Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det er lite poeng ved å gjenta 10 ganger en test som har allerede stoppet sekundviseren...
Ingen man går så dypp med en klokke på armen egentlig.
Dyppeste scubadykking skjedde i september 2014: 332 meter

Og det dyppeste en man kan gå med en drakt(ADS suit) er 2000ft: 610meter er rekorden fra 2006

Klart det, noen klokker som kan tåle veldig høy trykk og kan antas som veldig motstandsdyktig i de verste situasjoner under dypp dykking men når Seiko garanterer den Prospex til 1000m og har top resultater til over 3000m, blir det egentlig helt perfekt hvis man vil ha en klokke på sin ADS drakt og jobber opp til 6 timer under 600+m;)

Enig i at det ikke er noen vits i å gjenta testen som stopper sekundviseren. Jeg uttrykte meg muligens upresist: Mitt poeng er at når en klokke er spesifisert til å tåle 1000 meter, bør den tåle det hver dag i lang tid, og dermed bør den underkastes et testregime som etterligner det: Mange ganger opp og ned mellom 1 og 100 bars trykk. Dette vet nok Seiko meget godt. På den annen side blir det en veldig kjedelig reklamefilm, derfor gjorde de 4000-meterstesten også :)
 
Enig i at det ikke er noen vits i å gjenta testen som stopper sekundviseren. Jeg uttrykte meg muligens upresist: Mitt poeng er at når en klokke er spesifisert til å tåle 1000 meter, bør den tåle det hver dag i lang tid, og dermed bør den underkastes et testregime som etterligner det: Mange ganger opp og ned mellom 1 og 100 bars trykk. Dette vet nok Seiko meget godt. På den annen side blir det en veldig kjedelig reklamefilm, derfor gjorde de 4000-meterstesten også :)

Min mening:
Jeg har ingen tvil om at en Prospex 1000m kunne gå opp og ned 10 ganger fra 0 til 1000m i løp av 24 timer: Den er fullstendig tett som ingen andre dykkerklokker er, på grunn av sin L pakning.
Ikke en gang Helium trekkes inn.
 
Min mening:
Jeg har ingen tvil om at en Prospex 1000m kunne gå opp og ned 10 ganger fra 0 til 1000m i løp av 24 timer: Den er fullstendig tett som ingen andre dykkerklokker er, på grunn av sin L pakning.
Ikke en gang Helium trekkes inn.

Du har sikkert rett, og jeg gjetter på at det er omtrent slik Seiko tester dem.
 
Disse L-pakningene rundt krystallet virker jo temmelig geniale. Hvordan er det med pakningene i kronen/kronehalsen, bruker Seiko noen spesielle pakninger her også for å holde heliumet ute?

Jeg vet ihvertfall at Marinemaster 300 kun har én eneste pakning i kronen, og denne ligger inni selve kronehalsen. Den er til gjengjeld ganske solid og heftig, og det må den jo være for å alene kunne støtte 300m vanntetthet samtidig som den holder helium ute. Om Seikos over engineering som vi ser på Tunaene også gjelder med 300 versjonen, så tåler den sikkert enda mer trykk også. :rolleyes:

Men er altså usikker på om det er noe mer spesielt med denne annet enn at den bare er tykk og solid? Ville ikke overrasket meg om Seiko har funnet på noe smart i utformingen av enten halsen eller pakningen her også :D
 
Redigert:
@Hammerfjord Forresten, angående "monocoque" kassene. Jeg husker å lese at du var litt negativ til disse, for det første fordi at det var vanskelig å komme til urverket for vanlige urmakere da det var vanskelig å fjerne glasset, og i tillegg fordi kronehalsen er sveiset fast og en del av kassen. Vil bare si litt om det, slik at du ikke avskriver noen av disse klokkene helt før du vet dette, om du ikke allerede vet det da:

For det første så forstår jeg at Seiko for et par år siden forandret måten glasset holdes fast i kassen på. Metallringen som blir skrudd ned og fester glasset til kassen måtte før skrus av ved hjelp av et spesial verktøy. Denne ringen skal nå være forandret slik at den kan skrus opp og inn igjen ved hjelp av vanlige verktøy som alle urmakere har. :)

For det andre litt om kronehalsen som ikke er skrudd inn, men sveiset fast og dermed dyrere og vanskeligere å skifte. Seiko forandret også denne for et par år siden, og gjorde den lengre og mer solid. Den ekstra lengden skal visstnok gjøre det mye lettere å skru den inn uten fare for å krysse gjenger, og dermed mindre fare for å skade kronen og halsen. I tillegg så skal den være såpass solid at om man er litt forsiktig, så vil den sikkert vare i flere tiår. Det hjelper selvsagt om klokken går så nøyaktig som mulig slik at man ikke trenger å skru den ut for å justere tiden annen hver dag, det gir ekstra slitasje, så en regulering er sikkert en god ide.

Si at man bare trenger å bruke kronen for å justere tiden en gang hver måned igjennom flere år. Etter 20 år har kronen bare blitt brukt 240 ganger... Og kronehalsen og kronen tåler nok mange flere åpninger og lukkinger enn dette før gjengene er slitt ut. Spesielt om man bruker litt silikon grease på selve gjengene og passer på at de er rene, da kan de være så godt som nye etter denne tiden. Da er ikke prisen det koster med "lazer welding" for å bytte kronehals så veldig ille allikevel. :rolleyes:

Bare litt tanker. Jeg sparer faktisk opp til en Marinemaster 300 selv akkurat nå, tror det blir kjøp denne uken. :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
ja @Kohe321
jeg har sett litt rundt: Fant den bilde som gir litt inntrykk om kronesystem på de 1000m utgaver.
ikke enkelt: Seiko gir ikke tegninger sånn:mrgreen:


Den 1000m Tuna er en klokke jeg har vurdert de siste 4 år men siden den ny modell kommer ut(med dato på 16:30 som jeg liker bedre) jeg skal kanskje vente og se hva er prisene;)
 
Redigert av en moderator:
Den nye SBDX014 "Emperor Tuna" med keramisk shroud og bronsefarget bezel og krone er jo bare rå! Liker også godt datoen plassert klokken 4:30 da timemarkøren klokken 3 forblir intakt. :)

ml_image.4182163.jpg


Emperor tunaen vises her 2:10 inn i videoen
[video=youtube;gah9nDsG4ZM]https://www.youtube.com/watch?v=gah9nDsG4ZM[/video]


Ellers så kommer det noen andre versjoner også. Liker veldig godt den med sort bezel og shroud med en nesten bronseaktig farge.

7b330c3b6620050efb3fed0b6ce1626d.jpg
 
Redigert:
@Kohe321 Disse gull greier er ikke for meg: Det kan jeg ikke se det på meg en gang.
Liker helt ikke gul/rosé gull for min del, bare å tenke på det blir jeg "skelven":mrgreen:
Jeg bruker bare sølv som smykker og er uansett alt for blek for å kler gul gull:p hehe
Da må det blir en helt svart Tuna for min del...
 
Redigert av en moderator:
Møtte en dame på jobb i dag med denne klokken. Hun er blind og leser av tiden med fingrene. Den ytterste kulen viser timer, mens den innerste viser minutter. Kulene flyttes av magneter, og dle øsner fra magneten hvis man tar for hardt i dem. Lett risting på klokken får dem på plass igjen. Klokken har et Ronda quartzverk.



Mer om klokken her: https://www.kickstarter.com/projects/eone/the-bradley-a-timepiece-designed-to-touch-and-see

@Hugo Cabret: Hvordan er opplevd kvalitet? Kunne tenkt meg en slik selv, synd den er super!
 
Redigert av en moderator:
Møtte en dame på jobb i dag med denne klokken. Hun er blind og leser av tiden med fingrene. Den ytterste kulen viser timer, mens den innerste viser minutter. Kulene flyttes av magneter, og dle øsner fra magneten hvis man tar for hardt i dem. Lett risting på klokken får dem på plass igjen. Klokken har et Ronda quartzverk.



Mer om klokken her: https://www.kickstarter.com/projects/eone/the-bradley-a-timepiece-designed-to-touch-and-see


Bra klokke for blind folk: Modern design og "cool factor":cool:
 
Helt ok når det gjelder kvalitet og prisen er det ikke noe å si på. Har dog ikke blitt brukt så mye, så det er ei orginal klokke det bare er artig å ha i samlinga. Titan, så den er lett på armen.
 
Redigert av en moderator: