Dagens tilvekst – A Lange & Söhne, Grand Lange 1
Ventetiden er endelig over. Denne har krevet sin tid. Både å finne og vente på.
Min nye tilvekst ble altså A Lange & Söhne - Grand Lange 1 - i hvitt gull. Og ja, i fall du undrer; - du ser raskt at dette uret ikke er bygd av stål.
Beklager crappy bilder, men bedre versjoner kommer etter hvert. For øvrig yter ikke bilder dette uret rettferdighet, da det er vanskelig å gjengi dets utsøkte detaljer.
Lange 1 er A Lange & Söhne’s signaturverk. Deres ikon.
Lange 1 tok horologien med storm da den ble lansert første gang for nærmere 15 år siden. Den representerer deres største suksesser med sitt caliber/urverk og den meget visuelt innovative off-centre plassering, samt ”out-sized” datoindikator.
Grand Lange 1 ble lansert i denne versjon – 41,9 mm - i 2003. Den er et stilikon, men først og fremst en ”extraordinary piece of art” og craftmanship på høyeste nivå.
Det krevde sine vurderinger før jeg landet på denne.
Fordi jeg vektet og veide den mot andre manufakturer. Etter gjentatte visitter hos AD, både for samtale, prøving og…… atter prøving, ble det denne. Det er jeg glad for. Den er unik.
Jeg har hele tiden vært veldig bevisst at samlingen skal inneholde en A Lange & Söhne, Lange 1.
Når jeg konkluderte med Grand Lange 1, kom både fargevalg og dial/komplikasjoner enkelt på plass. Grand Lange 1-serien har primært ”two tone” dials. Denne i sort er den eneste som ikke har dette. Dette gir uret en bedre harmoni enn TT-variantene.
Med ref til diskusjoner om gullur i annen tråd; - faktorenes orden er ikke likegyldig: Det var ikke et hovedpoeng å kjøpe gullur, bare for å ”ha gull”. Valget ble A Lange & Söhne fordi jeg ønsket Grand Lange 1. Når A Lange & Söhne ikke produserer ur i stål - kun YG, PG, WG og Platina – ble det logisk nok…..gull. Og hvitt gull fordi Grand Lange 1 i sort ikke produseres i annet enn hvitt gull.
I denne Grand Lange 1 sitter et Lange Calibre L.901.2. Dette tikker pent til 21.600 vph, har 53 jewels, og er sammensatt av 365 deler.
Power reserve 72h.
Det er en meget vakker asymetrisk sort/gråsort off-centre dial. Hour-/minutemarkers og subseconds-dial gir uret en vakker retro look. I tillegg gir kontrastene mellom sort dial og hvite markers en utsøkt effekt. Usedvanlig klassisk og elegant.
Det er åpen bakside med innsyn i et håndgravert urverk. A Lange & Söhne har 6 gravører som utfører dekorering for hånd. Hvert enkelt ur gis derfor sin helt unike design.
En håndsydd sort crocodille rem med lås i hvitt gull holder uret stødig på plass.
Denne Grand Lange 1 er for meg det ultimate dress-ur i all sin eleganse, enkelhet (i den grad et slikt ord kan benyttes på en A Lange & Söhne) og klassiske fremtoning.
A Lange & Söhne har ikke AD i Norge. Det er synd.
Uansett vil jeg anbefale alle en tur innom en AD når dere måtte passere en utenlands. Felles for urene er at bilder ganske enkelt ikke klarer å få frem godt nok det praktverk hvert enkelt ur faktisk er.
Nok prat. Her følger noen ferske bilder etter utpakking. Flere kommer etter hvert.
Supplering: