Bitt av basillen - her er min samling i dag...
Noe gammelt og noe nytt, jeg har i det siste fortsatt jakten på den perfekte kniv med flere nye inn...
Utfordringen er som med klokker, at den perfekte kniv finnes ikke. Særlig når man ikke har satt faste kriterier, f.eks. hva skal den brukes til, størrelse og lignende. Jeg ønsker noe som er kompakt og lett, på andre siden ønsker jeg så langt blad(eller rettere sagt kniv-egg) som mulig for mat-prep på tur. En kniv jeg har i lommen daglig/hjemme brukes mest til å åpne esker, tilgjengelig ved fiksing i hus/hage osv. På tur er det mat-laging, åpne ting, spikke pinner og kanskje snu mat på grillen. Ofte har jeg en liten i lommen, og en litt større kniv i sekken på tur. På reise liker typisk ved leie av leilighet eller camping-hytte liker jeg å ha med en slicer til matlaging, da jeg HATER sløve kniver - som det oftest er alle andre steder enn hjemme.. Det kan være fordel med utseende som ikke er så skremmende, med unntak av større kniv som bare brukes på tur i skogen...
Så oppsummert behov:
1. Liten: Må kunne være i lommen daglig uten å tenke over det. Må derfor være lett.
2. Mellom: Ligger enten i lommen (på tur/hjemme), eller i sekken, og har langt blad, og helst kompakt og lett.
3. Stor/kraftig: Ligger mest i sekken på tur. Det er vel sjelden et reelt behov for mer enn en mellomstor kan klare må jeg innrømme...
Disse har jeg hatt lenge:
-
Leatherman med skrutrekker - kjekt i verktøykassen eller ved mekking
-
Spyderco Dragonfly Salt - Liten og "ekstra" rustfri, opprinnelig kjøpt til båt/vannscooter
-
Spyderco Chapparal - Kompakt og fin i buksen, litt kort kniv-egg. God kvalitetsfølelse.
-
Spyderco Caly 3.5 - Langt knivblad ift. størrelse på kniv.
Sånn sett skulle man tro de fleste behov var dekket. Men mye vil ha mer - og perfeksjonisten jakter stadig.
Derfor ble kom Chris Reeve Sebenza inn for et par år siden:
-
Sebenza Small 21 carbon
-
Sebenza Large 31 - senere byttet ut med Large 21 med carbon;
Sebenza er jo selvsagt fantastiske.
Jeg må innrømme at Large kanskje ikke var helt riktig for meg på 2 måter: Den er har tykt knivblad og er ikke den beste sliceren (men alt er relativt!), og komforten var ikke som forventet når den brukes litt hardt en stund.
Men Sebenza small 21 har etter hvert blitt favorit-allrounder. Den er liten nok til å ha i lommen uten å tenke over det, men likevel stor nok til å ligge godt i hånden (såvidt med alle 4 fingre rundt håndtak) og er tøff nok til det meste jeg driver med. Har ofte med denne på tur, men gjerne sammen med den litt større
Spyderco Kapara:
Kapara var virkelig deilig å fikle/leke med (smooth åpning og "drop shut"). Det er noe helt annet enn de andre Spyderco-knivene. Den er dog litt for slank, elegant, og glatt(ved våt hånd), til at jeg føler det den kan brukes i skogen, og blir stort sett inne til matlaging.
Her til høyre med Spyderco brødre:
Kjøpte en
Zero Tolerance 0452GL som er litt større/grøvre, men syntes den ikke var så fin å kutte med (trolig pga. coating og tykt blad). Fikk en
Benchmade Crooked River i bytte, som er enda større og kraftigere, sikkert for stor/kraftig for mitt bruk, men den får bli med i skogen enn så lenge...
Men jeg likte feelingen så godt på Croocked River med axis lock, den er deilig å åpne og lett å lukke, så da siktet jeg meg inn på
Benchmade Bugout. Skal visst være superlett og slanke kniver, med god åpne/lukke-feeling. Har bestilt men ikke fått "topputgaven" Bugout i Carbon i vanlig størrelse, men i mellomtiden kjøpte jeg
Benchmade Bugout Mini CF Elite. Og den skuffet virkelig ikke, på tross av et førsteinntrykk som gir inntrykk av at det er en billig leke fordi den er så lett. Den er akkurat litt mindre enn Sebenza 21 small så jeg kun får grep med 3 fingre, men den merkes virkelig ikke i buksen, og har nesten like stort blad. Så den har allerede fått kjørt seg både på tur og hjemme, og den er også utrolig moro å fikle med...
Når jeg nå var i gang med googling og youtube reviews, kom jeg inn på
Quiet Carry Waypoint, som får gode skussmål som EDC-kniv. Dessverre vanskelig å få tak i, så da kjøpte jeg inntil videre lillebror:
Quiet Carry IQ. Har bare hatt den en dag, men kvalitetsfølelsen er veldig god. Tung i forhold til mini bugout, men litt smalere. Den har litt mer elegant/kontor look.
Her er de to ovennevnte sammen med Sebenza 21 small:
Sebenza 21 small
Quiet Carry IQ
Benchmade Bugout Mini CF Elite
Så her er hele samlingen pdd (nesten):
Fra venstre:
Spyderco Dragonfly Salt
Spyderco Chapparal
Benchmade Bugout Mini CF Elite
Quiet Carry IQ
Sebenza 21 small
Spyderco Caly 3.5
Spyderco Kapara
Sebenza 21 large
Benchmade Crooked River
Noen flere bilder:
De store:
De små:
.. og incoming som da er
Benchmade Bugout 535-3 Carbon som jeg har en mistanke om at vil bli brukt til det meste, jeg tror den har egenskaper fra både Bugout mini (lett, liten, leken), kapara(langt og tynt blad) og sebenza(stort nok til det meste). Men jeg tipper Bugout mini fortsatt vil bli sitte mye (mest?) i bukselomma...
Har også en annen i bestilling, men det får vi komme tilbake til, og nevnte Waypoint har jeg også tenkt å få tak i... Det må jo testes!
(For ikke å snakke om russere, men det kan vi vente litt til med, kanskje selge noe først).