Klokkecafé – løst og fast om klokker

Problem med Valjoux 7750

Jeg solgte for kort siden en Baume & Mercier med Valjoux 7750 urverk.

Ny eier får ikke stilt dato, jeg vet at disse verkene kan være litt kilene. Jeg har gitt han alle råd jeg kunne finne her inne, men uten hell. Han får kun stilt dato ved å skru den fram over kl 12.

Noen som har noen flere tips/triks?
 
Jeg solgte for kort siden en Baume & Mercier med Valjoux 7750 urverk.

Ny eier får ikke stilt dato, jeg vet at disse verkene kan være litt kilene. Jeg har gitt han alle råd jeg kunne finne her inne, men uten hell. Han får kun stilt dato ved å skru den fram over kl 12.

Noen som har noen flere tips/triks?

Ouch. det er meget viktig at datoen ikke stilles mellom 22.00 og 02.00 på 7750
 
Ouch. det er meget viktig at datoen ikke stilles mellom 22.00 og 02.00 på 7750

Jeg byttet til meg denne klokka og stilte dato kun en gang før jeg tok bilder av den og la den ut for salg. Hadde ingen problemer, dette var på ettermiddagen typ rundt 15:00.

Kan urverket i verste fall ødelegges dersom man stiller dato mellom 22:00 og 02:00? Dyrt å fikse? :confused:
 
Redigert:
Jeg byttet til meg denne klokka og stilte dato kun en gang før jeg tok bilder av den og la den ut for salg. Hadde ingen problemer, dette var på ettermiddagen typ rundt 15:00.

Kan urverket i verste fall ødelegges dersom man stiller dato mellom 22:00 og 02:00? Dyrt å fikse? :confused:

Ja, det kan det. Hvor dyrt det er å fixe vet jeg ikke. Men kanskje @Greg kan svare på dette?
 
Redigert av en moderator:
@mikkemus23 , har aldri hatt sansen for sånne uleselige skjelett-klokker. Slettes ikke ut fra disse wristshot'ene hans i dårlig lys. Men så på side fire i tråden kom dette bildet:

fc42835a-ab82-4945-adb3-852f4ee6be27_zpsdbd98dc3.jpg


Wow...

Lekker klokke forran en lekker Cadillac!
Jeg er enig i at disse klokkene ikke er så lette å lese, men du verden hvor fasinerende det er å sitte og se på alt som beveger seg der inne!

Slike klokker bæres ikke for å se tiden! Akkurat som en BMW (eller Cadillac for den saks skyld) kjøres ikke for å komme fra A til B!

8-D
 
Redigert av en moderator:
Det kan være at datomekanisme har blitt ødelagt. Det er ikke så vanskelig å reparere i tid men kan kreve noen deler. Vanskelig å si om det er en permanent skade uten å se. Verket må ut, skive og videre visere og så ligger det meste i overflaten. Deler til en slik klokke, eller et slikt verk er heldigvis ikke så dyrt. Men, en urmaker må jo også ha til brødet på maten :) det jeg her skriver er hvis dato har blitt skiftet i de farlige timer, ellers vet jeg ikke hva problemet er uten å se det først. Kjedelig dette da...
 
Det kan være at datomekanisme har blitt ødelagt. Det er ikke så vanskelig å reparere i tid men kan kreve noen deler. Vanskelig å si om det er en permanent skade uten å se. Verket må ut, skive og videre visere og så ligger det meste i overflaten. Deler til en slik klokke, eller et slikt verk er heldigvis ikke så dyrt. Men, en urmaker må jo også ha til brødet på maten :) det jeg her skriver er hvis dato har blitt skiftet i de farlige timer, ellers vet jeg ikke hva problemet er uten å se det først. Kjedelig dette da...

Han kjenner visst en urmaker som skal se på den. Høres ut som en omfattende jobb å fikse dette.

Håper det ordner seg, veldig kjedelig at dette skjer når man selger en klokke. :( Jeg trodde ikke disse urverkene var så "kilene," men jeg må si jeg ble litt redd da jeg googlet problemet.
 
En enkel og fin video om hvordan en Panerai lages :)

[video=youtube;APbYl5zjR24]http://www.youtube.com/watch?v=APbYl5zjR24[/video]
 
Tag heuer har jo ikke den høyeste stjerne er inne, det er brukt mye eta-baserte verk, og for mange over snittet interessert har de kanskje ikke vært spesielle nok. En forholdsvis høy prislapp, og ikke noe altfor unikt. Likevel har de solgt godt, Carrera day date er vel blant de mest solgte dyrere ur i Skandinavia. Men tiden forandrer seg, for noen år siden kom de med calibre 1887, et nesten inhouse verk(tegninger fra Seiko), og i 2014 kommer de med nytt manufaktur-verk, calibre 1969. Her står også litt om deres Haute horlogi-klokker, morsom lesning, fra en produsent som vil bli spennende å følge med på i årene som kommer.

Inside TAG Heuer's Haute Horlogerie Workshop | The Home of TAG Heuer Collectors | HAUTE HORLOGERIE
 
Tag heuer har jo ikke den høyeste stjerne er inne, det er brukt mye eta-baserte verk, og for mange over snittet interessert har de kanskje ikke vært spesielle nok. En forholdsvis høy prislapp, og ikke noe altfor unikt. Likevel har de solgt godt, Carrera day date er vel blant de mest solgte dyrere ur i Skandinavia. Men tiden forandrer seg, for noen år siden kom de med calibre 1887, et nesten inhouse verk(tegninger fra Seiko), og i 2014 kommer de med nytt manufaktur-verk, calibre 1969. Her står også litt om deres Haute horlogi-klokker, morsom lesning, fra en produsent som vil bli spennende å følge med på i årene som kommer.

Inside TAG Heuer's Haute Horlogerie Workshop | The Home of TAG Heuer Collectors | HAUTE HORLOGERIE


Tag Heuer er slett ikke så galt!
Min første "finere" klokke var en Tag Heuer Formula 1 chronograf. Selvfølgelig var den med rød skive og gummi-rem. Den har jeg fortsatt! Da den har quartz urverk har den ikke blitt brukt så mye etter at jeg fikk meg mekanisk klokke. Jeg byttet batteri på den en gang, men det gikk ut før klokken ble brukt igjen... Så nå ligger den godt i boksen med uttatt batteri.

Men; det er en Tag Heuer!

:cool: