Klokkecafé – løst og fast om klokker

WOW - skuffet i en skuff?

Du verden!
Her leter jeg etter et kompass og hva dukker opp innerst i en skuff!!??

En gammel Timex Datalink av første generasjon!!
Dette er modellen med skinnrem. Det er skinnremmen som sitter på her fortsatt!

WP_20150422_18_01_20_Pro.jpg


Da jeg arbeidet som lærer i '95 hadde vi et prosjekt sammen med Timex. Vi fikk da et klassesett med slike klokker. Det var tilstrekkelig til at fruene til meg og IKT-ansvarlige også fikk hver sin. Min "bedre halvdel" brukte ikke klokken så mye, men som dere ser så fikk den noen riper...

Min var av den rimelige modellen med gummiremmen som hadde Microsoft logo og den binære koden for "Listen To The Light". Den, sammen med komplett boks, disketter etc ble gitt til Teknisk Museum. At denne lå i en skuff hadde jeg glemt. Det er jo litt hyggelig å ha (fortsatt) en slik klokke. Dette er et stykke norsk industrihistorie og beviset på at Norge hadde Smart-klokker på 90-tallet!


:cool:
 
Vintage Casio - død?

En kollega her har en gammel "slutten av 70-tallet" Casio. Denne har han brukt siden. Det er en kjent digital modell med alarm og stoppeklokke.

Denne har nå konket ut, og ser død ut. Han trodde det var batteri og var hos urmaker for å skifte. Selv med nytt batteri kom det ikke liv i denne. Det er vel ikke så mye mer å gjøre med en slik? Han regner med at den er død og klar for graven....

:cool:
 
Watchpaper har skrevet en artikkel om ''The best watch for your buck in 2015''.

De skriver om klokker i flere prisklasser, alt fra under $500 til under $10,000. Til å være under $300 må jeg si at Erroyl Heritage Royal 300 virkelig var pen. Kanskje det blir min sommerklokke i år.

Erroyl har faktisk en konkurranse akkurat nå, der de deler ut en Heritage Royal 300. Sjekk de ut på Instagram for mer infromasjon.
 
Redigert:
Googlet øynene røde etter 21mm natos, men det er slim pickings. Noen tips utover de tre første forslagene til google?
 
Denne posten fra WUS hvor en fyr dykker med en 30m WR Casio var veldig artig:

Can I dive with a 30m WR watch? An empirical experience

Mener denne redselen for vanntetthet, som nok i stor grad stammer fra de veldig konservative bruksanvisningene til produsentene, er veldig overdrevet. Ref. Oris sin nye dykker som ble presentert på Basel i år - denne har "bare" 100m vanntetthet, og jeg leste flere poster rundt på diverse forumer hvor folk var misfornøyde over at Oris hadde gitt den en WR-rating som "ikke var nok til at den kunne brukes til vanlig bading en gang".

Her har jeg en helt annen oppfatning. 100m betyr faktisk 100m, gitt at klokken har bestått trykktest før bruk og at kronen ikke trekkes ut under vann. En skrukrone eller pakning i kronehalsen gir selvsagt ekstra sikkerhet her. For eksempel er Certina sitt "DS" konsept veldig bra på denne måten, med én pakning i kronen og to i kronehalsen. Selv de mer "dressy" variantene deres med 100m vanntetthet som har "DS" stempelet kan nok dykkes med ned til denne dybden og vel så det...

Bestefaren min har en Seiko fra 80 tallet som han har brukt hver dag så lenge jeg kan huske. Den har vært på armen under vedhogst, bygging av brygge i fjæra, bading, snekring, baking - alt. Denne har ikke en gang oppgitt mer enn "water resist" på baklokket, ikke et ord om hvor mange meter. Dette er en tynn og ganske dressy klokke, og jeg tror den bare har fått nye pakninger en eller to ganger... Etter alt den har vært igjennom så går den fremdeles som "en klokke".

Så dette viser vel egentlig at om du bare trykktester klokken din så kan du nyte sommeren med den på armen uten å bekymre deg særlig. Om du har en klokke som ikke har skru-krone eller pakning i kronehalsen, altså ikke laget for særlig sporty aktiviteter, så må du selvsagt være mer forsiktig rundt vann. Men så tviler jeg på at en slik klokke er den som sitter på armen når du hopper i sjøen fra bryggen uansett... :)
 
Redigert:
Denne posten fra WUS hvor en fyr dykker med en 30m WR Casio var veldig artig:

Can I dive with a 30m WR watch? An empirical experience

Mener denne redselen for vanntetthet, som nok i stor grad stammer fra de veldig konservative bruksanvisningene til produsentene, er veldig overdrevet. Ref. Oris sin nye dykker som ble presentert på Basel i år - denne har "bare" 100m vanntetthet, og jeg leste flere poster rundt på diverse forumer hvor folk var misfornøyde over at Oris hadde gitt den en WR-rating som "ikke var nok til at den kunne brukes til vanlig bading en gang".

Her har jeg en helt annen oppfatning. 100m betyr faktisk 100m, gitt at klokken har bestått trykktest før bruk og at kronen ikke trekkes ut under vann. En skrukrone eller pakning i kronehalsen gir selvsagt ekstra sikkerhet her. For eksempel er Certina sitt "DS" konsept veldig bra på denne måten, med én pakning i kronen og to i kronehalsen. Selv de mer "dressy" variantene deres med 100m vanntetthet som har "DS" stempelet kan nok dykkes med ned til denne dybden og vel så det...

Så dette viser vel egentlig at om du bare trykktester klokken din så kan du nyte sommeren med den på armen uten å bekymre deg særlig. Om du har en klokke som ikke har skru-krone eller pakning i kronehalsen, altså ikke laget for særlig sporty aktiviteter, så må du selvsagt være mer forsiktig rundt vann. Men så tviler jeg på at en slik klokke er den som sitter på armen når du hopper i sjøen fra bryggen uansett... :)


Gøy, takk for at du deler.
Jeg har en Citizen Promaster (200m) den har etter den var ny ikke blitt trykktestet til mer enn 100m. Ved batteriskift har den ikke blitt sendt inn til autorisert forhandler (som er nødvendig for garantien dersom den skal dykkes med).
Jeg kan tydeligvis snorkle med den til sommeren også...
 
Denne posten fra WUS hvor en fyr dykker med en 30m WR Casio var veldig artig:

Can I dive with a 30m WR watch? An empirical experience

Mener denne redselen for vanntetthet, som nok i stor grad stammer fra de veldig konservative bruksanvisningene til produsentene, er veldig overdrevet. Ref. Oris sin nye dykker som ble presentert på Basel i år - denne har "bare" 100m vanntetthet, og jeg leste flere poster rundt på diverse forumer hvor folk var misfornøyde over at Oris hadde gitt den en WR-rating som "ikke var nok til at den kunne brukes til vanlig bading en gang".

Her har jeg en helt annen oppfatning. 100m betyr faktisk 100m, gitt at klokken har bestått trykktest før bruk og at kronen ikke trekkes ut under vann. En skrukrone eller pakning i kronehalsen gir selvsagt ekstra sikkerhet her. For eksempel er Certina sitt "DS" konsept veldig bra på denne måten, med én pakning i kronen og to i kronehalsen. Selv de mer "dressy" variantene deres med 100m vanntetthet som har "DS" stempelet kan nok dykkes med ned til denne dybden og vel så det...

Bestefaren min har en Seiko fra 80 tallet som han har brukt hver dag så lenge har levd. Den har vært på armen under vedhogst, bygging av brygge i fjæra, bading, snekring, baking - alt. Denne har ikke en gang oppgitt mer enn "water resist" på baklokket, ikke et ord om hvor mange meter. Dette er en tynn og ganske dressy klokke, og jeg tror den bare har fått nye pakninger en eller to ganger... Etter alt den har vært igjennom så går den fremdeles som "en klokke".

Så dette viser vel egentlig at om du bare trykktester klokken din så kan du nyte sommeren med den på armen uten å bekymre deg særlig. Om du har en klokke som ikke har skru-krone eller pakning i kronehalsen, altså ikke laget for særlig sporty aktiviteter, så må du selvsagt være mer forsiktig rundt vann. Men så tviler jeg på at en slik klokke er den som sitter på armen når du hopper i sjøen fra bryggen uansett... :)

Haha, dette var stor underholdning. Gleder meg til å se sonens første dykk med Reverso nå! Har jo en gang sett ett bilde av noen som dykker med en 5712, så om noen føler trangen til å dykke med Pateken så bare husk å dokumentere det hele :cool:

ps. skal man først dykke med Patek er denne våtdrakten obligatorisk:
[video=youtube;GSC_1lOHmas]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GSC_1lOHmas[/video]
 
Redigert:
Ved forsendelse av klokker i posten, er det da lurt å skru ut kronen for å stoppe verket? Da sikter jeg til klokker som fortsatt har power reserve igjen :p
 
Ved forsendelse av klokker i posten, er det da lurt å skru ut kronen for å stoppe verket? Da sikter jeg til klokker som fortsatt har power reserve igjen :p

Nei, det ville jeg ikke anbefalt deg å gjøre. Når kronen står ute er den utsatt og da er det ikke ideelt at den befinner seg i en boks som skal sendes på tvers av landet. Er vel ikke stor nytteverdi i å stoppe uret uansett :)
 
En gang sleit jeg reima på en 10-kroners klokke som ikke engang skulle være sprutsikker. Hvor endte klokken? I en dunk med spillolje. Tok den opp av oljen, skylte den i vasken og endte med å surre den fast på styret på mopeden min som fikk smake både vær og vind. Ikke et feilslag noen gang. Jeg har en temmelig lik Casio som den nevnte, bare at min er regnet som kun sprutsikker. Denne ble kjøpt like etter 10-kroners klokka ble MC-klokke og var med meg på alt i flere år. Bading, dusjen, vær og vind. Den ser mildt sagt sliten ut nå, men går enda med det samme gamle batteriet.

Med bakgrunn i dette har jeg klødd meg litt i hodet hver gang jeg har sett kommentarer som at en klokke som er klasset til f.eks 5 atm ikke tåler å bli dusjet med engang. Vi må huske at dette ikke er tall som er hentet ut av det blå. Vi må også huske at ingeniørene som står bak også ofte tillater betydelig med slingringsmonn for å redde oss fra oss selv.
Man jubler jo og roper "kvalitet!" når det bevises at en DSSD kan gå enda dypere enn hva tallene som pryder skiven tilsier, samtidig som at man snur seg rundt og ikke tørr å gå i dusjen med den. Dette faller i samme kategori for meg som de som kaller de flotte toolwatch, dykker- og eller sportsurene sine for beatere, men klager over hairlines. Jeg tråkker sikkert på mange tær nå, og for all del, jeg har ingenting imot at dere liker ting strøkent og i stand, det gjør jeg også. Likevel føler jeg at man bør unngå å bruke ordet beater om en klokke der en ding, noen hairlines osv er et problem. Dagligklokke, daily diver? etc er kanskje bedre uttrykk?

Dette ble vel fort en post der jeg slapp ut litt damp, men det jeg mener å si er at har du et flott dykkerur ta det med på stranda. Bruk det, nyt det. Jeg vet at mine dykkerur skal få bli med denne bleikfeite kroppen å bade til sommeren.
Ellers får dere nyte 3-dagers helgen folkens :)