Moore's samling

Var ikke meningen å kritisere, Moore!;)
Innlegget ble skrevet mens jeg satt i helt egne tanker om nettopp det store poenget at 1570 var forgjengeren til alle de senere 31-serie verkene, på samme måte som 1520 var forgjengeren til alle 30-serie urverk.
Utrolig robuste og presise verk.
Hadde akkurat en samtale med en av urmakerne som har service på milsuben.
Han mener det er sannsynlig at dette er første gang på nesten 40 år urverket har hatt behov for nye deler! Det sier litt om driftssikkerhet!

Samtidig var han sur som en potte for at jeg bruker den som "beater"...:mrgreen:

Var ikke meningen å kritisere, Moore!;)
Innlegget ble skrevet mens jeg satt i helt egne tanker om nettopp det store poenget at 1570 var forgjengeren til alle de senere 31-serie verkene, på samme måte som 1520 var forgjengeren til alle 30-serie urverk.
Utrolig robuste og presise verk.
Hadde akkurat en samtale med en av urmakerne som har service på milsuben.
Han mener det er sannsynlig at dette er første gang på nesten 40 år urverket har hatt behov for nye deler! Det sier litt om driftssikkerhet!

Samtidig var han sur som en potte for at jeg bruker den som "beater"...:mrgreen:

None taken, Frodo!
Vph'en skal stemme, så presisjonsnivået må alltid være på topp. Nettopp slik det er for Calibre 1570.;)

Jeg ser nok for meg en litt hyppigere servicefrekvens på denne, til tross for den arbeidshesten det faktisk er. Men alderen er tross alt over 40, og når man først har skaffet det, så kan man ikke kompromisse på vedlikeholdet.
Forøvrig så skal jo ur brukes. Men hvordan det brukes, er vel kanskje en annen diskusjon.
Jeg vil mene mitt har gjort unna sin stridstjeneste, og nå skal nyte gode pensjonsdager i smult farvann....
:cool:

Episode 11: Rolex – Red Submariner

Nummer 11 ut i macro-serien blir logisk nok min siste nyervervelse; - Rolex Red Submariner. Min tredje i rekken. Rolex, that is.

Jeg har før roset Sea-Dweller for sitt utsøkte design. Jeg gjentar meg selv denne gangen; - Red Sub er (på sin måte) kanskje deres "finest hour" i sportsurkjeden.

Uret er relativt inngående presentert på sidene 1 og 56, men noen headlines kan jo repeteres.
Det iøyenfallende plexiglasset – tophat-shaped, og ytterligere "toppet" med cyclop – og ikke minst ”Submariner” i rød tekst, gir denne Rolex et unikt og utsøkt ytre. Estetisk meget vakkert.
I denne tikker en arbeidshest av et Rolex Calibre 1570 til 19.800 vph.

Min Red Sub har en Mark V-dial med den karakteristiske ”Open 6 – Feet first”. Meaning; - teksten på dial har feet-indikator foran meter, samt at sekstallene er såkalt "open" og ikke lukket.
Red Sub er nemlig produsert i totalt 7 ulike dialversjoner – fra Mark I via Mark II/III, IV, V og VI til Mark VIII – med stigende serienummerrekkefølge, inntil Red Sub ble avløst av ”dagens” versjon med Submariner i hvit skrift.

Man anslår produksjonsårene for Red Sub å være 1966/67-1973, og skrift/font på dial definerer - ytre sett – versjon og årgang. Denne Red Sub er fra 1971, og med andre ord over 40 år. Jeg må rette en takk til tidligere eier for den gode pleie av uret.
Perfekt patina og farve i markers og visere, samt en bezelinsert uten vesentlige bruksspor.

Den spesielt interesserte kan jo sjekke innom denne informative linken for litt mer dypdykk i uret - http://doubleredseadweller.com/redsubdialsno2.html

Her følger et lite knippe utvalgte bilder. Ja, tillater meg at det blir litt flere enn "normalt", men så er jo ikke dette et helt normalt ur heller, da....
;)

rs21bmp.jpg

rs31bmp.jpg

rs22bmp.jpg

rs25bmp.jpg

rs5bmp.jpg

rs27bmp.jpg

rs26bmp.jpg

rs31bmp-1.jpg

rs32bmp.jpg

rs33bmp.jpg

rs29bmp.jpg

rs12bmp-1.jpg

rs10bmp.jpg

rs16bmp.jpg

rs15bmp.jpg

For å gjenta meg selv, den er virkelig nydelig!

På en eller annen merkelig måte tror jeg at det er dette uret jeg misunner deg mest for! En velment og positiv misunnelse, selvsagt! :cool:

Fler setninger klarer jeg ikke å formulere...

Kan noen sørge for å sperre den mannen inne på lukket avdeling......
Om ikke annet, så for å beskytte oss andre lett påvirkelige sjeler!

Jeg bøyer meg i støvet, ord blir fattige!

Takk for at du deler!

Himmel den der er nydelig. Gratulerer så mye med et sjeldent ikon :).

Snadder! Nydelige detaljstudier, Moore!

For å gjenta meg selv, den er virkelig nydelig!
På en eller annen merkelig måte tror jeg at det er dette uret jeg misunner deg mest for! En velment og positiv misunnelse, selvsagt! :cool:

Fler setninger klarer jeg ikke å formulere...

Stor takk for det!
Uret gjør seg selvsagt best på hånden, men bilder får jo tidvis frem en og annen vakker detalj som ellers ikke er så synlig. Jeg er ikke så rent lite imponert over at dette uret virkelig har over 40 års virketid bak seg.
Men det er jo det som gjør det morsomt med ur. Også.
;)

Kan noen sørge for å sperre den mannen inne på lukket avdeling......
Om ikke annet, så for å beskytte oss andre lett påvirkelige sjeler!
Jeg bøyer meg i støvet, ord blir fattige!

Takk for at du deler!

Jeg takker, boenna_69!
Det er selvsagt bare hyggelig å kunne dele litt, og morsomt at bilder faller i smak. Og til tross for "trusselen" tror jeg at jeg vil fortsette med det....
;)

Jeg er på vei ut av en periode med redusert forumaktivitet pga høyt arbeidspress, og har først nå kommet så langt at jeg har fått med meg denne oppdateringen av samlingen. Og for en oppdatering! Disse klokkene er helt nydelige, klassiske og tøffe som alle Submarinere, men med en helt egen form for sjarm med tophat-pleksien og det diskrete, lille røde på skiven. Morsomt at små detaljer som det kan gjøre disse så mye mer attråverdige enn sine ellers nokså like brødre som mangler "det lille røde".... Men denne hobbyen er langt fra rasjonell på så mange måter!

Uansett, gratulerer med et supertilskudd jeg gjerne skulle sett i min egen samling, og takk for bra bilder og god presentasjon!

Jeg er på vei ut av en periode med redusert forumaktivitet pga høyt arbeidspress, og har først nå kommet så langt at jeg har fått med meg denne oppdateringen av samlingen. Og for en oppdatering! Disse klokkene er helt nydelige, klassiske og tøffe som alle Submarinere, men med en helt egen form for sjarm med tophat-pleksien og det diskrete, lille røde på skiven. Morsomt at små detaljer som det kan gjøre disse så mye mer attråverdige enn sine ellers nokså like brødre som mangler "det lille røde".... Men denne hobbyen er langt fra rasjonell på så mange måter!

Uansett, gratulerer med et supertilskudd jeg gjerne skulle sett i min egen samling, og takk for bra bilder og god presentasjon!

Tusen takk, krille - veldig hyggelig å høre!
Det ble etterhvert naturlig å gjøre et tilskudd til samlingen med et vintage ur. Rolex Red Sub ble da det logiske valget for meg, men det ble litt (les: mye) leting og vurdering over tid. Mange ting skal egentlig stemme når en Red Sub skal inn. Men denne er jeg veldig fornøyd med.

På den annen side; - du har helt rett. For spesielt rasjonelt er det jo ikke. Men igjen; - det kommer jo helt an på hvordan man ser det. Og hvem som ser det.
;)

Ny rem til IWC Portuguese Automatic (7 Days)

En liten update.
Jeg har vært svanger en stund på å skifte rem til min IWC Portuguese Automatic.
Når det lå til rette for et meget hyggelig møte med denne AD av IWC, ble remskiftet gjort unna i en håndvending. Og så er det så greit å oppleve at slikt som dette er lagervare, og ikke fordrer dager (uker) med bestillingstid (som det ofte er i Norge).

Den brune får nå litt fortjent hviletid, og overlater resten av jobben til den sorte. Intet galt med den brune, men den sorte kompletterer den sorte dial litt bedre enn den brune. Og så er det jo hyggelig med litt valgmuligheter da...

Et par tre snapshots idet jeg forlater åstedet.

IMG_0643.jpg

IMG_0641.jpg

IMG_0642.jpg

IMG_0644.jpg

Utrolig delikat!
Har forsøkt gjøre det samme med Memovoxen, men med motsatt fortegn.
Men jeg får stadig svar fra Bjerke at de ikke har remmer i butikken.
Og siden jeg er typisk impulskjøper, gidder jeg ikke bestille.
Kudos til AD'er som kan levere når kunden vil!
Enger Ur i BA, har forresten fått inn et serdeles hyggelig utvalg med Hirsch.:D:D

Utrolig delikat!
Kudos til AD'er som kan levere når kunden vil!

Takker, Frodo!
Veldig enig mht impulskjøpene, og det er da det er hyggelig med AD'er som ikke bare (etter en stund) "leverer varene" men som også "har varene"....;)

Når det er sagt; - mitt kjøp ble gjort ved den utsøkte AD "Hall of Time" på Avenue Louise i Brussel. Her er både denne og to andre IWC-AD'er lokalisert i uforskammet hyggelig nærhet til hverandre.
Og så kan det tilføyes at markedet for IWC bare i denne byen er flere ganger større enn Norge totalt....
Et ikke uvesentlig moment som forklarer at slike impulskjøp lar seg gjennomføre.

:)

Særdeles pen kombinasjon, bra valg. Klokken er for øvrig uimotståelig pen:D Alltid en fryd når denne tråden blir oppdatert med nye bilder!

....goodness.....og jeg er utdannet fotograf...... Når jeg ser bildene dine, spesielt makroene av redsuben, er det like før utstyret mitt havner på finn.... I rest my case!!!

Særdeles pen kombinasjon, bra valg. Klokken er for øvrig uimotståelig pen:D Alltid en fryd når denne tråden blir oppdatert med nye bilder!

Stor takk, Floyd!
Nye bilder vil komme.
Om ikke helt nye ur til enhver tid, så ihvertfall nye bilder av "gamle" ur.
Får se om eventuelle nye vinklinger eller temaer dukker opp.
;)

....goodness.....og jeg er utdannet fotograf...... Når jeg ser bildene dine, spesielt makroene av redsuben, er det like før utstyret mitt havner på finn.... I rest my case!!!

:oops:
Takk så mye PerØ!
Det var veldig hyggelig tilbakemelding. Som amatør er man veldig ydmyk for slikt.

Forøvrig er både IWC'n og nevnte RedSub mine to "favoritter" for tiden - med rikelig armtid på begge, der de har fulgt meg tett under de siste dagers aktiviteter.
Henger på et lite bilde i kveldens skumring. I altfor dårlig belysning, men det får duge. Denne gangen.

IMG_0653.jpg

....vakkert....nesten som min kone og jeg i sengen ;)

Hahahahha, beste bildekommentaren ever!
Nydelig bilder som vanlig Moore. Den nye croco'en falt i smak :)

Takker, MariusT!
;)

Og vakkert parert, PerØ!
Den kommentaren satt godt, og jeg formoder det ikke var bildet av to pent avslappede ur som lokket frem den sammenlikningen, men mer assosiasjonene i teksten. Meaning; - ".....de siste dagers aktiviteter....", og "...i kveldens skumring. I altfor dårlig belysning,...."