Moore's samling

Og jeg kødder ikke! Se for deg de makro-bildene (på god gammeldags negativ sh-film med ISO100) etter en deilig runde i mørkerom (med en god Amarone må vite), på skikkelig papir med korrekt kontrast (tør jeg foreslå grad 3)....cirka en sipp rødvin i eksponeringstid, og et vers av Steely Dan på stereoen, kjapp tur i stopp og fix...en sipp rødvin, og rett i klesklypa .....mmmm....en sipp rødvin.... Ut av mørkerom, håndvask og et bedent blikk til en bedre halvdel om en kosestund mens positivene tørker..... jaaaaaaa- kan leve med det, eller hur? ;)

Med andre ord: Eksponer på skikkelig film og skaff deg tilgang på et mørkerom! Du kan gjøre gode slanter på dette Moore!!! I want .....ehhhh....moooore? ;)

Cool!
Og stor takk igjen, PerØ!
Den er såvisst ikke ueffen den tanken der, det må jeg si. Og en særdeles innlevende "procedure". Skulle gjerne fulgt den opp i praksis. Pt blir det dog ikke mye tid til akkurat det. Men man skal aldri si aldri.
Moore to come...
:cool:

Og jeg følger deg selvsagt hva gjelder "mens positivene tørker"....Herved illustrert:

Ralph_Lauren_Romance_Campaign_Ads_For_Fashion_With_Beautiful_Models-1.jpg

He he, mimre mimre. Jeg ble nesten litt forbanna når jeg ikke kunne gå i mørkerommet lenger. Vel, jeg kunne jo gjøre det hvis jeg ville, men det ville bli meningsløst når det er så mye raskere og enklere å gjøre det digitalt. Men jeg savner virkelig den lange prosessen, vinen, det røde lyset, lukten av kjemikalier (høres ut som et tvilsomt sted :cool:). Jeg føler det vi driver med nå er "juks", men jeg må vel slutte å se meg tilbake.

Som alltid Moore, lekre bilder!

He he, mimre mimre. Jeg ble nesten litt forbanna når jeg ikke kunne gå i mørkerommet lenger. Vel, jeg kunne jo gjøre det hvis jeg ville, men det ville bli meningsløst når det er så mye raskere og enklere å gjøre det digitalt. Men jeg savner virkelig den lange prosessen, vinen, det røde lyset, lukten av kjemikalier (høres ut som et tvilsomt sted :cool:). Jeg føler det vi driver med nå er "juks", men jeg må vel slutte å se meg tilbake.

Som alltid Moore, lekre bilder!

Takker for den, Tore!
Jeg kan svært godt tenke meg fotografering i dets ekte omgivelser må være et aldri så lite savn. Å tro at et ekte bilde blir til bare gjennom tiden det tar å "push the button" på kameraet, er vel i sannhet en fornærmelse mot faget. Det hadde absolutt vært fristende å kunne gått inn i mørkerommet en gang.

Det får bli med tanken.
Og selvsagt ett og annet hobbybilde fra egen samling så lenge.
;)

Rolex Red Submariner har vært hyggelig selskap gjennom dagen.
Stadig like vanskelig å legge bort.

Moore; det er bare å si i fra om du ønsker å holde i gang urverket i din Nautilus el AP RO Dual time mens du bærer dette flotte smykket av en Rolex ;)

Ps. Freshe bilder!

Den er helt nydelig, Moore.
Selv om alle urene i samlingen din er det ypperste man kan eie, kjenner jeg at hjertet banker litt ekstra når jeg ser redsuben.

Min vintage sub har ligget lenge hos urmakeren nå. Alt for lenge...

Det er fantastisk hvordan ur med patos vekker så sterke følelser hos en.

Moore; det er bare å si i fra om du ønsker å holde i gang urverket i din Nautilus el AP RO Dual time mens du bærer dette flotte smykket av en Rolex ;)

Ps. Freshe bilder!

Thanks, sjuli_123!
Det er notert hva angår bistand til armtid på et par andre av mine "babes".;)

Det blir faktisk lite armtid på enkelte av dem for tiden, men det har sine naturlige forklaringer.
Og når Red Sub kom på hånden, fant den ut - helt "på egen hånd" - at der ville den bli en stund....

Den er helt nydelig, Moore.
Selv om alle urene i samlingen din er det ypperste man kan eie, kjenner jeg at hjertet banker litt ekstra når jeg ser redsuben.

Min vintage sub har ligget lenge hos urmakeren nå. Alt for lenge...

Det er fantastisk hvordan ur med patos vekker så sterke følelser hos en.

Stor takk, Frodo!
Jeg kan underskrive på patos'en. Uret har virkelig karakter og bare "tar rommet". Eller hånden, om man vil...

Absolutt til å forstå du har savnet din utsøkte vintage Sub. Den fortjener jo selvsagt pleie og vedlikehold, men jeg unner deg den forestående - høyst emosjonelle - gjenforening igjen.
;)

Nice!

Moore, please. hehe. ;)

Thanks, Mr N!
Suppleringer kommer helt plutselig, så det er bare å "stay tuned".

I mellomtiden gjør jeg i dag litt utskiftinger av bildene i trådens/Galleriets 1. side.
En stund siden disse ble "justert".

Det gjelder også tekst og innledning på trådens start.
;)

Living in a box....

Det er mange måter å si det på. Eller se det på.

For urenes del er det litt bokstavelig talt - enten det ligger i sin originale boks tildelt ved ”fødselen”, eller om det hviler trygt i en bankboks.
På den annen side er vel uttrykket kanskje mer beskrivende for den tilstand vi som klientell på dette asylet befinner oss i.

Nok om det - tilbake til boksene. Og i likhet med urene; - de fortjener faktisk litt tid i solen.
Ytterboks og innerboks.
Det er nemlig lenge siden de var ute i dagslys. Vanligvis er det jo innholdet som får all oppmerksomhet, hvilket for så vidt er ”fair enough”, for boksene er jo tross alt bare innpakning. Staffasje. Omslag.

Eller…, er de egentlig det?
Ved nærmere ettertanke er nok akkurat det en mulig undervurdering av både boksene som sådan og selve uret, da boksene faktisk utgjør en stor del av totaliteten. Og i tillegg – men ikke mindre viktig av den grunn; - boksen bidrar til å øke den fulle og hele kjøpsopplevelsen. (Og jo da, jeg er veldig klar over det; - det er tross alt uret vi bærer på armen).
Poenget er likevel; - boksen er et meget viktig supplement som kompletterer det hele. Eller som mer eller mindre morsomme Kristian Valen ville sagt; - ”toppar heile driden”…
;)

Derfor er det relativt morsomt (men bare relativt) å ta en liten sveip innom manufakturene, og se hvordan de vektlegger innpakningen. Det er noen interessante forskjeller å se.

I samme slengen gjennomfører jeg en liten kåring, der jeg gir dem en liten ranking på visse områder.

Av all unyttig informasjon det må være mulig å skaffe seg om ur i denne tråden, så kan jo denne kåringen aspirere til en av dem. Min uhøytidelige kåring er selvsagt akkurat så subjektiv som den kan bli. Det er opplevelsen ”her og nå” som gjelder. Gjaldt. Rankingen er ikke uttømmende. Nye kategorier kan plutselig komme til.

Jeg venter tross alt på et nytt ur.
Men det kommer ikke før om et par tre måneder. Tops. Derfor litt venteaktivitet.

Here goes:

Største boks: IWC Portuguese Automatic (7 Days)
Minste boks: Rolex Submariner (Red)

Vakreste treboks: Patek Philippe Nautilus 5712/1A
Minst vakre treboks: Ingen

Vakreste ikke-treboks: Jaeger-LeCoultre Reverso Grande GMT
Minst vakre ikke-treboks: Ingen

Tyngste boks: Patek Philippe Nautilus 5712/1A
Letteste boks: Rolex Submariner (Red)

Kuleste “urbanliving” boks: IWC Portuguese Chrono
Kuleste “non-urbanliving” boks: Rolex Sea-Dweller

Beste boks fra manufaktur med italiensk opprinnelse: Officine Panerai Luminor 1950 10 Days GMT
Nest beste boks fra manufaktur med italiensk opprinnelse: Ingen

Boks med beste lupe: Glashutte Original, PanoMaticVenue
Andre bokser med lupe: Ingen

Boks med beste lukt: Audemars Piguet, Royal Oak Dual Time
Boks med minst lukt: Rolex Submariner (Red)

Vakreste asymmetriske boks: Zenith Grande Chronomaster GT
Andre asymmetriske bokser: Ingen

5219ba07.jpg

22637e94.jpg

f868a774.jpg

bb01d1db.jpg

2c0e49ff.jpg

f0bacbb4.jpg

b9e7a774.jpg

59635592.jpg

e70fc8bb.jpg

0c3e1b85.jpg

5a00eac2.jpg

a468c43a.jpg

4fbfb0e4.jpg

305ff234.jpg

fcde9311.jpg

9f41c82c.jpg

3bd4c4cc.jpg

42111f99.jpg

fe4cc7aa.jpg

cbe0ddf1.jpg

Og til slutt - selvsagt - et samlebilde:

6b4ed48c.jpg

Absolutt mange flotte bokser der, og de trenger definitivt litt oppmerksomhet de også:) PP boksen er jo rett og slett nydelig. Zenith boksen er vel den kuleste av de du her viser frem imo! Ser du mangler en Longins Legend Diver og dens boks, for den er virkelig et beist ;)

Herlig, Moore!
Jeg er selv en begynnende box-fetisjist og holder på og kompletterer samlingen der hvor det mangler.
Selv må jeg innrømme at jeg er spesielt svak for de delikate vintage Rolex boksene.:D

Veldig flott at du utfyller din egen tråd (Sonens beste!) med dette snadderet!:D

Absolutt mange flotte bokser der, og de trenger definitivt litt oppmerksomhet de også:) PP boksen er jo rett og slett nydelig. Zenith boksen er vel den kuleste av de du her viser frem imo! Ser du mangler en Longins Legend Diver og dens boks, for den er virkelig et beist ;)

Herlig, Moore!
Jeg er selv en begynnende box-fetisjist og holder på og kompletterer samlingen der hvor det mangler.
Selv må jeg innrømme at jeg er spesielt svak for de delikate vintage Rolex boksene.:D

Veldig flott at du utfyller din egen tråd (Sonens beste!) med dette snadderet!:D

Wow, flotte bokser Moore og takk for at du deler...den PP-boksen er jo helt vannvittig...

Stor takk, karar!
Boksene er jo oftest henvist til en plass i skyggen, så det er som fortjent å la de få litt luft. På en vakker sommerdag.

Patek Philippe oser klasse hele veien, kan ikke si annet. En utrolig flott finish. Og for en vekt på treet. Massive saker.
Rolex er dessverre puslete saker, må sies. Men de tar det jo igjen på urene, da.....;)

Uansett; - mange flotte versjoner av bokser der ute.
Etterhvert som eventuelle nye dukker opp, så er det kort vei til oppdatering av tråden.

Utrolig samling klokker og bokser du har :)
Du har ikke tatt et bilde av alle boksene, åpne med innholdet i? Det tror jeg også hadde vært litt av et skue :D

Også jeg som likte så godt den røde Seamasterboksen min... Nå ble den plutselig litt tafatt og dum der den står ved siden av en blå Tissotboks og noe annet ræl.

Takk for flott tråd med fine bilder og massevis med nyttig og interessant informasjon.

:D

Utrolig samling klokker og bokser du har :)
Du har ikke tatt et bilde av alle boksene, åpne med innholdet i? Det tror jeg også hadde vært litt av et skue :D

Også jeg som likte så godt den røde Seamasterboksen min... Nå ble den plutselig litt tafatt og dum der den står ved siden av en blå Tissotboks og noe annet ræl.

Takk for flott tråd med fine bilder og massevis med nyttig og interessant informasjon.

:D

Jeg takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger!

Boro; - det nærmeste ur og boks kommer er dette. Trygt adskilt ved ankomst.
Minuteman; - Omegas karakteristiske røde skinnboks er flott den. Jeg hadde en Seamaster GMT, og føler nok en Omega bør ha sin plass i samlingen. Kanskje en Speedmaster. Vi får se.
Uansett, alle bokser har sin sjarm - og pirrer nysgjerrigheten. Boksen er jo en flott del av "pakken".