Klokkecafé – løst og fast om klokker

http://wornandwound.com/rado-revives-captain-cook-diver-three-distinct-flavors/

Rado_Captain_Cook_Baselworld_2017_-4.jpg
 
Man kan bli gal av halvparten. Dama har tyvlånt polaren. Og ikke hatt fokus nok til å klare å skru igjen kronen etter å ha stilt den. Gått med den åpen i 2-3 dager. Jeg er selvsagt redd det kan ha kommet noe inn i den. Man vasker jo hender, oppvask osv flere ganger til dagen. Og det kan jo gå lang lang tid før man kan merke noe med klokken. Bør den åpnes og sjekkes?

IMG_0156.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Man kan bli gal av halvparten. Dama har tyvlånt polaren. Og ikke hatt fokus nok til å klare å skru igjen kronen etter å ha stilt den. Gått med den åpen i 2-3 dager. Jeg er selvsagt redd det kan ha kommet noe inn i den. Man vasker jo hender, oppvask osv flere ganger til dagen. Og det kan jo gå lang lang tid før man kan merke noe med klokken. Bør den åpnes og sjekkes?

Vis vedlegg 37496

Skal vel være støv/vanntett uten å være skrudd igjen tror jeg. Er hvertfall 1 pakning igjen rundt halsen uten å skru den.
 
Man kan bli gal av halvparten. Dama har tyvlånt polaren. Og ikke hatt fokus nok til å klare å skru igjen kronen etter å ha stilt den. Gått med den åpen i 2-3 dager. Jeg er selvsagt redd det kan ha kommet noe inn i den. Man vasker jo hender, oppvask osv flere ganger til dagen. Og det kan jo gå lang lang tid før man kan merke noe med klokken. Bør den åpnes og sjekkes?

Vis vedlegg 37496

spank.jpg
 
@andres @Tom Henriksen

A crown unscrewed makes no difference to water resistance? Hard to imagine that the pressures at 100 meters would not overcome an [effectively] opened case.

Wouldn't this reduce the seals to "single-lock" status with no crown o-ring being squeezed by the screwed down crown?

People dwell too much on the "Twinlock/Triplock" thing.. and believe that this is what makes the watch waterproof.. There are many watches waterproof to this depth without a screwdown crown..

The o-rings inside the tube are very robust, provide most of the seal protection, and it takes a lot of pressure to push water past them. Proof is in the o-rings on the pushers on the Daytona... It too is waterproof to 100 meters and there is no screw down crown on them, only the small o-ring on the pusher stem...

For the first years of it's existence, the Sub used a Twinlock crown..
 
@andres @Tom Henriksen

A crown unscrewed makes no difference to water resistance? Hard to imagine that the pressures at 100 meters would not overcome an [effectively] opened case.

Wouldn't this reduce the seals to "single-lock" status with no crown o-ring being squeezed by the screwed down crown?

People dwell too much on the "Twinlock/Triplock" thing.. and believe that this is what makes the watch waterproof.. There are many watches waterproof to this depth without a screwdown crown..

The o-rings inside the tube are very robust, provide most of the seal protection, and it takes a lot of pressure to push water past them. Proof is in the o-rings on the pushers on the Daytona... It too is waterproof to 100 meters and there is no screw down crown on them, only the small o-ring on the pusher stem...

For the first years of it's existence, the Sub used a Twinlock crown.

Min Speedy ble testet for 100m : uten skru krone
 
Pakninger i kronetuben kan være gode nok til at klokker med push-inn krone kan være vanntette til flere hundre meter. Det at den skrus fast er hovedsaklig for ekstra sikkerhet, ikke bare for å forhindre at kronen dras ut under vann, men også for å bedre tåle støt mot kronen, hvor stammen i en push-inn krone er mer utsatt for å kunne slås ut av posisjon, og dermed bryte forseglingen mellom pakning og tube. Det er klart, om det er en pakning inni selve kronen som kommer i klem når den skrus inn, så gir dette ytterligere motstand mot vanntrykk også, men det er ikke nødvendig for å få til en vanntetthet på flere hundre meter.

Husker jeg hadde en Inex klokke med 100m vanntetthet da jeg var liten. En gang jeg badet så jeg at kronen ved et uhell var blitt trukket ut, men den hadde ikke tatt inn vann. Pakningen i tuben gav altså fremdeles en viss forsegling, i hvert fall nok til å ikke slippe inn vann under svømming. Og dette var en billig klokke.

Et annet eksempel er Seiko MM300. I hvert fall de eldre versjonene av denne har bare en pakning i kronetuben (mulig dette er forandret nå?), men denne ble fremdeles sertifisert til en vanntetthet på 300m, og man kan regne med at den kan takle en del over dette også. :)