Klokkelandslaget – vår podcast om klokker!

Her er dagens episode! Denne gangen med gjest, André Nygård fra Urhandel. Vi snakker om markedet, kjøp og salg pluss masse mer. En litt lenger episode som er verdt å få med seg :)
Synes dere traff bra her! Mange interessante refleksjoner fra André (og dere) om klokkemarkedet.

Jeg hadde tenkt å lage en ny liste med nevnte modeller, men min Rolexfasinasjon er (foreløpig) ikke spesielt høy :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Mortbecken
Veldig bra episode! Takk og kudos! :)

…og etter å ha hørt på Den Andre Podcasten litt, lover jeg å ikke klage på anglifiseringer eller språk i Klokkelandslaget mer, så lenge vi slipper å høre klokker eller materialet de er laget av omtalt som SCHTÅÅÅL der. ;)
 
Takk for feedback!

Jeg spilte inn et par intervjuer under messen Watch by Norwegians, som vi nå slipper som en bonusepisode her:

 
Her er dagens episode! Denne gangen med gjest, André Nygård fra Urhandel. Vi snakker om markedet, kjøp og salg pluss masse mer. En litt lenger episode som er verdt å få med seg :)
Fikk vi svar på hvorfor André tok av seg Rolexen når han vasket hendene?
 
Jon Henrik: "Syntes du det er en strapmonster? Panerai?"

Paneristi: "Say hello to my little friend!"
 

Vedlegg

  • EA70E500-8687-4A6E-A75F-75CAB8B997FD.jpeg
    EA70E500-8687-4A6E-A75F-75CAB8B997FD.jpeg
    141,4 KB · Visninger: 0
Redigert:
Jon Henrik: "Syntes du det er en strapmonster? Panerai?"

Paneristi:

Hehehehe, fortjener den ;)

For å utdype litt, og sette det skikkelig på spissen: En Explorer kan også ha tykke lærremmer i 100 forskjellige fargenyanser – men den kan i motsetning til en gjennomsnittlig Panerai også fungere på ulike lenker, dressy alligator, sailcloth, canvas, nato, MN, perlon. Remmer som er enkelt tilgjengelig "hvor som helst", og som kan ha en veldig stor effekt på klokkens karakter.

Men det er jo sikkert ulike oppfatninger om hva et strapmonster er, og dette var altså min :)
 
Som man kanskje kan skjønne fra postene ovenfor handler dagens episode om remmer - og litt om de såkalte "strapmonsters" :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19 og Henrik C
Hehehehe, fortjener den ;)

Jeg resonerte bare andre veien, hvilke eiere kjøper flest reimer?

Folk med nykjøpt Panerai går jo ofte bananas tvert. Kjøper masse reimer i div matrialer og tvilsomme farger, poster tette bilder her og på Klokkeriet, går lei etter 5 måneder, legger Panerai'en på Finn, selger den til slutt på auksjon på Klokkeriet....... The PAM cycle.
 
Artig episode igjen.

Hvis det stemmer at en foldespenne til Lange koster "et høyere femsifret beløp" fristes jeg til å kalle det idioti, men det er jo bare meg. :)

Ellers synes jeg at det var gøy at gode reimer må koste over tusen spenn, men Hirsch, Barton og Uncle laget visst fine reimer til halvparten likevel. ;)

Apropos det så sjekket jeg akkurat hva Longines skal ha for gummirem til Hydroconquest-en min, og nei, de får ikke 2500 spenn av meg for en sånn. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Hvis det stemmer at en foldespenne til Lange koster "et høyere femsifret beløp" fristes jeg til å kalle det idioti, men det er jo bare meg. :)

Nå er jo de ofte i edelt metall, skal sies, og om man legger til at de er fra et av de største premiummerkene, så blir det «nødvendigvis» dyrt. Tror (!) faktisk foldespenne i platina har enda et siffer i prisen.

Til sammenligning koster vel en foldespenne, da i stål, fra våre venner hos Rolex rundt 15 lapper (mener jeg) om du skal kjøpe den alene.
 
Jada, jeg skjønner de mekanismene, men prisen henger fremdeles ikke helt på greip.
Uansett understreker det jo noe jeg tror Jon Henrik også har sagt i en Podcast: ikke kjøp klokke på rem. Kjøp den på lenke og kjøp evt rem ved siden av. Å kjøpe løs lenke er dyrt.
 
Prisingen av "ekstradeler" er nok mye preget av at prisen skal harmonere med prisen/statusen på klokkene de kjøpes til, og ikke faktisk produksjonskostnad.

Rent praktisk er jo også en påfallende effekt at selger kan fremstå særdeles generøs ved å "slenge med en rem og foldespenne til en verdi av hundrefantasillioner" – fremfor å gi noe nevneverdig rabatt :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
Jeg er både enig og uenig. :) Selvsagt «må» en spenne til en IWC koste mer enn en til en Orient, men prisen på en kostbar klokke bør jo baseres på mengden arbeid og ekspertise som er involvert. En håndbygget og håndpolert evighetskalender med tourbillon, kronograf og minute repeater, skjønner jeg faktisk at koster et syvsifret beløp. ;) …men at lenken skal koste et sekssifret beløp kun fordi den sitter på en klokke til syv siffer, synes jeg er litt Bob-Bob. :)

Men selvsagt kan det jo være snakk om håndgarvet hvalforhud laget av dresserte silkeaper med spenne av “seven nines” rhodium billet. :D Alt er mulig.