Klokkecafé – løst og fast om klokker

Terskelen er lav. Jeg tror nok en automatisk klokke vil funke i rommet. Ikke pga tyngdekraft, men moment. Grunnen til at NASA valgte den manuelle er nok heller at de ville ha en chronograph, og den første automatiske av disse kom ikke før i 1969.

Riktig det :)
 
Forstår. Jeg har mulighet til å kjøpe meg ur fra Tag og Lognines til en svært god pris(Jobber hos en urmaker:eek:). Burde jeg heller spare litt og bruke pengene på en aquaracer/hydroconquest? Skal også skaffe meg en Legend Diver, men det er jo ikke et typisk dykkeur, ergo vurdrer jeg også en diver med lenke.
Jeg ville heller spart en krone eller to og kjøpt en Sinn. Eller kjøpt en ny Seiko nå:D
 
Jeg ville heller spart en krone eller to og kjøpt en Sinn. Eller kjøpt en ny Seiko nå:D

Sitter og ser litt på modeller fra Sinn her nå, men de tiltaler meg nok ikke helt, og til den prisen kan jeg like så greit gå for de litt mer kjente merkene. Forstått at mange har en kjærlighet for Seiko her, men kan ikke si jeg helt deler fasinasjonen enda(Om dette er å banne i kjerka her inne må dere ha meg unnskyldt:p)
 
Redigert av en moderator:
Sitter og ser litt på modeller fra Sinn her nå, men de tiltaler meg nok ikke helt, og til den prisen kan jeg like så greit gå for de litt mer kjente merkene. Forstått at mange har en kjærlighet for Seiko her, men kan ikke si jeg helt deler fasinasjonen enda(Om dette er å banne i kjerka her inne må dere ha meg unnskyldt:p)

Ligger en seiko Ananta for salg her inne, riktig nok ikke spring drive verk, men til en pen pris.

Mvh
Timebandit.
 
Jeg er stor fan av Speedmaster 9300..drool! Bilder fra WUS
736310d1339661607-speedmaster-9300-thread-img_0769.jpg

736304d1339661481-speedmaster-9300-thread-a3.jpg

736309d1339661582-speedmaster-9300-thread-a8.jpg

736307d1339661559-speedmaster-9300-thread-img_0077.jpg

DSC_0004.jpg
 
Jeg har i lengre tid fundert på å kjøpe en klokke til fruen, og hun har siklet på tt-DJ.

Jeg har vært i dialog med kjøper her;
Rolex Oyster Perpetual Datejust Stål / Guld | Stockholm

Noen som ønsker å uttale seg om det virker som en fair deal?
Det følger med boks, men ikke papirer

Første som slår meg er at uret er lite. Å kalle det "midsize" var nok riktig for en god del år siden. Min bedre halvdel trives best med større DJ.
 
Er det sånn å forstå at vi holder oss unna selgere fra Italia? Mener det har vært kommentert før at det ofte fører til mye tull...
 
Er det sånn å forstå at vi holder oss unna selgere fra Italia? Mener det har vært kommentert før at det ofte fører til mye tull...

Det er sikkert mulig at ting er på stell der og at ur kan kjøpes, men å "kjøpe en selger" derifra krever en hel del mer enn en vanlig.

På eBay har mange salg og shipping Worldwide men har tatt unntak for alkurat Italia og obskyre småstater.
 
Det er sikkert mulig at ting er på stell der og at ur kan kjøpes, men å "kjøpe en selger" derifra krever en hel del mer enn en vanlig.

På eBay har mange salg og shipping Worldwide men har tatt unntak for alkurat Italia og obskyre småstater.

Jeg har kjøpt flere ur fra Italia, jeg. Ikke noe problem og kjekke folk alle sammen. Det at mange ikke vil sende til Italia har med en del (sanne og usanne) myter om det italienske postvesenet å gjøre. Pakker hadde en lei tendens til å forsvinne når de kom inn i landet. Mulig at det var noe krøll med Pay-Pal i Italia også, men det har blitt mye bedre. Jeg har som sagt aldri hatt noen problemer. DHL har levert, det har også det italienske postvesenet (dog med billigere klokker) Det at mange er litt forsiktige med å handle med italienere er faktisk en fordel for oss som har kommet over den kneika - flere bra kupp å gjøre i det landet.
 
Håper terskelen er lav her ...
Aldri skjønt hvorfor Speedy ("Måneklokke") foretrekkes med manuellt opptrekk selv i 2013,
men så våknet realfaget i meg - er det tilfelde at en rotordriven klokke ikke skulle lade i vektløst tilstand? (Makes sense)

Joda, det virket.
Seiko 6139 var første automatiske chronograph i rommet, "lurt" med opp av Willaiam R. Pogue William R. Pogue - Wikipedia, the free encyclopedia i 1973.

Det er "forsket" endel på dette og ligger mye stoff rundt omkring på nettet, noen eksempler her:

The 'Pogue Seiko' - Seiko 6139

Welcome to Vintage Watch World....: Col. Bill Pogue Watch's Is An Iconic Seiko Watch That Wore On The Moon...The End

Syntes denne historien er så facinerende at jeg måtte bare skaffe meg en slik "Col. Pogue" Seiko, helt sikkert med redial, nye visere etc. men likevel artig å ha. En konsekvens av det blir jo selvsagt at jeg en gang også må skaffe meg en ekte, offisiell Moon Watch...
 
Noen som vet hva er policy'en til PayPal, tilfelle rottefelle, man mottar en boks med gråstein istedetfor klokke?
 
Noen som vet hva er policy'en til PayPal, tilfelle rottefelle, man mottar en boks med gråstein istedetfor klokke?

Åpne en dispute så fort som mulig. Hvis du og selger ikke blir enige, eskaleres det til paypal claim - og PayPal selv ser på saken for å finne en løsning.

På grunn av fare for svindel tenker jeg at det kan være lurt å bruke et kredittkort som en "proxy", så du ikke taper pengene dine med en gang.
 
Kan bezel på EXP II byttes? Tenker at den er eksponert for deng og ding og ser på uret at den ikke er en del av kassen. Hilsen dummy