UJU
Støttemedlem
Det er med jevne mellomrom en og annen wannabe med fakes og forhandlere av fakes som begynner å følge IG kontoen min.
Disse blir som oftest blokkert, men først tar jeg meg den frihet å studere "klokkene" deres.
Det er skremmende mange gode fakes der ute, men til syvende og sist er det noe som skurrer.
Du vet, hvis det lukter drit en plass er det som regel en dritt i nærheten.
Det som går igjen er størrelse på markører, størrelse på datovindu, skriftfont og visere.
F.eks. GMT-viser på Rolex ligger over timeviser.
På fakes skraper den gjerne bunn.
Videre vil urverket gjerne inneholde plastdeler på en kinafake.
Nå har jeg aldri holdt en fake Patek, men den finishen en ekte har skal godt gjøres å få til i en sweatshop med underbetalte barnearbeidere.
Det er som du skjønner mange "tells".
En kompetent urmaker vil selvsagt spotte en fake når baklokket åpnes.
I hvertfall når en middelmådig klokketulling som meg ofte klarer det ut i fra bilder på nettet...
Disse blir som oftest blokkert, men først tar jeg meg den frihet å studere "klokkene" deres.
Det er skremmende mange gode fakes der ute, men til syvende og sist er det noe som skurrer.
Du vet, hvis det lukter drit en plass er det som regel en dritt i nærheten.
Det som går igjen er størrelse på markører, størrelse på datovindu, skriftfont og visere.
F.eks. GMT-viser på Rolex ligger over timeviser.
På fakes skraper den gjerne bunn.
Videre vil urverket gjerne inneholde plastdeler på en kinafake.
Nå har jeg aldri holdt en fake Patek, men den finishen en ekte har skal godt gjøres å få til i en sweatshop med underbetalte barnearbeidere.
Det er som du skjønner mange "tells".
En kompetent urmaker vil selvsagt spotte en fake når baklokket åpnes.
I hvertfall når en middelmådig klokketulling som meg ofte klarer det ut i fra bilder på nettet...