Klokkecafé – løst og fast om klokker

Den der må du fortelle mer om, Juice. Ukjent for meg.

Custos ledes av sønnen til Vartan Sirmakes, som er den opprinnelige partneren til Franck Muller. Ble vel noen uenigheter der for noen år siden, og om hukommelsen ikke spiller meg et puss er det vel kun Sirmakes leder Franck Muller Watchland i dag.

Selskapet ble etablert i 2005 men har vel aldri helt tatt av. De har - naturlig nok - blitt kalt for "Poor Man's Richard Mille".

Personlig syns jeg modellen jeg pastet bilde av er ganske vellykket som "galskap"-klokke. Skulle gjerne hatt en, men frykter at prisen blir for høy.
 
Jeg kan ikke noe for det, men av og til føler jeg at uansett hav det er så blir det flott bate prisen er høy nok!

(Kjenner dere vitsen om de to russerne som møttes på gaten?
De ene sier: "Se på det fine nye slipset mitt! Jeg kjøpte det i butikken der nede. Det er dyrt! Selgeren tok 100000 rubler for det"

Den andre svarer "Der ble du skikkelig lurt! I butikken oppe på toppen der kan du få akkurat samme slipset for 200000 rubler"

:cool:
 
På min seiko skx009 står det nå "Mon 24", noe som er vel og bra siden det jo tross alt er mandag den 24. juni.

Men, her i helgen gikk jeg helt i lås. Lørdag ble til søndag og jommen stod det ikke "Sab 23" før den glei over i "Sun 23".
Og ja, jeg vet at sab er forkortelsen på spansk/portuguese (en klokke som jeg virkelig trenger).


Any takers?
 
På min seiko skx009 står det nå "Mon 24", noe som er vel og bra siden det jo tross alt er mandag den 24. juni.

Men, her i helgen gikk jeg helt i lås. Lørdag ble til søndag og jommen stod det ikke "Sab 23" før den glei over i "Sun 23".
Og ja, jeg vet at sab er forkortelsen på spansk/portuguese (en klokke som jeg virkelig trenger).


Any takers?

Kan det være at klokken fikk støt da den skulle bikke over? At det kan være årsaken til at den "byttet over et språk".

8-9
 
På min seiko skx009 står det nå "Mon 24", noe som er vel og bra siden det jo tross alt er mandag den 24. juni.

Men, her i helgen gikk jeg helt i lås. Lørdag ble til søndag og jommen stod det ikke "Sab 23" før den glei over i "Sun 23".
Og ja, jeg vet at sab er forkortelsen på spansk/portuguese (en klokke som jeg virkelig trenger).


Any takers?

Det er mulig jeg ikke skjønte spørsmålet, men verket 7s26 (som sitter i klokken din) har en "dag-ring" med to språk, slik at annenhver dag er engelsk og (i ditt tilfelle) spansk. Derfor må ringen flytte seg to hakk ved midnatt, og da naturlig nok i en periode vise "feil språk". Ikke noe instantant skifte av dag/dato på disse verkene :)

underdial6401.jpg


(Tatt herfra.)
 
Jeg satt og leste litt fra årets Baselmesse, og kom over denne, som jeg ikke har sett nevnt her inne før. Swatch Sistem51. Det ser ut som om Swatch har tatt et hint fra japanerne som nesten alle her inne på et tidspunkt har eid, og skal produsere en virkelig billig mekanisk klokke.

Exclusive Hands-On Look At The Swatch Sistem51, A Revolutionary Mechanical Watch (Exclusive Live Pics) — HODINKEE - Wristwatch News, Reviews, & Original Stories

Selv om jeg er litt skeptisk til et mekanisk ur man "ikke kan serve" syns jeg jo det er kult med nye typer mekaniske ur, og til en antatt pris på rundt 100CHF bør den være tilgjengelig for alle. 90 timer gangreserve er jo heller ikke verst.

Stylingen er jo som på de vanlige, billige plastSwatchene, men det gjør det jo kanskje litt ekstra kult å ha en av de mekaniske.

Swatch-2.jpg




Tanker?

Hvis de også lager denne i modeller som har "vanlige" skiver tror jeg denne serien kan bli en virkelig slager. Folk som vil ha noe kult og fascinerende for en billig penge.... Mange av de! :)
 
Hvis de også lager denne i modeller som har "vanlige" skiver tror jeg denne serien kan bli en virkelig slager. Folk som vil ha noe kult og fascinerende for en billig penge.... Mange av de! :)


I god Swatch-ånd kommer den til å komme med et utall nye skiver og fargekombinasjoner hvert eneste år. :)

Nå blir det litt morsommere å gå innom Swatch-butikkene når jeg er på ferie. Kommer garantert til å kjøpe minst én sik.
 
Var innom Protid i Sandefjord og prøvde PO i både 42 og 45,5mm for å få et inntrykk av hvordan disse føles på armen. Syns absolutt ikke 45,5mm ble for stor, men nå er jeg mest vant med større klokker. Karen som betjente meg hadde selv tatt ut en PO i 42mm, og han angret litt.

De hadde forøvrig en Ploprof liggende også, artig å få se denne i virkeligheten. Kan også nevnes at de akkurat har pusset opp lokalene, og ferier dette med 15% på alle modeller ut juni. :)
 
Var innom Protid i Sandefjord og prøvde PO i både 42 og 45,5mm for å få et inntrykk av hvordan disse føles på armen. Syns absolutt ikke 45,5mm ble for stor, men nå er jeg mest vant med større klokker.

En PO må være 45.5mm!
Det er den ekte PO!

[BOLD] 8-D [bold]