Klokkecafé – løst og fast om klokker

Min søster har spurt meg om jeg kan hjelpe henne å finne en klokke til max 5000 kr. Er ikke så oppdatert på kvinneklokker, så da er det ingen bedre plass å be om hjelp en på sonen! Kvinne 30 år, liker mote og jobber på kontor.
Ingen spesielle kriterier, bare en klokke som passer til det meste. For min del håper jeg bare hun går for en automatisk ;)
 
Lånt fra trf...dang! :):eek:
7974370486_409de65940_c.jpg
 
Oppdaget for et par uker tilbake at det var vanlig å stille klokken på fotografier, enten det er salgsbilder eller visninger, til enten 10:10, eller 13:50. Er det flere som ikke har oppdaget dette eller er det bare meg? :p
 
Oppdaget for et par uker tilbake at det var vanlig å stille klokken på fotografier, enten det er salgsbilder eller visninger, til enten 10:10, eller 13:50. Er det flere som ikke har oppdaget dette eller er det bare meg? :p

Det er ikke bare deg. Ser du noe med datoene også kanskje?

Det sies at klokken stilles 10:10 for å se ut som et smil, noe som skal trigge "kjøperen". Står skrevet en god del om dette fenomenet.
 
Er det jeg som er helt på jordet, eller har Spiralis feil?



"Flytende" sekundviser er noe alle mekaniske klokker har.

Eller ikke.

Hva mener du?

Det jeg mener med "flytende" sekundviser er at den beveger i en sammenhengende bevegelse uten synlige hopp. Det er langt fra alle mekaniske urverk som gjør det. Mange tror forøvrig at dette er det som avslører falske Rolex i forhold til ekte Rolex, slik at en Rolex der sekundviseren "hopper" må være fake. Det er ikke riktig da den "flytende" bevegelsen på sekundviseren til Rolex er et "nytt" fenomen. Husker ikke hvilket år det kom men det var etter 70 tallet.
 
Flytende sekundviser er det vel kul Seiko som har på noen av sine GS modeller.

Det vi oppfatter som flytende sekundviser er at sekundviseren beveger seg 4/8/16 ganger på at sekund, noe som gjør at det ser ut som viseren flyter. Ang. fake Rolex så er det en ok måte å se om det er en fake, med mindre det står Oyster Quartz på skiva skal ikke viseren bevege seg ett og ett sekund.

Edit: At det er et nytt fenomen for Rolex er kun riktig hvis det stemmer at Rolex har gått over til urverk med mye høyere svingetall BPH etter 70 tallet.

Tror nok det er du som har rett.
 
8 slag (eller mer) i sekundet vil se ganske flytende ut, så det er mulig noen bruker ordet for å beskrive dette. Helt flytende er det dog ikke, og som Mathfjeld sier, det er omtrent bare Grand Seiko med sitt SD urverk som har en fullstendig glidende sekundviser.

Enkelte quartz-klokker har glidende sekundviser da motoren er i konstant gange, men dette er sjeldent å se da det (naturligvis) går ut over batteritiden. Dermed er det vanligst å se det på større veggur som er koblet til en strømkilde konstant. Fant dog denne som et eksempel på en slik quartzklokke:

[video=youtube;4c-HeKqeJ0A]http://www.youtube.com/watch?v=4c-HeKqeJ0A[/video]
 
Redigert:
Det er lett å bli forriverret rundt temaet flytende/tikkende sekundviser da det er mulig å oppnå begge deler på med mekaniske og batteridrevne klokker. De første klokkene som kom med batterier var uten quartzkrystall. Disse urverkene heter stemgaffelurverk, disse kjenner man igjen ved at de først og fremst høres ut som en liten vesp, men også fordi viserne flyter nesten helt uten opphold.

Det finnes også en komplikasjon på noen dyre mekaniske klokker som heter Dead Beat, ut av navnet, klokken tikker.
 
Vi kaller det flytende, men vanskelig å si hvor grensen skal gå om vi skiller på frekvenser. Vet ikke om noen standard urverk som har høyere frekvens enn Zenith El Primero med 10 pr sekund, men du ser fremdeles lett viserens hopp.
 
Vi kaller det flytende, men vanskelig å si hvor grensen skal gå om vi skiller på frekvenser. Vet ikke om noen standard urverk som har høyere frekvens enn Zenith El Primero med 10 pr sekund, men du ser fremdeles lett viserens hopp.

Joda.
Breguet Chronographe Type XXII 3880ST - lansert i 2011 - kommer med fantastiske 72000vph, tilsvarende 10Hz.
Zenith var imidlertid lenge ledende med sitt El Primero på 36000vph og 5Hz.

Uansett; - unike urverk fra begge manufakturer.
 
Joda.
Breguet Chronographe Type XXII 3880ST - lansert i 2011 - kommer med fantastiske 72000vph, tilsvarende 10Hz.
Zenith var imidlertid lenge ledende med sitt El Primero på 36000vph og 5Hz.

Uansett; - unike urverk fra begge manufakturer.

Oj, den balansen har det travelt!
 
Joda.
Breguet Chronographe Type XXII 3880ST - lansert i 2011 - kommer med fantastiske 72000vph, tilsvarende 10Hz.
Zenith var imidlertid lenge ledende med sitt El Primero på 36000vph og 5Hz.

Uansett; - unike urverk fra begge manufakturer.

For ikke å snakke om chronographen til Tag Heuer Mikrograph som vel tikker med 50Hz. Nå er det jo riktignok bare balansen til chronographen, resten av verket er vel høyst ordinært med tanke på "sweeping"...
 
Ja, Tag Heuer driver stadig og brisker seg med nye konstruksjoner. Har ikke helt satt meg inn i verket deres. Er det en normal balanse, eller har de en egen patent? Junior påstår at ankeret er en lang leddet arm... (noe for Entropy...?)
 
En nydelig GS High Beat (Grand Seiko Sbgh001) med blå sekundviser...nam!
600799d1326426714-grand-seiko-hi-beat-sbgh001-sbgh005-web.jpg

6655861501_a127128b8d.jpg

[video=youtube;XIrG35bahgU]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XIrG35bahgU[/video]:cool:
 
Ja, Tag Heuer driver stadig og brisker seg med nye konstruksjoner. Har ikke helt satt meg inn i verket deres. Er det en normal balanse, eller har de en egen patent? Junior påstår at ankeret er en lang leddet arm... (noe for Entropy...?)

Det er jeg usikker på. Lenge siden jeg leste om dette verket nå, men mener at chronographen faktisk ikke er inhouse. Men at det nok er noen patenter involvert ville vel ikke forundret meg.
 
Tag har forskjellig løsninger på de forskjellige klokkene. 1/100 bruker dobbel balanse men et fjærhus, den ene balansen gjør 360k BPH, det er ti ganger El Primero.

De nyeste konsept Tagene som måler 1/1000 og 1/2000 sekunder bruker en osilerende fjær i stedet for en vanlig balanse. Regner med at det er en vanlig balanse som tar seg av tidsvisningen. Disse klokkene har også dobbelt fjærhus.

Her er en film jeg har tatt av Mikrographen. Ganske kul, listepris på 350K NOK.

[video=youtube;802zGhdpy3w]http://www.youtube.com/watch?v=802zGhdpy3w&sns=em[/video]
 
Redigert av en moderator: