Klokkecafé – løst og fast om klokker

LUNCH_uke12_2015.jpg
 
Jeg lurer på en ting:
Når jeg kjøpte min Tissot Visodate (ETA 2836-2 urverk) fortalte urmakeren at når klokken har stoppet og jeg skal bruke den så må/bør den trekkes ellers vil den sakke mye i starten. Dette er også min erfaring.

Jeg har en Seiko 5 (SNZG15) med 7s36 urverk. Den kan ikke trekkes, men det er heller ikke behov for det. Den går "riktig" med en gang.

Hvorfor er det sånn?
 
HA-HA!
Jeg vil skrive at dette var en stygg og unødvendig klokke!
...men, det var noe tiltalende med den likevel.
Styggpen?
 
Jeg lurer på en ting:
Når jeg kjøpte min Tissot Visodate (ETA 2836-2 urverk) fortalte urmakeren at når klokken har stoppet og jeg skal bruke den så må/bør den trekkes ellers vil den sakke mye i starten. Dette er også min erfaring.

Jeg har en Seiko 5 (SNZG15) med 7s36 urverk. Den kan ikke trekkes, men det er heller ikke behov for det. Den går "riktig" med en gang.

Hvorfor er det sånn?

@Hugo Cabret - Tissot klokken vil mest sannsynlig sakke/stoppe innimellom hvis fjæren er helt nedgått, fordi rotorloddet og de tilhørende klutsjhjul trenger mange runder på å trekke opp drivfjæren til uret. Seikoklokken bør også ristes litt rundt, slik at fjæren blir opptrukket. Men, seiko sin patent på opptrekket har ikke like mange overføringer i automatikken som mange andre ur har. Den har heller ingen klutshjul, men to armer med haker som bidrar til et mer efektivt opptrekk.

Det er akkurat denne patenten som Tag Heuer har brukt i sine 1887 urverk. Synes det er rart at de har fått så mye tyn pga dette, men det gir bare et mye mer effektiv automatisk opptrekk... 1887 kan i tilleg trekkes manuelt.
 
Redigert av en moderator:
Til sammenligning leste jeg at CoAxial'en skal lettere kunne starte opp pga færre deler. Dere skal det holde å trekke klokken og ikke riste for å svinge igang balansen.

Dette har jeg ikke fått prøvd da jeg mangler en CoAxial-klokke.

:cool:
 
Det er akkurat denne patenten som Tag Heuer har brukt i sine 1887 urverk. Synes det er rart at de har fått så mye tyn pga dette, men det gir bare et mye mer effektiv automatisk opptrekk... 1887 kan i tilleg trekkes manuelt.

Sikkert mye jeg har gått glipp av når det gjelder kritikken av 1887.
Men kritikken gikk vel ikke så mye på hvordan urverket var designet, snarere at de presenterte det som inhouse mens det i virkeligheten var kjøpt fra Seiko.
 
Sjefen min spurte meg om litt tips angående klokkekjøp.
Han ville bruke 3-5K
Helst noe med skinnrem, og litt "dress-ur" men samtidig litt størrelse..

Etter et bilde av en PAM380 økte plutselig budsjettet, og han skulle spare opp :)
Jeeeeiij! :D
 
Vet noen hva Tudor Black Bay og Heritage Chrono ligger på i nypris nå? Gjerne begge fargevarianter, hvis det er noen prisforskjell :)
 
Redigert: