Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det kan hende han mener at det må større håndledd til for at spenna skal havne sentrert med standard 120/80 rem. Jeg har et par deployants liggende fra RHD. De fungerer fint med 110/70-remmer, men jeg mistenker at de blir liggende litt skjevt med lengre remmer. Mine håndledd er flate og 17cm omkrets.

Dere kan kanskje spørre ham om dere får lov til å kjøpe hvis dere lover å bruke korte remmer :)

Når det er sagt ser jeg bare en grunn til å gå for deployant foran vanlig spenne, og det er at remmen får mindre slitasje. Med hensyn til komfort (og plass innenfor skjorten) er vanlig spenne langt å foretrekke IMHO.

Edit: Det kan nok også hevdes at en deployant er hakket sikrere med tanke på å unngå å miste klokka i bakken når den skal av eller på.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: g-s
Du har rett, @reim. RHD ville ikke selge meg en deployment da han mente den ville hvile på siden av håndleddet. Jeg endte opp med å bestille en single fold deployment fra en annen leverandør. Jeg foretrekker helt klart deployment fremfor buckle av den enkle grunn at det gir meg en større følelse av eksklusivitet. En buckle med pen finish kan også utstråle stor eksklusivitet, men for meg fremstår det på en måte som en lettvint løsning på en klokke det ellers er lagt nitidig arbeid i.

Sikrere? Kanskje, kanskje ikke. For meg fremstår selve festemekanismen til en spenne sikrere enn en deployment mens klokken er festet på armen. Mens en klokke med deployment føles sikrere å ta av og på, føler jeg at det er en falsk trygghet ved "at man vil merke at klokken sklir ned" dersom deployment mekanismen løsner på armen. Rent praktisk tørr jeg påstå at selve låsemekanismen på en låst deployment vil svikte flere ganger sammenlignet med festemekanismen på en spenne. Dersom en spenne/deployment løsner fra festepunktet i remmen er de jo til sammenligning like (u)sikker.
 
GO har jammen meg mange pene, moderne dressere - og i flere prisklasser. Skal jeg ha meg noe skikkelig pent så står de høyt på listen... Hvem er AD i Norge nå, forresten?

Glashutte-Original-Sixties-Iconic-3.jpg


Glashuute-Original-Senator-Panorama-Date-Moon-Phase-Boutique-Edition-Blue-Dial-3.jpg


glashuette-original-senator-excellence-05794.jpg


Glashutte-Original-Senator-Excellence-steel-black-dial-1-aBlogtoWatch-e1458076920904.jpg
 
Redigert:
Gi dere nå da!
Dette er jo en veldig grei og praktisk klokke med flere ulike tidssoner! Faktisk kan den vise tiden i andre soner enn de dom har differanse på hele timer.

Det er nok derfor de har valgt et slikt praktisk ur!

(NB. Leses med litt over snittet med ironi)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gunnar og Edzilla
Sletter originale post. Her har jeg blitt grundig lurt av samboer og stowa. Men samtidig blitt en eier av Stowa :D
Takk til samboer for en superfin gave!
 

Vedlegg

  • IMG_0999.JPG
    IMG_0999.JPG
    127,3 KB · Visninger: 0
Redigert av en moderator:
Hallo.

Skal selge en Baume & Mercier klokke, helt ny, til en dame. Klokken er kjøpt på Jomashop og jeg har gitt hun kvitteringen.

Likevel har hun en syk fantasi om at hun ikke tror den er ekte. Hun virket ikke overbevist når jeg sendte hun bilde av baklokket med serienummer osv, som hun ba om.

Så batteriet må skiftes. Hun sier hun tar den hvis jeg kan gå til urmaker for skifte batteri og få verifisert at den er, jeg siterer "100% ekte."
Hun tvilte også på det hele når det var "tomt batteri i en helt ny klokke???"

Hva skal jeg gjøre her?
Gå til Bjørklund, skifte batteri og fortelle dem at de må skrive under på at den er ekte? :rolleyes:

Vil Protid skrive under på at den er ekte?

Skal jeg gi faen i dama?
 
Redigert:
Hallo.

Skal selge en Baume & Mercier klokke, helt ny, til en dame. Klokken er kjøpt på Jomashop og jeg har gitt hun kvitteringen.

Likevel har hun en syk fantasi om at hun ikke tror den er ekte. Hun virket ikke overbevist når jeg sendte hun bilde av baklokket med serienummer osv, som hun ba om.

Så batteriet må skiftes. Hun sier hun tar den hvis jeg kan gå til urmaker for skifte batteri og få verifisert at den er, jeg siterer "100% ekte."

Hva skal jeg gjøre her?
Gå til Bjørklund, skifte batteri og fortelle dem at de må skrive under på at den er ekte? :rolleyes:

Vil Protid skrive under på at den er ekte?

Skal jeg gi faen i dama?

