Moore's samling

@Moore

Må si samlingen sin begynner å likne perfeksjon. Men om det er lov å være helt ærlig? Så har jeg en som vil supplere perfekt. Du trenger en ren dressklokke, >=40mm uten komplikasjoner. Et ur hvor enkelheten er selve komplikasjonen og taler for seg selv. Et merke du ikke har berørt, en pur nytelse av et ur, og med massiv historie og et utsøkt urverk. Hva med en slik..


Vacheron Constantin Patrimony traditionelle

Edit: ser nå at den faktisk er 41mm.. Tideman har jo VC i sjappa si nå, så det er hvertfall mulig å klå litt.
 
Redigert av en moderator:
Redigert:
@Moore

Må si samlingen sin begynner å likne perfeksjon. Men om det er lov å være helt ærlig? Så har jeg en som vil supplere perfekt. Du trenger en ren dressklokke, >=40mm uten komplikasjoner. Et ur hvor enkelheten er selve komplikasjonen og taler for seg selv. Et merke du ikke har berørt, en pur nytelse av et ur, og med massiv historie og et utsøkt urverk. Hva med en slik..

Vacheron Constantin Patrimony traditionelle

Edit: ser nå at den faktisk er 41mm.. Tideman har jo VC i sjappa si nå, så det er hvertfall mulig å klå litt.

Takker så mye, Timekeeper!
Samlingen begynner å finne formen nå, legger ikke skjul på det. Men den har likevel et par "hull", om jeg kan si det slik. Snuser på noe som kan komplettere det bestående, så får tiden vise hva som dukker opp. Ikke helt på konklusjonsstadiet enda.

Vacheron Constantin har jeg uansett sondert lenge på.
Patrimony Traditionelle-linjen er vakker. Og linjen forut; - Malte. På dem begge har jeg luktet mest på chronographene.

Ikke har det slått meg at en ren og jomfruelig versjon kunne være fristende nok, men man skal vel aldri si aldri i denne bransjen.
Takker for tipset. Har gjort mang en avsjekk utenlands hos AD´er, og det er fantastiske ur de har - spesielt i det klassiske segmentet
Det er utvilsomt et meget pent eksemplar, den du viser til. Og Rose Gold har fått opp øynene mine i det siste. Eller var det omvendt....:cool:
 
Redigert av en moderator:

Joda, denne kjenner jeg til.

Har lest om dette tilfellet på A. Lange & Söhne-forum.
Og som vi vet; - en spesialutgave som ikke inngår i "katalogen", og utgått for lengst. Og aldri har stått i katalogen, for å si det slik. Få vet hvor mange som egentlig er i omløp. Men, her er det bare å tenke på et meget, meget lavt tall.

Fiffig poeng forøvrig; - A. Lange & Söhne - som utelukkende produserer high-end ur i YG, RG, WG og Pt - "trår til" og lager det i stål. Når man først skal levere en "spesialversjon".
Der "alle andre" helst produserer i edelt metall, når spesialversjoner gjerne blir etterspurt...

Men uansett; - en interessant del av A. Lange & Söhne´s historie.
 
Joda, denne kjenner jeg til.

Har lest om dette tilfellet på A. Lange & Söhne-forum.
Og som vi vet; - en spesialutgave som ikke inngår i "katalogen", og utgått for lengst. Og aldri har stått i katalogen, for å si det slik. Få vet hvor mange som egentlig er i omløp. Men, her er det bare å tenke på et meget, meget lavt tall.

Fiffig poeng forøvrig; - A. Lange & Söhne - som utelukkende produserer high-end ur i YG, RG, WG og Pt - "trår til" og lager det i stål. Når man først skal levere en "spesialversjon".
Der "alle andre" helst produserer i edelt metall, når spesialversjoner gjerne blir etterspurt...

Men uansett; - en interessant del av A. Lange & Söhne´s historie.

Regnet med at denne strengt tatt ikke teller, men ja jeg synes det er litt snedig at en klokke i stål er ansett som mer verdt enn en i edelt metall, kun pga. antall produsert. Hvorfor kjøpe platinum, når man kan betale mer for stål?
 
@ Moore

En god ting kan ikke sies for ofte,- Å lese dine beskrivelser er utrolig fascinerende og lærerikt! Urene du presenterer er utrolig imponerende, pene ogstilige kunstverk !

Takker igjen for at deler med oss og gjør TS så innholdsrikt og bortimot unik i klokkesammenheng !

:)
 
Regnet med at denne strengt tatt ikke teller, men ja jeg synes det er litt snedig at en klokke i stål er ansett som mer verdt enn en i edelt metall, kun pga. antall produsert. Hvorfor kjøpe platinum, når man kan betale mer for stål?

For ikke å snakke om gammelt spikerstål med røde bokstaver, firmalogo eller militærnummer på baksiden. Man får jo splitter nye klokker i både gull og annet til en rimeligere penge.


Edit: Oops, glemte at jeg var inne i tråden din @Moore. Ikke meningen å starte (fortsette) en diskusjon her inne. Jeg lot meg visst rive med ...

Edit II: Nevner for sikkerhets skyld at min spikerstålkommentar er ironisk ment - på grensen til sarkastisk.
 
Redigert av en moderator:
Regnet med at denne strengt tatt ikke teller, men ja jeg synes det er litt snedig at en klokke i stål er ansett som mer verdt enn en i edelt metall, kun pga. antall produsert. Hvorfor kjøpe platinum, når man kan betale mer for stål?

For ikke å snakke om gammelt spikerstål med røde bokstaver, firmalogo eller militærnummer på baksiden. Man får jo splitter nye klokker i både gull og annet til en rimeligere penge.

Edit: Oops, glemte at jeg var inne i tråden din @Moore. Ikke meningen å starte (fortsette) en diskusjon her inne. Jeg lot meg visst rive med ...


Det er vel dette som gjør denne hobbyen verdt å leve litt ut, er det ikke......?:cool:

Der det stadig viser seg - utover katalogutvalget - å være sjeldne eksemplarer i markedet, enten det er spesialproduksjoner til en "über rich noveltie", ekstremt begrensede uoffisielle opplag, limiterte offisielle produksjonsopplag eller utgåtte/discontinued modeller..... ja, "the whole nine yards" om man vil.
Spekteret er enormt når det kommer til utvalget av disse fascinerende små tidsmålerne.
Heldigvis.

Noen eksemplarer i disse kategorien finner jeg selv stor glede å bruke penger på. Andre ikke.
I kategorien "ikke" befinner det seg mye.
Heldigvis.

For noen er det som kjent ikke metallet som avgjør hvor mye penger man er villig til å legge i en klokke.
Det er tilstrekkelig med eksklusiviteten i at det er få nok av "den ene".
Markedet dekker så definitivt alle interesser og behov.
Heldigvis.
 
Redigert av en moderator:
En god ting kan ikke sies for ofte,- Å lese dine beskrivelser er utrolig fascinerende og lærerikt! Urene du presenterer er utrolig imponerende, pene ogstilige kunstverk !

Takker igjen for at deler med oss og gjør TS så innholdsrikt og bortimot unik i klokkesammenheng !

:)

Stor takk for de særdeles hyggelige ord, BRIO1368!

Det er selvsagt bare hyggelig å kunne bidra. Jeg har nå valgt min inngang og tilnærming til å presentere mine ur og urvalg, og har et aldri så lite personlig utbytte av det - da dette gir både ny kunnskap og innsikt som jeg ellers ikke ville fått. Og/eller generelt savner litt.
For, en stor del av gleden - fra de første tanker om et nytt ur melder seg, via letefasen, kjøpet, til den tilfredsstillende bryllupsreisen - ligger jo nettopp i å få nærmere kjennskap til historikk og eventuelle særegenheter - både for ur og manufaktur.

For meg er det hyggelig å bidra med litt av dette på et forum som TS, der det utvises så stor raushet, hyggelig tone og "toleranse" for alle kategorier ur.

:)
 
Moore; et spørsmål meldte seg plutselig. Er det slik at du har autistiske trekk, eller må du ty til et system for å lagre og kunne evaluere forskjellige modeller mot hverandre mens jakten pågår?
Det jeg spør om er, tar du pros and cons i hodet, eller lager du en oversikt før du trekker av? Hvis du ikke er storspiller av "master mind", kunne du tenkt deg å dele et bilde av hvordan du setter dette opp (kansje fra forrige jakt)?
 
