Man bag

Det er litt vanskelig å se faktisk størrelse på bilder uten referanseobjekt, men Saddleback leather satchel small rommer iPad mini. Blir det mindre enn det, er bukselommen kanskje like greit...
 
Er dårlig på bilder med denne hersens nymotens dingsen de kaller Tablet, men @jimjames og @Mathfjeld illustrerer det godt. Minus messengeren I Mathfjelds post, men det har han jo skrevet sort på hvitt.

Off topic: Tableten skriver hva den selv har i tankene, noen som vet om jeg får gjort noe med det. Fankern, jeg bruker tre minutter på å skrive to linjer. Muligens til glede for enkelte som sikkert var passe lei alt våset mitt ...
 
Kjøpte en skulderveske hos Gohil's i London som et minne for et par år siden. Kraftig lær, og passer perfekt til Ipad'en. Alternativt et par 0.5 liters vannflasker og litt annet småtteri. Ikke like komplekst og intrikat konstruert som Saddleback, men lav vekt, passe størrelse og slitesterkt.

http://www.gohils.co.uk/index.php/
 
Alle man bag-varianter jeg har hatt blir liggende hjemme, mens jeg velger å ha den altfor store iPhone 6 Plus i lomma, alt det andre ber jeg pent om at kona kan ha i sin veske. Når hun ikke er med ligger solbriller, nøkler, kortmappe og alt annet rundt omkring på forskjellige plasser slik at jeg bruker 10 minutter på å komme meg ut døra hjemme, og da har jeg alltid glemt noe.

Alt dette tyder på at jeg er mann.

Og jeg burde ta lærdom av det. Jeg er også i markedet for en man bag nå. En som jeg gidder å bruke.
 
image-jpg.186765
 
Jeg har en Mulberry Antony som jeg bruker altfor lite (men kona bruker desto mer.) Den er praktisk på reise, spesielt når man ikke har på seg jakke, men er litt for liten til å erstatte en reiseveske eller dokumentveske. Et stort pluss med den er at mine sønner synes den er så femi at jeg slipper mas om å bli med dem inn i alle slags spillbutikker eller klesforretninger med høyt lydnivå.



Ellers bruker jeg jo manbag store deler av høsten, men av en litt annen type:



 
Redigert:
Synes det er komisk at det blir fremstilt som merkelig, oppsiktsvekkende eller ironisk at skuldervesker blir brukt av menn : p. Og at det derfor kalles man bag. Ville bare kalt det skulderveske (eller mer spesifikke termer), så kan man heller lage "man"-ekvivalenten til purse. Det er man purse når den ligner på en typisk kvinne-veske, men likevel er lagd for eller brukt av menn.

Er det virkelig klokkeentusiaster her som går rundt i ryggsekk i byen? Det er i så fall litt merkelig å forstå. Generelt synes jeg det er spesielt med norske luksusentusiaster som bruker mye penger på bil, klokker eller first class-reiser, men likevel ikke kler seg spesielt "fint" eller "stilrent". Tenker ikke da på high-end eller eksklusiv stil, men helt basic, decent. Man kommer langt på vei med riktig størrelse og typer plagg.

At det ikke er like mange "man bags" i Oslo som i andre europeiske hovedsteder er nok kun uttrykk for at nordmennn generelt ikke kler seg særlig "bra" (les: bruker ryggsekk i byen, piratbukser, slitte jeans, gamle joggesko, allværsjakker (skal ikke være for slem med allværsjakker, spesielt jenter kler noen av disse fint, men dere skjønner tegningen) osv), ikke noe bevisst valg om å være macho.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante
@Plotinus

Du finner nok ingen klokkeentusiaster som går rundt i ryggsekk i Oslo. Entusiastene er enten for store eller så er ryggsekkene for små.

Ryggsekk- og allværsjakkeparadiset finner du neppe i Oslo. Ta heller en tur innom Manhatten i perioden november - april. Newyorkerne følger nemlig ikke med på de norske motebloggene. Tabloidvarianten (moteblogger etc) om nordmenns dårlige klesvaner er for øvrig ganske passé, men for all del, vi har jo alle vært der en gang. Bråkjekke etter at vi på en utenlandstur kunne gjenkjenne en nordmann på sokkene.

Begrepet "skulderveske" er ikke beskrivende nok for hva denne tråden etter min oppfatning handler om. Messengerbag og andre vesker av denne størrelsen er mer i gaten skulderveske. Man bag er noe annet. Den skal ikke romme en laptop, en knekkebrødpakke og en geitost, men allikevel ha plass til nødvendig EDC. En man purse skal kun romme pass, penger og preventiver.

Benevnelsen Man purse er nok ofte feilaktig brukt. Det er som du sier en dameveske for menn. Altså en håndveske. Det er nå vi machogutta fra Norge for alvor begynner å rynke på nesa ...
 
  • Liker
Reaksjoner: The Player
Stor sett enig med @Minuteman her. Selv om jeg nok heller ville brukt Milano enn Manhatten som måleståkk for om nordmenn er i øverste divisjon når det gjelder klesvaner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Minuteman
Jeg er alltid enig med klokskapen selv, @Minuteman , særlig efter hans reiser til amer'ka.
Men når han først lager spøk på at klokkeentusiaster er for store for en sekk,
så stiller jeg meg nysgjerrig til når du tenkt starte diskusjonstråden om man-hatten,
er den veldig forskjellig fra andre hatter?

Er, den ofte omtalte, hatten med fjær en slik man-hatt?
236691-bayersk-hatt-med-fjaer.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Jeg er alltid enig med klokskapen selv, @Minuteman , særlig efter hans reiser til amer'ka.
Men når han først lager spøk på at klokkeentusiaster er for store for en sekk,
så stiller jeg meg nysgjerrig til når du tenkt starte diskusjonstråden om man-hatten,
er den veldig forskjellig fra andre hatter?

Er, den ofte omtalte, hatten med fjær en slik man-hatt?
236691-bayersk-hatt-med-fjaer.jpg
Hatt med fjær er et mye omtalt betalingsmiddel, og da særlig ved klokkehandel. I dag finner du svært få av dem i man hattens hovedstad, Manhattan, men de er observert på Broadway og enkelte ganger også Off-Broadway, og da særlig I forbindelse med oppsett av et visst teaterstykke. Den høye verdien på disse hattene bunner rett og slett i at de er såpass sjeldne over there. Billige papputgaver er nå særlig utbredt i de sydlige deler av Tyskland og Tyrolerområdet. Brukes der I hovedsak som beskyttelse mot øl som er på ville veier.

Navnet på bydelen Manhattan har sitt opphav i disse hattene. Nordmenn emigrerte som kjent til Amerika i stor stil fra ca 1880 og utover. De bosatte seg for en stor del I bydelen Brooklyn. Da mannfolkene, som stort sett jobbet som bygningsarbeidere og på skipsverftene, dro over elven for å få seg lønningspils kom de ofte hjem søndags morgen med en fjærhatt. De forklarte sin bedre halvdel at dette var en investering for fremtiden, noe vi i dag ser at de tok rett i, og at det var hatten og ikke ølet som hadde blakket dem. Damene snakket mye sammen om dette etter kirketid. Utrykket mannehatten ble en del av vokabularet. De kunne for eksempel si at "min husbond har nå kjøpt sin femte Mannehatt". Så kom nordlendingene over. Og som vi alle vet så bruker de uttrykket "Mannsjit" og "de skal få så hattan passa". I den språklige meltedigelen ute i Brooklyn oppstod dermed ordet Mannhattan. En del kirkesøndager med engelsk søndagsskole medførte knoting og språkforvirring. Mannhattan ble til Manhattan. Mennene dro fortsatt over elven etter øl, og resten er historie. Bydelen har altså sitt navn etter skandinavisk kvinnfolksnakk.

En man hatt er i utgangspunktet macho. Prydes den med svært fargerike fjær over en viss størrelse kan de oppfattes som feminine. Dette er feil. Denne pryden er som kjent ettertraktet her inne på TS (onanerende påfuglers hjemmearena)

Håper dette var oppklarende. Du finner mer informasjon om temaet på www.hattipedia.org.
 
@Plotinus

Du finner nok ingen klokkeentusiaster som går rundt i ryggsekk i Oslo. Entusiastene er enten for store eller så er ryggsekkene for små.

