større sjanse for at prisene vil kunne påvirkes.

Det er ikke alltid jeg betaler min skatt med glede, men det kunne virkelig ikke falle meg inn å gå på grønt med en klokke kjøpt i utlandet - ei heller kjøpe en kostbar klokke jeg visste var tatt inn uten MVA.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at dette er noe jeg har blitt mer oppmerksom på og mer opptatt av de siste par årene. Men jeg har aldri noensinne tatt inn en klokke uten å betale mva, selv om jeg helt sikkert har videresolgt noen som er smugla inn. Det vil neppe skje igjen.

Dobbeltmoral? Heller utvikling.

• Liker
Reaksjoner: Pippen, 123uno og aek
Tankegangen om at en bare skal kjøpe klokker som kan bevises kjøp av Norsk AD, vil begrense utvalget i bruktmarkedet vesentlig. Hadde alle tenkt på denne måten ville markedet blitt snevret inn betraktelig, og mange spennende ur ville aldri sett det norske markedet. Det samme gjelder dersom alle skulle utelukkende kjøpt klokker hvor bevis på betalt moms foreligger. Dette ville jo tørket ut hele markedet i norge for Vintage ur. Et interessant spørsmål er om du hadde nektet å tatt i mot arv av vintage klokke dersom, du vet klokken ikke er momset inn men kjøpt i utlandet (for 30-60 år siden)?

Det ville vært enkelt å ta inn masse ur, betale mva. på et av dem og så selge alle sammen som legitime etter å ha kopiert opp "mva. kvitteringen".

Ja. Det er også enkelt å svindle Nav eller rane en butikk. Hva er poenget?

Tror ikke poenget mitt plager mvahylekoret. Det et nemlig bekymringen for ikke å få forsikret urene sine som driver dem, ikke samvittigheten overfor fellesskapet. Selv om det et det de hyler om.

Selv momser jeg alle ur inn, fordi ikke ønsker å lyve/snike/lure. Men jeg maser ikke om mva. papirer når jeg forhandler om brukte ur i Norge - og jeg holder meg langt innenfor loven når jeg eventuelt slår til og kjøper:cool:

• Liker
Reaksjoner: Stamnes og Pollux
Skjønner ikke helt disse trådene med utenlandskjøpt, betalt mva, selger er norsk / utenlandsk / hvit / sort. Skal du kjøpe et ur som koster noen kroner er det en selvfølge for min del at du sjekker opp selger og kontrollerer tilgjengelige dokumenter. Ser dette bra ut - kjøp, ser dette ikke bra ut - walk away.
Tom

Kan jeg driste meg til å konkludere med at om en kjøper uret nytt fra en seriøs forhandler fra utlandet, og klokken blir importert lovlig inn i landet med all mva. dokumentasjon, så er denne klokken «like god» som samme ur fra norsk AD og like lettsolgt om en skulle selge videre?

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Kan jeg driste meg til å konkludere med at om en kjøper uret nytt fra en seriøs forhandler fra utlandet, og klokken blir importert lovlig inn i landet med all mva. dokumentasjon, så er denne klokken «like god» som samme ur fra norsk AD og like lettsolgt om en skulle selge videre?

Tja, det burde nok være slik - men jeg er ikke så sikker i praksis. Et relativt nytt ur kjøpt i utlandet, med alle papirer i orden, bør ikke være noe vanskeligere å få solgt enn et tilsvarende "norsk" - til samme pris.

Det finnes imidlertid mange tråder om temaet, en av utfordringene har blant annet vært vrange AD'er som kvier seg for å ta inn ur de selv ikke har solgt.

For min del skal jeg ha god rabatt hvis jeg velger å kjøpe nytt/brukt i utlandet, med mindre man snakker om ur det rett og slett ikke er mulig å få tak i her hjemme. Jeg synes det er viktig å støtte lokale urmakere, og norsk kjøpslov er verdt noen kroner :)

• Liker
Reaksjoner: aksgro

Det er for dristig. Ved behov for service eller garanti på en bruktkjøpt Rolex vil de fleste føle seg mest bekvem med å få dette gjort hos opprinnelig AD. Og siden denne muligheten er er tilgjengelig for mange ved bruktkjøp gir det bedre pris ved salg. Ikke åpenbart for alle her inne, men like fullt ganske logisk. Consigliere påpeker dette poenget og et par til, og jeg slutter meg til alle.

Jeg er forholdsvis ny i dette gamet, så det forklarer sikkert at jeg ikke henger helt med på dette. At det er logisk at det skal være mer bekvemt å utføre en service hos opprinnelig AD vs et annet sertifisert verksted høres rart ut i mitt enkle hode. Hva er det som gjør dette mere bekvemt?
Om jeg hadde kjøpt en brukt klokke opprinnelig kjøpt hos Bjerke, hadde ikke jeg hatt betenkeligheter med å levere klokken inn til feks Askeland, Jørgensen , Saastad...... Hva er det som gjør at flesteparten da heller vil levere denne Bjerke, i dette tilfellet ?

Jeg kom inn på denne tråden da jeg vurderer å kjøpe en ny Submariner fra utlandet, da en kan få en ny en for samme pris som en godt brukt, og jeg tenker det er helt greit å ta en service på denne i Norge, eventuelt at Norsk AD sender den inn til Rolex, men som sagt, mulig jeg er i mindretall av en eller annen grunn.

Jeg spurte en kjent AD fra nord om dette og han svarte at så lenge garantikort er stemplet og mva-kvittering er på plass, skal ikke dette by på problemer for hvem som helst forhandler over hele verden!

Like god? Ja selvsagt. Fra AD er Rolex=Rolex over hele verden.

Like lettsolgt? Nei.

......At det er logisk at det skal være mer bekvemt å utføre en service hos opprinnelig AD vs et annet sertifisert verksted høres rart ut i mitt enkle hode. Hva er det som gjør dette mer bekvemt?......

Bekvemt er ikke hovedsaken. Kun en av flere grunner. Det tidligere innlegg i denne tråden viser, mine egne inkludert, er at mange (evt. en del eller muligens bare noen) foretrekker å kjøpe bruktklokke med norsk opprinnelse dersom de har valget. Dermed blir disse lettere omsettelige en utenlandskkjøpte.

Inntil noen hevder at det er best med utenlandsk opprinnelse står jeg for logikken.

Men dette er jo ikke på ingen måte absolutt eller sort/hvitt. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å slå til på den muligheten du beskriver: "jeg vurderer å kjøpe en ny Submariner fra utlandet, da en kan få en ny en for samme pris som en godt brukt".

Lykke til, du får den servet og ivaretatt hos norsk AD.

• Liker
Reaksjoner: allak
Jeg er definitivt villig til å betale mer for en klokke kjøpt hos en AD jeg kjenner.

Av nysgjerrighet hvorfor er du det?

Er det for å støtte oppunder AD du kjenner?

Og tenker du fortatt slik om klokken er over 5 år og reklamasjonstid og garantitid er ute?