Klokkecafé – løst og fast om klokker

oris_1.jpg

Aquis 39.5 vs 43mm.

For få år tilbake hadde eg valgt 43mm 10/10. Nå er det vell motsatt.

Lysten på denne. Men det at en ikkje kan bruke "vanlige" reimer/ Natos etc grunna lugs held meg igjen...
 
Vis vedlegg 82353
Aquis 39.5 vs 43mm.

For få år tilbake hadde eg valgt 43mm 10/10. Nå er det vell motsatt.

Lysten på denne. Men det at en ikkje kan bruke "vanlige" reimer/ Natos etc grunna lugs held meg igjen...

Hadde den forrige 40mm Oris Aquis og skulle jeg bare hatt en klokke under 20k (ja kanskje 30-40k!), ville denne vært en het kandidat. Nå kommer den også med blå skive, og det er ingen ulempe akkurat... Jeg likte dog de gamle viserene bedre.

Når det gjelder lenke/reimer så er lenken helt suveren, gummireimen også (kanskje med unntak av at spenne blir litt klumpete), og er fullt mulig å bestille seg noen custom reimer om man vil ha noe annet.
(Det skal også nevnes at 40mm hadde litt andre proporsjoner enn 43mm, dvs litt liten diameter i forhold til tykkelse. De skulle laget den litt flatere eller en 41mm.)
Kjør på! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Hadde den forrige 40mm Oris Aquis og skulle jeg bare hatt en klokke under 20k (ja kanskje 30-40k!), ville denne vært en het kandidat. Nå kommer den også med blå skive, og det er ingen ulempe akkurat... Jeg likte dog de gamle viserene bedre.

Når det gjelder lenke/reimer så er lenken helt suveren, gummireimen også (kanskje med unntak av at spenne blir litt klumpete), og er fullt mulig å bestille seg noen custom reimer om man vil ha noe annet.
(Det skal også nevnes at 40mm hadde litt andre proporsjoner enn 43mm, dvs litt liten diameter i forhold til tykkelse. De skulle laget den litt flatere eller en 41mm.)
Kjør på! :)
12,5mm tykk er litt i overkant egentlig.
Hvor tykk er en sub? (Ja vet eg kan google), men latskap:)

Takk for synspunkt!
 
12,5mm tykk er litt i overkant egentlig.
Hvor tykk er en sub? (Ja vet eg kan google), men latskap:)

Takk for synspunkt!
12,2mm uten cyclops. 13mm med cyclops (16610).

Så, det viser at 12,5 kan være tykt og kan være det motsatte. Det hele avhenger av baklokkets utforming versus håndleddets innsynking der bæreren velger å ha armbåndsuret.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
12,2mm uten cyclops. 13mm med cyclops (16610).

Så, det viser at 12,5 kan være tykt og kan være det motsatte. Det hele avhenger av baklokkets utforming versus håndleddets innsynking der bæreren velger å ha armbåndsuret.
Takk. Mykje likt som Oris då. Utenom kasseform seff. Sub har en unik kasseform IMO som gjer at den er så sinnsjukt allround ur....
 
Synes virkelig Seals Watches er inne på noe med Dark Seal-modellen. Enkel "GMT" bygd for å tåle det meste, inkludert vann. Ser for meg ut som en perfekt billig reiseklokke :) Blir visstnok bare produsert 300 eksemplarer i 2018.

28429751_108747259955110_661508384733790208_n.jpg


IMG_1366_grande.JPG


Seals startet opp på Kickstarter med sin Model A. Denne gikk jeg til innkjøp av da jeg synes den så usedvanlig godt bygget ut til å være en Kickstarter-klokke. Lett å se på dette som enda en Kickstarter, men jeg må si at jeg var meget fornøyd med kvaliteten på den klokka. Virket som den kunne tåle det meste! Nå om dagen kjører de pre-orders og salg via egen nettside.

enRAAmU.jpg


I disse dager lanserer de også Model C. Likte denne også jeg, men tror jeg venter på Dark Seal :)

IMG_0915_1_grande.jpg
 
Redigert:
12,5mm tykk er litt i overkant egentlig.
Hvor tykk er en sub? (Ja vet eg kan google), men latskap:)

Takk for synspunkt!

Den var ikke merkbart tykk eller tykkere enn sub - Den er like komfortabel som både ny og gammel sub. Superkomfortabel. Men visuelt er den mer som gammel 5-sifret sub en ny. Proporsjonene til 43mm ler liksom hakket bedre, men det er flisespikking. 43mm uansett er en mye større klokke, inklusive mer massiv tykkere lenke/reim. (Med forbehold om at jeg ikke har sammenlignet de nye versjonene). Som sagt, kjør på! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Er det noen her som har en formening om hva en urmakeren tar for en full service på en ETA-kronograf (ETA 2894-2) inkl polering av kasse?
 
Er det noen her som har en formening om hva en urmakeren tar for en full service på en ETA-kronograf (ETA 2894-2) inkl polering av kasse?

Tipper mellom 3.500-5.000,- avhengig om servicen krever bytte av slitedeler eller ikke.
 
Er det noen her som har en formening om hva en urmakeren tar for en full service på en ETA-kronograf (ETA 2894-2) inkl polering av kasse?

Prøv Perfect Watch Elis Licina (du finner info på gulesider eller facebook)
Holder til i Oslo og kan sikkert gi deg en god pris. Jeg hadde en klokke til service og polering for et par-tre år siden, byttet en noen deler også. Tror jeg betalte ca 1700. Det var dog ETA 2824 urverk, så kanskje det koster litt mer med et kronograf-urverk. Rask og god service. God jobb gjorde han også.
 
Hamilton er inne på noe her, 38mm mekanisk. Lugholes.
Vis vedlegg 84230

Enig, den er skikkelig vellykket. Personlig skulle jeg bare ønske de tok den helt ut og brukte plexiglass, da det gjør skiven litt varmere og passer bedre til retrodesignet de går for.

Men, hadde jeg ikke allerede hatt denne i samlingen ville det nok blitt kjøp med en gang!

36388545074_0537c952d7_b.jpg
 
Enig, den er skikkelig vellykket. Personlig skulle jeg bare ønske de tok den helt ut og brukte plexiglass, da det gjør skiven litt varmere og passer bedre til retrodesignet de går for.

Men, hadde jeg ikke allerede hatt denne i samlingen ville det nok blitt kjøp med en gang!

36388545074_0537c952d7_b.jpg
Pleksi kunne nok gjort susen, men klarer ikke fri meg fra tanken på hva en BEZEL kunne ha tilført. Lagde derfor denne illustrasjonen, og kom til at det - sammen med pleksi hadde vært relativt seksi....
upload_2018-3-18_15-8-36.png
 
Fake patina? Ew.
For å pirke litt; Er det ikke resultatet som teller? Har det hendt at du tenkt om sminkebruk; Fake foryngelse? Ew....
(Antakelig, men da er det vel resultatet og ikke selve virkemiddelet som er årsaken til ditt ubehag.)

Det beste hadde vært om patinaen hadde vært ekte - helt klart, men da kunne vi neppe hatt muligheten til å kjøpe klokken ny.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Patina i seg selv ser jo ikke bedre ut (etter min mening). Det er jo at klokken er gammel og har vært med på litt av hvert som gjør patinaen sjarmerende.

At man prøver å se ut som noe man ikke er er veldig usjarmerende, enten det gjelder klokker eller mennesker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel