Living in a box....
Det er mange måter å si det på. Eller se det på.
For urenes del er det litt bokstavelig talt - enten det ligger i sin originale boks tildelt ved ”fødselen”, eller om det hviler trygt i en bankboks.
På den annen side er vel uttrykket kanskje mer beskrivende for den tilstand vi som klientell på dette asylet befinner oss i.
Nok om det - tilbake til boksene. Og i likhet med urene; - de fortjener faktisk litt tid i solen.
Ytterboks og innerboks.
Det er nemlig lenge siden de var ute i dagslys. Vanligvis er det jo innholdet som får all oppmerksomhet, hvilket for så vidt er ”fair enough”, for boksene er jo tross alt bare innpakning. Staffasje. Omslag.
Eller…, er de egentlig det?
Ved nærmere ettertanke er nok akkurat det en mulig undervurdering av både boksene som sådan og selve uret, da boksene faktisk utgjør en stor del av totaliteten. Og i tillegg – men ikke mindre viktig av den grunn; - boksen bidrar til å øke den fulle og hele kjøpsopplevelsen. (Og jo da, jeg er veldig klar over det; - det er tross alt uret vi bærer på armen).
Poenget er likevel; - boksen er et meget viktig supplement som kompletterer det hele. Eller som mer eller mindre morsomme Kristian Valen ville sagt; - ”toppar heile driden”…
Derfor er det relativt morsomt (men bare relativt) å ta en liten sveip innom manufakturene, og se hvordan de vektlegger innpakningen. Det er noen interessante forskjeller å se.
I samme slengen gjennomfører jeg en liten kåring, der jeg gir dem en liten ranking på visse områder.
Av all unyttig informasjon det må være mulig å skaffe seg om ur i denne tråden, så kan jo denne kåringen aspirere til en av dem. Min uhøytidelige kåring er selvsagt akkurat så subjektiv som den kan bli. Det er opplevelsen ”her og nå” som gjelder. Gjaldt. Rankingen er ikke uttømmende. Nye kategorier kan plutselig komme til.
Jeg venter tross alt på et nytt ur.
Men det kommer ikke før om et par tre måneder. Tops. Derfor litt venteaktivitet.
Here goes:
Største boks: IWC Portuguese Automatic (7 Days)
Minste boks: Rolex Submariner (Red)
Vakreste treboks: Patek Philippe Nautilus 5712/1A
Minst vakre treboks: Ingen
Vakreste ikke-treboks: Jaeger-LeCoultre Reverso Grande GMT
Minst vakre ikke-treboks: Ingen
Tyngste boks: Patek Philippe Nautilus 5712/1A
Letteste boks: Rolex Submariner (Red)
Kuleste “urbanliving” boks: IWC Portuguese Chrono
Kuleste “non-urbanliving” boks: Rolex Sea-Dweller
Beste boks fra manufaktur med italiensk opprinnelse: Officine Panerai Luminor 1950 10 Days GMT
Nest beste boks fra manufaktur med italiensk opprinnelse: Ingen
Boks med beste lupe: Glashutte Original, PanoMaticVenue
Andre bokser med lupe: Ingen
Boks med beste lukt: Audemars Piguet, Royal Oak Dual Time
Boks med minst lukt: Rolex Submariner (Red)
Vakreste asymmetriske boks: Zenith Grande Chronomaster GT
Andre asymmetriske bokser: Ingen
Og til slutt - selvsagt - et samlebilde: