Klokkecafé – løst og fast om klokker

Den gamle jeg var av samme oppfatning, det endret seg derimot drastisk rundt nyttår. Gikk fra å bære klokke uten dato til å begynne å bære klokke med dato. Som en lettere distré type er det litt kjekt, altså. Jeg mener likevel det er viktig at datoen er plasser kl. 3 eller 6, ikke et sted i mellom da det IMHO virker estetisk forstyrrende. Big date kan jo dessuten være svært estetisk tilfredsstillende, ref. ALS.
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway og hakotorg
Har TS fått en konkurrent i norges natoen? Bilde fra Omega sin IG feed.
7607B055-63F0-4AF1-9A60-4B8E76C90E7E.png


Edit: Ja, virker slik iflg. nettsiden.
 
Jeg har to klokker med dato og ser at jeg sjeldent gidder å stille datoen riktig. Selvsagt ok funksjon når man har stilt den. Men nesten alltid et minus designmessig. Bortsett fra som du nevner big date hvor den er en del av designet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Jeg har to klokker med dato og ser at jeg sjeldent gidder å stille datoen riktig. Selvsagt ok funksjon når man har stilt den. Men nesten alltid et minus designmessig. Bortsett fra som du nevner big date hvor den er en del av designet.
Min personlige mening er at dato er den mest nyttige komplikasjonen på et ur, og noe jeg stort sett har som krav når jeg skal ha en daglig klokke.
Noen ganger ødelegger det litt estetikk, men desto mer grunn til å like ur hvor de har klart å inkludere det på en fin måte i designet :)
 
Jepp fikk den fredag :) Ikke fått så mye wrist time enda, men er strålende fornøyd! Skal få tatt noen flere bilder men her er hvertfall ett :)

Vis vedlegg 78988
Tenke seg til, matchende farge på datohjul og skive. Og det fra en billig microbrand-produsent. Her har de større og mer etablerte noe å lære!
Man har ikke hvitt datohjul i en klokke til 300k, hvor det er blå skive:mad:
 
Tenke seg til, matchende farge på datohjul og skive. Og det fra en billig microbrand-produsent. Her har de større og mer etablerte noe å lære!
Man har ikke hvitt datohjul i en klokke til 300k, hvor det er blå skive:mad:

Kunne ikke vært mer enig!
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Den er super-kul! Gratulerer så mye. Jeg kunne godt tenkt meg akkurat den versjonen selv. Håper de lager en ny "batch"

Takker! Leste snakk om en ny batch ja, og muligens et nytt pre-order system som gir flere sjangsen. Ellers kommer jo V3 med GMT snart, men vet ikke hvilke skivevarianter den får.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Tenke seg til, matchende farge på datohjul og skive. Og det fra en billig microbrand-produsent. Her har de større og mer etablerte noe å lære!
Man har ikke hvitt datohjul i en klokke til 300k, hvor det er blå skive:mad:

Joda. Da har du motivasjon til å kjøpe en klokke til 500k hvor de enten har våget å droppe datoen eller klart å utføre den på riktig måte. Åpenbart ekstremt kostbart å lage datohul i skivefarge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og acnorway
Det har skjedd et lite mysterium i Andeby, der min nylige innkjøpte Seiko premier, stopper. Først la jeg merke til at den stoppet når den lå i boksen, men ikke når den var rundt håndleddet. Dette var merkelig. Jeg forsket litt, og etterhvert kunne jeg gledelig oppdage at tiden gikk i boks. Men akk, hvor lenge kan Dolly stole på Seikoen? Ikveld har den sågar sakket betydelig på hånden. Det er nå ikke tvil om at klokken må inn til reparatøren for sjekk.

Spørsmålet her inne til klokkeviterne er om dere ser en forklaring på mysteriet.

Ps. Seikoen har ikke kjent sibirkulden siste uken.
 
Redigert:
Det har skjedd et lite mysterium i Andeby, der min nylige innkjøpte Seiko premier, stopper. Først la jeg merke til at den stoppet når den lå i boksen (første gang, knappe 2 dager etter innkjøp), men ikke når den var rundt håndleddet. Dette var merkelig. Jeg forsket litt, og etterhvert kunne jeg gledelig oppdage tikking i boks. Men akk, hvor lenge kan Dolly stole på Seikoen? Ikveld har den sågar sakket betydelig på hånden. Det er nå ikke tvil om at klokken må inn til reparatøren for sjekk.

Spørsmålet her inne til klokkeviterene om det kan være vanlig med ny klokke og hva en slik upålitelig klokkestart kan skyldes? Er det noen som har en forklaring?

Forøvrig har Premieren ikke vært brukt ute i den kalde vinterlufta siste uka. God helg fra Dolly

Tja, kanskje høre med Petter Smart? Jeg er ikke kjent med at det finnes noen urmaker i Andeby, så det er det eneste jeg kan komme på i farten.
 
8
Tja, kanskje høre med Petter Smart? Jeg er ikke kjent med at det finnes noen urmaker i Andeby, så det er det eneste jeg kan komme på i farten.
Det var i alle fall Petter Smart som reparerte lommeuret til onkel Skrue i 1955. :) Eit kjapt søk på TS visar også at @deBalzac har henvist til det samme lommeuret i 2010. :p
20180303_034834.jpg

Men dette hjelper vel ikkje @Dolly Duck i særleg grad.. :rolleyes: