Løping/løpesko-tråden

Hei,

Bor selv på Frogner og løper en god del. Frognerparken - som du nevner- er et godt alternativ, men det kan jo bli kjedelig å løpe i ring der etterhvert. Selv løper jeg en god del på Bygdøy, mange fine stier og grusveier der ute, og en passelig lengde +/- 1 time. Om man vil ha en lengre tur er det jo fint å løpe oppover mot Fossummarka via Røa. Om du først er i området Fossum er det flott å løpe nedover langs Lysakerelva og så langs sjøen inn til byen igjen. Området rundt Østernvann og Bogstadvannet har et utfordrende terreng :) Et annet forslag til langtur er oppover mot Voksen og så langt innover du gidder, jeg har noen ganger løpt i buss 46s rute og så innover i marka for så å knekke innover mot Ullevålseter og så ned til Sognsvann.

@semmern har jo noen fine tips her.

Takk for tips, mange fine ruter å utforske her :)

Redigert av en moderator:
Noe av det herligste jeg har hatt på foten.

2568cb9a099b11e38d6622000a1fbc43_7.jpg

Har kjøpt inn litt nye sko og har kommer en liten vurdering.

Saucony Kinvara 3.

Rett og slett en herlig sko med 4mm drop. Liker vanligvis ikke sko som er bred i forfot, men denne sitter som ett skudd.
Flott respons i skoen og føles smidig og gir ikke en hard lyd mot underlaget.
Kjøpt på salg for 60 dollar plus frakt og moms. Dette er en utgående modell og ser ikke bort fra at jeg kjøper ett eller to par til før lageret går tomt.

Nike flyknit trainer.

Flyknit trainer er en sko jeg ikke helt blir klok på. Nike har laget en veldig lav og noe stiv hælkappe som gjør at jeg må knyte skoen ganske stramt. Overdelen i Flyknit skoene er så myk at dette ikke gjør noe, men noe rart i alle fall. Denne skoen har 7mm drop og er en fin lettvekter. Den er stiv i sålen og gir en fin respons, men tror dette blir en mølle/intervall sko. Anbefales å prøve på foten før man slår til, ikke kjøp på nett.

Noen flere som deltar i Oslo maraton idag ? Løper halv, for første gang på ca 20 år... Håper å touche 1.40, redd grunnlaget ikke er solid nok. Henger meg på tidsharen så lenge det virker realistisk :). Kikke etter noen med sub kanskje ?

Dama løper 2,1 jeg løper 10km. Målet mitt er 45 min. Men har hatt vondt i både kne og rygg den siste tiden. Tror oppvarmingen blir det viktigste.

For å motivere deg litt... Dama løp på 1.45 ifjor, og tenker samme i år. Får håpe du ikke løper tregere;)

Lykke til!!

Dama løper 2,1 jeg løper 10km. Målet mitt er 45 min. Men har hatt vondt i både kne og rygg den siste tiden. Tror oppvarmingen blir det viktigste.

For å motivere deg litt... Dama løp på 1.45 ifjor, og tenker samme i år. Får håpe du ikke løper tregere;)

Lykke til!!

Takk for utfordringen ! Ikke sikkert,kjenner at 1:40 krever en god dag. Er allerede utfordret av en sprek kvinne hos en kunde, hun kommer ganske sikkert under 1:40, så jeg aner 'humble pie' i en ikke altfor fjern fremtid :)

Lykke til.

Artig å løpe konkurranse, men ikke enkelt å smyge seg forbi folk hele tiden. Resultatet ble ikke bedre av vann i vrangstrupen på 7km, men men.
Gikk for sakte i starten pga folk og redsel for å åpne for hardt. Tar dette på erfaringskvoten.

Tiden ble 50:34 på 10km

Løper tidligere pulje neste år!

Hvordan gikk det med dere andre?
En kamerat gikk på en kjempesmell og måtte ha ambulansehjelp og slanger i nesa! Ganske drøyt.

Øl smaker godt nå:)

Kom meg akkurat ned på 1:44 tallet. Gikk på en liten smell siste 5-6 km. Kjente meg sprek og prøvde å øke, men 'fikk' det litt straks etter. Så det var skikkelig tungt siste stykke. Greit fornøyd, mangler nok litt mengde på å holde halv maraton. Blir bedre neste gang.....

Første "løpeøkt" på veldig lang tid gjennomført i dag. Har alltid likt å løpe motbakke så da ble det fra citypark (Bergen sentrum) til Rundemanen og tilbake. Formen er ikke hva den var, men må for ordens skyld nevnes at 70% av turen ble gjennomført i stummende mørke med hodelykt :rolleyes:
lpeturrett_zpse016207f.jpg

Blitt med sporadiske økter i høst, flytting for ta mesteparten av skylden. Kom meg ut og testet ny trasé langs frognerkilen ikveld. Var litt hustrig, 30 minutter lett jogg blant overivrige syklister. Godt å få lufte seg litt, var tungt å komme seg ut, men veldig ålreit når jeg først kom igang. Dørstokkmila er den tyngste :)

Hørt mye bra om de der @Skug. :) Gratulerer.

Takk :) Siden slutten av sommeren har det for det meste blitt løpt i barfotsko og Nike Free. Noe som har tært godt på diverse sener i ankelen, les akilles. Håper og tror denne skoen vil løse dette problemet, samtidig som det ikke går på kompromiss med løpsfølelsen.

Redigert av en moderator:
Lei av å trippe rundt på glattisen og ikke få løpe avslappet. Vurderer å prøve joggesko med pigg. Noen med erfaring ? Med føre i Oslo om dagen er det lange stykker med bar asfalt også bærer det inn på glaserete områder, med nesten usynlig is. Lurer på om piggene vil være glatte på bar asfalt og om de detter ut med en gang ? Googlet lit og finner varierende meninger.. Icebug blir nevnt i positive ordlad.

Jeg har den letteste Icebug varianten og er veldig fornøyd med de. Isete og snødekte stier er nærmest blitt favorittføret mitt! Det er ganske lange og spisse pigger så det er ikke noe særlig å løpe på asfalt med de, komforten blir ikke noe særlig av skikkelige pigger og en tynn, myk såle.

Skoene har holdt seg fint og viser lite tegn til slitasje etter halvannen vinter, passformen er også veldig god så jeg kan anbefale Icebug, regner med de har modeller som egner seg bedre til isete veier.

4950.jpg

Nå som det ikke er is og snø over alt i Bergen tror jeg fjellturene skal bli byttet ut med løping en stund. Noen som har gode innspill til runder av litt varierende lengde i Bergen Sentrum? Fløyen/Rundemanen/Fjellveien føler jeg har blitt noe oppbrukt i det siste, så alternativet utenom disse hadde vert glimrende.

Tok forresten årets første 3km løp for å teste hvor formen ligger for tiden, ble 12.02 på grus / asfalt uten hodelykt så sier meg fornøyd med både tid og det faktum at jeg kun endte i buskene en gang på returen :cool:

Nå som det ikke er is og snø over alt i Bergen tror jeg fjellturene skal bli byttet ut med løping en stund. Noen som har gode innspill til runder av litt varierende lengde i Bergen Sentrum? Fløyen/Rundemanen/Fjellveien føler jeg har blitt noe oppbrukt i det siste, så alternativet utenom disse hadde vert glimrende.

Tok forresten årets første 3km løp for å teste hvor formen ligger for tiden, ble 12.02 på grus / asfalt uten hodelykt så sier meg fornøyd med både tid og det faktum at jeg kun endte i buskene en gang på returen :cool:

I tillegg til rundene du nevner pleier jeg å løpe følgende runde i "ny og ne": Laksevåg --> Danmarksplass --> Bystasjonen --> "Gaten over Lille Øvregaten" --> Fjellveien --> Sandviken --> Sentrum --> Nygårdshøyden --> Puddefjordsbroen --> Laksevåg. Er vel rundt 15-17 km vil jeg tro.

Ellers er jo det fint å løpe bakkeintervaller fra sentrum og opp til Birkelundstoppen.

Fra sentrum kan du jo òg springe følgende: Sentrum --> Puddefjordsbroen --> Gravdal --> Kanadaskogen (en runde rundt vannet) og så tilbake til sentrum. Burde vel bli rundt 15 km.