Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg er på leting etter nye reimer til min Tissot Le Locle, men finner ikke noe jeg føler passer. Er det noen som har forslag til hva som kan passe?

 
TS-Shop selger baretter med ø 1,8 mm. Er det en standard størrelse? Jeg trenger slike til Tissot (20mm), Citizen (21mm) og Seiko (22mm).
 
TS-Shop selger baretter med ø 1,8 mm. Er det en standard størrelse? Jeg trenger slike til Tissot (20mm), Citizen (21mm) og Seiko (22mm).
Så vidt jeg vet er dette standard på de fleste klokker. Hvis du kjøper fra Kina har de ofte mindre diameter, rundt 1,6 mener jeg å huske.
 
Broderen blir 30 år om ikke så lenge og har planer om å kjøpe en klokke til han, men usikkert på hva når det er så masse flott å velge mellom, eneste kriterier er at den er vantett da han oppholder seg ca 50 % av tiden på sjøen. Budsjett på 6-10 tusen evt mer ut i fra hvor mange vi blir på presangen. Viktig at den er automatisk ;) Håper på gode tips!
 
Hvis du øker budsjettet noe så er jo en Omega Seamaster innenfor :)

Hvis dere ønsker å kjøpe nytt så hva med Longines Hydroconquest?
 
Jeg er på ingen måte motstander av å kjøpe vintage(særlig ikke vintage Rolex som er temaet under), og ser gjerne en flott patinert klokke på armen, men likte det følgende utsagn, sakset fra et svar på leserbrev på esquire.com. Det setter vintage-kjøret litt i perspektiv - for min del i hvert fall(ikke at jeg ikke skal ha en birthyear for det om :p ) :)

Well, "vintage Rolex" is its own brand now, and it's a brand that's almost designed to shred guys like you. Rolexes are timeless. They are classic. But they're timeless and classic because Rolex made tool watches, not jewelry. You know why the Submariner is called the Submariner? Because it's a dive watch. The Daytona is a racing chronograph, which is one reason it's named after a racetrack. These watches were tough, and years of beating on them has only made them more rugged and more real, and less like the gaudy, over-designed monstrosities coming out from brands who will remain nameless—watches that look like they belong on a Russian kidnapper, rather than a man who needs to get a job done. The Rolexes everybody likes were made to perform specific tasks in hard environments, and years of hitting them and wearing them, day in and day out, in bright sunlight, do things to them: the luminous dial patinas over, or the bezel starts to fade. When that becomes a selling point, you aren't buying a tool anymore. You're buying jewelry. Which is OK with me.

Just don't go thinking that Steve McQueen would have done it.
 
Well, "vintage Rolex" is its own brand now, and it's a brand that's almost designed to shred guys like you. Rolexes are timeless. They are classic. But they're timeless and classic because Rolex made tool watches, not jewelry. You know why the Submariner is called the Submariner? Because it's a dive watch. The Daytona is a racing chronograph, which is one reason it's named after a racetrack. These watches were tough, and years of beating on them has only made them more rugged and more real, and less like the gaudy, over-designed monstrosities coming out from brands who will remain nameless—watches that look like they belong on a Russian kidnapper, rather than a man who needs to get a job done. The Rolexes everybody likes were made to perform specific tasks in hard environments, and years of hitting them and wearing them, day in and day out, in bright sunlight, do things to them: the luminous dial patinas over, or the bezel starts to fade. When that becomes a selling point, you aren't buying a tool anymore. You're buying jewelry. Which is OK with me.

Just don't go thinking that Steve McQueen would have done it.

timetapestryMAR11_01.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Hvordan pleier dere å vaske klokkene og lenkene deres? Tenkte det hadde vært greit å få gjort nå. Er det varmt vann og zalo som gjelder? Helt blank på dette, så tar i mot slt av tips.
 
Lunkent vann og en myk tannbørste gjør som regel jobben. Mange holder seg unna såpe da o-ringene ikke digger såpe, men en mild zalo-blanding tror jeg ikke skader mer enn litt solkrem og saltvann.
 
Hvor ofte anbefales det å vaske klokken egentlig?
Ved behov?

Du sier at de ikke er så glad i såpe, men jeg dusjer med klokkene mine..
Burde jeg ikke gjøre det..? :O
 
Tror vel såpen skal være ganske basisk/alkalisk for at det skal ha voldsomt mye å si for o-ringer og pakninger, men poenget er vel å skylle godt med vann etter såpevask.
Vasker selv lenke og klokker med Zalo på tannbørsten og varmt vann.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Morsomt, hadde nylig en liten samtale med bestefaren min om klokker. Han har bare hatt to armbåndsur i sitt voksne liv: en Revue Sport som ble kjøpt rett før krigen rundt 40-tallet en gang, og som ble brukt til alt hver dag helt til 1984 da han fikk en Seiko Quartz i gave fra bestemor, og denne bruker han til den dag i dag. Jeg husker at han brukte Revue Sport klokken i en ukes tid på våren i fjor da Seikoen var inne hos en urmaker for å bytte batteri, og den fungerte helt fint selv om den gikk et par minutter feil og måtte stilles på ny hver dag.

Jeg spurte om denne noensinne hadde fått noen service fra årene mellom 1940 og 1984, og han bare lo og sa "nei, den gikk alltid helt fint så det tenkte jeg ikke på". Han fortalte hvordan de hørte på radio om morgenen for å få det korrekte tidssignalet de kunne stille klokkene etter, og at han pleide å vente til klokken gikk rundt et minutt feil før han stilte den på ny, og at det alltid gikk en del tid mellom hver gang det ble nødvendig. Jeg spurte da om han måtte stille den oftere mot slutten, og han svarte at han ikke kunne huske noen forskjell i hvor ofte den trengte å stilles, og at den gikk fint helt til Seikoen tok over. Mulig den måtte stilles oftere, men tydeligvis ikke nok til at det ble et problem. Det eneste som ble byttet ut igjennom årenes løp var klokkeremmen som ble slitt ut flere ganger...

Seikoen har forøvrig aldri vært på service heller, og er klokken jeg kan huske har vært på armen hans så lenge jeg har levd. Denne har vært med på stup og bading, skiturer, snekring, vedhogst... alt.

Litt morsomt å høre slikt når vi klokkenerder ofte stresser rundt dette med serviceintervaller og er redde for at klokkene skal eksplodere på armene våre om vi strekker det noen år lengre enn de 3-5 årene som produsentene anbefaler :p
 
Redigert:
Hva er den ideelle reimen til pilot ur?

Sleng gjerne med hva som er historisk korrekt eller dine personlige preferanser

Er bare generelt interessert foreløpig :)