Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg trenger litt hjelp.

20. mars bestilte jeg en Orient Bambino fra Creationwatches for 1005kr. Den ankom Norge bare etter noen dager, men jeg fikk den ikke levert før den 7. april. Dette på grunn av at DHL først sendte klokken fra Oslo, til Trondheim for så og sende den tilbake til Oslo igjen. Andre gangen den var i Oslo var den igjennom tollen, og de krevde å få kvitteringer, ordrebekreftelse osv tilsendt. Der lå den i rundt to uker.

I dag fikk jeg en betalingspåminnelse fra DHL i posten, der det står at jeg skulle ha betalt inn 648kr til de den 7. april. Jeg har aldri fått noe faktura eller noe som helst informasjon om at jeg skal betale de noe. Hva er det de krever disse pengene for? Burde jeg kontakte Creationwatches eller DHL og klage?
 
Det er antakelig en regning for at DHL har forskuttert mva for pakken + deres fortollingsgebyr ville jeg tro. Det greieste er vel å ringe DHL. Tviler på at du har noen rettigheter her. De fleste speditører forskutterer tollgebyrer og tar seg i tillegg klekkelig betalt for tjenesten. Det er bare sånn det er når man bestiller fra utlandet.
 
Trenger litt veiledningshjelp angående nytt klokkekjøp fra expertene her inne, går rundt og vurder ett nytt kjøp, tenker veldig mye på zenith el primero 1969 men har og alltid drømt om en pam 312 også så da lurer jeg på hvilken dere ville kjøpt mtp pris og prisfall ved ett eventuelt ny kjøp hos AD, fra før har jeg en hulk , så i bunn og grunn har jeg jo en dykker men pam 312 står høyt på ønskelisten! Kom gjerne med inspill til andre klokker som er i samme sjikt so el primero´en (Dress klokke) Kan nevnes at jeg er veldig svak for iwc portugieser serien også :)
 
Det er antakelig en regning for at DHL har forskuttert mva for pakken + deres fortollingsgebyr ville jeg tro. Det greieste er vel å ringe DHL. Tviler på at du har noen rettigheter her. De fleste speditører forskutterer tollgebyrer og tar seg i tillegg klekkelig betalt for tjenesten. Det er bare sånn det er når man bestiller fra utlandet.

Tusen takk for svar. Da får jeg vel bare bite i det sure eplet og betale. Det er kjipe penger, er jo nesten enda en Bambino, haha.
 
Noe usikker på om noen har kommentert rundt dette, men om noen vil ha en Moonwatch, en ekte en, så har Bonham en som skal auksjoneres bort. Eied av en Apollo 12 Astronaut.
 
Noe usikker på om noen har kommentert rundt dette, men om noen vil ha en Moonwatch, en ekte en, så har Bonham en som skal auksjoneres bort. Eied av en Apollo 12 Astronaut.

Her er den:

http://www.bonhams.com/auctions/22386/lot/141/

Hadde håpet at det var en av de som faktisk har vært på månen da. Var en slik en til salgs for noen få år siden. Lurer på om den gikk for rundt $500.000. Absolutt en kul historie til denne klokken, men når den først har tilhørt en Apollo astronaut, skulle den helst vært i verdensrommet i allefall før man betaler en halv million NOK.

Blir nesten litt bekymret for økonomien til disse astronautene enkelte ganger i og med at de selger såpass historiske gaver videre :p
 
Redigert:
Her er den:

http://www.bonhams.com/auctions/22386/lot/141/

Hadde håpet at det var en av de som faktisk har vært på månen da. Var en slik en til salgs for noen få år siden. Lurer på om den gikk for rundt $500.000. Absolutt en kul historie til denne klokken, men når den først har tilhørt en Apollo astronaut, skulle den helst vært i verdensrommet i allefall før man betaler en halv million NOK.

