Klokkecafé – løst og fast om klokker

Den GP'n er knalltøff og jeg må innrømme at det frister å grave dypt i lommeboka..
Men hva med den andre Sea Hawken som ligger på TS? @Hammerfjord

http://www.tidssonen.no/forum/threads/girard-perregaux-sea-hawk-ii-power-reserve.28557/

Som sier annonsen, denne 300m utgave ble startet i 2002: Altså 2 år før den 3000m.
Den er 42mm i diameter og 13,5mm tykk: Den 3000m er 44mm og 20,11mm.
Husk at den 3000m har en safirkrystall av 4,85mm og baklukke som er 5,9mm tykk...
42mm er SeaHawkII og den 44mm er SeaHawkIIPro.

Den 42mm i annonsen ser ut til å bli i stål og den 44mm "Pro" er i titanium(grade 2)
Begge har den 3320(dato/gangreserve) in-house urverk fra G.P og den 42mm var den første SH med in-house urverk faktisk.
Urverket er velprøvd siden 1994 og har keramikk kulelager på rotorens aksling som tåler mye mer slitasje enn de stål kulelager.
Data der: http://www.watch-wiki.net/index.php?title=GP_3300
 
Hva er dealen med heliumsventil? Er det fordi det brukes helium i dykkerklokker under metningsdykk? Heliumen kan passere inn/ut av klokken via ventilen? Uten at annen gass/frukt kommer inn/ut?
 
Hva er dealen med heliumsventil? Er det fordi det brukes helium i dykkerklokker under metningsdykk? Heliumen kan passere inn/ut av klokken via ventilen? Uten at annen gass/frukt kommer inn/ut?

Helium partikler er så små at de kommer seg inn i mest av alle klokker når de er i et heliumrik dekompresjonskammer og dykkekammer. Ventilen får den ut som du sier: Uten at gass/fukt kommer seg inn/ut.
Forklart der: http://thewatchlounge.com/what-is-a-helium-escape-valve-and-how-does-it-work/

Tenking om det der: http://www.hodinkee.com/blog/opinion-too-much-hot-air-about-helium-release-valves

Seiko sin 1000m(tåler mye mer) Marinemaster har en monocoque kasse(uten baklukke) og en L paking rundt krystallen som utgjør en dobbel tettning på den: Under og på sidene.
Da ingen helium kommer seg inn...
http://www.seikowatches.com/press_release/2015/RLS1503-03/index.html


De sekundviserene stopper mest sannsynlig fordi glasset er presset imot de...
 
Redigert:
Takk for god info @Hammerfjord og informative linker. Enig i at Pro utgaven er i litt annen liga men er litt usikker på om tykkelsen blir litt for mye av det gode..

Mulig jeg har misforstått men du skrev at den polerte utgaven (som din) kom i 2005. Den som er til salgs på TS er vel børstet? Ble de produsert med både børstet og polert kasse etter 2005?
 
OK, så kassen trenger ikke stå imot alt trykket, da trykket utlignes. Jeg tror Hodinkee artikkel kan være feil. Om trykket utlignes i dykkerklokke (tørt), vil klokke kunne fungere dypere enn hvis den ble utsatt for "Seiko"-testen
 
Takk for god info @Hammerfjord og informative linker. Enig i at Pro utgaven er i litt annen liga men er litt usikker på om tykkelsen blir litt for mye av det gode..

Mulig jeg har misforstått men du skrev at den polerte utgaven (som din) kom i 2005. Den som er til salgs på TS er vel børstet? Ble de produsert med både børstet og polert kasse etter 2005?

Det er noe jeg lurer om også: Hvis den børstet utgave ble produsert videre etter at den polerte utgave kom på banen.
Hvis ikke, betyr det at de "børstet" ble bare produsert i 1 års tid: Noe jeg tviler litt på.
Stor produksjon av den SH2Pro har det aldri vært heller. Hvor mange vet jeg ikke men min var helt ny og er i serienummer 800 hvis jeg husker riktig...
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
OK, så kassen trenger ikke stå imot alt trykket, da trykket utlignes. Jeg tror Hodinkee artikkel kan være feil. Om trykket utlignes i dykkerklokke (tørt), vil klokke kunne fungere dypere enn hvis den ble utsatt for "Seiko"-testen

Tørrtesting er relativt sjelden på "dyppdykking klokker".
Alle tester jeg så var lagd i kammer med vann...
 
Det er noe jeg lurer om også: Hvis den børstet utgave ble produsert videre etter at den polerte utgave kom på banen.
Hvis ikke, betyr det at de "børstet" ble bare produsert i 1 års tid: Noe jeg tviler litt på.
Stor produksjon av den SH2Pro har det aldri vært heller. Hvor mange vet jeg ikke men min var helt ny og er i serienummer 800 hvis jeg husker riktig...

Den SH2Pro som ligger på TS er i følge selger solgt i 2014 så da får man tro at den børstene utgaven ble produsert etter 2005 ellers har den ligget lenge :)
 
Den SH2Pro som ligger på TS er i følge selger solgt i 2014 så da får man tro at den børstene utgaven ble produsert etter 2005 ellers har den ligget lenge :)

"Solgt i 2014" betyr ikke "produsert i 2014"... Har du hørt om NOS?;)
Ja, noen av disse klokker kan ha sovet lenge i boksen.
Hvem vet når han sin klokke ble produsert: Han gjemmer serienummeret på bildet... Da kan jeg ikke si hvis den ble produsert før min eller etter... Mest sannsynlig før...
 
"Solgt i 2014" betyr ikke "produsert i 2014"... Har du hørt om NOS?;)
Ja, noen av disse klokker kan ha sovet lenge i boksen.
Hvem vet når han sin klokke ble produsert: Han gjemmer serienummeret på bildet... Da kan jeg ikke si hvis den ble produsert før min eller etter... Mest sannsynlig før...

Jeg skjønte nok at den ikke var produsert i 2014 ;) men jeg synes likevel den hadde ligget lenge hvis den var fra 2005, men det er selvfølgelig mulig :)

Etter litt googling ser det imidlertid ut til at GP produserte SH2Pro med både børstet og polert kasse samtidig.
Ser at det opereres med tre utgaver:
Børstet med gummirem, børstet med lenke og polert med skinnrem. Ser ut til at disse ble produsert samtidig og etter 2005.

Hvis man kan få oppgitt serienr bør man vel finne ut når den er produsert.
 
Jeg skjønte nok at den ikke var produsert i 2014 ;) men jeg synes likevel den hadde ligget lenge hvis den var fra 2005, men det er selvfølgelig mulig :)

Etter litt googling ser det imidlertid ut til at GP produserte SH2Pro med både børstet og polert kasse samtidig.
Ser at det opereres med tre utgaver:
Børstet med gummirem, børstet med lenke og polert med skinnrem. Ser ut til at disse ble produsert samtidig og etter 2005.

Hvis man kan få oppgitt serienr bør man vel finne ut når den er produsert.

Ok, takk for info!
Ja, jeg fikk i hendene en del klokker fra 70tallene som var aldri solgt: Med klistemerker på og alt.
Til og med en 60taller Omega Deville med lila "maling" bak kassen: Det der skulle egentlig fjernes av selgeren før den skulle bak disken.
Jeg synes at den SH2Pro polerte versjon ser ut til å ha litt mer dimensjon: Spesielt på bezelen.
Har aldri sett en børstet versjon i "live" : Er litt spent på den faktisk...:cool:
 
Er på utkikk etter min første Panerai, men som med alle andre merker er det MYE å sette seg inn i.. Har noen få kriterier..
Den må ha individuell sekundviser, ikke bygge for høyt, måle 40-42mm og kunne benyttes med gummirem. Ser at 312 florerer på K/S fra tid til annen, men har aldri fått testet disse ut i fht passform og høyde.

Er altså på jakt etter en innstegsmodell, så helst ikke noe helgull med 30dagers gangreserve.
Noen som kan sette meg i rett spor?:)