Løping/løpesko-tråden

Nå har jeg funnet ut at jeg trenger en GPS-klokke. Pulsen driter jeg i, så om klokken har pulsbelte eller ikke er ikke så farlig. Vil bare ha oversikt over distanse og pace.

@Mathfjeld , kjøpte du en pulsklokke til slutt? Hadde den GPS-funksjon?

Noen her som har erfaring med Garmin 310XT? Har lyst på 910XT, men har ekstremt stramt budsjett om dagen..

Har brukt 310XT i tre år, både til sykkel, løping og langrenn. Funker meget bra.

Redigert av en moderator:
Nå har jeg funnet ut at jeg trenger en GPS-klokke. Pulsen driter jeg i, så om klokken har pulsbelte eller ikke er ikke så farlig. Vil bare ha oversikt over distanse og pace.

@Mathfjeld , kjøpte du en pulsklokke til slutt? Hadde den GPS-funksjon?

Noen her som har erfaring med Garmin 310XT? Har lyst på 910XT, men har ekstremt stramt budsjett om dagen..

For GPS klokke på budsjett anbefaler jeg Nike Gps sportswatch på det varmeste. 1000 kroner uten pulsbelte. Ikke verdens mest duppeditt kule klokke, men meget oversiktelig og praktisk i bruk til en fin pris..

Vært veldig lite løping en stund så knaket igang med første vibramtur på 5km
Tiden nevnes ikke. først litt asfalt så mesteparten i ulendt terreng

Noen som får vondt i albuen av å jogge (på innsiden mot kroppen) Har det man kaller golfalbue. Merkelig greier.

I årevis har dette mønsteret gjentatt seg hver vår: Jeg parkerer skiene og begynner å løpe ute, det går veldig fint, været blir bedre, fuglene begynner å kvitre, det blir grønt og varmt og fantastisk å være ute, jeg løper for langt for ofte, får akillessenebetennelse og resten av sesongen blir det jevnlige løpeavbrudd og gørrkjedelig eksentrisk trening for å holde uvesenet i sjakk. Hverken riktige sko, behandlinger eller såler har gjort merkbar forskjell.

I fjor begynte jeg å eksperimentere med forfotløping, men vekslet mellom begge stiler. I år har jeg bare løpt på forfot, først med vanlige joggesko og den siste halvannen måned med en terrengsko fra Inov-8 ute og en Nike Free på mølle. Litt stive legger har jeg hatt, men ikke antydning til akillessmerter. To-tre relativt korte turer, dels intervall, i uken, pluss oppvarmingsløping på mølle har gått helt fint. På søndag løp jeg halvannen time i rolig tempo, uten problemer. Jeg føler selv at jeg ikke har løpt så lett siden jeg var tyve. Utrolig deilig. Dersom dette fortsetter like bra, blir det Inov-8 asfaltsko også.

Det eneste jeg ikke helt får til er nedoverbakker. Jeg har alltid vært flink til å bare slippe meg ned og stole på balansen, men med disse korte stegene løper jeg som en barbent skolejente på varm sandstrand når det blir litt bakke. Det er hverken estetisk eller effektivt. Har noen erfarne løpere tips å komme med?

Jeg opplever det samme vedr. nedoverbakker @Hopalong Min løsning har hittil blitt å heller gå radig nedover istedet for å løpe forfot. Det virker som om nedoverbakker er forfot-løpingens akillishæl.

Jeg løper på vanlige sko, så min løsning er rett og slett bare å slippe meg ned på hælen igjen i nedoverbakker. Om jeg kommer til å gå videre med sko uten offset og nesten uten demping så har jeg kanskje et problem. Har også delvis brukt Entropys løsning med å bare "rulle på" i nedoverbakker og la tyngdekraften virke, men om du skal løpe langt så koster det mye krefter å løpe så hardt. Hva gjør de som virkelig kan dette?

Ble med ei venninne ut på løpetur idag og jeg har alltid hatet å løpe! Men ble skautur fra Marikollen til Ramstadslottet i myr, vann, stein og gjørme, men tror jeg aldri har kost meg så mye på løpetur før .Drit gøy! Og ikke minst, inov8 skoa sitter jo som støpt til alt bortsett fra gjennomvåt bjerk :)

20130624_183759.jpg

Løp en tur i går, første gang på lenge... Begynte ved Alexander Kiellands Plass og løp oppover langs Akerselva. Planen var å løpe så langt oppover jeg kom på 20 min for å snu. Halvveis tilbake døde leggene helt, men jeg holdt tempoet oppe og kom meg hjem. Satan som jeg har gått rart i dag. På 20 min kom jeg meg 3.5 km og rett over 100 høydemeter. Hadde en puls på 198 rett før jeg snudde så kroppen fikk hvertfall kjørt seg. Har kanskje hatt 10 turer på de nye Newton Gravity skoene nå, og er veldig fornøyd til tross for leggsmerter ut av en annen verden.

Godt å se at flere her bruker Inov8-sko. Beste noensinne! Har p.t. tre par: Roclite 312GTX for vinterbruk, X-Talon 212 til terreng på sommeren, og Bare-X 180 til asfalt.

I går gikk jeg full retard og oppgraderte til premium på strava.
Nå blir ingen treningsturer rolige og ALT handler om CR's og suffer score. Til min store sorg gikk min Garmin 110 i en ti dagers dvale for et par uker siden, og mine manuelt opplastede økter gjelder ikke i "løp så langt du orker"- challenge'n som går av stabelen nå i juni. Pokker, skinn og bein.

Målet mitt er å bli helt overtrent og totalt invalid i god tid innen Oslo (halv)Maraton. Om så ikke blir tilfellet er målet sub 85 minutter.

Ps. På søndag perset jeg på min faste 13k runde, og det var ikke meningen!

Ps2. Jeg løp med Nike Free i går, legger = stiv type stokk

Ps3. Blir byttet ut rundt juletider med ps4

Garmin 310XT i hus, og har løpt noen turer med den. Pulsbelte driter jeg i, jeg er kun interessert i pace, distanse osv. Meget bra treningsverktøy! :)

Hei !

Løper også regelmessig, dog ikke så ofte jeg ønsker. Blir som regel 2 ganger i uken, 3 dager på en god uke. Prøver å variere treningen litt. Følger ingen fast treningsplan, men kjenner på dagsformen. Prøver å kjøre lang intervall i uken, også en lang rolig tur i helgen.

Bytter mellom Asics Kayano og GT-2170. Synes 2170 er best å løpe med, men Kayano demper mer, gir mer "komfor"

Lurer på hva dere bruker av ben-klær. Selv bruker jeg mye lange tights. Har en trenings shorts som jeg bruker litt nå i varmen, den er litt lang, men mykt stoff og "innebygget" tights. Så den funker forsåvidt greit. Føler at jeg ikke er sprek nok til å gå for den klassiske korte løpe shortsen. Lurer litt på de kne-korte (Capri) "thights".

Her løpes det med det som er rent. har funnet ut at unnskyldninger kommer lett år man skal trene mye, og derfor må man ikke finne på noe å unnskylde. Løper derfor i alt fra løpetights, løpeshorts type vid og lett stoff (litt lengre enn de som brukes på bislett games.. ok, ikke litt lengre, mye lengre.) Vanlig boardshorts (surfeshorts) og joggebukse i bomull.

Når det gjelder sko, så er det ikke snakk om så mye sko, men sokker med hippe-aktig sprikende tær. Synes det er fenomenalt. Stål som fy selv etter korte turer.

Har lest "Born to Run" så kjenner på inspirasjonen mot barfotløping ;) Har faktisk litt true på at føttene har gått av å få kontakt med bakken. Dvs på egnet underlag, jord, grus,terreng, mer skeptisk til å male avgårde på ensidig asfalt. Uansett blir nok først lavdropp sko for meg.

Løper/jogger 3-5 ganger pr. uke. Løper med Asics Gel Kayano på langturer (10-15km) og Nike Free 5.0 på kortere turer (6-8km). Har nå nettopp kjøpt meg disse luringene:eek:

Help, I´m A Frog by VidarFoto, on Flickr

Ikke tatt sjansen på å prøve å løpe i de ennå. Leser at tilvenning absolutt anbefales. Men de er superbehagelige å ha på seg. Har tuslet litt rundt med de i sommervarmen og får en del rare blikk fra forbipasserende ;)