Klokkecafé – løst og fast om klokker

Den var spot on bortsett fra budsjett, som vanlig;) Makspris vil nok være 20-30k.
Hehe, som vanlig :p

Da finner jeg kun et alternativ, FC Slimline Moonphase.

image.jpeg
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel, uret og TomB
@lommebok Squale har levert praktiske dykkerklokker siden 50-60-tallet. De har en god fanskare rundt om i verden, ofte relatert til friluft eller dykkermiljøet. Squale produserer i relativt begrensede opplag slik at de mest populære modellene er utsolgt omtrent før de treffer markedet.
Min største utfordring er at enkelte modeller likner litt vel mye på et annet kjent merke...
 
  • Liker
Reaksjoner: lommebok
Takk for svarm Vanskelig å si seg uenig i det. Men føler vel det gjelder flere enn Squale og at denne hadde litt særpreg. Synes kanskje prisen var litt høy, men får lese og se litt mer før jeg eventuelt bestemmer meg. Har lyst på en GMT til samlingen. Også bittelitt usikker på om 42mm kan virke litt stort.
 
Takk for svarm Vanskelig å si seg uenig i det. Men føler vel det gjelder flere enn Squale og at denne hadde litt særpreg. Synes kanskje prisen var litt høy, men får lese og se litt mer før jeg eventuelt bestemmer meg. Har lyst på en GMT til samlingen. Også bittelitt usikker på om 42mm kan virke litt stort.

Ser at prisene på en Squale GMT ligger mellom $690 og $710 på gnomonwatces.com. Da havner man på ca 7,5k inkl frakt og mva.

http://www.gnomonwatches.com/watches/squale-watches

Selv synes jeg "Pan America GMT" hadde vært en kul sommerklokke, men det er vel ikke tvil om inspirasjonskilden her heller;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: lommebok og Preacher
Tusen takk for info @Ban . Da tror jeg kanskje at jeg står over den som ligger på Finn.no, og tar en titt på det som er å finne andre steder på nett. Ikke et must med sort/blå variant. Synes utvilsomt at Squale har noen modeller som roper litt i min retning, så får lete og se litt videre her tror jeg
 
Redigert:
Den var spot on bortsett fra budsjett, som vanlig;) Makspris vil nok være 20-30k.

Da er vel Frederique Constant sin Slimline Moonphase et godt alternativ. Evt Christopher Ward.

Synes selv førstnevnte ser veldig flott ut.

*Edit: Ser her at jeg burde bladd til neste side på mobilen før jeg svarte - all den tid mitt svar kun er et ekko av tidligere anbefalinger her.. :oops:
 
Redigert:
Da er vel Frederique Constant sin Slimline Moonphase et godt alternativ. Evt Christopher Ward.

Synes selv førstnevnte ser veldig flott ut.

*Edit: Ser her at jeg burde bladd til neste side på mobilen før jeg svarte - all den tid mitt svar kun er et ekko av tidligere anbefalinger her.. :oops:
Synes også at Frederique Constant ser bra ut. Skal undersøkes nærmere hvertfall:)
 
Noen som har kjennskap til Squale-klokker? Har etter litt lesing og videoer på youtube fått veldig sansen for enkelte av modellene. Kom også over denne på Finn.no, men synes vel kanskje prisen var i noe overkant høy.

Har selv en 1521 Ocean. Kan vel klassifiseres som en litt "dressy" diver, i det kassen er helpolert. Finnes andre varianter av 1521 modellen jeg heller ville brukt som beater. Forskjeller i både kassefinish og fargekombinasjoner.

Kassen er lik på samtlige 1521 og er den beste divern jeg har prøvd på armen. Ikke for liten, ikke for stor med sine 48 mm lug to lug og ellers rimelige dimensjoner. Lugs buer også pent nedover noe som hjelper på bærekomforten.

Kvalitetsmessig ingenting å utsette. Min er inne på service for øyeblikket, grunnet en produksjonsfeil på urverket - men skylden for dette kan neppe tilfalle Squale. Må i samme åndedrag si at Squale har ganske god kundeservice, på tross av at nivået deres i engelsk er begrenset til korte setninger. De forsto i det minste alt jeg sa, tror jeg. :p Fikk til en minnelig løsning om service innad Norge, så jeg slapp å sende tilbake til Italia, i det jeg har mistet tollpapirene.

Har dessverre ikke prøvd flere modeller.

Gleder meg til sommerklokken kommer tilbake...

JBSDWif.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og lommebok
Tusen takk for info @Ban . Da tror jeg kanskje at jeg står over den som ligger på Finn.no, og tar en titt på det som er å finne andre steder på nett. Ikke et must med sort/blå variant. Synes utvilsomt at Squale har noen modeller som roper litt i min retning, så får lete og se litt videre her tror jeg


Nå husker jeg ikke helt detaljene, men de billigste Squalene (samt gmtene) på gnomonwatches er ikke helt Squale. Iirc så lager squale kasser og stiller navnet til rådighet, men det er ikke de som bygger dem (eller supporterer/server osv). Det er vel derfor du ikke finner gmtene f.eks på squale sin hjemmeside.

Noen som kan bekrefte/avkrefte/detaljere?
 
Da er det nok fort den nydelige blå som @OBHaugland viser på bildet jeg kanskje er aller mest ute etter hvis jeg skal gå for en Squale. Har også hatt lyst på en GMT som neste kjøp, så får fortsette letingen :)
 

Litt trist....
Jeg føler at det "går mot færre større firmaer" i bransjen. Citizen er jo en stor aktør, men på den annen side så er vel dette noe som (fortsatt) drives av klokke-interesserte.

(Vel, det siste er sagt med litt relasjon til den gang firmaet jeg arbeidet i ble kjøpt opp av Siemens. Dermed fikk vi en direktør som ikke hadde peiling på hva vi drev med. Fokus ble flyttet over til å tjene penger, kvalitet og hvordan det ble utført var uvesentlig. På toppen vet jo alle at store utenlandske firmaer tjener nødig penger i Norge. Slikt skipes ut).

Jeg håper klokkebransjen fortsatt er såpass liten og spesiell at det sitter entusiaster på toppen!

8
 
Argh, letet etter en "det kan jeg ikke like"-klokketråd, men mine ettersøkskunster er ikke som de burde være:

Første dag Explorer2'en får være med ut i regnet etter bytte av pakninger og trykktest hos Bjerke: KONDENS på innsiden.... :mad::mad::mad:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel