Klokkecafé – løst og fast om klokker

Dette blir vel mer løst og fast om klokkeeiere enn om klokker - men men.. :)

Lurte på hvordan i alle dager man skal gå frem for å unngå at det blir for mange klokker i samlingen...? I teorien er det jo så enkelt som at man kan selge en klokke for hver man kjøper, men i praksis syns jeg det virker forferdelig vanskelig.

Jeg har alltid kjøpt litt klokker, men jeg har alltid sett på det som forbruksvarer og derfor holdt meg til så billige klokker at når batteriet er tomt kan klokken kastes. Nå fikk jeg "dessverre" litt dilla plutselig, og har brukt 2014 til å kjøpe klokker som jeg virkelig liker, uten at det nødvendigvis har vært så dyre.

Dilemmaet nå er at det har blitt flere enn jeg syns er greit å rullere på. har på en måte bestemt meg for at 4 automatiske og 4 quartzer er smertegrensen. Dermed har jeg plutselig 2 automatiske "for mye". 4 av dem er det absolutt uaktuelt å selge, så kandidatene er klare. Jeg har visst det i et par måneder nå - men klarer ikke å sette meg ned og skrive salgsannonse. Det har til og med blitt sånn at jeg bruker disse to mer enn jeg kanskje egentlig ville gjort fordi jeg er redd det skal bli vår siste tid sammen.

Det er ingen økonomiske vurderinger med i bildet, for det er snakk om to Seiko'er til en relativt rimelig penge. En Seiko5 "Golden Diver" og en hvit Stargate. De kostet meg ikke så mye, men likevel digger jeg dem rett og slett. Dette til tross for at de ikke har en naturlig plass i garderoben min. Ingenting ved hvordan jeg fører livet mitt antyder at jeg skal ha dykkerur på lanken - jeg bader sjelden, og hvis det regner har jeg på regnjakke og bruker paraply. Så jeg har jo egentlig ikke bruk for dem..

Er jeg den eneste med dette problemet? (Kan jeg aldri tenke meg, hehe.)


Kanskje dette er et spørsmål for "Rådet" på NRK? ;)
 
Da stiller jeg deg spørsmålet: Hvorfor 4? Hvis du ikke "må" selge så er det jo heller ingen grunn til å gjøre det. Hvis du ikke bruker de så er det jo en annen sak. Hvis du er redd for å andre, så kan du jo legge vekk klokken i noen ukers, ikke se på det. Om du ikke har savnet den er det trygt å selge.

Jeg har enda ikke angret på noen av mine salg, bortsett fra Longines LLD, men den er jo hverken uoverkommelig dyr eller sjelden til at det ikke er mulig å skaffe den igjen en gang.

Selv har jeg tenkt meg å runde av når jeg har 8-10 klokker. Driver for tiden å bygger meg opp en slags liste over "keepere". 8 stykker, så har jeg eventuelt 2 plasser med ur jeg kunne tenke meg å prøve / modeller som kommer i fremtiden. Men det er ingen absolutt grense. Problemer tenker jeg etterhvert at det blir lite armtid per ur. Det finner jeg vel ut av etterhvert.
 
"For mange klokker i samlingen" :confused:

Da stiller jeg deg spørsmålet: Hvorfor 4? Hvis du ikke "må" selge så er det jo heller ingen grunn til å gjøre det. Hvis du ikke bruker de så er det jo en annen sak. Hvis du er redd for å andre, så kan du jo legge vekk klokken i noen ukers, ikke se på det. Om du ikke har savnet den er det trygt å selge.

Jeg har enda ikke angret på noen av mine salg, bortsett fra Longines LLD, men den er jo hverken uoverkommelig dyr eller sjelden til at det ikke er mulig å skaffe den igjen en gang.

Selv har jeg tenkt meg å runde av når jeg har 8-10 klokker. Driver for tiden å bygger meg opp en slags liste over "keepere". 8 stykker, så har jeg eventuelt 2 plasser med ur jeg kunne tenke meg å prøve / modeller som kommer i fremtiden. Men det er ingen absolutt grense. Problemer tenker jeg etterhvert at det blir lite armtid per ur. Det finner jeg vel ut av etterhvert.

For min egen del måtte jeg bare bestemme meg for et antall, og tenkte at fire var sånn passe. 2 til skjorte/jobb, og 2 til t-skjorte/fritid var tanken. Jeg kjenner jo meg selv så godt at jeg vet at hvis jeg ikke setter meg et mål så kommer det til å skli helt ut. Tanken var ikke å alltid ha akkurat 4, men å etter hvert selge én hvis jeg kjøpte én. Forsåvidt et godt tips å bare legge kandidatene i ro et par uker og se om det blir et konkret savn. Tror jeg skal prøve det, så får vi se. Det er bare så rart hvordan jeg var innstilt på å selge, men når tiden kom så klarer jeg bare ikke å få gjort det. Føler meg på kanten av samlemani. :p

Frykter nok at det blir som @MINUTE_REPEATER sier...
 
Redigert av en moderator:
Begynn med å kvitte deg med quartz-klokkene og erstatt dem med mekaniske.

Etter en liten stund så kommer du ikke til å bruke strøm-klokkene, så det kommer til å gå smertefritt og automatisk.

:cool:
 
Daytona everose

Finnes det noen i eller i nærheten av Trheim som har en sjokotona jeg kan få se på?
 
Hvordan er folket fornøyd med sine nye Sea Dweller 4000? Evt sin 233?
Min neste ervervelse er nok ikke veldig langt unna, og jeg vipper litt mellom 116600 og Pam 233.

Er litt småsketisk til størrelsen på SD, sikkert fordi jeg er vant med 47mm pam:)
Tips og råd mottas med takk:)
 
Hvordan er folket fornøyd med sine nye Sea Dweller 4000? Evt sin 233?
Min neste ervervelse er nok ikke veldig langt unna, og jeg vipper litt mellom 116600 og Pam 233.

Er litt småsketisk til størrelsen på SD, sikkert fordi jeg er vant med 47mm pam:)
Tips og råd mottas med takk:)

Hadde gått for SD, Panerai på 47 mm er en vanesak men tilbake til SD tar ikke lengre tid. Hvis du ikke skal ha begge er jeg ikke i tvil. :)
Tom
 
Hadde gått for SD, Panerai på 47 mm er en vanesak men tilbake til SD tar ikke lengre tid. Hvis du ikke skal ha begge er jeg ikke i tvil. :)
Tom

Takk for svar @Tom Henriksen:) Jeg har jo også Pelagosen, så jeg er småskeptisk til om disse blir litt for like. Jeg har såpass med tilbehør til Panerai nå, at det nesten kan kalles uforsvarlig og ikke eie en..hehe:) Men SD er fortsatt råflott! Explorer II polar har også hjemsøkt meg en stund, men der ser det ut som det blir bruktmarkedet som gjelder.

Blir helt matt, så mye flotte klokker - så lite penger:p
 
Redigert av en moderator:
Hvordan er folket fornøyd med sine nye Sea Dweller 4000? Evt sin 233?
Min neste ervervelse er nok ikke veldig langt unna, og jeg vipper litt mellom 116600 og Pam 233.

Er litt småsketisk til størrelsen på SD, sikkert fordi jeg er vant med 47mm pam:)
Tips og råd mottas med takk:)

Hadde samme problemstilling. Fra en som synes at min nå solgte SeaGod på 46mm var litt snaut for noen år siden, kjøpte jeg meg for noen dager siden en LLD på 42mm, og synes denne var i overkant stor. (trodde aldri den dagen skulle komme der jeg tenkte at 42 var for stort.) MEN for å svare på spm ditt, 116600 er helt perfekt på str. Den ekstra høyden gjør sitt, og bulker opp str mer enn maxikassen på Sub synes jeg. (synes den fort blir seende litt firkantet ut) Glemte å se hvor du holder til i verden før jeg begynnte å skrive innlegget her, men er det i nærheten av Stavanger er du velkommen til å prøve min SD noen dager, å se hvordan det føles :)

Edit, Rælingen ja :p
 
Hadde samme problemstilling. Fra en som synes at min nå solgte SeaGod på 46mm var litt snaut for noen år siden, kjøpte jeg meg for noen dager siden en LLD på 42mm, og synes denne var i overkant stor. (trodde aldri den dagen skulle komme der jeg tenkte at 42 var for stort.) MEN for å svare på spm ditt, 116600 er helt perfekt på str. Den ekstra høyden gjør sitt, og bulker opp str mer enn maxikassen på Sub synes jeg. (synes den fort blir seende litt firkantet ut) Glemte å se hvor du holder til i verden før jeg begynnte å skrive innlegget her, men er det i nærheten av Stavanger er du velkommen til å prøve min SD noen dager, å se hvordan det føles :)

Edit, Rælingen ja :p

Takk for kloke ord, @Ringe! Jeg har selv vært litt opp og ned i klokkestørrelser siste tiden. Men med Panerai er ikke størrelsen så stort som man skulle si tro, hvertfall ikke i mine øyne. Har jo hatt både SubC , både med og uten dato, og det har vært en av de mest behagelige klokkene jeg har hatt,men har manglet det lille ekstra. No-date var vel den jeg likte best av de to, men dato er jo digg å ha:)
Jeg har kun prøvd SD i butikken, uten justert lenke, så det er litte vanskelig å si om det vil ligge like godt som Sub.

Panerai er for meg også en sterk kandidat, men jeg orker ikke en slik runde jeg nettopp har hatt en gang til. Jeg tror ikke Panerai har dårlige klokker, absolutt ikke, men med min uflaks med den forrige, har jeg mine betenkeligheter for å hoppe på den hesten igjen med det første:)
 
Redigert av en moderator:
Takk for kloke ord, @Ringe! Jeg har selv vært litt opp og ned i klokkestørrelser siste tiden. Men med Panerai er ikke størrelsen så stort som man skulle si tro, hvertfall ikke i mine øyne. Har jo hatt både SubC , både med og uten dato, og det har vært en av de mest behagelige klokkene jeg har hatt,men har manglet det lille ekstra. No-date var vel den jeg likte best av de to, men dato er jo digg å ha:)
Jeg har kun prøvd SD i butikken, uten justert lenke, så det er litte vanskelig å si om det vil ligge like godt som Sub.

Panerai er for meg også en sterk kandidat, men jeg orker ikke en slik runde jeg nettopp har hatt en gang til. Jeg tror ikke Panerai har dårlige klokker, absolutt ikke, men med min uflaks med den forrige, har jeg mine betenkeligheter for å hoppe på den hesten igjen med det første:)

Jeg har ikke gått nok med Sub til å mene noe om det, men det er det andre som har. :) http://www.tidssonen.no/forum/rolex-og-tudor-14/sub-116610-vs-sea-dweller-116600-a-25049/
 
Redigert av en moderator:
Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen da foreleseren påsto at man ikke kan forvente bedre kvalitet av en klokke til 30000 enn en klokke til 3000 kr... Betalte visstnok for "snob value". Djiiiises.
 
Tja, grensen for produksjonskostnader som bedrer den objektive kvaliteten nåes vel lenge før 30k, selv for mekaniske ur. Selv om det finnes nok av subjektive kvaliteter å sikle etter lenge etter at 3k er passert. :p

red: Jeg skal forøvrig ha meg frabedt at "snob value" har noe som helst med kjøpet av Nomosen min å gjøre.
 
Redigert:
Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen da foreleseren påsto at man ikke kan forvente bedre kvalitet av en klokke til 30000 enn en klokke til 3000 kr... Betalte visstnok for "snob value". Djiiiises.

Det kommer vel an på hvordan man velger å definere kvalitet; men hvis vi sier at kvalitet er graden av urets robusthet og hvor preist det går, har nok foreleseren din helt korrekt. Med forbehold om at det var snakk om klokker generelt, og ikke mekaniske ur spesielt.
 
Ikke helt riktig.
Det er mange komplikasjoner som kan legges inn i mekaniske ur. Dette spiser selvfølgelig tid og kostnader.

En enkel klokke til 30 laken vil (ofte) ha en langt bedre kvalitets kontroll og balansering enn en til 3. I tillegg vil valg av materialet i enkelt delene være bedre!

Derimot! Skal du ha en klokke som viser riktig tid, og klarer deg med det, så kan brille butikken på senteret selge en strøm-klokke som går mer riktig enn et mekanisk ur. (Det vil se bedre kjøp og kvalitet ?)

Jeg holder meg til den mekaniske til over 30! Det blir mitt valg!

:cool: