Klokkecafé – løst og fast om klokker

Syntes denne klokka er helt utrolig rå. Likern enda bedre enn Type 3. Stor kunst.

Videoen må sees, hvordan skiva lever er dødsrått.

Introducing The Ressence Type 1: Now Without Crown, A Modern Master Continues To Hone His Craft (Live Pictures, Specs, & Pricing)

1396966163484

1396874234337
Virket i utgangspunktet veldig stilig, til jeg så at klokken de bruker som illustrasjon i videoen ikke har synkronisert time- og minuttviser. Synes spesielt 18 sekunder ute i videoen. Med forbehold om at det er sent, jeg er trøtt, og jeg kan ha lest den feil. :p
 
Jeg dykker ikke. Bader ikke engang med klokke på. Liker stort sett ikke ting med 70-tallsdesign. Likevel, denne tiltrekker meg voldsomt.

BS100GMT_T_hires__61154.1397679253.1280.1280.jpg


Aquadive Bathysphere 100 GMT turquoise, USD1990 frem til lansering. Deretter USD2490.
 
Noen som har erfaring med denne karen?
Omega Seamaster ( Overhaling ) - FINN Torget

Er jo 50% eller mer i forhold til hva f.eks Bjerke eller andre tar. Nå har ikke jeg noen Omega for øyeblikket, men dette virker jo som en god deal?
Er ikke dette den samme som er omtalt her?

Den annonsen er slettet, og jeg husker ikke at det så helt slik ut heller, navnet har forandret seg også mener jeg å huske. Tror jeg kjenner igjen e-post-adressen også, perfectwatch.oslo@gmail.com men @Medici eller @Willy Wonka kan kanskje si noe om saken.
@Arlendius skulle også rapportere omtrent på disse tider, etter ha levert inn et ETA-verk der.
 
Redigert av en moderator:
Er ikke dette den samme som er omtalt her?

Den annonsen er slettet, og jeg husker ikke at det så helt slik ut heller, navnet har forandret seg også mener jeg å huske. Tror jeg kjenner igjen e-post-adressen også, perfectwatch.oslo@gmail.com men @Medici eller @Willy Wonka kan kanskje si noe om saken.
@Arlendius skulle også rapportere omtrent på disse tider, etter ha levert inn et ETA-verk der.

Stemmer nok det. Forrige annonse var lagt ut av en venn av urmakeren på vegne av ham. Denne er lagt ut av urmakeren selv ser jeg.

Han er en dyktig urmaker og veldig hyggelig kar. Han tar også service på andre klokker enn Omega. Jeg kan videreformidle kontakt dersom noen vurderer service gjennom han.
 
Redigert av en moderator:
Er ikke dette den samme som er omtalt her?

Den annonsen er slettet, og jeg husker ikke at det så helt slik ut heller, navnet har forandret seg også mener jeg å huske. Tror jeg kjenner igjen e-post-adressen også, perfectwatch.oslo@gmail.com men @Medici eller @Willy Wonka kan kanskje si noe om saken.
@Arlendius skulle også rapportere omtrent på disse tider, etter ha levert inn et ETA-verk der.

Jeg hentet klokken min (en Longines Master Collection) på posten nå i dag faktisk. Jeg har ikke fått sjekket om den holder tiden enda, men utover det så har jeg bare gode ting å si om de som står bak dette.

Jeg betalte 1700 for å få en full service (bytte av fjær, krone og en del andre smådeler som var slitt, pusset, renset, oljet og hva annet som nå skjer på en service når de skrur klokken fra hverandre), noe som er i overkant av 50% lavere en det de AD'ene jeg spurte skulle ha.

De lovet at det skulle ta to uker å gjennomføre, og selv om det var over påske så holdt de det de lovet. Jeg har mailet med både Espen Almquist og Elis Licina (urmakeren som har gjort jobben som jeg forstår det) på Perfect Watch sin epost og begge to har vært både hyggelig og imøtekommende. De har holdt meg oppdaterte på tidsbruken og de fortalte meg akkurat hva som ble byttet av deler etc (de gamle delene fulgte med i en liten pose sammen med kvitteringen på trykktest). Jeg kommer ikke til å nøle med å sende flere klokker til de etter denne opplevelsen.

mvh
Ragnar
 
Redigert av en moderator:
Er det noen som kan fortelle meg hvorfor veldig mange klokker som bruker romertall 4-tallet feil? De har IIII i stedet for IV. Massiv turn-off spør du meg. Hadde det vært på made in China klokker hadde jeg forstått det, men Rolex og Longines har vel økonomi til å google tallsystemet en gang ekstra.
 
Er det noen som kan fortelle meg hvorfor veldig mange klokker som bruker romertall 4-tallet feil? De har IIII i stedet for IV. Massiv turn-off spør du meg. Hadde det vært på made in China klokker hadde jeg forstått det, men Rolex og Longines har vel økonomi til å google tallsystemet en gang ekstra.

Det finnes to hypoteser:
1. For å få balanse på skiven, IIII ser mer balansert ut mot VIII en IV ville gjort
2. Fordi IV er en nyere konstruksjon, da man begynte med klokker var IIII (visstnok) en helt vanlig måte å skrive på

Det koker uansett ned til "fordi man alltid har gjort det slik".
 
