Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det som @CaveMan skriver, @Vij var et godt forslag! Disse er også meget rimelig priset, siden det er "lillebroren" den den "ordentlige" Speedmaster.

Selv tenkte jeg først på Baume et Marcier. Min bror hadde en periode en slik. Denne var i aktuelle størrelse og derfor en flott klokke til en meget rimelig pris!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: CaveMan
Har hørt at det kan være vanskelig/ dyrt å ta service på "Speedmaster reduced", siden det er et ETA 2890 med påsatt chronographmodul. (Dubois-Depraz). Noen urmakere vil bare gjøre service på 2893 urverket, og heller bytte hele chronographmodulen under service. Det kan være verdt å sjekke hvis en går i kjøpstanker.

Jeg hadde en slik Speedmaster Reduced også. Pen klokke, men for meg var den hverken fugl eller fisk og satte ingen varige spor. Litt snål og ubalansert. En detalj er at kronen og chronographknappene er ikke på linje, og subregisterne står langt ut mot kanten av skiven.

Baume & Mercier sine "små" chronographer, som bror nevner over, er flotte saker. God kvalitetsfølelse, og mer "formelle" i stilen. De er dog ukjente for menigmann, et merke som få kjenner.

Men, smaken er som baken.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvilke(t) merke(r) kommer dere absolutt aldri til å eie og like?

For min del, tror jeg Hublot og R. Miller - en bever og en blingbling kloss. For dyr og skrikende.
 
Hvilke(t) merke(r) kommer dere absolutt aldri til å eie og like?

For min del, tror jeg Hublot og R. Miller - en bever og en blingbling kloss. For dyr og skrikende.

Moter og smak varierer hele tiden. Dette gjør også sitt med designet. Alt påvirkes.

Likevel så er noe som aldri har falt i smak hos meg er disse firkantede B&R, og en del av Hublot klokkene gode kandidater til ditt spørsmål.

Ellers så kan jeg slå til med et sitat fra Kåre Valebrokk:
"Å bli funnet død med et quartsur på armen, er verre enn å bli funnet død med skitne underbukser."

8
 
Synes kanskje Blomqvist kunne tatt seg bryet med å rengjøre utsiden av klokkene de selger, eller er det jeg som er litt fin på det? Ser de solgte en Omega Constellation som har tydelig møkk rundt bezel. Hadde det vært en politiauksjon/hittegodsauksjon forestått av ukunnige kunne jeg kanskje skjønt det. Mulig jeg har for høye tanker om Blomqvist.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og andres
Synes kanskje Blomqvist kunne tatt seg bryet med å rengjøre utsiden av klokkene de selger, eller er det jeg som er litt fin på det? Ser de solgte en Omega Constellation som har tydelig møkk rundt bezel. Hadde det vært en politiauksjon/hittegodsauksjon forestått av ukunnige kunne jeg kanskje skjønt det. Mulig jeg har for høye tanker om Blomqvist.

Mulig de anser det som patina.....
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og andres
dere som kan klokker og urverk mye mer enn meg. jeg diskuterer med en på ei FB gruppe som mener at de i Kina lager like urverk med samme materialer i alt fra patek, Blancpain, AP osv... Og at en urmaker ikke vil se forskjell på urverket når han åpner klokka.. Stemmer det???
Jeg vet det blir laget bra fake med ekte eta verk, men det er jo liksom ikke eta 7750 i en blancpain FF chronograph.. :)
På forhånd takk for svar..
Mvh
Ole
 
dere som kan klokker og urverk mye mer enn meg. jeg diskuterer med en på ei FB gruppe som mener at de i Kina lager like urverk med samme materialer i alt fra patek, Blancpain, AP osv... Og at en urmaker ikke vil se forskjell på urverket når han åpner klokka.. Stemmer det???
Jeg vet det blir laget bra fake med ekte eta verk, men det er jo liksom ikke eta 7750 i en blancpain FF chronograph.. :)
På forhånd takk for svar..
Mvh
Ole

He he!
Det første du kan legge merke til er at kineserne er veldig (alt for?) flinke til å kopiere. Det neste er at en god kopi koster selvfølgelig vesentlig mer enn en dårlig. (Det er fort tusenlapper å svi av på en kopi om du vil ha en "perfekt kopi". Men selv her er det forskjeller! Da kan du like gjerne kjøpe en ekte av rimeligere kaliber. Det gir mer glede! Og du støtter heller ikke kriminalitet, terror, barnearbeid etc).

Tilbake til klokkene og urverkene; Alt fra Kina er ikke kopier og fakes. Som urverk benytter kineserne det meste. De vanligste har egne (mer eller mindre) kopier av sveitsiske urverk. Det er flere ulike typer sveitsiske verk, med dertil komplikasjoner. De enkleste sveitsiske urverkene, som feks ETA6497 er et enkelt og robust urverk. Den sveitsiske koster et par tusen, men en asiatisk variant får du for 5-600 kroner. Her er det selvfølgelig rimeligere materiale i akslinger fjærer, men det fungerer helt OK. Det blir kanskje ikke en klokke som vil gå til evig tid, men det fungerer helt OK. Jeg har selv kjøpt flere slike og de går, selv etter flere år, og har overraskende god gange og korrekthet. Det sier seg selv at det er rimeligere å kjøpe nytt enn å reparere, når den tid kommer.

Når det kommer til urverk med mer komplikasjoner, chronograph, månefaser, powerreserve etc, så er dette flere ulike måter å lage dette på. Det er vanskelig, mer beregninger, så jeg tviler på at kineserne får til dette, og med samme materialvalg for å få til en varig oppbygning. Brukes for mykt materiale slites dele dertil raskt. Det betyr at du får en klokke som ikke vil vare. Om et urverk med masse komplikasjoner vil vare i "flere år" som min asiatiske 6497? Jeg tviler!

Fake-klokker finnes også med stjålne/slaktede originalurverk. Da har du selvfølgelig et ekte. Da kan ikke en urmaker se forskjell, siden det jo er et ekte! Derimot så er det ikke alltid kineserne er like nøye med å bruke hansker. Et fingeravtrykk på rotoren til et rolex-urverk er ganske avslørende!

Min konklusjon vil derfor være:
- En flink urmaker vil se forskjellen
- De kinesiske urverkene holder ikke samme kvalitet, men er artige til sitt bruk.
- Kjøp gjerne kinesisk, men gå da for "kinesisk-kinesisk".
- Det er her som ellers i livet; Du får det du betaler for.

8
 
dere som kan klokker og urverk mye mer enn meg. jeg diskuterer med en på ei FB gruppe som mener at de i Kina lager like urverk med samme materialer i alt fra patek, Blancpain, AP osv... Og at en urmaker ikke vil se forskjell på urverket når han åpner klokka.. Stemmer det???
Jeg vet det blir laget bra fake med ekte eta verk, men det er jo liksom ikke eta 7750 i en blancpain FF chronograph.. :)
På forhånd takk for svar..
Mvh
Ole

Er det ikke jævlig irriterende å være den smarteste i rommet...hver gang?
Men, nei. Det stemmer ikke.
Kineserne er nok ikke blitt så flinke til å kopiere ennå.
I så fall ville disse fake klokkene bli enormt dyre å produsere.
Og da er liksom mye av vitsen borte...:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og CaveMan
He he!
Det første du kan legge merke til er at kineserne er veldig (alt for?) flinke til å kopiere. Det neste er at en god kopi koster selvfølgelig vesentlig mer enn en dårlig. (Det er fort tusenlapper å svi av på en kopi om du vil ha en "perfekt kopi". Men selv her er det forskjeller! Da kan du like gjerne kjøpe en ekte av rimeligere kaliber. Det gir mer glede! Og du støtter heller ikke kriminalitet, terror, barnearbeid etc).

Tilbake til klokkene og urverkene; Alt fra Kina er ikke kopier og fakes. Som urverk benytter kineserne det meste. De vanligste har egne (mer eller mindre) kopier av sveitsiske urverk. Det er flere ulike typer sveitsiske verk, med dertil komplikasjoner. De enkleste sveitsiske urverkene, som feks ETA6497 er et enkelt og robust urverk. Den sveitsiske koster et par tusen, men en asiatisk variant får du for 5-600 kroner. Her er det selvfølgelig rimeligere materiale i akslinger fjærer, men det fungerer helt OK. Det blir kanskje ikke en klokke som vil gå til evig tid, men det fungerer helt OK. Jeg har selv kjøpt flere slike og de går, selv etter flere år, og har overraskende god gange og korrekthet. Det sier seg selv at det er rimeligere å kjøpe nytt enn å reparere, når den tid kommer.

