Klokkecafé – løst og fast om klokker

Min 17mnd gamle datter har idag for første gang på egenhånd funnet frem IWC-katalogen. etter en stund frem og tilbake virket hun mest fornøyd med Portugese Tourbillion Hand-wound i red gold. Dyrt valg men en stor dag for meg, man kan tydeligvis prege små mennesker. Hvils jeg nå bare kan få henne over på Pilotserien.....

Det er noe ved IWC og Portuguese-linjen. Og hunkjønn.....
For egen del har jeg alltid - og jeg mener alltid - fått de svært så rosende ord fra kvinnene når jeg har Portuguese på hånden.
Den er en solid og meget tiltrekkende ice-breaker....:cool:

Det virker som din unge, kresne, klokkebevisste er på en vakker vei.....
;)

En sak jeg lurer på ......
Dette er sikker forskjellig fra urverk til urverk, men tar det lang tid å å trekke opp et manuelt urverk med stor gangreserve? F.eks. å trekke opp et Panerai 2002-verk en gang i uken. Det skal vel litt til å trekke opp 3 gangfjærer for en ukes drift?

På onsdag satt jeg med en 8-days panerai. Den hadde stoppet, så begynte likefullt å trekke den. Det tar tid ja. Mye tid. Men du verden så hyggelig. Den som ikke har tid til å trekke en slik klokke i løpet av uken, kan ikke ha særlig bra liv.

Snodig, sitter igjen med en helt annen opplevelse med PAM197. Synes JLC 8-dagers verket gitt fort å trekke.

På onsdag satt jeg med en 8-days panerai. Den hadde stoppet, så begynte likefullt å trekke den. Det tar tid ja. Mye tid. Men du verden så hyggelig. Den som ikke har tid til å trekke en slik klokke i løpet av uken, kan ikke ha særlig bra liv.

Kvalitetstid kaller vi det. :D

Snodig, sitter igjen med en helt annen opplevelse med PAM197. Synes JLC 8-dagers verket gitt fort å trekke.

Var p.2002 jeg satt med. Om det er annerledes vet jeg ikke. Men jeg gadd ikke trekke lenger enn til 3 dager. Da hadde jeg inntrykket om at jeg aldri ble ferdig.

Ikke negativt synes jeg. Kan godt sittebet kvarter å trekke jeg. Men det tok tid.

Vet ikke med dere folkens men for min del, etter ti år med small seconds subdial er det befriende å igjen se centralsecondhanden drive avgårde mot evigheten.:p

Noen som vet om en oversikt over antall arbeidstimer det tar å produsere (sette sammen) forskjellige klokker?
Alle merker er interessant men aller helst for Rolex, AP og PP.

Noen som vet om en oversikt over antall arbeidstimer det tar å produsere (sette sammen) forskjellige klokker?

Her er vel Lange og hans sønner et forbilde med montering/demontering/remontering i X cykler.

Urmakerne hos Bjerke har i snitt to Rolex på full service pr dag. Tror ikke de bruker så lange tiden på selve monteringen. De bytter glass og polerer om nødvendig, justerer, kontroller og trykktester i tillegg til demontering/montering, smøring og service + evt delebytte.

Tror jeg.

Urmakerne hos Bjerke har i snitt to Rolex på full service pr dag. Tror ikke de bruker så lange tiden på selve monteringen. De bytter glass og polerer om nødvendig, justerer, kontroller og trykktester i tillegg til demontering/montering, smøring og service + evt delebytte.

Tror jeg.

Minute, nå forlanger jeg en tråd med mye skrift og enda flere bilder om din nyervervelse! Og om opplevelsen på Bjerke :D
Har vi en deal? ;)

Er relativt sikker på at du kan se dette på prisen av en klokke, i hvert fall i forhold til hverandre :p.

Rolex er nesten bare maskiner, koster ikke så mye. AP og PP har en del mer manuelt arbeid; koster litt mer. A. Lange enda mer håndarbeid; koster masse.

Grande Complications osv er så og si bare 100% håndlaget og koster deretter...

Nøyaktig antall timer brukt tror jeg man nok må anse som en ganske godt voktet hemmelighet hos de forskjellige.

Er det bare jeg som liker denne ?

87095_modelbig_essai_bas_modelbig.jpg
[/IMG]

Morsom og fantastisk fascinerende video, men hva slags klokke er det Mike Massimino bruker? Som har vært i verdensrommet? Noen som ser det?

[video=youtube;cVg-snQdrms]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cVg-snQdrms[/video]