Klokker som andre IKKE liker - men du har et godt forhold til

Medlem
5. mai 2009
Sted
Oslo
Som en liten motpol til negativitetens høyborg lager jeg denne tråden.

Enkle regler:

Hva liker du og hvorfor liker du denne tross sunn fornuft/normal smak/norsk bondevett/alle vennene dine/whatever?

La meg starte.

1) Patek Philippe Aquanaut

Denne klokken liker jeg fordi den er anti-tesen på en kostbar klokke. Det er "beateren" i Pateks lineup og det er klokken som går under absolutt alle radarer. Samtidig er den finishiert nok til at jeg får glede av å se på den i stjålne øyeblikk og den er pen nok til å skli under de fleste skjorteermer uten å se helt malplassert ut. Jeg er også veldig glad i baksiden med innsikt til verket som man kan bruke timesvis på å studere.

DSC_0065 by NnaitsirhC, on Flickr

DSC_0067 by NnaitsirhC, on Flickr

2) Audemars Piguet Scuba

Dette er APs Aquanaut. Det skal være litt sporty på gummi og ha en klar "dykkerfeel". Det er klart ikke mest praktisk med en intern bezel for de som dykker proft, men denne klokken er ikke laget for dem. Den er i beste fall laget for en som skal "turistdykke" og da skrur man dette på plass før man hopper uti. Litt sikkerhetsmargin har aldri skadet noen (pluss at man bruker computer og denne funksjonen så og si alltid bare brukes for å time en pizza).

Klokken har en subtil eleganse med APs normale finish, men fortsatt ganske sober i en verden med mye store klokker.

DSC_0012 by NnaitsirhC, on Flickr

3) Audemars Piguet Royal Oak Offshore "Bumblebee"

Dette er klokken jeg liker fordi den er veldig unik. Den har (som de aller fleste ROO Chronoer) gummierte chronoknapper og en ganske gjenkjennelig kasse og bezel med APs "normale" Hornback aligatorrem. Kassen er laget av APs egen prosess - "forged carbon". Dette er en prosess som betyr at hver eneste Bumblebee er helt unik og det er utrolig vanskelig å fange dybden i materialet på bilder, men man får en følelse av at kassen ikke er laget av et flatt materiale. Form og vinkler er ellers helt lik en normal ROO Chrono.

Keramisk bezel sørger for at klokken vil ha en "uslitelig" finish såfremt man ikke tukler til selve kassen. Den har en egen evne til være diskret og flashy på en gang, det kommer litt an på hvordan man velger å bruke den.

DSC_0017.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0009.jpg

4) Sportsklokke i helgull - Rolex Submariner 116619 "Smurf"

Dette er en liten nøtt, en sub burde jo tåle en hel masse juling og da er det jo åpenbart feil med gull. Men like selvsagt er det mange av oss som bruker disse klokkene som smykker for menn og ikke som verktøy 100 meter under havet. Og da blir det hele litt irrelevant hva de er laget av. Dette er en klokke ingen skjønner hva er og ser sånn sett ikke spesielt kostbar ut. Det liker jeg. Jeg kan dog se ned på den i lyset og få et glimt av gyllenheten i metallet.

Rolex har ikke rhodiumbelagt klokkene sine i hvitt gull så de holder seg fine. De får selvsagt riper som annet gull, men du slipper at et blir borte et lag med "bling" som du dessverre vil gjøre med de fleste andre klokker i WG.

unbox_smurf 017 by NnaitsirhC, on Flickr

Hehe. Dette blir en artig uke på jobben:)
Jeg liker seiko skx007 fordi den klarer å vise treffsikker klokkeinteresse for bare en tusing!

I motsetning til de fleste her inne liker jeg Breitling.
Navitimer er jo en klassiker.:cool:
b01-verket får jo mange gode skussmål der ute i verden. Må nesten prøve det selv for å uttale meg mer konkret.
Ellers er jo SA tøffere enn toget.
Min gamle:

000_0806.jpg

Bra tråd, @ChristianN :)

Jeg liker Sinn UX. Dette er en quartz-klokke, og dermed uglesett av de fleste her inne :D

Hovedgrunnen til at denne fortsatt er i samlingen er fordi den er ikke utsatt av ytre påkjenninger som mekaniske ur har. 7 års levetid på batteriet gjør og at det har omtrent samme service intervall som sine mekaniske kolleger. Urverket er også chronometer sertifisert som gjør dette til et meget nøyaktig og pålitelig ur. 0.02 sek avvik i døgnet.

7824701014_113e8bfb71_z.jpg

Redigert av en moderator:
Leste at andre ikke liker Explorer, men jeg liker den. Takk, godt å få det ut!

Som en liten motpol til negativitetens høyborg lager jeg denne tråden.

Enkle regler:

Hva liker du og hvorfor liker du denne tross sunn fornuft/normal smak/norsk bondevett/alle vennene dine/whatever?

La meg starte.

1) Patek Philippe Aquanaut

Denne klokken liker jeg fordi den er anti-tesen på en kostbar klokke. Det er "beateren" i Pateks lineup og det er klokken som går under absolutt alle radarer. Samtidig er den finishiert nok til at jeg får glede av å se på den i stjålne øyeblikk og den er pen nok til å skli under de fleste skjorteermer uten å se helt malplassert ut. Jeg er også veldig glad i baksiden med innsikt til verket som man kan bruke timesvis på å studere.

DSC_0065 by NnaitsirhC, on Flickr

DSC_0067 by NnaitsirhC, on Flickr

2) Audemars Piguet Scuba

Dette er APs Aquanaut. Det skal være litt sporty på gummi og ha en klar "dykkerfeel". Det er klart ikke mest praktisk med en intern bezel for de som dykker proft, men denne klokken er ikke laget for dem. Den er i beste fall laget for en som skal "turistdykke" og da skrur man dette på plass før man hopper uti. Litt sikkerhetsmargin har aldri skadet noen (pluss at man bruker computer og denne funksjonen så og si alltid bare brukes for å time en pizza).

Klokken har en subtil eleganse med APs normale finish, men fortsatt ganske sober i en verden med mye store klokker.

DSC_0012 by NnaitsirhC, on Flickr

3) Audemars Piguet Royal Oak Offshore "Bumblebee"

Dette er klokken jeg liker fordi den er veldig unik. Den har (som de aller fleste ROO Chronoer) gummierte chronoknapper og en ganske gjenkjennelig kasse og bezel med APs "normale" Hornback aligatorrem. Kassen er laget av APs egen prosess - "forged carbon". Dette er en prosess som betyr at hver eneste Bumblebee er helt unik og det er utrolig vanskelig å fange dybden i materialet på bilder, men man får en følelse av at kassen ikke er laget av et flatt materiale. Form og vinkler er ellers helt lik en normal ROO Chrono.

Keramisk bezel sørger for at klokken vil ha en "uslitelig" finish såfremt man ikke tukler til selve kassen. Den har en egen evne til være diskret og flashy på en gang, det kommer litt an på hvordan man velger å bruke den.

DSC_0017.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0009.jpg

4) Sportsklokke i helgull - Rolex Submariner 116619 "Smurf"

Dette er en liten nøtt, en sub burde jo tåle en hel masse juling og da er det jo åpenbart feil med gull. Men like selvsagt er det mange av oss som bruker disse klokkene som smykker for menn og ikke som verktøy 100 meter under havet. Og da blir det hele litt irrelevant hva de er laget av. Dette er en klokke ingen skjønner hva er og ser sånn sett ikke spesielt kostbar ut. Det liker jeg. Jeg kan dog se ned på den i lyset og få et glimt av gyllenheten i metallet.

Rolex har ikke rhodiumbelagt klokkene sine i hvitt gull så de holder seg fine. De får selvsagt riper som annet gull, men du slipper at et blir borte et lag med "bling" som du dessverre vil gjøre med de fleste andre klokker i WG.

unbox_smurf 017 by NnaitsirhC, on Flickr

+1 - jeg liker til og med Rolex Milgauss:D

Min største hemmelighet:D

Rado-Ceramica.jpg

....driter i hva andre mener. Skal absolutt ikke se bort fra at jeg kjøper meg en dag....

....ja, også digger jeg Nautilus:D:D:D (visste ikke at det var noen som mislikte den serien:confused:) :

5712R3.jpg

5980R_001.jpg

...har en ting også for rødt gull...i tilfelle noen skulle skrive noe stygt om det også...

Et ur de veldig mange her inne elsker å hate. Jeg mistenker dog at flertallet der ikke har sett disse urene live da de gikk ut av produksjon for 15-16+ år siden. Ja de blanke/TT modellene ødelegger inntrykket spesiellt på bilder det er jeg enig i.
Men hva funksjon/nytte angår er dette noe av det BESTE jeg har hatt på armen. Fikk mange år denne modellen her på meg. Jeg er svak for gode lenker og integrasjon lenke/kasse, (derav mitt pluss til AP RO, selv om resten av uret ikke gir meg noe) og her er det i mine øyne gjort meget bra. Uret er vanntett til 200M men er knapt 9?-10mm høyt. Lenken er noe av det mest behagelige jeg har hatt på armen ever!

Den eneste gangen jeg har blitt provosert på TS var engang et kjært medlem her mente at man fikk lite for pengene her.... vedkommende hadde kun sett uret på bilder....

Jeg introduserer Tag Heuer SEL
223-13552m.jpg

Har hørt flere omtale Daytona i mindre flaterende ordelag eller som dameklokke. Ja vel, de om det. Ligger usedvanlig godt på armen og er jo et ikon i seg selv. En urmaker fortalte etter et besøk på fabrikken at det tar nesten et år fra den blir satt i produksjon til den er klar til kunden. Da forstår man litt mer av prisen.

A77D0A6A-857D-4E58-AEE1-20B5FF88D205-6542-0000031ADD1A08BB_zpsaca01fc3.jpg

2CCCB318-D46F-43E5-9CC0-F63042FE2DA6-7960-00000454162DE72C_zps2b8d0450.jpg

BAF2DFFF-EF7E-44B6-B1F9-B9C3DC046446-4409-000001FEBEF6763E_zpsbe0b99d4.jpg

Har tatt meg en pause fra å lese i «negativitetens høyborg»...er ikke sikkert jeg klarer en så brå overgang, men får gjøre mitt beste forsøk ;)

girard-perregaux-bmw-oracle-ww-tc-usa-76-ltd-ed-156-pcs-49800-21-003y-fk6a-700x900.jpg

Girard-Perregaux ww.tc USA-76 Limited Edition.

Folk reagerer ofte på at den:
- Er en limited edition for et seillag de fleste ikke har noe forhold til (inkludert undertegnede).
- Er laget i titan (klokkeverdenes mest forhatte materiale?).
- Har snodige visere og daterte farger på urskiven.
- Har, i likhet med de fleste ww.tc, en ganske komplisert skive som med god grunn kan oppfattes som rotete.
- Sleng på en stygg nypris, og man har oppskriften på en klokke som raskt finner veien til gråmarkedet.

Selv liker jeg at klokken ser litt billig ut, men at den samtidig føles solid på armen og er skikkelig skrudd sammen. Den kan til forveksling minne om en quartz-chronograph man kan kjøpe på en random tax free butikk, men det gjør det hele bare ekstra gøy.

De som ikke er interesserte i klokker bryr seg ikke, og de som er kjennere lurer på hvorfor i all verden man valgte å kjøpe den. :p

Stealth-aspektet kombinert med en klokke som er praktisk (stoppeklokke, verdenstid) er en kombinasjon jeg liker godt.

Nå har jeg ikke noe personlig forhold til Hublot, men drister meg å poste her likevel. De får mye pes her inne, og jeg kan i mange tilfeller se hvorfor. Jeg synes imidlertid de har én klokke jeg godt kunne tenke meg:
511_CM_1770_CM-prod.png

Jeg synes den ser ganske røff ut og har fine kontraster, samtidig som et ripefritt materiale er svært tiltalende. Har sett et bilde/video (husker ikke helt desverre) av en som skrapte husnøkkelen sin mot bezel på denne klokka, og det ble ikke et lite merke i den engang! Rester av nøkkelen derimot ble liggende igjen som små beviser på dette materialets overlegenhet. Det rørte ved noe dypt inne i meg :p 80K på keramisk lenke uten rabatter. Merker jeg at jeg driter litt i om det ikke er inhouse verk, ettersom jeg har til gode å se tilsvarende klokker i keramikk :)

Usikker på om den egentlig er så mislikt, men den har mange delelement som mislikts av andre og JEG kan like den:
Modellen, GP har vel et noe urettferdig lavt standpunkt på hierarkistigen her på fjellet? Mener å lagd meg en oppfattning om at de bumpes lengre enn tilsvarende ur av andre leverandører.

Power reserve-indikator, på hva jeg tror er et automatisk verk, er bærre lækkert
Skinnreim på badeklokka ... hvis ikke tråden til Iveland gjort oss til believers så gjør dog ikke denne det heller, men æ lik et.
Sea Hawk-modellen i seg selv - fint fint
k7ggA8T.jpg

... men prøvd på handen? Nei langt fra. Bla opp 25kkr+ brukt ... ikke idag.

Takk @ChristianN! Denne tråden blir jeg bare glad av å lese:)

For 25 år siden kjøpte min far en klokke ingen på TS bør like da den er:
- Quartz...
- Titan
- TT
- liten kasse
= en Omega Seamaster Polaris.

Jeg liker den! Kanskje derfor jeg landa på en TT selv? Faller jo ofte nærmere stammen enn man liker å innrømme:eek:

omega_zpsce570c96.jpg

Redigert av en moderator:
Sier det rett ut, jeg liker Rolex TT.
Synes enkelt og greit at den er utrolig tøff, om man ser ut som en bruktbilselger eller en som ikke har råd til helgull bryr jeg meg veldig lite om :) Nå skal det sies at jeg gjerne kunne tenke meg en helgull i fremtiden ;)

Sier det rett ut, jeg liker Rolex TT.
Synes enkelt og greit at den er utrolig tøff, om man ser ut som en bruktbilselger eller en som ikke har råd til helgull bryr jeg meg veldig lite om :) Nå skal det sies at jeg gjerne kunne tenke meg en helgull i fremtiden ;)

Enig!
DSC_0095_zps8f4d28db.jpg

Denne ble hundset og harselert med for ca ett år siden (ref shy-dweller / Shite-sweller etc), jeg likte den da og liker den fortsatt... :p

rolex-sky-dweller-close-620x409.jpg

Kan'ke vi få flere ut-av-skapet-tråder nå da!? Til dømes: " Transvestitter som andre ikke liker, men jeg har et godt forhold til?"

Enkelte hublot begynner jeg å like mer og mer, synes også TH Carrera har mange fine modeller.