Klokkecafé – løst og fast om klokker

@Lemen så nesten ut som et solur!

jeg har sett ThinkGeek.com har Stonehenge i armbåndsur. Krever sol for å virke. Et kompass følger med. Den må holdes riktig Nord - Syd.

en gammel kammerat hadde en mor som var svak synt. Hun hadde fått en klokke som ristet av Trygdekontoret. Du trykket på skiven og den ristet tiden i en koder. Moren likte den ikke, men han ble stor fan. Den var ypperlig til seiling. Han hadde den under regntøyet. Slapp å se skiven. Da moren døde måtte han levere den tilbake. Sorgen var stor.

:cool:
 
Redigert av en moderator:
Noen som har tips om et bra sted å starte for å lese seg opp på Omega speedmaster? Forskjellige ref.nr, verk, modeller osv? Har null greie på denne klokka, og kunne tenkt meg å finne ut litt mer.
 
Noen som har tips om et bra sted å starte for å lese seg opp på Omega speedmaster? Forskjellige ref.nr, verk, modeller osv? Har null greie på denne klokka, og kunne tenkt meg å finne ut litt mer.
Google Chuck Maddox, han var guruen :)
 
Les og gråt... Må si dette er en meget tøff j....
Baselworld 2013: The Blancpain Fifty Fathoms Bathyscaphe Watch Hands-On | aBlogtoWatch
Blancpain%20Fifty%20Fathoms%20Bathyscape-thumb-960xauto-18434.jpg
 
Poor mans JLC Master Calendar?

Må si jeg liker designet til Baume & Mercier Clifton 10055 :)

Ryddig urskive og flotte linjer på kassen. Kanskje den blir litt for stor til dressen med sine 43mm?

Baume-et-Mercier-Clifton-10055-(2).jpg


Baume-et-Mercier-Clifton-10055-2.jpg


Baume-et-Mercier-Clifton-10055.jpg


Baume-et-Mercier-Clifton-Adjustable_Triple_Folding_Security_Buckle_3.jpg


Regner med det er et ETA-verk som står i?
 
Redigert:
Må si jeg liker designet til Baume & Mercier Clifton 10055 :)

Ryddig urskive og flotte linjer på kassen. Kanskje den blir litt for stor til dressen med sine 43mm?

Baume-et-Mercier-Clifton-10055-(2).jpg

hmmmm.... Triumph TR6 med Motolita ratt?
(Skulle vel vært i annen tråd, men....)

:cool:
 
"En død klokke"

Hva er deres tanker rundt en klokke uten sekundviser? Er det kjedelig å ikke se noe bevegelse på urskiven?

De er jo så rene og flotte, men har aldri hatt en slik klokke. Er redd for at jeg blir lei. Ikke kan jeg monitorere nøyaktigheten heller (er ikke interessert i å kjøpe maskin).
 
Hva er deres tanker rundt en klokke uten sekundviser? Er det kjedelig å ikke se noe bevegelse på urskiven?

De er jo så rene og flotte, men har aldri hatt en slik klokke. Er redd for at jeg blir lei. Ikke kan jeg monitorere nøyaktigheten heller (er ikke interessert i å kjøpe maskin).

Synes ofte sekundviseren er kjekk og ha for å måle tid, men i all hovedsak liker jeg den fordi den har en betryggende effekt. Jeg kan umiddelbart se at klokka fortsatt tikker og går, og at den ikke har stoppet opp. Men det er nok bare jeg som er paranoid :p
 
@Thomas

Når det gjelder ur uten sekundviser, er det spesielt Panerai som appellerer sterkest til meg. Jeg er litt i tankeboksen selv rundt det ved sekundviser eller uten, og jeg heller for tiden selv mest mot uten sekundviser. Det er mye på grunn av renheten man oppnår på skiven med dette, men i tillegg kommer det historiske inn i bildet for min del.

Jeg bekymrer meg ikke så veldig for dette med nøyaktigheten, og hvis målet mitt var å ha en klokke som jeg visste at gikk helt presist hele tiden, ville jeg nok ikke hatt planer om en PAM (kanskje ikke et mekanisk ur i det hele tatt?) Men det er ikke på grunn av nøyaktigheten jeg ønsker meg en modell fra Panerai.. :)

Jeg ser ikke heller på sekundviseren som en måte for å garantere at klokka går riktig, jeg tror jeg sjekker klokka så ofte at det ville blitt oppdaget uansett hvis det var noe feil.. :)

Men jeg har ikke hatt noen ur uten sekundviser (enda), så dette er jo bare antagelser fra min side.. Kan godt jeg hende ville følt det annerledes hadde jeg hatt det.

Vi trenger bilder!
audemars-piguet-royal-oak-jumbo-15202-2012-620x876.jpg

4.jpg

PAM112a010708.jpg
 
Redigert av en moderator:
Hva er deres tanker rundt en klokke uten sekundviser? Er det kjedelig å ikke se noe bevegelse på urskiven?

De er jo så rene og flotte, men har aldri hatt en slik klokke. Er redd for at jeg blir lei. Ikke kan jeg monitorere nøyaktigheten heller (er ikke interessert i å kjøpe maskin).

Jeg hadde en Tissot Aerospace Titan. Denne var uten sekund viser. Flott klokke, men den ble ikke brukt. Etter noen måneder var den solgt. Død? Det er nok en god beskrivelse på hvorfor den ikke falt i god jord. Det var liksom ikke noe liv i den. Liv er en beskrivelse jeg gir til mekaniske klokker. Da er nok død noe som passer for meg og Aerospacen. En mekanisk uten sekundviser har jeg aldri prøvd.. Men det er sekundviseren som indikerer liv!

:cool:
 
Noen som vet hva dette er? Sto i utstillingsvinduet til Paneraibutikken i NYC.

panerai_zpsbcb9c91c.jpg
 
Vet ikke hva det heter, men lokket er likt som på et lommeur. Skjønner ikke hva Panerai driver med her og synes det ser katastrofalt ut.
 
Kassen med lokk over skive kalles "hunter case", og stammer fra lommeurenes tidsalder.
 
Noen som vet hva dette er? Sto i utstillingsvinduet til Paneraibutikken i NYC.

Dette er vel "Panerai for Purdey"/Sealand-utgavene som kom i 2007-8-draget. De har ref i 800-serien (813, 814, 831 osv).
 
Redigert: