Klokkecafé – løst og fast om klokker

Ja, noen klokker kan bli in-house og med ETA...
Disse tallskiver er mest brukt til monterings øvelse med ETA urverk på urmakerskoler.
(6398-1 for den tallskive)
 
I et noe spontant utfall på vaskerommet brukte jeg en skurepad fra 3M på en Planet ocean clasp for å se om den tok en ripe. Gikk litt hardt tilverks og nå er claspen altfor grovt børstet. Er det noe jeg kan bestille hjem som jeg kan fikse det med eller må jeg ta meg en tur til urmakeren?
 
I et noe spontant utfall på vaskerommet brukte jeg en skurepad fra 3M på en Planet ocean clasp for å se om den tok en ripe. Gikk litt hardt tilverks og nå er claspen altfor grovt børstet. Er det noe jeg kan bestille hjem som jeg kan fikse det med eller må jeg ta meg en tur til urmakeren?
3Ms ScotchBrite 7447 benyttes av "Rolexkjennere". Du kan også bruke en slik kjøkken-skrubbesvamp. Benytter det siste selv for å "restituere" en 93150-lenke.

20140404155202.jpg
 
Nesten alle Swatch og Flik Flak er da inhouse ETA ;)

Ja.
Det er en veldig feil generell oppfatning at de ETA urverk=Not in-house.
Og det er fordi opprinnelig de har vært solgt til mange varemerker som tilhører ikke Swatch-Group.
I teori, alle varemerker som tilhører S.G og som bruker ETA, får seg urverk fra eget hus og er dermed "in-house".
Klart det at ETA fabrikken er ikke under samme tak som de andre merker.
Men, for eks. er de Panerai in-house urverk tenkt, tegnet, montert sammen under Panerai sin tak? Egentlig nei...
Og mange er i samme "posisjon" som ingen er forstyrret av...
Jeg snakker om det der: http://www.tidssonen.no/forum/threads/inhouse-kontra-eta-omega.33350/
Alt handler om eksklusivitet og så lenge blir de ETA,Valjoux,Valgranges urverk solgt til andre merker, blir det aldri omtalt som in-house for Swatch-Group sine varemerker.
En god del år siden, Swatch-Group hadde lyst å slutte med salget av disse til andre og de har redusert sine leveranser de siste årene.
Men de er så stor og har gjort så mange varemerker avhengig , at den Sveits rettsystem tvinger dem fortsatt til å selge videre til andre: For å ikke straffe disse varemerker som selvfølgelig kan ikke bli in-house "over natten"...Yeah...Right...
Mange av disse varemerker har tjent M$ over årene og har aldri investert i in-house produksjon: Nå melker de på Soprod, Selitta, Technotime, Miyota etc etc... siden ETA sin produksjon blir mindre og mindre som avtalt i den "deal" de har gjort med rettsystemet i Sveits.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tutto
Jeg fikk en trivelig mail fra min bror; @chrgod. Han hadde funnet den gamle klokken min!
En Antima fra tidelig 70-tallet.
20150928_Gjennfunnet%20Antima.jpg


Dette er min andre klokke. Jeg hadde en helt maken først. Den var uten det grønne skjæret/farvespillet i skiven. Den ble stjålet da vi hadde gymtime. Jeg hadde lagt klokken ned i skoen og noen sokker over. Da vi kom ned etter gymtimen var klokken borte. Jeg trengte en klokke og fikk da denne etter en liten tid. Denne fulgte meg i mange år. Jeg tror det må ha vært frem til jeg fikk konfirmasjonsklokken in... (Tissot PR 520 som det også er bilder av her).

Dette var en artig venn å se igjen!
Normalt hadde jeg skinnremmer på den. Hvor denne elastiske stålremmen kommer fra husker jeg ikke nå.

8
 
Vet ikke om noen har diskutert dette her inne før, men... Var innom den nye butikken til Bjerke i Øvre Slottsgate i dag. Store og flotte lokaler. Og plass til mer, tydeligvis... De fortalte at de snart var på plass med et nytt merke som ikke finnes i Norge fra før. De ville ikke si noe, men avkreftet heller ikke da jeg foreslo Blancpain.

Noen som har mer inside info? Noen som har tro på at for eksempel Richard Mille eller HYT dukker opp?
 
  • Liker
Reaksjoner: Furch og Thomas84