Når det kommer til urverk med mer komplikasjoner, chronograph, månefaser, powerreserve etc, så er dette flere ulike måter å lage dette på. Det er vanskelig, mer beregninger, så jeg tviler på at kineserne får til dette, og med samme materialvalg for å få til en varig oppbygning. Brukes for mykt materiale slites dele dertil raskt. Det betyr at du får en klokke som ikke vil vare. Om et urverk med masse komplikasjoner vil vare i "flere år" som min asiatiske 6497? Jeg tviler!

Fake-klokker finnes også med stjålne/slaktede originalurverk. Da har du selvfølgelig et ekte. Da kan ikke en urmaker se forskjell, siden det jo er et ekte! Derimot så er det ikke alltid kineserne er like nøye med å bruke hansker. Et fingeravtrykk på rotoren til et rolex-urverk er ganske avslørende!

Min konklusjon vil derfor være:
- En flink urmaker vil se forskjellen
- De kinesiske urverkene holder ikke samme kvalitet, men er artige til sitt bruk.
- Kjøp gjerne kinesisk, men gå da for "kinesisk-kinesisk".
- Det er her som ellers i livet; Du får det du betaler for.

8
Takk for veldig bra svar.. Jeg kjøper ALDRI fra kina, men det var en som mente at urmakere ikke kunne se foskjell på et ekte patek urverk med flere komplikasjoner inkl minute reapeter.. :) Jeg kjøper mine klokker enten fra AD, heer på TS eller hvis jeg skal ha en billig Seiko skx så kjøper jeg fra creationwatches.. Igjen takk for veldig bra svar.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er det ikke jævlig irriterende å være den smarteste i rommet...hver gang?
Men, nei. Det stemmer ikke.
Kineserne er nok ikke blitt så flinke til å kopiere ennå.
I så fall ville disse fake klokkene bli enormt dyre å produsere.
Og da er liksom mye av vitsen borte...:rolleyes:
Han mente til og med at de klarte å lage kompliserte urverk fra patek med minute reapeter med mer og en urmaker ikke ville se forskjell. hehhehehe. :)
 
Er det ikke jævlig irriterende å være den smarteste i rommet...hver gang?
Men, nei. Det stemmer ikke.
Kineserne er nok ikke blitt så flinke til å kopiere ennå.
I så fall ville disse fake klokkene bli enormt dyre å produsere.
Og da er liksom mye av vitsen borte...:rolleyes:
Og jo det er JÆVLIG irriterende :)
 
dere som kan klokker og urverk mye mer enn meg. jeg diskuterer med en på ei FB gruppe som mener at de i Kina lager like urverk med samme materialer i alt fra patek, Blancpain, AP osv... Og at en urmaker ikke vil se forskjell på urverket når han åpner klokka.. Stemmer det???
Jeg vet det blir laget bra fake med ekte eta verk, men det er jo liksom ikke eta 7750 i en blancpain FF chronograph.. :)
På forhånd takk for svar..
Mvh
Ole
Egentlig har jeg lyst til å legge ut diskusjonen her, så dere får dere en god latter... Men vet ikke om moderator godtar det.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Grendel
Egentlig har jeg lyst til å legge ut diskusjonen her, så dere får dere en god latter... Men vet ikke om moderator godtar det.. :)

Det er jeg som er Ole.. Han andre kan mer om klokker enn Phillipe Dufour og F.P Journe til sammen hehehehe
Så her er kopi av diskusjonen. :)



Stein-Erik Bøhmer
Ånår det gjelder alle de luksusklokkene så skal også være jævla forsiktig når man kjøper dem urmakere klarer heller ikke å se forskjell på ekte og falske lenger vis du følger med så må du ha fått med deg det
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 14 t

Stein-Erik Bøhmer
I USA blir falske klokker solgt hos autoriserte urmakere
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 14 t

Ole Laverød
Helt enig at alle luksuskliokker er overpriset. Men en dyktig utmsker eller dyktig klokkenetd ser lett om urverket er ekte eller falsk. Men kopiene har blitt skremmende bra. Dyre å. Hvem gidder å betsle 4500kr for en fake sub. Hehe.
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 7 t

Stein-Erik Bøhmer
Har sett flere programmer om fake industrien når det gjelder klokker og andre luksusmerker var det veldig vanskelig å se forskjell ei klokke som kostet 10,000us fikk de tok de faktisk 5000us for og det var urmakere som sleit jøvlig med å se om de var ekte,det er jævla skremende og gode de har blitt.
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
en urmaker ser lett hvis han åpner uret om det er fake eller ikke!!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
men på bilder er det ikke lett
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
kan ikke mene at kina verk som prøver å lage en klone av f.eks et el primero verk at de ser like ut.. Til og med jeg hadde settat det var fake..
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Stein-Erik Bøhmer
Det er jo det jeg sier at det var urmakere som ikke klarte å se forskjell og at de tok dem inn og solgte dem som ekte,det har blitt et stort problem
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
urmakere ser lett at det er fake hvis de åpner klokken å ser på urverket.....'
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
men ikke lett å se hvis man ikke åpner klokka
1f642.png
:)
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
men veldig lett å se hvis man ser på urverket!!!!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Stein-Erik Bøhmer
Det var jo de de gjorde i det programmet de tok klokkene til flere urmakere og de ble åpnet og alle sa ok de er ekte
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
da er det et bullshit program du har sett
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Stein-Erik Bøhmer
Jeg har sett flere programmer og lest mye om dette
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 t

Ole Laverød
da har du sett mye rart som ikke stemmer. Hvis det er en fake longines f.eks met ekte eta verk da kan dårlige urmakere n\bli lurt.. for det er blitt vanlig at fske klokker bruker ekte eta
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
men ikke komå fortell meg at en urmaker som åpner en rolex og ser et eta at han tror det er ekte
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
eller enda mer eksklusivt BP eller patek
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
National Geografich har sent en serie om denne virksomheten og de tok og filmet hos flere urmakere der de hadde med seg fake klokker og det var så bra fake at urmakerne faktisk god kjente dem
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
hvordan kan de som lager fake klokker lage et urverk til en patek som "er" ekte og selge det for under 10k. når ekte klokke koster 500k??
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Og det var bare de mest eklusive mekene de holdt på o deale med
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
hahahha,... for et tulleprogram!!!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
så altså patek med fake urverk som ser og oppfører seg som ekte
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
heheheheheehehehhe
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t
18034346_1292877360795580_8551425523248540389_n.jpg

Skriv et svar ...

Stein-Erik Bøhmer
Du får google litt om denne industrien så skjønner du mere
"}' data-testid="ufi_comment_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t
Skjul 50 svar
50 av 56
Se tidligere svar

Stein-Erik Bøhmer
Da er du jævla naiv vis du ikke tenker litt over det jeg skriver
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
slutt med pisspreike ditt
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Ja kall det va du vill legg det ut på TS men de som følger med vet om det problemet
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
du kan selvfølgelig mer enn alle andre om klokker. hahahhahaa
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
som sagt ferdig diskutert!!!!!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Det er ikke det jeg skriver om nå
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
vi er ferdig diskutert!!!!!'
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Jeg bare nevner det jeg har sett og lest om hvorr gode de har blitt til å lage kopier og de skaper store problemer for klokkeprodusentene og vis du fornekter alt jeg skriver da er du jævla naiv
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
du skrev at de laget urverk som er like og like bra som i ekte. tror du virkelig urverket i en fake patek er likt og like bra som i en ekte? da er det du so er naiv.. nå gidder jeg ikke diskutere mer!!!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Det sier jo produsentene selv i programene
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
HVIS IKKE DU SLUTTER NÅ!!!!!!!! Ferdig dirskutert!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Pål Tunge
Chille nå. Ikke lag dette personlig
Slutt å like · Svar · 1 · 1 t

