Klokkecafé – løst og fast om klokker

Patina i seg selv ser jo ikke bedre ut (etter min mening). Det er jo at klokken er gammel og har vært med på litt av hvert som gjør patinaen sjarmerende.

At man prøver å se ut som noe man ikke er er veldig usjarmerende, enten det gjelder klokker eller mennesker.

Helt enig når det gjelder mennesker, men med klokker kan jeg like litt faux-patina om det blir gjort på en smakfull måte. Skal man designe en klokke med utpreget retrodesign kan litt gyllen lumemaling bli prikken over i'en. Lume må jo ikke å være kritthvit, som @acnorway påpeker.

Men begynner de å lage sprukne skiver som skal etterligne fukt eller UV-skader og kasser med konstruerte bruksspor, da er jeg helt med deg. ;)
 
Hvem er det som har lagd regelen om at all lume må være kritthvit? Og hvorfor ikke velge den fargen man mener komplementerer klokken best?
Ingen som har sagt at den må være kritthvit, men de bruker da ikke gulhvit fordi det er den fargen som passer best. Det er jo fordi den skal minne om/se ut som patina.

Ikke bare lager de klokker som har retro design. De forsøker å late som klokken ble laget for lenge siden. Disse klokkene hadde jo ikke den fargen på lumen opprinnelig?
 
Ikke bare lager de klokker som har retro design. De forsøker å late som klokken ble laget for lenge siden. Disse klokkene hadde jo ikke den fargen på lumen opprinnelig?

Det er nettopp dette som er en stor del av appellen til vintageklokker slik jeg ser det, nemlig at estetikken til klokken er helt særegen og har blitt distinkt fra hva den en gang var som ny. En forsiktig brukt gammel klokke hvor det originale designet fremdeles er godt ivaretatt og ubesudlet, men heller foredlet av tidens tann med sjarmerende falmet skive og gylne visere, kan vel nesten sies å ha blitt en egen stilretning i klokkeverdenen. Personlig har jeg ikke noe imot at det lages "nygamle" klokker som fanger denne særegne estetikken, og som samtidig gir det bekymringsløse eierskapet som en moderne klokke gir.

Men det går selvsagt en grense, og smak og behag dikterer hvor den går for hver enkelt. For min del går den ved subtile hint som peker bakover i tid og som smakfullt brukes til å fullføre en gjennomført stilretning. Blir det for mye av det gode og det begynner å føles kunstig, da faller interessen bort fullstendig.

Et godt eksempel er denne pilotklokken fra Hamilton. Jeg ville ikke kjøpt den om lumen var hvit. Det ville for meg krasjet med de øvrige elementene i klokken. Denne er for meg innafor og jeg liker den godt, men for andre vil det muligens bli for mye av det gode.

16169451069_f15b8b0c2d_b.jpg


16535770181_f127da88a1_b.jpg
 
Redigert:
Jeg hadde inbrudd i huset på torsdag, og klokkeboksen er bortevekk. :( Her dermed ufrivillig blitt en én-klokke mann.

Kommer tilbake med liste over det som er borte. Hadde vært flott med en heads up om noen av klokkene dukker opp til unormalt lave priser

Nå må jeg bearbeide sorgen... Foreløpig er jeg i fornektelsesfasen...:confused:
 
Jeg hadde inbrudd i huset på torsdag, og klokkeboksen er bortevekk. :( Her dermed ufrivillig blitt en én-klokke mann.

Kommer tilbake med liste over det som er borte. Hadde vært flott med en heads up om noen av klokkene dukker opp til unormalt lave priser

Nå må jeg bearbeide sorgen... Foreløpig er jeg i fornektelsesfasen...:confused:

Triste greier.
Vi vil alle følge med etter tyvegods. Måtte skurkene få en snarlig, smertefull og langsom død.

8