Klokkecafé – løst og fast om klokker

Klokkebok kafé

Ny bok i posten fra http://https://cdon.no/bøker/kristian_haagen/armbåndsure-_facts_og_fortællinger_fra_den_tikkende_verden-23553494:cool:

20140227_175048_zpscmm36btm.jpg
[/IMG]
 
I alle dager - her drar man frem den store bivoksboksen for å gi sine skinnreimer litt overflatepleie - og familien rømmer til alle kroker og kriker og påstår det lukter pyton. Det gjør det jo ikke; det lukter herlig og reimene får en herlig lett glød. :)

5868993-238185-brown-glossy-patterned-artificial-leather-texture.jpg
 
I alle dager - her drar man frem den store bivoksboksen for å gi sine skinnreimer litt overflatepleie - og familien rømmer til alle kroker og kriker og påstår det lukter pyton. Det gjør det jo ikke; det lukter herlig og reimene får en herlig lett glød. :)

5868993-238185-brown-glossy-patterned-artificial-leather-texture.jpg
Jeg har hatt samme problem med liflig duftende lærprodukter med minkolje. Lukter KOSELIG gjør det!
 
Dette minner meg om.....

Vet dere hvorfor menn liker nye biler?
"De lukter lakk og lær".

:cool:
 
Uten at jeg kan påberope meg ekspertise her, så må vel denne være fra tidlig 2000? Kanskje tidligere enn det også mtp at den har Valjoux-verk.

Prisen? Nja, tja, litt høy kanskje? Men igjen, så har den jo box og papirer. Du får jo litt eldre Moonwatches til ca samme pris, men da ofte uten b+p.
 
@kjoerb : Og så passer du på at du ikke stiller datoen når klokken din viser et sted mellom 20 og 03 (ish). Dette er skadelig for mekaniske urverk. Med andre ord er det best å stille timeviseren til et "nøytralt område" før du stiller datoen.

@reim - dette gjelder vel kun ETA-verk? Slik jeg har forstått det er de aller fleste in-house verk kalibrert for å tåle denne "barnesyldommen"`Slik at du kan stille når du vil. Er det ikke 2200-0200 som er regelen på andre ETA-verk? -Hvertfall det jeg har blitt "lært".
 
Redigert av en moderator:
@reim - dette gjelder vel kun ETA-verk? Slik jeg har forstått det er de aller fleste in-house verk kalibrert for å tåle denne "barnesyldommen"`Slik at du kan stille når du vil. Er det ikke 2200-0200 som er regelen på andre ETA-verk? -Hvertfall det jeg har blitt "lært".
Det jeg har hørt er at det er øverste halvdel av skiven. Altså fra 21-03.

Om dette bare gjelder ETA er jeg usikker på, men jeg praktiserer det likt på alle mine klokker for å være på den sikre siden
 
Redigert av en moderator:
Det jeg har hørt er at det er øverste halvdel av skiven. Altså fra 21-03.

Om dette bare gjelder ETA er jeg usikker på, men jeg praktiserer det likt på alle mine klokker for å være på den sikre siden

Jeg praktiserer også 21-03. Det skulle være litt i overkant av forsiktighet, men derfor trygge siden. Det kan være nye oppdateringer, men om "ganske nye ETA" leste jeg for ikke lenge siden et sted at denne sikkerhetssonen burde praktiseres.

Vel, det skader ikke!

:cool:
 
@reim - dette gjelder vel kun ETA-verk? Slik jeg har forstått det er de aller fleste in-house verk kalibrert for å tåle denne "barnesyldommen"`Slik at du kan stille når du vil. Er det ikke 2200-0200 som er regelen på andre ETA-verk? -Hvertfall det jeg har blitt "lært".

@Klokkesamler , jeg har ikke noe fasit på dette men har heller ikke hørt at det kun gjelder ETA. Som andre her har jeg uansett som vane å ikke skifte dato innenfor "øvre halvdel av klokken", uten at jeg tenker for mye på hvilket verk som sitter inni. Det er ellers ytterst sjelden at jeg behøver å stille dato på denne tiden av døgnet, "dagens klokke" tar jeg frem på morgenen, stiller tiden fram forbi datoskifte og til gjeldende tid, så stiller jeg dato om nødvendig.

Jeg har mest erfaring med ETA og Seiko selv, men Seiko skriver i hvert fall det samme i sine manualer (her 4Rxx og 7Sxx):

http://www.seikowatches.com/support/ib/pdf/SEIKO_4R15_16_35_36_7S26_35_36.pdf
 
Redigert av en moderator:
Uten at jeg kan påberope meg ekspertise her, så må vel denne være fra tidlig 2000? Kanskje tidligere enn det også mtp at den har Valjoux-verk.

Prisen? Nja, tja, litt høy kanskje? Men igjen, så har den jo box og papirer. Du får jo litt eldre Moonwatches til ca samme pris, men da ofte uten b+p.

Har pratet med selger nå. Klokken er fra 2006. Ser per ut, kun et lite merke på bezel (?) som jeg regner med kan poleres bort. Ser ut som det kan bli handel.
 
Sitter her på koh samui, og av morbid nysgjerrighet måtte jeg sjekke ut LOLex-utvalget. Til tross for enkelte feilskjær (rolex bamford, anyone?) ser jeg nå på en milgauss enhver rolex forhandler kunne solgt meg. Klin lik ned til rehaut, clasp og bakside. Den er til og med tung. Skremmende.
 
Tyngden kan komme av noen blylodd i baklokket. Har hatt en del fake breitlinger i butikken der jeg jobber, som de lurer på om kan reddes. Tragisk å se egentlig, og som du sier, litt skremmende.
 
Er enig med deg i at det er noe galt med proporsjonene @Melchiades. Skulle dog heller ha ønsket at de designet urverket med større spacing mellom sub-dials. Når alt blir samlet på midten blir det dessverre ikke fulltreffer, men prisen er jo helt vanvittig bra og alt i alt synes jeg dette er en positiv nyhet fra Montblanc :)
 
Redigert av en moderator:
Skulle ønske Montblanc produserte sin perpetual calendar i en 36-37mm kasse. Blir noe galt med proporsjonene på denne klokka for meg, ellers frister det veldig med en klokke med denne komplikasjonen til den prisen.

IN-DEPTH: A Hands-On Look At The New Montblanc Meisterstück Heritage Pulsograph And Perpetual Calendar

MontblancMeisterStuckHeritagePerpetualCalendar-7.jpg

Heelt på trynet proporsjoner, men god idé. Sammenlikn med JLC sin, de vet hva de gjør! Om man får tak i boutique ed i stål er jo prisen dessuten meget trivelig. Regner med at Tidemann kan fikse om man spør pent :cool:

39mm, men det er 39 meget delikate milimetre.

Jaeger-LeCoultre-Master-Ultra-Thin-QP-Steel-Wrist-Shot.jpg