Klokkecafé – løst og fast om klokker

Er på utkikk etter min første Panerai, men som med alle andre merker er det MYE å sette seg inn i.. Har noen få kriterier..
Den må ha individuell sekundviser, ikke bygge for høyt, måle 40-42mm og kunne benyttes med gummirem. Ser at 312 florerer på K/S fra tid til annen, men har aldri fått testet disse ut i fht passform og høyde.

Er altså på jakt etter en innstegsmodell, så helst ikke noe helgull med 30dagers gangreserve.
Noen som kan sette meg i rett spor?:)

Av modeller jeg kommer på i farta har du 337/338 og 512, som vil oppfylle kriteriene om 40-42mm og ikke bygge for høyt. Dessverre dukker disse sjelden opp på bruktmarkedet i Norge, men 512 er fortsatt i produksjon, så nykjøp av denne kan være et alternativ. Det finnes nok andre modeller i tillegg, m
en har ikke disse friskt i minne.

312 er vel 44mm og bygger høyere enn de nevnt over. Men det er dumt å avskrive større Paneraimodeller (les: normale) før du har prøvd en på hånda, da utvalget er betydelig mye større. Så tipset blir vel å prøve noen forskjellige modeller på håndleddet, hvis du er i nærheten av en AD. Skulle f.eks. 312 passe størrelsesmessig har du mange modeller som deler noenlunde like kassemål, og muligheten for å finne noe interessant på det norske bruktmarkedet vil være større enn med de mindre modellene.

Håper dette var til hjelp. Lykke til! :)
 
Av modeller jeg kommer på i farta har du 337/338 og 512, som vil oppfylle kriteriene om 40-42mm og ikke bygge for høyt. Dessverre dukker disse sjelden opp på bruktmarkedet i Norge, men 512 er fortsatt i produksjon, så nykjøp av denne kan være et alternativ. Det finnes nok andre modeller i tillegg, m
en har ikke disse friskt i minne.

312 er vel 44mm og bygger høyere enn de nevnt over. Men det er dumt å avskrive større Paneraimodeller (les: normale) før du har prøvd en på hånda, da utvalget er betydelig mye større. Så tipset blir vel å prøve noen forskjellige modeller på håndleddet, hvis du er i nærheten av en AD. Skulle f.eks. 312 passe størrelsesmessig har du mange modeller som deler noenlunde like kassemål, og muligheten for å finne noe interessant på det norske bruktmarkedet vil være større enn med de mindre modellene.

Håper dette var til hjelp. Lykke til! :)

Her var det absolutt noen høyaktuelle modeller :)
Som du sier, så burde jeg få testet ut de ulike modellene snart, og se om fyrstikkhånda mi takler 44 mm elller ei. Samtidig er jeg usikker på om det er submersible eller radiomir modellene som frister mest. Takker for gode forslag @MrJensen !
 
Hva med denne, @Tobydobi ? http://www.tidssonen.no/forum/threads/pam-210.32385/
Riktignok 44, men de bærer ikke så stort som du skulle tro.

Virkelig en pen klokke @Thomas84 men her finnes det ikke sekundviser:( Etter å ha eid Meistersinger over en periode, har jeg funnet ut at jeg har et stort behov for å se at uret er i bevegelse. jeg er sikkert ikke alene om dette, men det irriterer meg litt, siden det er mange produsenter som lager ur uten sekundviser ..
 
Virkelig en pen klokke @Thomas84 men her finnes det ikke sekundviser:( Etter å ha eid Meistersinger over en periode, har jeg funnet ut at jeg har et stort behov for å se at uret er i bevegelse. jeg er sikkert ikke alene om dette, men det irriterer meg litt, siden det er mange produsenter som lager ur uten sekundviser ..

Synes ikke du kan sammenligne det med en meistersinger egentlig, den mangler jo minuttviser også;) Jeg "måtte" ha sekundviser før, men det forsvant med tiden. Helt til jeg gikk til anskaffelse av denne.



For meg skal en Panerai være kleen, og det får du i en 210. Når det er sagt, må du kjøpe hva du selv ønsker. Jeg har hatt 312 og 423, begge med sekundviser. Fine klokker, men jeg savner ikke sekundviseren. WR på 312 hadde dog gjort seg, selvom jeg ikke dykker.
 
Synes ikke du kan sammenligne det med en meistersinger egentlig, den mangler jo minuttviser også;) Jeg "måtte" ha sekundviser før, men det forsvant med tiden. Helt til jeg gikk til anskaffelse av denne.



For meg skal en Panerai være kleen, og det får du i en 210. Når det er sagt, må du kjøpe hva du selv ønsker. Jeg har hatt 312 og 423, begge med sekundviser. Fine klokker, men jeg savner ikke sekundviseren. WR på 312 hadde dog gjort seg, selvom jeg ikke dykker.

Du kommer med noen gode poeng ;) Nærmeste AD som fører PAM ligger +- 60mil fra heimen, så jeg får finne frem en unnskyldning til å dra til storbyen, i nærmeste fremtid :D Men noe kjøp av NY Panerai er utelukket enda ;)
 
Definitivt ikke min greie!

Men vet noen noe om dette merket, eventuelt hva som kan "forsvare" prisene på disse "Lego" klokkene?
Jeg har en bekjent som gjerne vil ha en av de, men han har ikke bestemt seg ...

http://www.jurawatches.co.uk/collections/b-r-m-watches

Ja, er kjent med franske BRM. De er "kjent" i klokkeverden.
Alt handler om komponenter, design og detaljer...Spesielt detaljer
Små produksjon: 2000 klokker/år.
 
Whøy, 400 MPa! Neppe behagelig å ha på armen, men en kandidat til illustrasjon for wikipedia-artikkelen om "overengineering" :)


"...what we will do is test the watch to destruction at a leading German research company that is the only facility of its type in Germany capable of pressure testing to 4000 bar (~ 40'000M of water-resistance)!"

Bare 2 klokker: En til testing og en til den som bestilt(Lex fra Oceanictime)
Nok en prototype produksjon.
Vi skal se hvor mye den skal tåle i testene som skal kjøres til klokken "brytter" sammen.
Den skal nok ikke tåle 4000bar men sikkert en god del!
 
Her var det absolutt noen høyaktuelle modeller :)
Som du sier, så burde jeg få testet ut de ulike modellene snart, og se om fyrstikkhånda mi takler 44 mm elller ei. Samtidig er jeg usikker på om det er submersible eller radiomir modellene som frister mest. Takker for gode forslag @MrJensen !

Jeg har ikke bilder for hånden, men hvis du tar en titt på bildene til @taniapnp på instagram, så vil du se 372 på vevert kvinnehåndledd. Hun bærer den greit, og den er 47mm.
 
"...what we will do is test the watch to destruction at a leading German research company that is the only facility of its type in Germany capable of pressure testing to 4000 bar (~ 40'000M of water-resistance)!"

Bare 2 klokker: En til testing og en til den som bestilt(Lex fra Oceanictime)
Nok en prototype produksjon.
Vi skal se hvor mye den skal tåle i testene som skal kjøres til klokken "brytter" sammen.
Den skal nok ikke tåle 4000bar men sikkert en god del!

OK - det var nesten en lettelse å høre. 4000 bar er et typisk designtrykk for storviltrifler ...
 
Fa.... ta den nye layouten på TS som roter til innlegg.
Prøver på nytt i ny post under:mad:
 
Redigert:
OK - det var nesten en lettelse å høre. 4000 bar er et typisk designtrykk for storviltrifler ...

I praksis, hvis det er mulig å bygge et trykkkammer som tåler 4000bar i vanntrykk fra innside, blir det mulig å bygge et annet kammer som tåler det samme fra utsiden: Altså en "klokke" kasse.
At den kan brukes hver dag på hånden er en helt annen komfort faktor som kan ikke beregnes i bildet når man kommer til så ekstreme punkter.
Der snakker vi om ren ingeniøring kompetisjon.
En kompetisjon Rolex startet selv i 1960 med en Bathyscaphe Trieste ekspedisjon i Marianergropen og sin første prototype Deap-Sea-Special
Artikkel: http://www.watchtime.com/blog/dive-...s-inside-and-outside-the-bathyscaphe-trieste/


Og tok det igjen i 2012 med sin Deap-Sea-Challenge og J.Cameron i spisen.


Til nå var det veldig få klokkeindustri aktører som var interessert i å bruke så mye penger på en klokker som skal aldri komme på salg og aldri ha noen mening på menneske hånden: Bortsett i at den tåler juling mye bedre enn andre... Til hånden din går bort egentlig.
Også fordi til nå, ingen menneske kan gå under 700m(ADS drakt) uten dyphavubåt.
Problemet har på noen måte, bestandig vært størrelsen og egentlig mest: Tykkelsen.
Men det bryr seg ikke alle om, siden Rolex fikk mange kjøp etterspørsler på disse prototyper over årene.

Pussig nok er det ingen stor aktører i klokkeverden som har vært villig til å utfordre Rolex i disse stunt.
Men nå blomtrer opp en del små aktører "micro-brands" som angriper hardt området.
Kanskje for å bevise at denne type ingeniøring kan ikke bare utvikles av rike aktører i bransjen.

VintageVDB med sin trykkkammer testet 12000m P1070 er til nå den enneste som har planlagt å bli med en real dykking test i Marianergropen.


Bilder der: http://oceanictime.blogspot.no/2014/11/vintagevdb-p-1070-deepsea-12000m-from.html
http://oceanictime.blogspot.no/2015/09/vintage-vdb-deepsea-p1070-orange.html

Nå blir det Helberg sin tur: Ingen overraskelse der.
Jeg forventet det allerede etter den 600bar CH1.
Nå kommer den Kalmar II X-Diver som hvis man ser nøye på, er allerede merket med 1500bar(15000m) bak.


Helberg som de andre, kommer alltid ut med sine trykksertifikater, da er det bare å vente...
 
Diverse salg på Oris hos urverket. Uvisst hvor gode prisene egentlig er. Det som dog fanget min oppmerksomhet var en modell jeg ikke har lagt merke til før, nemlig http://www.urverket.no/oris-bla-stal-o4300-mm-p-72802.html

Ut i fra bildet ser det unektelig ut som en blå sunburst skive og en sort keramisk bezel. Perfeksjon. Har dog til gode å prøve en Oris på lanken - men sett bort i fra det irriterende proprietære løsningen med lugsa, later det til å være den perfekte diveren. Kan ikke noen kjøpe denne og selge for halv pris rundt 15 januar, da jeg får stort stipend? Takk.