Det finnes to hypoteser:
1. For å få balanse på skiven, IIII ser mer balansert ut mot VIII en IV ville gjort
2. Fordi IV er en nyere konstruksjon, da man begynte med klokker var IIII (visstnok) en helt vanlig måte å skrive på

Det koker uansett ned til "fordi man alltid har gjort det slik".

Ser til en viss grad poenget i den første teorien, men jeg mener nå i alle fall at tallene er korrekte trumfer "balanse i skiva". :p
 
Er det noen som kan fortelle meg hvorfor veldig mange klokker som bruker romertall 4-tallet feil? De har IIII i stedet for IV. Massiv turn-off spør du meg. Hadde det vært på made in China klokker hadde jeg forstått det, men Rolex og Longines har vel økonomi til å google tallsystemet en gang ekstra.

Det er en feil, det er helt riktig. Ut fra metoden skal "et mindre tall som står først" trekkes fra "det større" som kommer etter på. Derimot, det dukket opp en forenkling med IIII (og også VIIII som alternativ for IX) også allerede i Romertiden, da dette gav et raskere lesing. I enkelte kontor miljøer og klokker med behov for hurtig lesing, ble det også ansett som gunstig.

Så, det er ikke helt feil, men det er i alle fall ikke riktig måte å fremstille 4 (og 9) på! Jeg ville trodd (håper) at en seriøs klokke produsent ville gjort det grammatisk riktig! (Blir det bedre, mer moderne og popt om du skriver sjøtt? Da tenkte jeg på noe slikt; "Jentene går med sjøtt om sommeren når det er varmt!)

:cool:
 
IIII matcher bedre med VII (på andre sien av klokken seks). Rent estetisk sett ville IV fort sett lite og rart ut. I tillegg er det noe med at man da får partall av I-er, som gjorde støping av tallene enklere i gamledager. Samt en hel del teorier om andre rsakr, inkludert at man ikke skulle skrive det som navnet på en eller annen gud og diverse. Har vært diskutert i en tråd her før.
 
Vurdere å gå til innkjøp av en Longines Hydroconquest, og va da innom de aktuelle klokkebutikkene i Stavanger for å prøve. Forsøkte meg først hos Thorbjørnsen på nytorget. Der hadde dem selfølgelig den ikke inne, og skulle ha to tusen mer for den enn det som urverket skal ha.

Gikk da videre til neste butikk, Otteren. Her hadde dem inne klokka, men selfølgelig ikke den nyeste modellen. Endte da opp med å ikke prøve.

Lurer på om jeg skal legge inn en bestilling på urverket.no, er dog usikker på om jeg skal gå for 39 eller 41 mm. Bruker i dag en 42 mm klokke, men denne er nok litt slankere.
 
Vurdere å gå til innkjøp av en Longines Hydroconquest, og va da innom de aktuelle klokkebutikkene i Stavanger for å prøve. Forsøkte meg først hos Thorbjørnsen på nytorget. Der hadde dem selfølgelig den ikke inne, og skulle ha to tusen mer for den enn det som urverket skal ha.

Gikk da videre til neste butikk, Otteren. Her hadde dem inne klokka, men selfølgelig ikke den nyeste modellen. Endte da opp med å ikke prøve.

Lurer på om jeg skal legge inn en bestilling på urverket.no, er dog usikker på om jeg skal gå for 39 eller 41 mm. Bruker i dag en 42 mm klokke, men denne er nok litt slankere.

Kjedelig med sånne turer. Det er vel bare skive og visere som skiller gammel og ny fra hverandre, så kanskje du skulle gått tilbake og prøvd likevel. Du får testet størrelsen, og hvis den faller i smak er det kanskje lettere å få en god pris på en utgått modell...

Har selv en eldre hydroconquest og er veldig fornøyd. Du skal ha den store versjonen... ;)
 
Thorbjørnsen rignte meg tilbake senere på dagen, og jeg fikk dem til å bestille inn en. Får prøvd i løpet av uka :)

Satser på jeg får forhandlet litt på prisen også.
 
Er det 11 andre i Oslo-området som kunne tenke seg å spleise på Jaeger LeCoultre Atmos-en som er FS på salg-forumet? Så kan vi ha den en måned i året hver. :p Jeg kjøper dere ut etter hvert.

Det er lenge siden jeg har fått så mye godt lesestoff i en FS-post, @Nessuno79!
 
Redigert av en moderator:
Tror det er bedre at klokken står fast i en leilighet også bytter man bare på å bo der :p
 
Jeg prøver å fortelle meg at det er helt logisk å betale 24K for et veggur som varer minst like lenge som LANGT dyrere armbåndsur som dere andre asylanter kjøper, den har jo langt mindre sjanse for skade, tyveri og tap. Men denne måneden er studielånmåned og håndverksregningmåned og jeg har to klokker i kikkerten der ihvertfall en av dem "må" inn. Får finne opp noe eller skrive en roman som blir en verdenshit på fritiden for å få inn litt mer klokkemidler. Det hadde jo vært stas å bare kunne impulskjøpt noe sånt uen å angre som en hund etterpå. :p