Tidlig julegave til meg selv.
Har fra før en Waypoint som er ganske perfekt allround foldekniv, men kan være litt glatt på håndtaket, særlig med hansker. Hadde også en IQ fra før, som er en fantastisk liten flipper med ruglete "knurled" håndtak, så når nyheten om Waypoint med ruglete håndtak kom tirsdag for nesten en uke siden, var jeg rask med å bestille.
Det jeg liker med Quiet Carry Waypoint, (og forsåvidt også IQ) er:
-Kvalitetsfølelse
-Kompakt og relativt lett
-Tynt(!) og langt blad (ift. håndtak/totalstørrelse)
-Elegant og stilrent design, dvs. både estetisk men også praktisk uten for mye skruer/dill og mekanikk, eller klumpete på noen måte..
-Komfortabelt grep
-Deilig åpne følelse (IQs action på kulelager er helt rå).
-Som en Bonus er Waypoint så rustfri som det går ann...
Sammenlignet med Sebenza, så er Small Sebenza litt mindre, og siden den føles så solid, tar jeg gjerne den i lommen som en "arbeidshest" (selv om mitt bruk er relativt beskjedent), men om det er matlaging involvert(f.eks på tur) tar jeg gjerne noe med litt lenger og tynnere blad. Large Sebenza blir stor og klumpete i forhold (men ikke veldig mye lenger blad), og begge har mye tykkere knivblad.
Bugout slår Waypoint på vekt, men føles ikke fullt så solid, og har litt mer "mekanisme" hvor møkk kan sette seg. Den er dog morsommere å leke med, og Bugout mini er ofte med på tur når jeg bare vil ha en liten/lett kniv lett tilgjengelig.
Waypoint og IQ er mer elegante enn de fleste andre jeg har, hvilket også gjør at de passer mer til pent/casual antrekk (men det skal nevnes at jeg generelt ikke går offentlig med kniv). Den nye Waypoint med bedre grep kommer til å bli med på my, må også vende meg til å ta den med i skogen selv om den virker litt for elegant til dette - men den er definitivt kapabel til å bli brukt godt..
Edit: Om dere vil ha siste utgave med ruglete håndtak, anbefaler jeg å bestille ASAP. Den ene varianten er allerede utsolgt.
The Quiet Carry Waypoint is a unique take on an everyday carry knife made for the outdoors that is designed to thrive in salty environments. Made to mitigate corrosion, this knife features a stonewash handle and satin blade with a minimalistic modern design. The Waypoint is thin, lightweight and...
quietcarry.com