Ryggsekk- og allværsjakkeparadiset finner du neppe i Oslo. Ta heller en tur innom Manhatten i perioden november - april. Newyorkerne følger nemlig ikke med på de norske motebloggene. Tabloidvarianten (moteblogger etc) om nordmenns dårlige klesvaner er for øvrig ganske passé, men for all del, vi har jo alle vært der en gang. Bråkjekke etter at vi på en utenlandstur kunne gjenkjenne en nordmann på sokkene.

Begrepet "skulderveske" er ikke beskrivende nok for hva denne tråden etter min oppfatning handler om. Messengerbag og andre vesker av denne størrelsen er mer i gaten skulderveske. Man bag er noe annet. Den skal ikke romme en laptop, en knekkebrødpakke og en geitost, men allikevel ha plass til nødvendig EDC. En man purse skal kun romme pass, penger og preventiver.

Benevnelsen Man purse er nok ofte feilaktig brukt. Det er som du sier en dameveske for menn. Altså en håndveske. Det er nå vi machogutta fra Norge for alvor begynner å rynke på nesa ...

Om man bag, ja vel, men i så fall bommer tråden ganske bra. Jeg har sett mange skuldervesker her. Jeg har kjøpt skulderveske både til meg selv og gitt det i gave uten å ha tenkt tanken at det er ironisk, fordi vi er menn.

New York? Hva har det med saken å gjøre?

Tror ikke jeg har lest en norsk moteblogg i mitt liv, og knapt en utenlandsk heller. Nå var det tror det eller ei ikke meningen å være noe strengt motepoliti (beklager nok en gang at jeg var så streng mot allværsjakken), og synes derfor det er lettere å sette skillet mellom de som bryr seg om hva de har på seg og de som ikke gjør det, heller enn å skille definitivt mellom god og dårlig stil, men når det kommer til bybildet i Oslo vs feks København , er det vanskelig å ikke gjøre noen verdibetraktninger. Både nordmenn og amerikanere lar seg kjenne igjen på at ganske mange ikke bryr seg noe særlig om å kle seg "fint". Det viktigste er bære- og kjøpekomfort. Dette er forbruksmønstre som har paralleller i bil- og transportpreferanser, livsstil (lite urbant) og så videre. Det er historisk også en delforklaring på at tilbudet av up scale-forretninger har vært lavt i den norske hovedstaden, selv om det er i ferd med å ta seg opp. At man synes en påstand er passe eller ikke liker dens innhold, er naturligvis ikke et argument for at det er usant.

Når det er sagt, så forsøkte jeg å gi en forklaring på en observasjon delt av andre, nemlig at flere går med "man bags" i europeiske hovedsteder. Helt katastrofalt på klesfronten er det jo på ingen måte i Oslo, men jeg er nå en gang slik at jeg synes det hadde vært fett om norsk kultur var litt mer innrettet mot det urbane, lekne og stilfulle enn den er. Jeg synes jo det er mange positive forandringer som skjer i byen, men det er et stykke igjen.

Feberfantasiene om "første utenlandstur" og norske sokker er ganske usaklige og meningsløse ad hominem. La oss gjøre det enkelt, er du enig i at det fortsatt er ganske store forskjeller på hvordan gjennomsnittsmannen i Norge kler seg, og ikke minst betydningen han gir til sine klær, sammenlignet med gjennomsnittsmannen i andre vesteuropeiske land som Danmark, Italia og Frankrike?
 
Redigert:
Ojojoj, her var det østrogen I lufta. Eller var det testosteron, hva vet jeg.

New York har I alle fall mer med ditt allværsjakkeinnlegg å gjøre enn hva allværsjakken hadde med denne tråden å gjøre. At noen bommer totalt og fremlegger forslag om skuldervesker i manbagtråden betyr jo ikke at tråden har skiftet tema. Det blir som å ligge på støtfangeren til en som kjører av veien, for deretter å klage på veien.

Ok, nå skal jeg ikke erte deg mer. Det er så kjedelig her inne på TS om dagen at jeg bare måtte trolle litt

Jeg har sett både óg i de landene du nevner, og skal ikke ha så altfor robuste meninger om temaet. Generelt sett så tror jeg nordmenn har blitt noe mer oppdaterte innen klesveien. Men vinteren er lang og sommeren er kort i norge.noen ganger er sommeren så kort at man ikke får kastet allværsjakka mer enn par dager i juli. Hvis vi glemmer Norge og konsentrerer oss om Oslo, så har jeg en følelse av andelen velkledde menn ikke er så ille. Kanskje ikke engang i forhold til selveste Køben. I Paris er det mye opp og ned. Tror det kommer veldig an på hvor i byen man ferdes. Det samme gjelder sikkert i de fleste byer. Menn er generelt mer velkledde i Financial District enn i The Bronx, og kanskje resten av byen.

Jeg tror jeg stort sett er enig med deg i dine spørsmål, men nordmenn er ikke fullt så sidrumpa som vi engang var. Langt derifra, tror jeg. Du kan ikke lenger kjenne igjen en nordmann på hundre meters hold i avgangshallen I Frankfurt. På 90 meter, kanskje ...

Og norske moteblogger suger (jeg har vel bare sniktittet på noen greier i VG.no). Da liker jeg bedre all verdens tråder om truser, sokker, skjerf og vanter her inne.

PS: Om du skulle ha fått det for deg at det er en direkte sammenheng mellom medlemskap her inne og motebildet ute i den store verden, ja da, min venn, er jeg redd jeg må skuffe deg. Noen er det, men så langt fra brorparten. (Av de jeg har møtt selvsagt. Har jo ikke møtt alle, men har møtt flere enn de fleste)

PPS: Jeg la nå merke til at du var fersk på TS. Beklager at jeg trakk deg litt mye opp. Sterkt for en nybegynner. Men du står han nok av. Velkommen til TS, og fortsett for all del med å skrive innlegg.

Edit: Nå ser jeg at jeg ikke hadde fått med meg mer enn en liten brøkdel av hva du skrev i ditt andre innlegg. Burde slettet mitt og skrevet på nytt. Men det blir for mye styr for en gammel mann med et nymotens databrett. Tablett, eller hva det nå heter..
 
Redigert:
Jeg synes joggeskoene mine er jævlig behagelig jeg.... Trenger ikke noe veske, jakken min har så store lommer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Minuteman
"Mote" - Hva har det med saken å gjøre?!? Mannfolk har siden steinalderen dratt på jakt, plyndret og herjet. Tror neppe de fylte "lommene" sine opp med alt de trengte før de dro av gårde...... ;) Ryggsekk ble vel ikke oppfunnet før et par hundre år siden (?) Uten at jeg nå hverken har gjennomført et dypdykk på Google eller lest meg opp på historiske data hva gjelder tradisjonell klesdrakt for menn, vil jeg anta det som svært sannsynlig at menn i uoverskuelig tid, og ut fra et rent pragmatisk perspektiv, har benyttet ulike former for skuldervesker for å transportere med seg ting og tank på sine ferder. Drar man den tradisjonelle tanken videre så var oftest kvinner hjemmeværende og holdt orden på hule/hus, unger, mat etc. En besnærende tanke er jo i hvilken grad det faktisk er kvinnene som etter hvert oppdaget at den skulderveska som mannfolka brukte på sine reiser, kanskje kunne feminiseres for å tilpasse seg dagens behov for å dra med seg halve huset og garderoben når kvinnene gjennom frigjøring ikke lenger i samme grad var underlagt tradisjonelle roller.

Ok - Ikke mer kaffe på meg! ;-D
 
  • Liker
Reaksjoner: Minuteman
Ojojoj, her var det østrogen I lufta. Eller var det testosteron, hva vet jeg.

Haha, er ikke så opptrukket som jeg høres ut som. Det er kun min stil. Ja, vi er nok ganske enige, ser det ut til. Jeg er for ordens skyld også enig i din tolkning av man bag-uttrykket.
 
Da ser det ut til at jeg oppgraderer til One Bag To Rule Them All.

Legg forøvrig merke til de sykt profesjonelle videoene til Peak Design.

https://d2pq0u4uni88oo.cloudfront.net/projects/1960204/video-564910-h264_high.mp4

"Beautiful, intelligent, adaptable. The Everyday Messenger is more than just an innovative camera bag. It’s a giant leap for bag-kind."

Da er den i salg ser jeg, @Tetragrammaton. Har du handlet, så du kan bekrefte at det er the one bag to rule them all, eventuelt bekrefte at glitrende gode videoer duperer godtroende nordmenn til å kjøpe søppel?