Klokkecafé – løst og fast om klokker

Er litt usikker på om det er fasiten, men etter en del googling ser det ut til Aquastar sin Seatime var, om ikke den første, ihvertfall en av de første med intern bezel. Det var ihvertfall den første modellen som hadde én krone med to funksjoner (både klokke og intern bezel), sier internettet.

Finner litt forskjellig informasjon, men ikke noe konkret som sier at "denne modellen fra merke x" var den aller, aller første.

Jeg synes uansett det er interessant at den brukte bare en krone for å operere både bezel og justere tid, i motsetning til senere ur som hadde en krone til hver. Kanskje de fant ut at dette var mest praktisk?

Redigert:
Irriterende at det er såpas dårlig utvalg av inside/reverse/Breitling-style deployantspenner Jeg trenger en der spennen går langs den korte enden av remmen (den uten hull) og så godt som alle går andre veien, I tillegg kaller alle ulke butikker de som går "riktig vei" for meg for helt forskjellige ting. Blir vanskelig å finne en da, spesielt når jeg trenger en som er gulldublé.

Ang. bexeldiskusjonen synes jeg bidiretional er praktisk til å time ting, kjekt at man kan justre underveis. Sjansen for at den flyttes ved et uhell er ganske liten, og det er vel ikke så mange som faktsk bruker bezelen til livsviktig nedtelling for å unngå dykkersyke eller verre skader. ;)

Det er noe med kredibiliteten, ikke mange Land Rover eier som bruker snorkelen på bilen, men det at den KAN krysse en mindre elv er kult.
Hørte jeg WR på 1000m+, automagisk He-ventil og annet klokkesnadder :)

Jada, jeg synes og en dykker skal tåle noen hundre meter. Og helst faktisk være testet/ISO-sertifisert, hvis de koster mer enn en sxk007 ^^. Men siden selv dykkere nå aldr ville funnet på å hoppe i havet uten en dykkercomputer (på seriøse dykk i hvert fall), så akkurat bi-bezel plager meg ikke. Men teknisk korrekthet og kompliserbart er jo alltid et pluss for en nerd.

Noen med erfaringer med endeleddende til Eugene Etur fra TRF?
87374324_09112012160523_4464_3.jpg

Syntes det så bra ut!

Da har min snart to år gamle datter knust sitt fjerde glass:) jenta har heldigvis næringsvett og gikk denne gang for min kones rimelige ur:)

Da har min snart to år gamle datter knust sitt fjerde glass:) jenta har heldigvis næringsvett og gikk denne gang for min kones rimelige ur:)

Da min den gang to år gamle datter fiklet med barberhøvelen sa jeg NEI så høyt og tydelig at hun ikke rørte en barberhøvel igjen før hun ble voksen.

Har du forsøkt noe lignende?

;)

Da min den gang to år gamle datter fiklet med barberhøvelen sa jeg NEI så høyt og tydelig at hun ikke rørte en barberhøvel igjen før hun ble voksen.

Har du forsøkt noe lignende?

;)
Da min datter de tre siste gangene har gått for min kones rimelige Citizen Military(forøvrig et pent ur), så har jeg latt være. Prøver å bruke det som metode til å få min kone til å forstå at hun må få seg noe med safirglass istedet:eek:

Jada, jeg synes og en dykker skal tåle noen hundre meter. Og helst faktisk være testet/ISO-sertifisert, hvis de koster mer enn en sxk007 ^^. Men siden selv dykkere nå aldr ville funnet på å hoppe i havet uten en dykkercomputer (på seriøse dykk i hvert fall), så akkurat bi-bezel plager meg ikke. Men teknisk korrekthet og kompliserbart er jo alltid et pluss for en nerd.

Jeg dykker etter tabeller og bruker sjeldent computer. Bruker en bottomtimer (dybdemåler, tidtaker) og bruker dykkeklokke som back-up.

I min amatørsjorgang telles den timerdingsen som dykkercomputer. :p

for en stund siden var det snakk om en tysker som laget urkasser for et par småprodusenter, som ogsåfra tid til annen laget klokker ogsolgte disse på ebay. Er det noen som husker hva han heter så jeg kan grave rem en link. Et sk på forumet etter tysk og urkasse gav ikke treffet jeg trenger, merkelig nok.

for en stund siden var det snakk om en tysker som laget urkasser for et par småprodusenter, som ogsåfra tid til annen laget klokker ogsolgte disse på ebay. Er det noen som husker hva han heter så jeg kan grave rem en link. Et sk på forumet etter tysk og urkasse gav ikke treffet jeg trenger, merkelig nok.

Kemmner?

Takk! ROland Kemmner, visst var det ham. Noen som vet om har en side eller et webalbum noe sted med bilder av de ulike klokkemodellene han har? Såvidt jeg har fått med meg er det mulig å sende ham en mail/ringe og bestille klokker som ikke ligger ute på ebay (brukernavn: erkahund) for øyeblikket, men da må man jo vite hva man skal ha.

Såvidt jeg har forstått etter å ha søkt en del selv, er eneste (beste?) måten å finne det du vil ha å følge med på ebaysiden hans (den oppdateres visstnok ganske ofte) - eller finne bilder av ur som andre har kjøpt av han, og sende han en mail. Men man bør være forberedt på lang responstid, han er en travel mann :)

Takk! ROland Kemmner, visst var det ham. Noen som vet om har en side eller et webalbum noe sted med bilder av de ulike klokkemodellene han har? Såvidt jeg har fått med meg er det mulig å sende ham en mail/ringe og bestille klokker som ikke ligger ute på ebay (brukernavn: erkahund) for øyeblikket, men da må man jo vite hva man skal ha.

kemmner watches - Google-søk

Sikkert greieste muligheten for å finne den rette klokken.

Ja, jeg leste det. Synd de ikke finnes noe samlegalleri, jeg håpet det bare var søkeevnene som sviktet meg igjen.

Imidlertid har jeg falt voldsomt for Junghans Max Bill Chronoscope også... Den er jo en del dyrere enn Kemmner sine, men det rette ordet for denne må jo rett og slett være nydelig.

027-4600-00-big.jpg

Er eldre ur som er merket kun LeCoultre like "anerkjent" som de som er merket Jaeger-LeCoultre?
Wikipedia sier (påstår?) at det er "betydelig forvirring" blant samlere selgere rundt bruken av LeCoultre navnet i Nord-Amerika, mye på grunn av at Longines-Wittnauer gruppen sto for distribusjonen av LeCoultre, samt Vacheron Constantin.

Hva mener asylet? Er en LeCoultre like genuin som en Jaeger LeCoultre?

Computer regner ut no-deco time til enhver tid under dykket, og baserer seg på avanserte deco-modeller som Bullman m.m. Fint det, men en computer gjør at man ofte slutter å tenke selv. Det er ikke fint! :)