Klokkecafé – løst og fast om klokker

Supert, takk!

Er en SKX dette, er det stress å få av Bezel. Kan jeg klore hele Bezelen, eller må jeg vippe ut inserten?

Jeg har ikke gjort dette på en Seiko. Tror imidlertid @Olando har gjort det. Han kan muligens bidra her.

Redigert av en moderator:
Supert, takk!

Er en SKX dette, er det stress å få av Bezel. Kan jeg klore hele Bezelen, eller må jeg vippe ut inserten?

På en ny skx007 sitter bezelen med en slags lim-ring, så det vil nok ikke være så lurt, men vet ikke hvordan det er på de eldre? Mulig de knepper på plass?

Regner med at det første vil være å kjøre litt grovt pussepappir på bezel først.

Kloret bezel insert på 007, bare å kneppe av bezelring med insert @Ringe

Jeg har tatt ut inserten og pusset den med fint sandpapir. På min sitter den fast med en slags lim ring som blir ødelagt når man tar den av. Nye slike ringer kan kjøpes på nett, dagaz ettelleranet:)

Kloret bezel insert på 007, bare å kneppe av bezelring med insert @Ringe

Det var jo helt perfekt!

Tør jeg spørre hvor lenge det var nedi gørret? Er det bare å sette en smørkniv i siden å vippe som om man mener det, å klemme hele greia i klor?

@Ringe, jeg brukte faktisk Klorin sin WC-gel med klor. Den lå i et bad av denne natten over siden det ikke er ren klor. Skaffes hvor som helst :p Bare å ta en kniv under kanten å smekka av. pass på "fjær-ringen" under bezel. Ikke nødvendig å ta insert ut av bezelring ;) Håper dette var god nok forklaring. Kan lønne seg å teste med kortere tid først for å være sikker.

Bezel av for lenge siden :p Det var under med fruens nye Mac kjøkkenkniv (kjempepoppis) og smokk rett av :) Takk for gode tips, skal på butikken å kjøpe klor, update kommer :)

Jeg sitter her med koppen klor og en bezel som har vært der i 10-15 min allerede uten noe synlig forskjell???

Kjøpte dog den billigste kloren fra coop som strengt talt ikke lukter veldig badebasseng. :confused:

Vanlig Klorin fikser bleking fortere enn man tror. Og, husk en viktig ting: Hvis bezel inserten bare ligger i klorin uten at du rører, så ser du ikke at fargen på overflaten av bezel inserten har løst seg opp. Når man lar den ligge for lenge, og tar den opp så får man antagelig sjokk. :mrgreen:

klorin-org_20130508_084812.gif

Jeg sitter her med koppen klor og en bezel som har vært der i 10-15 min allerede uten noe synlig forskjell???

Kjøpte dog den billigste kloren fra coop som strengt talt ikke lukter veldig badebasseng. :confused:

Japp, samme skjedde meg. Måtte ligge natten over ;) Veldig avhengig av hvor sterk kloren er..

Vanlig Klorin fikser bleking fortere enn man tror. Og, husk en viktig ting: Hvis bezel inserten bare ligger i klorin uten at du rører, så ser du ikke at fargen på overflaten av bezel inserten har løst seg opp. Når man lar den ligge for lenge, og tar den opp så får man antagelig sjokk. :mrgreen:

klorin-org_20130508_084812.gif

Denne kloren har jeg kjøpt, er det den du har brukt?

Og mens vi driver å klorer, noen som har prøvd å tvinge frem "patinering" på natoreimer med klor?