Klokkecafé – løst og fast om klokker

Screenshot_2018-03-29-09-46-12.png
Screenshot_2018-03-29-09-49-08.png


Er det bare meg? Eller har Tissot "latt seg inspirere" en del av Oris?;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og Sjø
Vis vedlegg 85880 Vis vedlegg 85881

Er det bare meg? Eller har Tissot "latt seg inspirere" en del av Oris?;)

Nei, det er nok Submariner som har inspirert... Eller var det motsatt?

Det er nok mange som titter hverandre i kortene.

Jeg liker Tissot, så personlig ville jeg valgt den fremfor Oris. Nå har jeg tre Tissot allerede, så en til...

8
 
Hvorfor resirkulerer alle klokkeblogger og tester påstander om at pilotklokker har store kroner for at de skal kunne betjenes med hansker? Det var ingen piloter eller navigatører som stilte klokkene sine oppe i flyet. Tyskerne fikk klokka utdelt ferdig trukket og stilt sammen med fallskjerm og annet, og de allierte stilte dem etter tidssignal på briefingen. Med gangreserve på dagesvis er det ingen grunn i verden til trekke klokka underveis i oppdraget!

Men likevel blir det gjentatt til det kjedsommelige hver gang en flieger omtales. Slutt med det

Rant over

Lars Birger
 
Jeg vil tro at det lettet arbeidet for de på bakrommet som faktisk stilte og trakk dem før de gav dem til navigatørene på bombeflyene. Skulle jeg sørge for at 50-60 Fliegeruhren var trukket og stilt hadde nok jeg også likt en stor stygg krone. Men det er altså spekulasjon. Det er i alle fall tegnet sånn i spesifikasjonene fra RLM.


Schematic-WF.jpg

Bilde er lånt fra en ellers bra serie om flygerur i Monochrome som også kjører på at man kan tukle med krona med hansker på. Ganske ugreit å fikle med klokka om man er over et mørklagt England og avhengig av oktant og korrekt klokke for å finne veien hjem igjen
https://monochrome-watches.com/the-history-of-the-pilot-watch-part-five-b-uhr/

Lars Birger
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: westmouth og Grendel
@KarlFr 50-års krise. Den innledes ofte med en trang til å gå lange skirenn i stram trikot.

Puh. Godt å høre. Jeg har aldri følt den trange, til tross for at jeg har passert 50.
Jeg har løpt Stoltzekleiven, men det var fordi en studiekamerat meldte oss på "en hel gjeng". Det er vel høydaren i min fysiske karriere.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
@KarlFr 50-års krise. Den innledes ofte med en trang til å gå lange skirenn i stram trikot.
Ha ha, :D har vært borti en del av de patetiske stakkarne der ja. Møt «50» med rak rygg og fremover-rettet-blikk og elsk din partner som du gjorde for +25 år siden. +50 er en gyllen tid med viktige «ikke materielle» verdier hvor det er lov å «slippe magen ut» og glede seg over de virkelige verdier i livet - skål!
 
Redigert:
Jeg vil tro at det lettet arbeidet for de på bakrommet som faktisk stilte og trakk dem før de gav dem til navigatørene på bombeflyene. Skulle jeg sørge for at 50-60 Fliegeruhren var trukket og stilt hadde nok jeg også likt en stor stygg krone. Men det er altså spekulasjon. Det er i alle fall tegnet sånn i spesifikasjonene fra RLM.

Bilde er lånt fra en ellers bra serie om flygerur i Monochrome som også kjører på at man kan tukle med krona med hansker på. Ganske ugreit å fikle med klokka om man er over et mørklagt England og avhengig av oktant og korrekt klokke for å finne veien hjem igjen
https://monochrome-watches.com/the-history-of-the-pilot-watch-part-five-b-uhr/

Samme bilde finnes også i denne artikkelen:http://www.konradknirim.online.de/rlm1.pdf

Jeg har null peiling på Luftwaffes navigasjonsprosedyrer, men legg merke til bildet nederst til høyre på side 7 - står ikke mannskapet her og skrur på kronene sine?
Større utgave av bildet: http://www.knirim.de/xhieralw.jpg

Samtidig sier vel teksten det samme som deg - at B-urene ble synkronisert mot et kronometer før tokt.
 
Redigert:
Par ting å tenke på. I fra mellomkrigstiden ble det vanlig med "cockpit-watch", altså ur som var fastmontert. Da ur som kjent benyttes til beregning av lengdegrad, hadde enhver erfaren pilot en backup på håndleddet. Tid var og viktig mtp drivstofforbruket og beregning av flytid. Ikke uvanlig at man trakk opp uret i cockpit, under en lengre tur. "Double-check saves life".

Under siste verdenskrig var det spesielt navigatører som var avhengig av korrekt tid, noe som var viktig ved formasjoner og samling over et bestemt mål. Nattflyging gjorde dette spesielt utfordrende. Tyskerne var tidlig ute med radiosignal som varslet korrekt tid, sendt hver time. Følgelig måtte navigatøren justere tid om nødvendig. Igjen fordel med stor krone, slik at dette kunne gjøres med hansker på.
 
Hei,
Er det noen som har sett Hamilton

KHAKI FIELD MECHANICAL
H69429931 «live». Hvordan er fargene på fauxtinaen? Det fremstår som variasjon mellom produktbilder og det jeg har sett på insta ++