Moore's samling

Se det der var den i hus hos deg også. Virkelig en bok å anbefale og et "must" for spesielt interesserte. :eek:
 
Se det der var den i hus hos deg også. Virkelig en bok å anbefale og et "must" for spesielt interesserte. :eek:

Fascinerende lesning, absolutt.
Og spesielt intressert, det er vi jo...:eek:

Nå venter jeg bare i spenning på et par andre tilsvarende bøker fra utvalgte manufakturer som jeg har i bestilling. Når endelig oppdagelsen av disse utsøkte litterære verkene er gjort, må jo samlingen bygges opp her også.
Blir en morsom uke dette.
Når ting er incoming.
:cool:
 
Bok - "Zenith – Swiss Watch Manufacture Since 1865"

Selvsagt må man ha også denne Boken.
I hvert fall jeg.
Den er pensum.
Obligatorisk lesestoff når man eier en Zenith ChronoMaster med det legendariske El Primero-verket i Calibre 4001.




Slentrer ikke etter noen denne gangen. Såvidt jeg vet.
Interessen for bøker fra de manufakturer jeg har ur fra - som er Keepers - vil fortløpende supplere samlingen. Derfor er denne om Zenith kommet trygt og etterlengtet inn i biblioteket. Hyggelig å kunne slå kloa i den - rikholdig som den er med alt man trenger - og bør - vite om Zenith.

Her følger den komplette historien bak manufakturen og Zenith´s modeller. Pluss en hel del til, både av ”nice to know” og ”need to know” informasjon. Spesielt morsomt er det å få muligheten til å lese meg enda mer opp om urverket og produksjonslinjen jeg har den kanskje aller størst ”crush” for; - El Primero Calibre 4001 og ChronoMaster.

Godt spekket er den forøvrig, med vakre bilder, illustrasjoner og historiske fakta.

Noe mer trenger jeg egentlig skrive. Eller du å vite.
Klokkebok fra en manufaktur er - fortsatt - så definitivt bok for de litt spesielt interesserte. Hvilket jeg er.
Min begeistring for Zenith og boken som sådan kan jeg jo holde for meg selv, mens jeg nipper til enda mer rødt fludium i kveldingen. Dette blir neste helgs lektyre.

Slenger istedet på et par anmeldelser nedenfor.
Ja, og så noen bilder for å gi deg et lite innstrykk av noe av innholdet.:cool:


“This volume retraces the history of the famous Swiss watch house Zenith, documenting events and production over the course of the past 140 years. Setting out from the first pocket watches, which after the 30s gradually gave way to more modern wrist contraptions"--accessories initially seen in a very negative light--the book documents the invention of both the revolutionary "17 ligne" movement and one of the sector's best-known calibers, the legendary El Primero. With more than 700 illustrations with detailed captions, "Zenith" also includes the increasingly specialized models of later years, including waterproof casings, chronometers, chronographs with special dials and timepieces for the military, sport and medical sectors. Not to mention anecdotes, memorabilia and rare period advertisements."

“A long watchmaking history began in Le Locle, in the mountains of the Swiss canton of Jura, the cradle of great Swiss watchmaking. As early as 1770 there were craftsmen specialised in movements and watch cases, gilders, experts in the creation of dials - enamellers, and watch hand makers. 

In 1865 a company was set up in this little town on the renowned Les Billodes premises, a small enterprise that was destined to become famous worldwide. Initially named for its founder Georges Favre-Jacot, after the first thirty years it became Zenith. This book retraces the history of the Swiss watch house, documenting events and practically the entire production of more than 140 years. Setting out from the first pocket-watches, which after the 1930’s gradually gave way to the more modern wrist watches, the book documents the invention of both the revolutionary 17 ligne movement and one of the sector’s best known calibres: the legendary El Primero. With more than 700 illustrations with detailed captions, the book also includes the increasingly specialised models: waterproof casings, chronometers, chronographs with special dials and timepieces for the military, sport and medical sectors, not to mention anecdotes, memorabilia and rare period advertisements.”

 
Redigert:
Flott bokverk, gratulerer!

Leter etter en rebus, men finner lite som forteller meg noe. Mulig at jeg har funnet en rød tråd om jeg følger alle mulige konspirasjonsteorier og tolker dine siste innlegg - både her og i andre tråder - som fanden tolker bibelen.

Eller leter jeg forgjeves, enn så lenge?
 
Flott bokverk, gratulerer!

Leter etter en rebus, men finner lite som forteller meg noe. Mulig at jeg har funnet en rød tråd om jeg følger alle mulige konspirasjonsteorier og tolker dine siste innlegg - både her og i andre tråder - som fanden tolker bibelen.

Eller leter jeg forgjeves, enn så lenge?

Mhm....
Rekker nok ingen rebus, ettersom ting har skjedd raskt de siste dager.
Men "rød tråd" er ikke helgærnt, Minuteman.

At det er den dagen det er i Norge i dag, setter en ekstra liten spiss på den sett herfra. Hensyntatt hva som nå er i "bevegelse".
Som jeg også erindrer det gjorde i fjor på samme dag.
For de som eventuelt ikke helt husker hva som skjedde da, så........ kan jo nesten det være en liten rebus i seg selv.....:p

Nå skal jeg ut og fly.
I Norge om et par tre timer.....
 
Vurderte å skrive rød tråd i anførselstegn, men ville ikke tipse eventuelle rebuskonkurrenter om dette - tilsiktet eller ei fra deg. Nå skal du altså hente det du i fjor fikk flybårent av selger på selveste 17. mai. Har en følelse av at du ikke kjøper samme modell i RG, men at du kommer tilbake med a)en med avanserte komplikasjoner (pp+) eller b)en . Må si at jeg håper litt på det siste, spesielt etter møte med "Redbarcrew" i NYC - der fikk jeg tafset på en (tidligere modell).

Burde vel egentlig ikke postet dette, da faren for skivebom er stor.

Venter uansett i spenning og barnlig lyst på hva som kommer.

Edit: eller c)1815 RR PPC
 
Redigert:
Vurderte å skrive rød tråd i anførselstegn, men ville ikke tipse eventuelle rebuskonkurrenter om dette - tilsiktet eller ei fra deg. Nå skal du altså hente det du i fjor fikk flybårent av selger på selveste 17. mai. Har en følelse av at du ikke kjøper samme modell i RG, men at du kommer tilbake med a)en med avanserte komplikasjoner (pp+) eller b)en . Må si at jeg håper litt på det siste, spesielt etter møte med "Redbarcrew" i NYC - der fikk jeg tafset på en (tidligere modell).

Burde vel egentlig ikke postet dette, da faren for skivebom er stor.

Venter uansett i spenning og barnlig lyst på hva som kommer.

Edit: eller c)1815 RR PPC

Hva skjer'a, Moore?
Ble det så mye piker, vin og sang der nede at du ikke fikk med deg klokken hjem?


Kult, @Minuteman
Jeg catcher tipset på a) og c), men sliter litt med b)...
Uansett, med slik helgardering snakker vi nok aldri skivebom. Spekteret er stort. Mulighetene mange. Men short-listen blir kortere. Og kortere.

Forøvrig er jeg på en liten "call of duty", og litt lite tilgjengelig mellom slagene.
Da er det lite av alt du antyder.
:p
 
Redigert av en moderator:
Bok - "Rolex - Vintage Rolex Sports Models"

Slentrer innom med denne i dag.

Bøker fra manufakturer vil fortløpende supplere samlingen. Vel og merke fra manufakturer jeg har ur jeg definerer som Keepers. Derfor er denne om Rolex kommet trygt inn i biblioteket.
Obligatorisk lesestoff – enten du har en vintage Rolex RED Submariner eller ei.




Supplerer derfor litteratursamlingen med nummer tre i dag – boken om Rolex og deres mange klassikere.
Hyggelig å kunne slå kloa i den - rikholdig som den er med alt man trenger - og bør - vite om Rolex´sportsmodeller.
Forfatterne gjør en god jobb. Her omhandles alle modellene i en historisk og kronologisk rekkefølge. I tillegg tema om lenker, papirer, bokser, reklamekampanjer…. Mye ”nice to know” og enda mer ”need to know” om Rolex.
Godt spekket er den forøvrig, med vakre bilder, illustrasjoner og historiske fakta.

Noe mer trenger jeg egentlig skrive. Eller du å vite.
Klokkebok om en manufaktur er jo så definitivt bok for de litt spesielt interesserte. Hvilket jeg er. Dette blir helgens lektyre.

Slenger på en anmeldelse her også.
Ja, og så noen bilder for å gi deg et lite inntrykk av noe av innholdet.:cool:


“This comprehensive and detailed reference guide to Rolex sports model watches is an indispensable asset to watch collectors and dealers. The only work of its kind, it covers the history of the Submariner, Sea-Dweller, Explorer, GMT-Master, Turn-O-Graph, Milgauss, and Cosmograph watches, from 1952 to 1990. The history of more than a hundred and forty vintage models is described in detail, with the watches shown in chronological order. Color photographs illustrate every watch model, with hundreds of diagrams providing clear and useful information about the development of each model. Twenty-two rare Rolex brochures from private collections are shown along with numerous catalog photographs and the associated sale prices of sports models sold at Christie¹s and Sotheby¹s worldwide from 1997 to 2007. Also included is a current price guide for every model shown in the book. Rolex watches continue to dominate the collecting market and this authoritative volume, now in its revised and expanded third edition, is an essential and timely addition to the library of the Rolex collector and dealer.”


 
B skulle være Lumen - det ble visst borte et par-tre bokstaver der.

Men, la oss leve i spenning, eller kom med et par ledetråder ;)

Befinner meg på en liten "Tour de Force" for tiden, så det blir dessverre liten tid til rebuserier og sånt.
Skal komme sterkt tilbake når tiden er inne.
I denne bransjen endrer preferansene seg jo relativt raskt, og så lenge det er rom for det, blir det å avvente til "den" er tilgjengelig.

Deadline var vel egentlig satt til sommeren.
Burde klare å holde den.
:eek:
 
Det er sommer, Moore! :rolleyes:

Enig, den er faktisk like rundt hjørnet.

Venter bare på fullføring av siste finish av handelen.
Går alt greit, er den her i løpet av uken, - dog er dette litt utenfor min påvirkning.

Men etter det, er det så definitivt en "quite satisfying" klokkesommer....:eek:
 
Enig, den er faktisk like rundt hjørnet.

Venter bare på fullføring av siste finish av handelen.
Går alt greit, er den her i løpet av uken, - dog er dette litt utenfor min påvirkning.

Men etter det, er det så definitivt en "quite satisfying" klokkesommer....:eek:

Gleder oss:)
 
(Gårs-)Dagens tilvekst – Jaeger-LeCoultre, Master Tourbillon

Det ble altså denne. En grail. Det også. En Tourbillon.
Tok litt tid før jeg kunne kunngjøre den, da papirer og denslags må gjennom nødvendige instanser. (You know the drill).
Men, nå er den endelig klar for hånden.

Det vil være å overdrive at det har ligget i kortene ut fra ledetråder, men dog; - det har faktisk vært gitt noen hint i et par TS-tråder. Det har tatt sin tid med unboxing.
For å gjøre det slik jeg føler jeg fortjener det, så fant jeg likegodt å ta fri resten av dagen, og gjør ferdig denne galleritråden og slippe min nye “babe” ut i det fri.
Den er flunke ny. Kun oppbevart i safe siden den kom fra AD´n. Det var best slik.
Dette er min ultimate Master Control. En Master Tourbillon.

Det er jo en del high-end manufakturer med Tourbillon-komplikasjonen i porteføljen, men denne matcher mine kriteria til fulle. Det måtte bli Jaeger-LeCoultre. Med den kanskje mest kompliserte komplikasjonen som kan produseres. Det er vakkert. Eksklusivt. Perfekt håndverk. Det må egentlig bare oppleves.

Mer om det senere.
First things first.
Innovasjon og tradisjon, kombinert med høyeste kvalitet, har gitt Jaeger-LeCoultre en unik posisjon blant manufakturene. Denne har Jaeger-LeCoultre innehatt siden starten i 1833.

