Løping/løpesko-tråden

Helt klart lurt å ta det med ro i starten. Se litt YouTube filmer om forfot-løping for å se litt teknikk osv. Prøv 1-2 km første turen, så forstår du nok hvorfor du skal la musklene bygge seg opp:)

Første årntli turen på alltfor lenge ble foretatt på lunsjen idag.
Hadde med to "harer" i vanlige sko så klarte å hanke meg rundt på Fornebulandet i mine Vibram 6.22km,
på den ikke helt spreke tiden 34min.

Disse er størrelse 43 og masse dilldall og tykk hard såle på, bestilte et par strl 42 i enkleste model nå siden X-life har 15% på Vibram. Spent på om det blir bedre.

Løping her i Sandefjord tirsdag, onsdag og i går. Intervaller alle dagene. Tirsdagen ble det 10x400m intervaller med 1min pause mellom. Onsdag ble det 15x45sek med 1:15 pause, og i går ble det 18x45sek med 1:15 pause. Alle tre turene ble løpt over 8.5km på Vesterøya, med ca 1km oppvarming først. Formen begynner å komme seg nå.

Fra idag. 9mil på sykkel i bena fra igår.
Klar for tur Semmern:)
4644DB16-0D35-478F-B575-F678D35EFD68-2605-000002FBF2C45888.jpg

Kjøpte Five Fingers Bikila i går og prøvde en kort tur på 4km med 1km gange i hver ende. Førsteinntrykket er veldig veldig bra! Tidligere når jeg har løpt mye har jeg vært plaget med beinhinnebetennelse i leggene, og har kjent antydninger i det siste ved korte løpeturer. Men med Five Fingers i går kjente jeg ikke én antydning til smerte i beina :) Sett bort fra ufattelig støle legger etterhvert da.. Men det kommer seg jo.

9A9E8CF5-CDE4-4B49-AB81-51289784ADC4-6179-0000045E04FDD8CF_zps6d662e78.jpg

Er temmelig fornøyd med mine asics gel-excel 33 2.
På en normal uke løper jeg gjerne mellom 2 og 2,5 mil på asfalt med disse. Kanskje jeg burde ha ett ekstra par til slik at føttene får litt variasjon. Min faste runde er på litt over 6 km.

Fikk testet skoa på Sa Coma/Mallorca. Her løp jeg på alt fra fliser, grus, sand og lavastein. Selv i 35 grader pustet skoa så bra at jeg ikke ble noe mer svett i sokka enn vanlig ;)

02_14.jpg

01_57.jpg

Hvor har dere kjøpt Five Fingers?
Kunne godt tenke meg å prøve selv. Har løpt noen turer med Nike Free 3.0 og merker det er godt for bena.

Hei

Vi flytter fra suburbia med fine skog og turløyper godt egnet til løping på skånsomt underlag, til Oslo sentrum iløpet av høsten. Noen av medlemmene her som bor i Oslo sentrum ? Har dere noen tips hvor jeg kan finne grus stier og litt grønne omgivelser ? Håper å slippe a ta banen til Sognsvann for å kunne jogge på grus og se et tre :) Tenker Frognerparken...

(Sentrum= Vika,Frogner,Skøyen)

Hei

Vi flytter fra suburbia med fine skog og turløyper godt egnet til løping på skånsomt underlag, til Oslo sentrum iløpet av høsten. Noen av medlemmene her som bor i Oslo sentrum ? Har dere noen tips hvor jeg kan finne grus stier og litt grønne omgivelser ? Håper å slippe a ta banen til Sognsvann for å kunne jogge på grus og se et tre :) Tenker Frognerparken...

Sliter med det samme selv, født og oppvokst på Nordstrand, bor nå på Torshov.. :) Frognerparken er bra, ellers er det ikke så verst å løpe langs Akerselva. Jeg pleier å løpe fra Sagene og ned til Grønland. Funker også fint oppover mot Nydalen, og hvis man skal på en skikkelig langtur går det jo an å følge elven forbi Frysja og helt opp til Maridalsvannet.

Ellers er det jo ikke så altfor langt fra Frogner/Skøyen og ut på Bygdøy.

Jeg vet ikke hva jeg har gjort med leggene mine, men etter å ha løpet litt oftere en periode får jeg nå så vondt av å løpe forfot at jeg sliter med å gå på mange timer. Hadde 400 meter jogging på asfalt for å ta igjen en kompis her for noen dager siden, hinket resten av kvelden. Er en stikkende smerte i leggende, sitter heldigvis ikke så lenge, men setter en stor brems på motivasjonen. Du nevnte noe med å bøye knærne mer når jeg løper @Entropy , har ikke prøvd det, men det høres rett og slett litt unaturlig ut.

Noen som har tips? Kanskje bytte på forfot og hel?

Redigert av en moderator:
Jeg vet ikke hva jeg har gjort med leggene mine, men etter å ha løpet litt oftere en periode får jeg nå så vondt av å løpe forfot at jeg sliter med å gå på mange timer. Hadde 400 meter jogging på asfalt for å ta igjen en kompis her for noen dager siden, hinket resten av kvelden. Er en stikkende smerte i leggende, sitter heldigvis ikke så lenge, men setter en stor brems på motivasjonen. Du nevnte noe med å bøye knærne mer når jeg løper @Entropy , har ikke prøvd det, men det høres rett og slett litt unaturlig ut.

Først bør du gi beina hvile til smerten gir seg, deretter ville jeg løpt med fulldempede sko a la Asics Kayano. Forfotløping, om det er det du har prøvd, er svært belastende (særlig første 4 mnd kan man vel si).

Tror det handler om å være tålmodig @Mathfjeld . Tror også vi begge har mye igjen på teknikk, iflg en maraton venn av meg skal man løpe forfot med såpass mye demping at solbriller som er på ikke beveger seg etc.

I det siste har jeg tatt meg selv i å ta lange steg når jeg løper, dette er visst ganske fy fy. Så neste uke kommer jeg til å et par kortere turer der teknikk er fokus. Bli gjerne med om du klarer.

Et annet tips jeg har stor glede av er å sykle etter løping. Lett sykling på moderate gir er helt topp og stølhet sykles ut. Spinningsykkel osv er også fint til dette selvfølgelig.

Prøv også å løp oppover mest mulig å se om det hjelper, skal ikke vi i Kollen forresten?

Har tatt opp løpingen igjen etter prolapsoperasjon i fjor. Liker å løpe med musikk, og har brukt Nike+-appen, men skal nå teste ut Strava.

Er det noen som har noen tips til gode løpeholdere for iPhone? Kjøpte noe ræl fra Kina som gjør jobben i fint vær, men skulle gjerne hatt noe som beskytter mot regn, nå som vi ubønnhørlig går mot høst.

Hei

Hei,

Bor selv på Frogner og løper en god del. Frognerparken - som du nevner- er et godt alternativ, men det kan jo bli kjedelig å løpe i ring der etterhvert. Selv løper jeg en god del på Bygdøy, mange fine stier og grusveier der ute, og en passelig lengde +/- 1 time. Om man vil ha en lengre tur er det jo fint å løpe oppover mot Fossummarka via Røa. Om du først er i området Fossum er det flott å løpe nedover langs Lysakerelva og så langs sjøen inn til byen igjen. Området rundt Østernvann og Bogstadvannet har et utfordrende terreng :) Et annet forslag til langtur er oppover mot Voksen og så langt innover du gidder, jeg har noen ganger løpt i buss 46s rute og så innover i marka for så å knekke innover mot Ullevålseter og så ned til Sognsvann.

@semmern har jo noen fine tips her.

Ellers er jeg veldig klar for forslaget til @Entropy . Hadde vært perfekt med en løpegruppe for oss som er basert i Oslo sentrum-ish.

Hmmm, hørtes kjent ut!!

Uten å kunne si noe om løpesteget ditt, så er vel den vanligste feilen når man skal over i forfotsverden at man løper med for lange skritt og for lav frekvens. Har man fotisettet for langt foran seg når man løper blir det mye støt og brems for hvert skritt. Dem som virkelig kan løpe har ofte en stegfrekvens opp mot 180 skritt i minuttet, og det tror jeg de fleste av oss mosonister er ganske langt unna. Korte trippende skritt gir mindre belastning og man kan sette foten ned under seg og sparke fra istedet for å sette foten ned foran seg som automatisk gir en bremsende bevegelse.
Korte trippende skritt med høy frekvens og passe på å presse hoften frem så gir dette mindre belastning på beina. Bytt også sko fra tur til tur, så får beina forskjellig belastning av dette.

Lykke til!!!