Klokkecafé – løst og fast om klokker

Når jeg finner en IDF-issued Eterna Kontiki til salgs for en god pris, merker jeg at andre prosjekter lever farlig.. :rolleyes:

kontikiidf00001-915x746.jpg


Men jeg tar gjerne en re-issue også gitt. :)
 
Hei. Jeg sitter og leter etter en klassisk klokke som skal brukes til alt fra halv-formelle anledninger til dress.

Noen tips? Vil ikke ha svart skive, siden planen er å ha brun rem. maks 10k

For å gi en pekepinn, kan jeg si at jeg ser etter noe som er som en IWC Portofino i stil og utseende. Det trenger ikke å være chronograph.
 
Hei. Jeg sitter og leter etter en klassisk klokke som skal brukes til alt fra halv-formelle anledninger til dress.

Noen tips? Vil ikke ha svart skive, siden planen er å ha brun rem. maks 10k

For å gi en pekepinn, kan jeg si at jeg ser etter noe som er som en IWC Portofino i stil og utseende. Det trenger ikke å være chronograph.

Lett valg :cool: Hamilton Jazzmaster ;)

JazzmasterBlack002.jpg
 
Flagship er nok hakket over min prisklasse i denne omgang, selv med de rabatter jeg skulle fått av fatter.

Men, det er absolutt ganske nærme det jeg ser etter!
 
Det kan nok hende ja. Nå kikket jeg bare på de som ligger hos urverket.no. De har ikke absolutt alt inne der de :p
 
Er det noen som har kjøpt en billig "ebay" Timegrapher som kan dele noen erfaringer?
Har egentlig kommet frem til at det er kjekt å eie en sånn, men er ikke interessert i å legge en fin beater i en timegrapher;)
 
Er det noen som har kjøpt en billig "ebay" Timegrapher som kan dele noen erfaringer?
Har egentlig kommet frem til at det er kjekt å eie en sånn, men er ikke interessert i å legge en fin beater i en timegrapher;)

Jeg har nå ikke akkurat tilegnet meg noen skikkelige erfaringer med min eBay timegrapher ennå, hatt den i bare en uke, men den gir meg de svar jeg er ute etter. Dette er rimelig simpel teknologi, så det skulle være mulig å bruke en slik en om du ikke er urmaker på skikkelig dyre ur:)

Jeg har en slik en:
Watch Timing Machine Multifunction Timegrapher MTG 1000

Jeg kjøpte den kun som en kurriositet og har lagt alle min ur i den og den stemmer rimelig greit med den data jeg har tilegnet meg selv. Det finnes jo også masse reviews av disse på the interweb. Men jeg vil tørre å påstå at det verdt pengene.
 
Noen synspunkter på Steinhart Ocean vintage military? Er jo en hommage til Rolex 5517 milsub, men når de går for salg koster de rundt million, med andre ord uaktuelt for en som meg. Har hørt litt av hvert om leveringstider osv, men de som har fått den melder om en flott klokke i god kvalitet. Har jo også et ETA-verk, 2824-2, og virker derfor som mye klokke for rundt 3000,-
Spørsmålet blir vel om noen her har noen meninger å komme? Gogo eller nogo? Den ser forøvrig ufattelig tøff ut med en zulu/nato-reim:D
 
Noen synspunkter på Steinhart Ocean vintage military? Er jo en hommage til Rolex 5517 milsub, men når de går for salg koster de rundt million, med andre ord uaktuelt for en som meg. Har hørt litt av hvert om leveringstider osv, men de som har fått den melder om en flott klokke i god kvalitet. Har jo også et ETA-verk, 2824-2, og virker derfor som mye klokke for rundt 3000,-
Spørsmålet blir vel om noen her har noen meninger å komme? Gogo eller nogo? Den ser forøvrig ufattelig tøff ut med en zulu/nato-reim:D
Jeg må si at jeg ikke er noe særlig begeistret for Steinhart sine homager. Men hvem bryr seg om hva jeg synes. Du får jo mye ur for pengene da, uavhengig av designet på den. Men du vil jo finne andre godsaker også til 3k, både nytt og brukt:p Ditt valg, det er alt som betyr noe.
 
Noen synspunkter på Steinhart Ocean vintage military? Er jo en hommage til Rolex 5517 milsub, men når de går for salg koster de rundt million, med andre ord uaktuelt for en som meg. Har hørt litt av hvert om leveringstider osv, men de som har fått den melder om en flott klokke i god kvalitet. Har jo også et ETA-verk, 2824-2, og virker derfor som mye klokke for rundt 3000,-
Spørsmålet blir vel om noen her har noen meninger å komme? Gogo eller nogo? Den ser forøvrig ufattelig tøff ut med en zulu/nato-reim:D

Har aldri holdt i steinharten (eller milsuben), men syns det er helt greit. Det er svært få forunt å eie en milsub, og steinharten pretenderer ikke å være noe den ikke er. Syns du klokka er fin så kjør på. Syns faktisk en sånn homage er lettere å svelge enn en sub-c homage. Dessuten veit jo de færreste hva en milsub er uansett.
 
Håper terskelen er lav her ...
Aldri skjønt hvorfor Speedy ("Måneklokke") foretrekkes med manuellt opptrekk selv i 2013,
men så våknet realfaget i meg - er det tilfelde at en rotordriven klokke ikke skulle lade i vektløst tilstand? (Makes sense)
 
Håper terskelen er lav her ...
Aldri skjønt hvorfor Speedy ("Måneklokke") foretrekkes med manuellt opptrekk selv i 2013,
men så våknet realfaget i meg - er det tilfelde at en rotordriven klokke ikke skulle lade i vektløst tilstand? (Makes sense)

Terskelen er lav. Jeg tror nok en automatisk klokke vil funke i rommet. Ikke pga tyngdekraft, men moment. Grunnen til at NASA valgte den manuelle er nok heller at de ville ha en chronograph, og den første automatiske av disse kom ikke før i 1969.