Klokkecafé – løst og fast om klokker

Så vidt jeg vet er watcho SM300 klokker sammensatt av NOS deler kjøpt fra Omega.
Alle delene er altså originale Omega deler, men selve klokkene er sammensatt i senere tid utenfor Omega fabrikk.

Spørsmålet mitt er egentlig om det har noe å si for dere om klokken opprinnelig er sammensatt hos Omega eller i Australia dersom de synlige delene er skiftet i ettertid.

Dette siden selger understreker at dette ikke er en watchco.
 
Hva tenker dere om denne https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92511828

Er det egentlig noen forskjell på watchco og en original klokke med service parts?

Jeg har selvsagt min egen mening om dette, men jeg synes det kan være en interessant diskusjon.

Fyren der sier "kun brukt ORIGINALE OMEGA DELER så må ikke forveksle denne med Watchco."

Jeg forstår meg ikke i det han sier: antyder han at Watchco brukte falske deler?


Watchco var Omega forhandler i Australia i mange år og hadde masse originale deler.
De har bygget en del SM300, Shom etc. med 100% genuine Omega deler.
Disse deler er sannsynligvis ikke 60 taller deler: de ble bygget av Omega senere for å erstatte ødelagt/skadet deler.
Forskjellen er på tallskivene og viserene hvor Superluminova ble brukt på de nye i sted av Tritium.

I annonsen på Finn er det sagt: "byttet skive, visere og bezel insert"
Da er urkassen/baklokk og urverket originale deler fra 1967.

Alle Omega 552/565(uten dato og dato) urverk som er i disse Watchco SM300 klokker er urverk som ble produsert fra 1958 til 1969? : Omega har ikke produsert disse i "moderne tider".

Da mellom en Watchco og han sin klokke er den eneste "fysisk" forskjellen på at han sin klokke har en urkasse fra 1967.

Det er min Watchco...
20150904_131056.jpg

 
Så vidt jeg vet er watcho SM300 klokker sammensatt av NOS deler kjøpt fra Omega.
Alle delene er altså originale Omega deler, men selve klokkene er sammensatt i senere tid utenfor Omega fabrikk.

Spørsmålet mitt er egentlig om det har noe å si for dere om klokken opprinnelig er sammensatt hos Omega eller i Australia dersom de synlige delene er skiftet i ettertid.

Dette siden selger understreker at dette ikke er en watchco.

Watchco fant urverk med serienr. som kunne stamme fra en periode der sm300 ble lagd, men ikke nødvendigvis at dette urverket opprinnelig satt i en sm300 fra starten av. Så kjøpte de service kasse, skive, visere, bezel og "lagde" en sm300 av dette. Så alt er fra rett periode og korrekte deler, men urverket kan stamme fra en annen klokke enn en sm300. Dette er hvertfall slik jeg har fortsått det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Watchco fant urverk med serienr. som kunne stamme fra en periode der sm300 ble lagd, men ikke nødvendigvis at dette urverket opprinnelig satt i en sm300 fra starten av. Så kjøpte de service kasse, skive, visere, bezel og "lagde" en sm300 av dette. Så alt er fra rett periode og korrekte deler, men urverket kan stamme fra en annen klokke enn en sm300. Dette er hvertfall slik jeg har fortsått det.

Ja selvfølgelig: for Watchco klokkene, enten urverket ble brukt før og stammer mest sannsynlig fra en annen klokke enn en SM300 eller urverket er en NOS Omega "surplus" som var brukt av Watchco for sine reparasjoner.
Det er nok mulig at Omega hadde ikke brukt alle urverk de hadde produsert i 60 tallene eller hadde også overproduserte de for å kunne bruke de senere i reparasjoner.
Omega har reservedeler for mest av alt de har produsert før i tiden.
Derfra kunne Omega sende noen av disse NOS(New Old Stock) fullstendig montert urverk til en del avdelinger som jobbet for de: en service er bare det som trengs for å få de på gang igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Grendel
http://ilaks.no/jeg-likte-roffheten...er-50-forskjellige-mater/.WM_mQuKYgxs.twitter
Merker jeg er utrolig lei alle kickstarter-kampanjene som blir hauset uten at de egentlig tilbyr noe nytt.
Liker ideen med lakseskinn, var jo en av guttene her inne som gjorde det samme for noen år siden også.
Så det er ikke bare jeg her på TS som leser iLaks. Uansett - om en kickstarterkampanje tilbyr noe nytt eller ikke bryr jeg meg strengt ikke så mye om, men det blir litt stusselig når USP for en klokke er reima. Hvorfor ikke i stedet for lage en kickstarterkampanje for (50 forskjellige) laksereimer!
 
Hva tror du @Hammerfjord "Alt designet selv" som han sier, eller katalogvare fra HK?

http://ilaks.no/jeg-likte-roffheten...er-50-forskjellige-mater/.WM_mQuKYgxs.twitter

Merker jeg er utrolig lei alle kickstarter-kampanjene som blir hauset uten at de egentlig tilbyr noe nytt.

Liker ideen med lakseskinn, var jo en av guttene her inne som gjorde det samme for noen år siden også.

Jeg startet å lage klokkereimer med laks og steinbit skinn i 2009.
Da er han ikke førstemann på dette men angående klokken selv: kassen, tallskiven og viserene kan bli laget i Asia og alt kunne bli montert i Sveits.
Så lenge han har over 50% av kostnadene som er sveitsisk, får han Swiss-Made på den.
Disse kasser er uansett billig og han kunne kjøpe de i Sveits også.
Det er tydelig at han ikke er klokke-interessert: han nevner ikke urverket i hele tatt.
Sikkert en liten Ronda kvarts...
Fyren prøver seg med en -business- men det slutter der : ikke noe klokke lidenskap å se der:rolleyes:
Kanskje burde han holde seg på klokkereimer: disse klokker har lite fremtid.
Lukter Daniel Wellington & Co men plassen er allerede tatt.

Vær så god neste...

PS : Ickler lager god urkasser for rimelig pris. Alt kan gjøres hos de.
http://www.ickler.de/en/watch-cases/
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: FaensOldemor
Ja selvfølgelig: for Watchco klokkene, enten urverket ble brukt før og stammer mest sannsynlig fra en annen klokke enn en SM300 eller urverket er en NOS Omega "surplus" som var brukt av Watchco for sine reparasjoner.
Det er nok mulig at Omega hadde ikke brukt alle urverk de hadde produsert i 60 tallene eller hadde også overproduserte de for å kunne bruke de senere i reparasjoner.

Watchco innrømmet vel en eller annen gang at donor-verkene i all hovedsak kom fra andre Seamastere. Så ikke service-verk, men verk fra f.eks. en ref. 14779 eller en 165.002. Og det var nok å ta av: 550/552 ble produsert i 1,1 millioner eksemplarer (!) fra 1960 og frem til et stykke ut på 70-tallet. En extract from the archives vil i så fall fortelle eieren i hvilken referanse verket opprinnelig sto i.
 
Watchco innrømmet vel en eller annen gang at donor-verkene i all hovedsak kom fra andre Seamastere. Så ikke service-verk, men verk fra f.eks. en ref. 14779 eller en 165.002. Og det var nok å ta av: 550/552 ble produsert i 1,1 millioner eksemplarer (!) fra 1960 og frem til et stykke ut på 70-tallet. En extract from the archives vil i så fall fortelle eieren i hvilken referanse verket opprinnelig sto i.

Ok. Takk for info. Jeg har aldri undersøkt Watchco på dette.
Det var uansett kult å kunne få seg noen SM300 på grei pris da tiden når Watchco holdt på.
Hvis det hadde vært mulig å få seg en "Bond Sub" på samme måte, hadde sikkert mange vært glad for det.
Og da Watchco hadde vært saksøkt av Rolex for 5 Trillioner $. Eller kanskje 6...Minst...
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy og Pippen
Ok. Takk for info. Jeg har aldri undersøkt Watchco på dette.
Det var uansett kult å kunne få seg noen SM300 på grei pris da tiden når Watchco holdt på.
Hvis det hadde vært mulig å få seg en "Bond Sub" på samme måte, hadde sikkert mange vært glad for det.
Og da Watchco hadde vært saksøkt av Rolex for 5 Trillioner $. Eller kanskje 6...Minst...

Watchco er helt ok i mine øyne, problemet er alle unøyaktighetene som er ute og går når noen skal selge dem. Noe som fort kan resultere i at noen betaler for mye for klokka.

Noen kaller disse NOS vintage, og det er det ikke, det eneste i en Watchco-klokke som er vintage er donor-verket. Resten er SERVICE-deler (og ikke NOS). Det virker som om det er flere som ikke forstår at NOS står for New OLD Stock. :) Også er det klokker som kalles Watchco og som ikke er det, i hovedsak fordi klokken ikke er satt sammen av Watchco, men også fordi sammensetningen av deler ikke er lik den Watchco-klokkene har. De kan f.eks. ha flere originale deler utover verket, eks. kasse, bezel osv.

Alt dette er selvsagt forvirrende og jeg klandrer ikke selgeren sånn sett. Men som kjøper bør man være obs på disse tingene, slik at man kjøper en klokke som er iht forventningene man har og betaler deretter.

Når det gjelder trademarks og beskyttelse av samme, har Omega sett litt i mellom fingerene med disse Watchco-klokkene. Men jeg leste en tråd på WUS her for noen år tilbake hvor en kjøper hadde fått Watchco-klokka stoppet i tollen og returnert tilbake til Australia. Kanskje et ledd i Omega sin kampanje for noen år siden da de strammet inn på disse tingene? Kjøper av nevnte klokke fikk ikke klarhet i om det var etter instruksjon fra Omega sentralt, eller om det var en vurdering toll-myndighetene gjorde på eget initiativ.
 
Watchco er helt ok i mine øyne, problemet er alle unøyaktighetene som er ute og går når noen skal selge dem. Noe som fort kan resultere i at noen betaler for mye for klokka.

Noen kaller disse NOS vintage, og det er det ikke, det eneste i en Watchco-klokke som er vintage er donor-verket. Resten er SERVICE-deler (og ikke NOS). Det virker som om det er flere som ikke forstår at NOS står for New OLD Stock. :) Også er det klokker som kalles Watchco og som ikke er det, i hovedsak fordi klokken ikke er satt sammen av Watchco, men også fordi sammensetningen av deler ikke er lik den Watchco-klokkene har. De kan f.eks. ha flere originale deler utover verket, eks. kasse, bezel osv.

Alt dette er selvsagt forvirrende og jeg klandrer ikke selgeren sånn sett. Men som kjøper bør man være obs på disse tingene, slik at man kjøper en klokke som er iht forventningene man har og betaler deretter.

Når det gjelder trademarks og beskyttelse av samme, har Omega sett litt i mellom fingerene med disse Watchco-klokkene. Men jeg leste en tråd på WUS her for noen år tilbake hvor en kjøper hadde fått Watchco-klokka stoppet i tollen og returnert tilbake til Australia. Kanskje et ledd i Omega sin kampanje for noen år siden da de strammet inn på disse tingene? Kjøper av nevnte klokke fikk ikke klarhet i om det var etter instruksjon fra Omega sentralt, eller om det var en vurdering toll-myndighetene gjorde på eget initiativ.


Klart det, hvis det hadde vært NOS deler, hadde de vært Tritium tallskiver og visere: Disse Watchco har "Swiss-Made" merking på tallskiven: ikke " T.Swiss-Made.T " som de originale utgavene.
De er som du sier 100% nye service deler.

Ofrei.com hadde også SM300 kasser og deler : det var også mulig å bygge en SM300 derfra.
Men nå har de sluttet med det.
 
Redigert:
Endelig bestilt skikkelig ny reim til Speedmaster'n. Jean Rousseau i vannavstøtende navy croco med gummi i sjokolade på innsiden. Mye å velge i blant i butikken deres i London! :cool::D

ETA 3 uker :confused:
 
Hva er tingen med "Klokkeriet"-gruppen på Facebook? Er dette gruppen for personer som ikke evner opp til Tidssonen Forumet?

Helt fantastisk at en simpel dritt-klokkeboks (har selv) ble solgt dobbelt så dyrt på "auksjon" som den koster ny (de selges på eBay). Hvor dum går det an å bli. Er tydeligvis på den gruppa jeg må auksjonere bort skrapet mitt.