Gratulerer! Det er et ekstremt vakkert ur, nyt det!

Takker så mye, Svevern!

Her er jeg fortsatt i "honeymoon-modus", og det virker som dette blir et giftemål med lang tidshorisont.
Det er i sannhet en utsøkt versjon av arten, jeg må si det. Rødt gull har så mange nyanser, og forskjellene er tidvis store mellom manufakturene.
Audemars Piguet har på sin side en særdeles tiltalende sammensetning. Og, kombinert med sort dial og alligator fremstår det optimalt - for meg.
Ser frem til vår og sommer nå....:)
 
Moore; et spørsmål meldte seg plutselig. Er det slik at du har autistiske trekk, eller må du ty til et system for å lagre og kunne evaluere forskjellige modeller mot hverandre mens jakten pågår?
Det jeg spør om er, tar du pros and cons i hodet, eller lager du en oversikt før du trekker av? Hvis du ikke er storspiller av "master mind", kunne du tenkt deg å dele et bilde av hvordan du setter dette opp (kansje fra forrige jakt)?

Denne var litt "tricky", @Entropy
Men bare litt.

Beslutningstaking er tidvis en meget krevende og sammensatt prosess. Noen ganger ligger det relativt komplekse resonnementer og avveininger bak. Andre ganger følger jeg intuisjonen. I det store bildet er det likevel oftest situasjonsbestemt.

Og, som vi vel alle kjenner oss igjen i; - tidvis "bare vet vi" hva vi vil ha, og har ikke behov for de altfor dyptgående analyser for å få svaret bekreftet.
Så ja, "....å dele et bilde av hvordan du setter dette opp", er ikke vanskelig.
Det blir noe i retning dette....:cool:


Den komplekse modellen...




Den intuitive modellen...

 
Redigert av en moderator:
For en samling!

Dette er noe av det mest sinnsyke jeg har sett. Og du skriver helt fantastisk. Omega 3570.50 tråden din gjør at jeg er helt sikker på at det er riktig klokke for meg. Nå skal det spares. iwc portuguese perpetual calendar klokken din er rett og slett fantastisk!
 
Denne var litt "tricky", @Entropy
Men bare litt.

Beslutningstaking er tidvis en meget krevende og sammensatt prosess. Noen ganger ligger det relativt komplekse resonnementer og avveininger bak. Andre ganger følger jeg intuisjonen. I det store bildet er det likevel oftest situasjonsbestemt.

Og, som vi vel alle kjenner oss igjen i; - tidvis "bare vet vi" hva vi vil ha, og har ikke behov for de altfor dyptgående analyser for å få svaret bekreftet.
Så ja, "....å dele et bilde av hvordan du setter dette opp", er ikke vanskelig.
Det blir noe i retning dette....:cool:


Den komplekse modellen...




Den intuitive modellen...


Haha. Good one, Sir.
Det jeg liker best på den komplekse versjonen er at aksjen raser etter hvert kjøpesignal.
 
Redigert av en moderator:
Dette er noe av det mest sinnsyke jeg har sett. Og du skriver helt fantastisk. Omega 3570.50 tråden din gjør at jeg er helt sikker på at det er riktig klokke for meg. Nå skal det spares. iwc portuguese perpetual calendar klokken din er rett og slett fantastisk!

Jeg takker, og takker!

Hyggelig urene faller i smak, og eventuelt inspirerer.
Om du går i retning OMEGA, så er jo Speedmaster og Moonwatch en virkelig "safe queen" å satse på. Og så historisk korrekt også, da.

Det som befinner seg i samlingen nå er - bortsett fra ett ur - å anse som Keepers. Med stor K.
Hvilket betyr at det er ett ur som skal ut, til fordel for et annet.
Og dette "annet" har jeg allerede - med mer eller mindre 90% sikkerhet - sett meg ut.

Nå gjelder det bare å finne den i tilgjengelig form.

;)
 
Jeg takker, og takker!

Det som befinner seg i samlingen nå er - bortsett fra ett ur - å anse som Keepers. Med stor K.
Hvilket betyr at det er ett ur som skal ut, til fordel for et annet.
Og dette "annet" har jeg allerede - med mer eller mindre 90% sikkerhet - sett meg ut.

Nå gjelder det bare å finne den i tilgjengelig form.

;)

Hvilket ur er det du skal ha ut? Er det Omegaen så har du en kjøper her!
 
Haha. Good one, Sir.
Det jeg liker best på den komplekse versjonen er at aksjen raser etter hvert kjøpesignal.

Ja, så sant så sant....
Generelt er det her noe av dynamikken og analysene av markedet kommer til nytte. For "buy signal" betyr ikke nødvendigvis "buy time".
Etter at et intervall er definert, blir det tidvis et spørsmål om timing og graden av is i magen før du kjøper.
"Buy low - sell high"....

Og, for klokker....

Tja; - klokkekjøp er så definitivt ikke rasjonell bruk av kapital i et økonomisk avkastningsperspektiv.
Stort sett.
Her finner jeg imidlertid tilfredsstillelsen av å eie dem adskillig større enn mengden penger anvendt for å kjøpe dem.
Stort sett.
:p
 
Redigert:
Hvilket ur er det du skal ha ut? Er det Omegaen så har du en kjøper her!

Duly noted!
Men, det er ikke den som skal ut.

Det må nok forbli usagt en stund til, da den jeg er ute etter foreløpig ikke er bekreftet disponibel. Så snart det skjer, kan imidlertid ting skje raskt.
Stay tuned.
:cool:
 
Bok - "IWC Schaffhausen: Engineering Time Since 1869"

Selvsagt må man ha denne Boken.
I hvert fall jeg.
Den er pensum.
Obligatorisk lesestoff når man eier et par Portuguesere.




Og joda, jeg kommer for så vidt lett slentrende etter @rambutan her, som jo sikret seg denne godbiten for lengst. Dette er boken jeg skulle hatt inne for lang tid siden. Men, anledning og tilgjengelighet har ikke vært helt på min side. Inntil nylig.
For plutselig var muligheten der, og da var veien kort til kjøp.

Her følger den komplette historien bak manufakturen og IWCs modeller. Pluss en hel del til, både av ”nice to know” og ”need to know” informasjon om IWC. Spesielt morsomt blir det å få muligheten til å lese meg enda mer opp om serien jeg har den kanskje aller størst ”crush” for; - Portuguese.

Godt spekket er den forøvrig, med vakre bilder, illustsrasjoner og…… historier om tid. Blant annet ført i pennen av Paulo Coelho.

Noe mer trenger jeg egentlig skrive. Eller du å vite.
Klokkebok fra en manufaktur er jo så definitivt bok for de litt spesielt interesserte. Hvilket jeg er.
Min begeistring for IWC og boken som sådan kan jeg jo holde for meg selv, mens jeg nipper til litt rødt fludium i kveldingen. Dette blir helgens lektyre.

Slenger istedet på et par anmeldelser nedenfor.
Ja, og så noen bilder for å gi deg et lite innstrykk av noe av innholdet.


“This book was intended to cover 142 years of IWC history over nearly 600 (large) pages with about 500 illustrations. This "magnum opus of IWC" (according to IWC itself) also showcases ten of the great watches from the corporate history: these include the original 1868 pocket watch, the iconic 1948 mark 11 pilot watch, the 1980 titanium chronograph, and the 2000 limited edition Portuguese. If you're an IWC fan, this is the book for you, though it's expensive, it also looks and feels expensive as a book. It's obviously not a general interest watch book. You might also be able to get one from your IWC dealer, a good number of copies have been distributed.”

“I found this book sold in a IWC boutique but I chose to buy it from Amazon because it is substantially better value for money. Given the same good quality of the book found in the boutique and here, the price difference justifies my decision to buy it online. This is a very comprehensive coffee-table book that bring you back to the early founding years of this remarkable watch company. Good pictures and definitely a must for the IWC or for that matter, any watch aficionados.
One point to add: I bought this book from Amazon in May 2001 USD 157 but it has since increased to USD 226.”








 
Redigert av en moderator: