Klokkecafé – løst og fast om klokker

Snakket litt om denne med Frank fra Monochrome, som hadde et par karer fra teamet sitt på Collector's Summit'en forrige helg. Fikk inntrykk av at de fleste entusiastene var ganske skuffet over at TAG gikk for 42 mm, og en såpass tykk kasse. Jeg tror de fleste trodde at dette skulle være en klokke som skulle være mer tro mot originalen, men istedet endte man opp med en temmelig moderne nytolkning.

Personlig syns jeg det er et idiotisk valg. Nå gjør TAG såpass mye moderne med Carrera-kolleksjonen, smartklokker etc., så de kunne gjerne gjort nærmest en ren reissue for entusiastene.


Jo Carrera har blitt vannet ut litt (for?) mye. Det var, og er fortsatt, en flott produktlinje fra TH. Den står så absolutt på ønskelisten, men fra min side ville det blitt en av de mer "klassiske". 42mm er vel det som i dag må gå som en allrounder av diameter som kan omfavne flest.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Ikkje eit klokkerelatert spm, men NATO-relatert.
Er det stovereint å fjerne sekunder-strap/ keeper-strap (i mangel av bedre ord)?
Eller er dette fy-fy? Ødelegger vidresalg?

Grunnen til at eg gjer det er at då bygger det mindre i høgden, og ein slepp at eine hardware potensielt gnikkar mot lugs..

Bilde for å vise kva eg meinte om eg ordla meg kukete..
IMG_20160921_175942_zps6hsbtqlx.png
 
Ikkje eit klokkerelatert spm, men NATO-relatert.
Er det stovereint å fjerne sekunder-strap/ keeper-strap (i mangel av bedre ord)?
Eller er dette fy-fy? Ødelegger vidresalg?

Du kan vel gjøre hva du vil med din egen rem. Eneste er at du må være litt mer forsiktig når du tar av klokken, så den ikke sklir av remmen.

Stusser litt over hva du mener ifht videresalg. Annenhåndsverdien av en nato er vel i utgangspunktet nokså begrenset?
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis og uret
Jeg har fjerna på mange av de tykkeste mine. Gjør meg ikke nevneverdig å kjøpe en brukt 'modda' hvis the price is right, men vil tro den faller litt i verdi ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bears
Du kan vel gjøre hva du vil med din egen rem. Eneste er at du må være litt mer forsiktig når du tar av klokken, så den ikke sklir av remmen.

Stusser litt over hva du mener ifht videresalg. Annenhåndsverdien av en nato er vel i utgangspunktet nokså begrenset?

Joda, veit eg kan gjere kva eg vil med eigne reimer, men lurte på om andre gjer det og:)
Er relativt smalt mellom barett og kasse på klokka mi, så eg kan holde nato med klokka på vertikalt utan at den rikka seg.Det er jo positivt..

Med vidresalg meinte eg ikkje salg-salg, men av og til er det for masse reimer i skuffa og ein kan selge dei til andre som har glede av dei. Så spm er jo da om folk faktisk vil ha ei reim som er heime-modda:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Ikkje eit klokkerelatert spm, men NATO-relatert.
Er det stovereint å fjerne sekunder-strap/ keeper-strap (i mangel av bedre ord)?
Eller er dette fy-fy? Ødelegger vidresalg?

Grunnen til at eg gjer det er at då bygger det mindre i høgden, og ein slepp at eine hardware potensielt gnikkar mot lugs..

Bilde for å vise kva eg meinte om eg ordla meg kukete..
IMG_20160921_175942_zps6hsbtqlx.png

Greit nok det! Hvis du syns den bygger høyt kan du bare stikke hånda inn i hullet under klokken illustrert fint på bildet.
 
Stusser litt over hva du mener ifht videresalg. Annenhåndsverdien av en nato er vel i utgangspunktet nokså begrenset?

Går fra 10 kroner til 8 kroner. :)

Joda, veit eg kan gjere kva eg vil med eigne reimer, men lurte på om andre gjer det og

Ja, jeg har gjort det selv på et par skinn-Natos. Brukte de noen ganger, men droppa de etter en stund, da man får kjøpt andre løsninger: a) Nato som er laget uten og b) Perlon.
 
Joda, veit eg kan gjere kva eg vil med eigne reimer, men lurte på om andre gjer det og:)
Er relativt smalt mellom barett og kasse på klokka mi, så eg kan holde nato med klokka på vertikalt utan at den rikka seg.Det er jo positivt..

Med vidresalg meinte eg ikkje salg-salg, men av og til er det for masse reimer i skuffa og ein kan selge dei til andre som har glede av dei. Så spm er jo da om folk faktisk vil ha ei reim som er heime-modda:)
Jeg gjør det helt konsekvent ialfall, og har solgt videre både heime-modda og urørte. Urørte går nok litt fortere å få solgt, og til litt høyere videresalgspris, uten at jeg har merket noen enormt stor forskjell.

Men jeg har likevel helt sluttet å kjøpe nato med den flappen. Fins mange gode alternativ uten. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bears