Blir nesten litt bekymret for økonomien til disse astronautene enkelte ganger i og med at de selger såpass historiske gaver videre :p

Her snakker vi møøøøøøøe affeksjonsverdi, tror jeg hadde hatt problemer med å selge den der ja.
Er vell gjerne noen arvinger som trenger penger :)
 
Er vell gjerne noen arvinger som trenger penger :)

Ja, er nok rett det. Det beste man kan gi sine etterkommere er dog kunnskap, etter en Patek Philippe. Altså hvis man deler historien om uret til sine etterkommere og hvor viktig det er, ville jeg hatt vanskelig for å selge det selv om den økonomiske situasjonen min var helt krise. Skal uansett ikke prøve å sette meg inn i andres økonomiske situasjon, da tusenvis av faktorer kan føre til at den selges.

Tenk deg den historien: "Dette uret tilhørte min bestefar og ble gitt til han og 30 andre som en gave etter Apollo XII, hvor bestefar gikk to turer på totalt seks og en halv time på månen".

Daaaaaaaaaaaaaamn, det er en kul historie på en arvegjenstand!
 
Forøvrig en kul historie fra astronauten som selger klokken:

Alan Bean left a memento on the Moon: his silver astronaut pin.[8] This pin signified an astronaut who completed training but had not yet flown in space; he had worn it for six years. He was to get a gold astronaut pin for successfully completing the mission after the flight and felt he wouldn't need the silver pin thereafter.[8] Tossing his pin into a lunar crater extended the common tradition among military pilots to ceremonially dispose of their originally awarded flight wings.
 
Trenger litt veiledningshjelp angående nytt klokkekjøp fra expertene her inne, går rundt og vurder ett nytt kjøp, tenker veldig mye på zenith el primero 1969 men har og alltid drømt om en pam 312 også så da lurer jeg på hvilken dere ville kjøpt mtp pris og prisfall ved ett eventuelt ny kjøp hos AD, fra før har jeg en hulk , så i bunn og grunn har jeg jo en dykker men pam 312 står høyt på ønskelisten! Kom gjerne med inspill til andre klokker som er i samme sjikt so el primero´en (Dress klokke) Kan nevnes at jeg er veldig svak for iwc portugieser serien også :)

Høres ut som du vil ha 312 i grunn. Og nypris ligger vel på 66k ca. Brukt snakker vi vel rundt 47-52k nå. Så dra inn å kjøp en ny en ;) Lykke til @Lynch
 
Redigert av en moderator:
Lørdags underholdning: pakke opp å inspisere seneste innkjøp :)



Verktøysett fra ebay: 50,- å absolutt verdt pengene

Natoreimer og cape cod poleringskluter fra TS shopen

Gummirem og skinn remmer fra ebay
 
Jeg klarer ikke å bestemme meg for årets sommerklokke og trenger da en ventepølse, og jeg må si at en Helson shark diver frister veldig!

Siden jeg har liten peiling på de forskjellige materialene, hva er forskjell på klokken som er laget av messing og den av bronse? Vil man kunne få en like fin patina på begge eller der det bronse som er tingen? :)
 
Jeg klarer ikke å bestemme meg for årets sommerklokke og trenger da en ventepølse, og jeg må si at en Helson shark diver frister veldig!

Siden jeg har liten peiling på de forskjellige materialene, hva er forskjell på klokken som er laget av messing og den av bronse? Vil man kunne få en like fin patina på begge eller der det bronse som er tingen? :)

Messing vil utvikle en like unik patina som bronse, men kanskje ikke like kraftig oksidering som på bronse(?). Har eid en Armida A8 Brass, og vil absolutt si at patinaen på den var fin.

Det finnes dog metoder for å fremskynde denne prosessen, men der er kanskje @Callahan eller @Olando de rette å høre med.
 
Redigert av en moderator:
Har eid både messing og bronse. Uten at jeg kan si hvorfor så føltes bronsen dyrere/mer eksklusiv. Patina får man til på begge med en luftett boks og hardkokt egg:)
 
Fremsynde og fremskynde...jeg vil ikke kalle det det. Jeg brukte mine bronseklokker sommerstid, og badet med dem i saltvann. Når saltvannet tørker vil klokken irre. That`s it.