Klokkecafé – løst og fast om klokker

Nye Pelagos med in-house hadde vært en kandidat hvis den ikke var i titanium. Black Bay er flott men føler jeg går ned et hakk siden den "kun" har ETA. Derfor jeg tenker PO med 8500 er det nærmeste valget
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Nye Pelagos med in-house hadde vært en kandidat hvis den ikke var i titanium. Black Bay er flott men føler jeg går ned et hakk siden den "kun" har ETA. Derfor jeg tenker PO med 8500 er det nærmeste valget

Høres ut som du har bestemt deg ;)

Med din interesse og kompetanse på reimer er det vel kanskje et moment at IWC kjører eget system på flere modeller når det kommer til innfesting av reimer..?

Er det bare snakk om å bære klokka på lenke og gummi er det av mindre betydning. o_O
 
Høres ut som du har bestemt deg ;)

Med din interesse og kompetanse på reimer er det vel kanskje et moment at IWC kjører eget system på flere modeller når det kommer til innfesting av reimer..?

Er det bare snakk om å bære klokka på lenke og gummi er det av mindre betydning. o_O
Tja, enn så lenge det ikke står noen på døren min klar for bytte så det fortsatt på et tidlig stadium:) liker best klokkene mine på lær nato men viktig å kunne bytte til gummi når jeg får lysten en gang eller to i mnd. Lenken må med for å ha en komplett klokke. (rart hvordan man lager seg sære regler i hodet jo eldre man blir:) )
 
  • Liker
Reaksjoner: Topher
Var det ikke noen her inne som drev og mekket armbånd og klokkeremmer av klatretau? Ser ut til at Victorinox har knabbet idéen :)

Edit: ikke klatretau - fallskjermtau (paracord?)

inox_naimakka_2.jpg
 
En godbit på forsidene i dag ...

Dybdeomtale av den nye Lange 1 :)

http://www.tidssonen.no/2015/11/a-lange-sohne-lange-1/

Flott artikkel @Fyrsten ! I en verden med ubegrensede midler hadde jeg kjøpt meg en Lange 1 og aldri sett meg tilbake, det er noe heelt spesielt med denne klokken og manufakturet. Bare det børstede feltet på siden av kassen får meg til å sikle ukontrollert.

Ellers er jeg av dem som langt foretrekker vanlig "beltespenne", selv om jeg registrerer at "dere" er av en annen oppfatning ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Jon Henrik
Lange 1 er utrolig flott, ref @Fyrsten sin artikkel på forsiden. Det er et imponerende stykke håndtverk. Derimot er jeg ikke sikker på om jeg ville blitt fortrolig med den desentraliserte skiven. Det er vel ChronoSwiss som også har denne løsningen. Der er den desentraliserte urskiven på høyre side. Årsaken til dette var at man kan se "hele" urskiven selv om halve klokken er synlig under dressjakken. I samme situasjon med Lange 1 ville "hele" urskiven være skjult.

Hvor vidt dette er rotete eller stilig er vel noe som man må avgjøre med øyesyn. Uansett så er det lekkert håndverk. Med mitt valg ville nok blitt litt mer "konservativt". Lekker drøm, i alle fall!

8
 
Noen ganger kan det være litt uklart hva en subdial skal vise. Flere funksjoner i samme etc blir uklart og du må myse for å se. Ikke bra...

8
 
Tipper at han tenker på når de kutter av halve tallet for å få plass til en sub-dial, slik som IWC har gjort på Portuguese Chronographen.

Jeg foretrekker helt klart også alternativet som er å fjerne tallet helt, slik som Portuguese 7-day.

IWCPortuguese_front6.jpg


IWC_Portugese_Mechanical_Wind_Automatic_7_Day_Power_Reserve_SS_Mens.jpg
 
Plaget meg ikke på Longinesen jeg tidligere hadde. Eks:

utlBf8Ql.jpg


Mistenker at det har noe med det faktum at numeralene som kuttes er romertall - og ikke araber. Liker f.eks. ikke IWC sine kuttede arabere, ei heller Hamilton Khaki sitt grufulle 3-tall som myrdes av datovinduet.
 
Der har Patek hatt en grei løsning. I stedet for å kutte har de heller bare dyttet litt på skalaen.

Det ser heller upassende ut. Det beste ville vel blitt å ha mindre subdial, eller å ha opphold i skalaen. Jeg ville foretrukket det første!

8
 
Akkurat det med kuttede tall har jeg aldri tenkt noe særlig over før det ble nevnt over her, men nå som jeg tenker over det så ser det overhodet ikke bra ut!

Løsningen på Pateken over ser for meg ut som noe en urmaker lærling som skulle rekke toget hjem fant på. Selv om den er flyttet på er tallene under kuttet vekk.
 
"Ulempen" med mindre/mer-mot-senter subdials blir jo opplevelsen av at urverket i kassen er mindre (ref: metoden å spotte fakes av noen modeller hvor subdials er for langt inn da verket er et mindre billigverk)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er rart hvordan det blir når man begynner å tenke på det. Selv hadde jeg ikke tenkt mye på det, men det har nok ligget en del i underbevisstheten.

Flere fine modeller har bare ikke sagt "pang". Dette kan nok være en årsak. Andre som sitter har sticks, noe som er vesentlig bedre å kutte.

Pateken hadde fått et problem med skalaen og bruken om den hadde fått et opphold, men jeg tror de hadde klart utfordringen.

8