Selvlærte Antoine LeCoultre (1803-1881) etablerte sitt verksted i Le Sentier i Sveits for å produsere egenutviklede urverk. Da som LeCoultre. Le Coultre & Cie var den første manufakturen som lokaliserte seg i Vallèe de Joux. Et tidlig varsel om LeCoultre´s unikhet fikk vi et fremragende eksempel på allerede i 1844 med konstruksjonen av verdens mest presise måleinstrument, Millionometeret, som kan måle en tusendels millimeter.
I 1870 tok LeCoultre i bruk mekaniserte prosesser i produksjonen, og i løpet av 30 år hadde LeCoultre utviklet mer enn 350 forskjellige kalibre, hvorav 128 var utstyrt med chronograph-funksjoner og 99 med repeater-mekanismer. Totalt har JLC utviklet over 1000 kalibre, og innehar over 200 patenterte innovasjoner.

1903 ble en ny viktig milepæl i LeCoultre´s historie. Da ønsket den franske Parislokaliserte Edmond Jaeger å samarbeide med Jacques-David LeCoultre (barnebarn av Antoine). Utgangspunktet for samarbeid var ideen om å produsere ultra-tynne kalibre. Samarbeidet utviklet seg, og i 1937 ble Jaeger-LeCoultre etablert som manufaktur.

Som følge av LeCoultre´s posisjon og renommé ønsket også andre manufakturer å samarbeide med dem. I perioden 1902 og de påfølgende 30 år produserte LeCoultre det meste av komponentene til Patek Philippe. Deleierskapet og det nære forretningsmessige samarbeidet med Audemars Piguet på 1960-tallet gjorde det logisk at manufakturene utvekslet omfattende ideer, og utviklet en rekke horologiske innovasjoner sammen. Audemars Piguet benyttet flere kalibre fra Jaeger-LeCoultre som baseverk, noe enkelte modeller har den dag i dag (f.eks Royal Oak Dual Time). I perioden 1991-2000 var Jaeger-LeCoultre under eierskap av det tyske Mannesmann-konsernet, der LMH Group eide klokkedelen av konsernet. LMH Group ble etablert av IWC-direktør Gunter Blumlein, som hadde 100 % eierskap i IWC, 60 % i Jaeger-LeCoultre og 90 % i A. Lange & Söhne. Da Mannesmann ble solgt i 2000, ble LMH Group oppløst. Denne delen av konsernet ble kjøpt av den Sør-Afrikanske Richemont Group (Rupert-familien). Som følge av samarbeidet benyttet JLC IWCs Perpetual-modul som base i sin Master Eght Days Perpetual fra 2004. Interessant, ettersom baseverkene i 99% av tilfellene går fra JLC til andre manufakturer.

JLC har også egen kvalitetskontroll. Som blant andre Patek Philippe, A. Lange & Söhne og Vacheron Constantin har. JLCs "1000 Hours Control” ble lansert i1992, og alle ur blir testet i 1000 timer under svært krevende forhold. Testen er – selvsagt - godt over COSC-kravene.

Muligens er Reverso Jaeger-LeCoultre´s ”signaturmodell”. I alle fall tjener den som eksempel på JLCs utsøkte innovative egenskaper, og er i seg selv et stilikon med inspirasjon fra Art Deco-epoken på 1930-tallet. Lansert i 1931 og fortsatt i produksjon, tilført stadig nye komplikasjoner i nye modellvariasjoner.
Master Control-linjen er imidlertid kanskje en av JLCs største suksesser. Disse tidløse, klassiske og designmessig utsøkt elegante urene. Den karakteristiske kassen forteller akkurat det benevnelsen antyder; - ”Master Control”. En rekke varianter er produsert i serien, fra de helt enkle ”time-only” versjoner, til de mest kompliserte med Perpetual Calendar og Tourbillon. Tourbillon er kanskje den ypperste og mest krevende av samtlige komplikasjoner.

Så nettopp derfor, når min sedvanlige og nøysomme vurdering endelig var fullført om hvilket ur jeg denne gang skulle gå for, følte jeg meg klar til å ta skrittet fullt ut. Helt ut. Det er – egentlig - lite som er mer horologisk ultimat enn en vakker Master Tourbillon fra JLC.
OK, jeg er biased, jeg vet det. Bær over med det.

Men, det har selvsagt krevet sin modning å gå for en komplikasjon som Tourbillon.
Å kjøpe et ur med Tourbillon er tunge og langsiktige valg. Tiden var likevel inne for den kanskje råeste komplikasjonen som produseres.
Det falt bare logisk at det ble akkurat denne. Fordi alt ved designet – fra rammeverket Master Control-designet utgjør, via løsningen av komplikasjonenene isolert og i forhold til hverandre, gjør denne til det riktige valget. For meg.
Master Control-designet har alltid tiltalt meg. Og jeg har vært fast bestemt på at en Master Control fra JLC alltid skal inngå i min samling. Slik er det. Og slik blir det.

Tourbillon ble oppfunnet allerede i 1795 av Abraham-Louise Breguet, som ”knekte koden” ift hvordan gravitasjonen påvirker presisjonen på et ur.
Og ja, merk at Tourbillon ble oppfunnet i en tid hvor lommeur og bordklokker var primær kilde for å angi tiden. Relativ statisk posisjon over tid ga stor slitasje på urets presisjon – en slitasje som også gikk utover urverkets deler gjennom hyppige opptrekk og justeringer. Tourbillon var løsningen.

Konstruksjonen er unik, da den motvirket gravitasjonens påvirkning på presisjonen. Breguet oppfant et balansehjul som ikke var stasjonært (som det er i andre mekaniske ur), men som kunne bevege seg fritt og uavhengig 360 grader. Lokalisert i en ramme – såkalt ”carriage” - beveger dette seg i visse intervaller – som hovedregel 360 grader pr minutt. Dette gir jevnere fordeling av gravitasjonen, mindre slitasje og forbedrer presisjonen betraktelig. For ikke å si optimalt. Man får nemlig ikke mer presise mekaniske armbåndsur enn dette.

Jaeger-LeCoultre har - som flere high-end manufakturer innen Haute Horlogerie – videreutviklet sin Tourbillon-løsning. JLC har også kombinert Tourbillon med andre unike komplikasjoner.
I tillegg produserer JLC Tourbillonens “carriage” i titan - T5. Dette er også unikt, hvilket gjør den svært lett i vekt, robust, lettdrevet og slitesterk. Effekten av dette er at uret krever lite energi og tåler store belastninger/vibrasjoner, gir mindre slitasje på urverket og gjør det mulig for Jaeger-LeCoultre å levere en Tourbillon som yter de “forventede” 28.800 vph.
Tourbillon-komplikasjonen inneholder alene 78 komponenter, som er en betydelig andel av dette urets samlede 302 deler.

Master Tourbillon ble lansert i 2006. Den har siden vært i kontinuerlig produksjon som ett av flaggskipene i JLCs porteflje – samlet sett. Denne versjonen produseres i Rose Gold og Platinum.

JLC Master Tourbillon er en av de beste og mest presise Tourbillon i verden.
Under Chronometrie International Timing Competition i 2009 ble denne, med JLC Calibre 978, kåret til det mest presise urverk av samtlige deltakende ur. 16 ur tilfredsstilte kriteriene for å delta. JLC Master Tourbillon oppnådde 909 av 1000 mulige poeng.
Her gjorde man 45 dagers intens testing, med 3 runder a 15 dager i ulike variasjoner av stillinger, temperaturer og belastninger. JLCs Reverso Gyrotourbillon ble nummer to. Master Tourbillon hadde et avvik i tid på kun 0.13 sekunder pr dag i snitt, og aldri mer enn 0.28. Pent.

Ethvert ur med Tourbillon-komplikasjon innretter selvsagt designet rundt denne. Så logisk. Og så naturlig.
En Tourbillon er jo i sin natur et blikkfang, men see-through caseback gjør at du kan nyte Tourbillon´en 360 grader i sitt kontinuerlige vakre samspill. I tillegg har JLC åpnet rotoren for ikke å skjule komplikasjonen mer enn nødvendig.
Datoangivelsen hensyntar også dette. For at datoarmen ikke skal dekke deler av Tourbillon´en i flere dager, er avstanden mellom 15. og 16. justert opp, slik at armen i løpet av natten hopper over Tourbillon-komplikasjonen. Dette sikrer deg til enhver tid fullt innsyn i Tourbillon´en. Konstruksjonen er unik og patentert av JLC.

Uansett – all barnslig iver og forførende forelskelse til tross; - la meg prøve meg med en forhåpentligvis objektiv erkjennelse:
- jeg forstår (men da legger jeg mye godvilje til) de som undrer seg over Tourbillon på armbåndsur. Vi kan nok si ”nytteverdien” er noe mindre i dag enn da den ble introdusert i 1795. Et ”ordinært” high-end mekanisk ur får i dag så mange bevegelser gjennom døgnet, at dette i utgangspunktet er tilstrekkelig til å holde presisjonen godt innenfor akseptable standarder for de fleste av oss. Tourbillon ble tross alt konstruert for bordklokker og lommeur i en tid disse levde en relativt statisk og ensidig tilværelse.
Likevel, slik trivia er uinteressant i 2013.

Det som gjør en Tourbillon ”verdifull” for en eier, er så åpenbart den unikhet uret er i seg selv, dens sjeldenhet, og det faktum at det er – sammen med Perpetual Calendar - den vanskeligste komplikasjon å konstruere innen Haute Horlogerie.
Nettopp av den grunn er også en Torubillon verdens dyreste og mest kompliserte ur.
Personlig synes jeg det er spesielt hyggelig å kunne eie noe som er litt mer unikt.

I tillegg er det vel ofte slik – for de fleste av oss – at vi aller helst vil ha den helt spesielle versjonen av en modell. Denne ”ene”. Den som gir den virkelige gode følelsen. Om mulig. En JLC Master Tourbillon gir meg en slik følelse.
En Tourbillon-komplikasjon har jeg gått svanger med lenge. Men som nevnt tidligere; - å gå for et ur på dette nivå krever nøye vurdering.

Mitt behov for ur i Rose Gold har også vært gjenstand for nøye vurdering. Jeg har konkludert med at jeg trenger to.
Jeg falt først ned på den classy og sporty AP RO som allrounderen. JLC Master Tourbillon blir ”The dressy one”.
Rose Gold blir samtidig så helt korrekt.
Ikke spesielt diskret å bære, men slik er det – og skal det være – med de farvede edle metaller og de tunge komplikasjoner.
- La det vises, sier nå jeg. Ingen grunn til å skjule den.

En JLC Master Tourbillon oppfyller absolutt alle mine kriteria for Haute Horlogerie, både hva gjelder materiale, design og komplikasjoner. Skulle egentlig bare mangle. Men sant å si; - jeg har ikke kompromisset på noe hva gjelder dette uret.
At det i tillegg til den unike Tourbillon-komplikasjonen også har dato, 24h display/2nd time zone og Day/Night-indikator, gir den bare ytterligere attraktivitet. Og value for money.

Dette er en Master Tourbillon som fremstår både classy og cool, og utsøkt, i absolutt alle definisjoner av ”state of the art” klokkekunst.
Master Control med sine klassiske linjer, vakre symmetri og utsøkte komplikasjoner fremstår som noe av det vakreste JLC byr på. Synes jeg.

Dette er JLCn jeg gifter meg med. En Keeper. Med stor K.
Det får være nok ord for i dag.
Her noen bilder (inkl. et par lånte).





























La oss merke oss denne; - sekundviseren.
En ting er at den er blånert og i seg selv et vakkert skue.
En annen er utformingen, som vi ser består av en tredelt arm, hvor den ene av dem - som indikerer sekundtelleren - har en annerledes endeform enn de to andre.
På den måten holder man track på sekundene - dersom det (mot formodning) skulle være et behov.

















Og til slutt en litt fiffig sak.
Datteren til ADn - som er 12 år - ønsket å fylle ut garantipapirene.
Det fikk hun selvsagt lov til.:eek:

 
Redigert: