Løping/løpesko-tråden

Lot løpeskoene stå i dag, og tok meg en skitur fra Mylla til Bislingen fjellstue, på nysnø! Det snødde et par cm i dag, og føret var fantastisk! 14,5km, så turen var ikke så lang, men det var helt supert. Var bare meg og kompisen min i hele Nordmarka i dag virket det som!

Påmeldingen åpner 1. mai - just saying!
Får vi et "Team Tidssonen.no" gående?

BQSegcW.jpg

Det løpet der er døden. På en god måte når du har gjennomført :)

Kom akkurat inn fra den lengste turen jeg noen gang har gjennomført med flate sko og på hardt underlag; 18.3km på 1:41. Relativt rolig tempo for å forbrenne mest mulig påskegodt ;)

Wow, litt av en tråd:) Har lest igjennom alle sidene nå, men må si jeg er meget usikker på om jeg skal gå for fivefinger shoes eller forfot sko.

Har tidligere slitt mye med store smerter i knær, og dette gjorde at jeg sluttet helt med løping og heller trener bakkeløp litt sporadisk. Men har nå fått det for meg at jeg har lyst til å ta opp løpingen igjen. Dette krever at jeg endrer teknikk, fra å lande på helen, til å lande på tærne/forfoten.

Hadde vært supert om noen av dere som har litt peiling( @adamskater og @semmern?) kunne hjulpet meg på rett spor:)

Redigert av en moderator:
@HCWL - her er det nok @semmern som sitter på fakta (eller @Josef for all del efter bra innlegg)
Min egen lille empiri sier dog at det å løpe med vibram vært et løft og stimulert musklene meget godt i leggen samt en heldig tid før det med støpt såle for å rette opp tverrplattfot.

Gjør det! (Jeg heller mot det litt ekstreme og tenker ta det barbeint etterhvert men tror en sakte oppbygging er nøkkeln uansett forfotsko/vibram/barbeint

Sakte oppbygging og tålmodighet er tingen ja! Kjenner jeg kommer til å ha støle ankler i morgen etter langkjøringen i dag. Var nok litt i lengste laget. Skal backe off til ca 10-11km igjen, og bygge rolig på derfra.

Takk for svar begge to, kan dere kanskje føre meg i retning av noen gode sko og evt. nettbutikker der de kan kjøpes?
Det blir hovedsaklig løping i frognerparken og omegn, så mye asfalt og grus:)

@semmern ... vet ikke h v o r mye du spiste i påsken, men kan berolige deg med at en kvikk lunsj inneholder på sirka 250 kcal, den løpeturen kverket minst seks sånne ;)

Takk for svar begge to, kan dere kanskje føre meg i retning av noen gode sko og evt. nettbutikker der de kan kjøpes?

X-life.no hadde knallpris på vibram og du slipper sjekke under senga for moms-spøkelset
Kjøpte KSO/Komodovariant som skal gå til alt og kom på 520 (fraktfritt over 500)
Kan ha bommet på å kjøpt for store men det er jo min feil ... du bør måle fotlengde og sjekke tabell

Edit
Tabell her for eksempel http://www.vibramfivefingers.it/product_details.aspx?model=KSO

Redigert:
Har plutselig fått vondt i akillesen. Noen som har tips som faktisk fungerer. Er nok ikke snakk om betennelse enda. Men akillesen føles øm, og lite elastisk (føles som den knirker litt).
Har lyst til å fortsette med jogging. :p

Ta det med ro, tren stabilitet. Dvs gjør mest mulig inkl knebøy etc. stående på;
Balanseputer https://www.google.no/search?q=bala...bOqvn4QSVj4DABg&ved=0CDoQsAQ&biw=320&bih=417#

Mer info;
Tiltak. I tidlig fase vil avlastning og valg av treningsformer som ikke belaster senen så mye, så som sykling og svømming, være fornuftig. I tillegg bør du tøye leggmuskulaturen, både med strakt og bøyd kne. Når du begynner å løpe igjen kan du legge inn en støtabsorberende såle i hælen på joggeskoen. Det vil minske strekkbelastningen på senen. Kanskje trenger du også en tilpasset såle.
Det kan være fornuftig å oppsøke lege, manuellterapeut eller fysioterapeut med kompetanse på idrettskader som kan gi deg en presis diagnose, analyse av løpesettet ditt og ikke minst få hjelp til å legge opp en fornuftig treningsstrategi.
Eksentrisk trening. Ved langvarige akillesproblemer har såkalt eksentrisk trening vist seg å være den beste måten å håndtere problemet på. Du gjennomfører to ulike øvelser som gjøres 2-3 ganger pr. dag, 7 dager i uken i 12 uker. 1-2 ganger pr. uke etter avsluttet behandling.
Øvelse1. Stå med kun forfoten på et trappetrinn. Stå på ett bein, legg all tyngden på det vonde beinet og senk hælen rolig ned til hælen kommer nedenfor trappetrinnet, så langt som mulig. Strakt kne. Løft deg opp igjen med det gode beinet.
Øvelse 2. Utføres som over, men nå med bøyd kne. Begge øvelsene gjøres med 15 repetisjoner 2-3 ganger pr. dag. For bilder av øvelsene: se Tiller fysioterapi og manuellterapi.
Løping og annen aktivitet gjøres kun hvis det ikke gir smerter eller kun litt ubehag. Du må forvente økt sårhet i området de første to ukene, men fortsett treningen selv om det gir smerter. Blir det imidlertid sterke smerter slik at du ikke fungerer i daglige gjøremål, stopper du treningen. Øvelsene gjøres i rolig tempo. Benytt kun kroppstyngden som belastning i starten. Etter hvert kan du øke belastningen ved å legge på 10-kilos vekter i ryggsekk og øke med 10 kg i gangen.

Takk Entropy!

Da dropper jeg joggingen inntil videre. Setter meg på sykkelen å trener cardio, og svømming i helgene.
Kjipt at jeg skulle få problemer med akillesen nå. Men bedre tidlig i sesongen, enn midt på sommeren :)

Redigert:
@HCWL - her er det nok @semmern som sitter på fakta (eller @Josef for all del efter bra innlegg)
Min egen lille empiri sier dog at det å løpe med vibram vært et løft og stimulert musklene meget godt i leggen samt en heldig tid før det med støpt såle for å rette opp tverrplattfot.

Gjør det! (Jeg heller mot det litt ekstreme og tenker ta det barbeint etterhvert men tror en sakte oppbygging er nøkkeln uansett forfotsko/vibram/barbeint

Knesmerter og løping kan ha mange forskjellige grunner Hver grunn vil kunne gi noe variasjon i fornuftige råd. Det som det ikke er noen tvil om er at et forfotsteg bringer mindre belastning til knær enn hælsteg. Hvis man fokuserer på å lande så lett som mulig på foten er dette ofte et godt råd. Eller tenk på hvordan man går når man lister seg, da har man ofte et godt fotisett. Den største utfordringen når man blir sliten er ofte å ikke knekke sammen i hofta. Ofte fordi man ikke har styrke nok og/eller er for kort i hofteleddsbøyere. (ikke så rart når så mange av oss tilbringer dagene på en kontorstol)
I forhold til knesmerter og skovalg må jeg nok igjen si at variasjon er det viktigste. Men for godt oppbygde sko vil umuliggjøre et forfotsteg. Hvis man prøver ender man opp på tå, og det er jo ikke meningen. Flatere sko på kortere turer og noe med oppbygde på lengre turer. Så kan man gradvis senke drop etterhvert.
Å hoppe fort fort over på vibram sko fører ofte(merk ofte, ikke alltid) til at man må ha svært reduserte treningsmengder eller (små)skader. Dette fører ofte(merk ofte, ikke alltid) til at opptrening mot et eller annet mål tar lenger tid.
Like viktig som skovalg er underlagsvalg. Sti, grus, asfalt, tartan og mølle(med og uten stignings%) gir enorme forskjelller i belastning.

Det som blir styrende er jo uansett hva som er målet med treningen. Mitt mål med løping er i første omgang å kunne løpe halvmaraton under 1.30. Da må jeg trene etter det, med passende metoder. Men målet til noen andre kan selvfølgelig være å ønske å kunne nyte følelsen av å løpe barbeint. Da må man trene med metoder som egner seg til det. Og målet kan være mange mange andre ting. Gleden av bevegelse og følelsen av å nå sine mål må være det viktigste uansett.

Takk Entropy!

Da dropper jeg joggingen inntil videre. Setter meg på sykkelen å trener cardio, og svømming i helgene.
Kjipt at jeg skulle få problemer med akillesen nå. Men bedre tidlig i sesongen, enn midt på sommeren :)

Jeg har hatt tilbakevendende akillessenebetennelse i mange år - vanligvis utløst ved for mye asfaltløping. Jeg har blitt behandlet med medisiner, massaje og noe som minnet om en slaghammer på speed. (trykkbølgebehandling?) Det eneste som har hjulpet, for meg, er løpestopp et par uker og den type eksentrisk trening som @Entropy beskriver.

Jeg hadde en kraftig akillessenebetennelse for tre år siden og ble kvitt den med å kutte all fysisk aktivitet i fire uker, til og med svømming gjorde det verre, og regelmessig trykkbølgebehandling, eller slaghammer på speed som Hopalong så passende kalte det. Har ikke hatt noe problemer senere.

Nå regner jeg med at du ikke har en like kraftig betennelse som jeg hadde, men poenget mitt er at det er bedre å være på den sikre siden og heller ta litt for lang pause enn for kort pause. En venn av meg hadde ikke helt tålmodighet til å vente til det var helt borte og endte opp med å måtte operere begge akillesene.

Her er trykkbølgebehandlingen forklart litt nærmere:
http://www.klinikkforalle.no/trykkbolge_trykkbolgebehandling

Redigert:
Ser mange sliter med achillesene sine. Achilles overbelastning er jo av de vanligste løpeskadene. Ofte forbundet med med overgang til flatere sko, da dette legger en ekstra strekk på senen.
I tillegg til alt som er nevnt i de siste poster kan en hælkappe som bygger opp hælen litt hjelpe. Ikke bruk ved trening, men i sko som du bruker ellers. Litt oppbygging i hælen slakker senen litt og sparer den litt ved daglig bruk.

Dette er et godt eksempel:
Helbeskytter Pro | Såler | Skotilbehør | Sko | Root | XXL | XXL

Wiggle | Cycle | Run | Swim | Tri-Sports & Bike Shop

Her kjøper jeg mine Inov-8. Har ikke fått noe MVA, bare tollbehandling på 200ish kr. Sist kjøpte jeg sko til 388kr, og toll på 211. Samme sko i Norge, importert til Löplabbet, koster 1350.

Har tatt pause fra jogging noen dager. Merker allerde en bedring. Så dette lover godt. Skal prøve å ta en rolig joggetur om fire-fem dager.
I mens har jeg hoppet på skykkelen.

Ikke at det har vært et mål, men ned 6-7 kg siden nyttår. Spist like mye som før, drikker like mye så livskvaliteten har det ikke gått utover.

176 cm og 78 kg nå. Er fremdeles opp 20 kg etter at jeg begynte å trene styrke for 5 år siden.

Edit: Har hatt som mål å løpe en mil i uken. Dette har jeg ikke klart, men fremdeles blitt løpt hver uke.