Sørg for å få løftet skriftlig i form av en kontrakt, der betingelsen er at ekthetsbevis utstedes. Dette kan nok enhver forhandler av B&M gjøre i samme sleng som de skifter batteriet. Det hele må nok betales for, og det kan jo da tenkes at du vil ta med i kontrakten at dersom alt er som det skal, må dama betale dette. Lettest å gjennomføre dersom begge møtes hos Urmaker?

Hvis ikke; drit i dama og finn en mindre paranoid kjøper.
 
  • Liker
Reaksjoner: fysiofelipe og Siki
Hallo.

Skal selge en Baume & Mercier klokke, helt ny, til en dame. Klokken er kjøpt på Jomashop og jeg har gitt hun kvitteringen.

Likevel har hun en syk fantasi om at hun ikke tror den er ekte. Hun virket ikke overbevist når jeg sendte hun bilde av baklokket med serienummer osv, som hun ba om.

Så batteriet må skiftes. Hun sier hun tar den hvis jeg kan gå til urmaker for skifte batteri og få verifisert at den er, jeg siterer "100% ekte."

Hva skal jeg gjøre her?
Gå til Bjørklund, skifte batteri og fortelle dem at de må skrive under på at den er ekte? :rolleyes:

Vil Protid skrive under på at den er ekte?

Skal jeg gi faen i dama?

Hva med å foreslå en ftf overlevering hos urmaker ifm batteriskifte?
Hvis ikke det går fremstår hun vel som litt for paranoid til å kjøpe over nett?
 
  • Liker
Reaksjoner: Siki
Hallo.

Skal selge en Baume & Mercier klokke, helt ny, til en dame. Klokken er kjøpt på Jomashop og jeg har gitt hun kvitteringen.

Likevel har hun en syk fantasi om at hun ikke tror den er ekte. Hun virket ikke overbevist når jeg sendte hun bilde av baklokket med serienummer osv, som hun ba om.

Så batteriet må skiftes. Hun sier hun tar den hvis jeg kan gå til urmaker for skifte batteri og få verifisert at den er, jeg siterer "100% ekte."

Hva skal jeg gjøre her?
Gå til Bjørklund, skifte batteri og fortelle dem at de må skrive under på at den er ekte? :rolleyes:

Vil Protid skrive under på at den er ekte?

Skal jeg gi faen i dama?

En dyktig urmaker ser lett om klokken er falsk. I alle fall når de åpner den, noe som er nødvendig for å få byttet batteri.
Som tidligere er det skrevet at du bør be urmakeren om å skrive på kvitteringen at klokken er ekte. Sørg også for at serienummeret på klokken kommer med i en salgskontrakt. Det er ikke umulig at hun kan komme til å levere en fake tilbake til deg og klage over at den var fake! Da vil det være greit å ha serienummer! Det høres også ut som en litt kranglete kunde. Det sikkert at damen vil komme tilbake og klage på at klokken er fake som følge av en ripe eller annen skade; "En B&M skal vel tåle å bli mistet og skrubbet i sanden?"

Nå kan jeg ikke huske å ha sett B&M som fake! Men det er mye rart der ute. Jeg forstår hennes frykt godt. Jeg har selv fått skrevet inn i kontrakt at jeg har 100% returrett om klokken skulle være fake. Da selvfølgelig med henvisning til serienummer som selgers sikkerhet. Kontrollen har jeg da tatt selv, og med eventuelt besøk hos AD. Men da har jeg også handlet hos en selger jeg har stolt på. Det spørs om hun stoler på deg?

Er det andre interesserte så spørs det om det kan være greit for deg å bare fortelle henne pent at du heller ønsker å selge til andre. Hvis du ikke stoler på henne så vil nok det være best for dere begge. Det betyr selvfølgelig IKKE at klokken er fake! "Buy the seller" er et kjent ordtak "Buy the customer" er et annet.

Det kan være lurt å ha nytt batteri i klokken som skal selges uansett!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Siki
Tusen takk for svar dere.

Face 2 face er ikke mulig da hun bor i Oslo.

Jeg vet at Forbrukerrådet har salgskontrakt jeg kan bruke (https://www.forbrukerradet.no/kontrakter/ting/kjop-av-ting/).

Det hele virker veldig komplisert. At hun ikke stoler på meg er ikke mitt problem. Jeg har kvittering og gitt hun alt. Så skal jeg fjase med ekhetsbevis ... hun får klokken allerede meget under pris, så skal hun be om dette ...

Jeg får tenke litt på det. Sendte mail til Protid for å høre angående ekthetsbevis og slikt, evnetuelt om det koster noe ekstra.
 
Mitt råd er å prøve å finne en annen kjøper, har vært borti en sånn du beskriver og du blir aldri ferdig med de om du endelig får til en handel. De sier man skal kjøpe selgeren, men av erfaring så er det lurt å vurdere kjøperen i blant også. Dette lukter trøbbel og mas lang vei.