Ole Laverød
jeg prøver jo å avslutte diskusjonen
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Finn det ut selv da jeg mener ikke at de er like gode bare google ivei så skjønner du hva jeg n\mener
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
vi er ferdig diskutert sier jeg for 5 gang!!!!!!! det er siste gang jeg sier det!!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
ok jeg er ferdig synd du ikke forstår hva jeg mener
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Pål Tunge
Finn ut av det da, i stedet for bare å nekte, Ole Laverød.
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
jeg har funnet ut av det. de bruker eta verk i fake klokker. de lager ikke ekte patek verk i fake klokker..
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Trodde de fleste hadde fått med seg det problemet
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
det er et problem med bra kasser og at de bruker ekte eta verk
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
men de lager ikke f.eks el primero verk.
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Det jeg sier er at problemet er at de var så gode kopier at i USA der ok de inn kopiene i god tro og til og medsjekket dem noen plasser og solgte de som ekte og de som holder på med dette er super organiserte de går ikke rundt i gata og selger
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
men da har ikke en urmaker åpnet klokka å sett på verket i en patek f.eks..
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
altså i en fake patek
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Jeg så i det ene programmet Rolex og AP OG DE BLE ÅPNET
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
hehehhehehe. da er det bullshitprogram. men nå er jeg ferdig med å diskutere!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Etter min mening så er det et jævla bra program når de greier å finne ut av det å hvor dyktige de er,de hjelper jo klokkeindustrien og oss vanlige folk til å være litt forsiktige når vi skal ut å handle det er det som er poenget her
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 · 1 t

Ole Laverød
poenget mitt er at en urmaker ser om det er et ekte el primero verk i en zenith eller et fake verk... men nå gidder jeg ikke mer diskusjon'
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Stein-Erik Bøhmer
Ok poenget mitt er at mange av de klarte det ikke ferdig diskutert ifra min side også
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 t

Ole Laverød
He he!
Det første du kan legge merke til er at kineserne er veldig (alt for?) flinke til å kopiere. Det neste er at en god kopi koster selvfølgelig vesentlig mer enn en dårlig. (Det er fort tusenlapper å svi av på en kopi om du vil ha en "perfekt kopi". Men selv her er det forskjeller! Da kan du like gjerne kjøpe en ekte av rimeligere kaliber. Det gir mer glede! Og du støtter heller ikke kriminalitet, terror, barnearbeid etc).

Tilbake til klokkene og urverkene; Alt fra Kina er ikke kopier og fakes. Som urverk benytter kineserne det meste. De vanligste har egne (mer eller mindre) kopier av sveitsiske urverk. Det er flere ulike typer sveitsiske verk, med dertil komplikasjoner. De enkleste sveitsiske urverkene, som feks ETA6497 er et enkelt og robust urverk. Den sveitsiske koster et par tusen, men en asiatisk variant får du for 5-600 kroner. Her er det selvfølgelig rimeligere materiale i akslinger fjærer, men det fungerer helt OK. Det blir kanskje ikke en klokke som vil gå til evig tid, men det fungerer helt OK. Jeg har selv kjøpt flere slike og de går, selv etter flere år, og har overraskende god gange og korrekthet. Det sier seg selv at det er rimeligere å kjøpe nytt enn å reparere, når den tid kommer.

Når det kommer til urverk med mer komplikasjoner, chronograph, månefaser, powerreserve etc, så er dette flere ulike måter å lage dette på. Det er vanskelig, mer beregninger, så jeg tviler på at kineserne får til dette, og med samme materialvalg for å få til en varig oppbygning. Brukes for mykt materiale slites dele dertil raskt. Det betyr at du får en klokke som ikke vil vare. Om et urverk med masse komplikasjoner vil vare i "flere år" som min asiatiske 6497? Jeg tviler! Min konklusjon vil derfor være:
- En flink urmaker vil se forskjellen
- De kinesiske urverkene holder ikke samme kvalitet, men er artige til sitt bruk.
- Kjøp gjerne kinesisk, men gå da for "kinesisk-kinesisk".
- Det er her som ellers i livet; Du får det du betaler for.
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 35 min

Ole Laverød
Er det ikke jævlig irriterende å være den smarteste i rommet...hver gang?
Men, nei. Det stemmer ikke.
Kineserne er nok ikke blitt så flinke til å kopiere ennå.
I så fall ville disse fake klokkene bli enormt dyre å produsere.
Og da er liksom mye av vitsen borte...
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 35 min

Ole Laverød
FRA 2 SOM KAN MERE OM KLOKKER ENN ALLE OSS TILSAMMEN!!!!!
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 34 min

Stein-Erik Bøhmer
He he omfanget er større en at det er bare Kinesere som holder på tror du må google litt om dette problemet som jeg skrev så er klokke produsentene også veldig redde for dette problemet det er et veldig alvorlig problem det er kun det jeg vil fram til og hadde det ikke vært for sånne som driver å etterforsker sånne ting så hadde det vært ennå værre
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 24 min

Ole Laverød
les hva de gutta som skrev..
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 22 min

Ole Laverød
over her
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 22 min

Stein-Erik Bøhmer
Jeg skriver bare om de jeg har sett og lest det er helt sikkert flere her inne som ha sett det samme
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 20 min

Ole Laverød
jeg har jo prøvd å forklare deg nå x antall ganger at en dyktig urmaker ser at det er et fake verk. du sa jo det var luksusklokker med masse komplikasjoner.. Men ja det er mye bra fake med eta verk i. men det er ikke eta i patek, AP osv
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 16 min · Redigert

Ole Laverød
en dyktig urmaker ser om det er fake verk i en patek med minuye repeter osv
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 15 min

Ole Laverød
minute
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 15 min

Stein-Erik Bøhmer
Hva de har gjort vet ikke jeg sier bare at de klarte å lure urmakere og det var i USA
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 13 min

Ole Laverød
da har de ikke åpnet klokka og sett på urverket. og hvis de har det så er det ikke en dyktig urmaker
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 12 min

Ole Laverød
¨send link da til det du har lest/sett
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 12 min

Stein-Erik Bøhmer
Og at det er den italienske mafia som organiserte dett + andre lukusvarer
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 11 min

Ole Laverød
i stad sa du kina
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 10 min

Ole Laverød
er det kina eller italia?
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 10 min

Ole Laverød
heheh
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 10 min

Ole Laverød
lik
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 10 min

Ole Laverød
send meg link
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 10 min

Ole Laverød
sef. er det organiserte kriminelle som styrer det her.
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 6 min · Redigert

Ole Laverød
eller fake som er like bra som ekte
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 7 min
18034346_1292877360795580_8551425523248540389_n.jpg

Skriv et svar ...

Stein-Erik Bøhmer
Italiensk mafia exportererog de blir laget i mange forskjellige land
"}' data-testid="ufi_comment_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 6 min

Ole Laverød
herregud... kan du sende linker eller ikke??????
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 5 min
18034346_1292877360795580_8551425523248540389_n.jpg

Skriv et svar ...

Stein-Erik Bøhmer
har ikke linker nå finn dem selv sikkert ikke vanskelig å finne klokke idustrien sier jo selv at de har et stort problem me det
"}' data-testid="ufi_comment_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 3 min

Ole Laverød
rart at du som har lest og sett så mye om det ikke har det, men da legger vi diskusjonen død
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 min

Ole Laverød
altså ikke mer om det tullet her nå
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 min
18034346_1292877360795580_8551425523248540389_n.jpg

Skriv et svar ...

Stein-Erik Bøhmer
Ring for faen til en urmaker da å hør hva han sier om det
"}' data-testid="ufi_comment_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 2 min

Ole Laverød
vi er ferdige nå... FORSTÅTT????
"}' data-testid="ufi_reply_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 min
18034346_1292877360795580_8551425523248540389_n.jpg

Skriv et svar ...

Ole Laverød


"}' data-testid="ufi_comment_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · 1 min

Stein-Erik Bøhmer
Nei jeg gidder ikke mere nå det går vist faen ikke inn
"}' data-testid="ufi_comment_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · Akkurat nå

Ole Laverød
SÅ SLUTT DA!!!
"}' data-testid="ufi_comment_like_link" data-interaction-root-id="_3-mf">Liker · Svar · Akkurat nå

Ole Laverød
GAME OVER
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel