Moore's samling

Først: En utrolig flott samling!

Men en sporty boks :confused:.................:D

Thanks, BRIO1368!
Og høyst betimelig spørsmål.
Jeg var lettere confused selv, da jeg konstruerte tråden, og veldig i tvil om hvilken "seier" Panerai skulle få.
Kanskje jeg bør endre den til "Beste boks fra manufaktur med italiensk opprinnelse"...;)

Hehe, med en såpass omfattende samling er det forsåvidt forståelig :) Flott tråd og utrolig stilige bilder du tar!

Stor takk, Boro!
Innimellom må kameraet få litt utløp også, så bare "hang in there". Kommer nok mer etterhvert.

Forøvrig er det vakkert å registrere at Rolex som vanlig får det til. Meaning; - bilder. Spekket som de er med fokus på uret og de vitale spec's....
:cool:

44acce60-1.jpg
3aadf814-1.jpg

Stor takk, Boro!
Innimellom må kameraet få litt utløp også, så bare "hang in there". Kommer nok mer etterhvert.

Forøvrig er det vakkert å registrere at Rolex som vanlig får det til. Meaning; - bilder. Spekket som de er med fokus på uret og de vitale spec's tilhørende det...
:cool:

3aadf814.jpg

44acce60.jpg

Ja, det er viktig å lufte det litt når man har mulighet. Klokker som motiv er jo ikke feil heller, når de har detaljrikdommen som det dine har :)

Hehe, er ikke mye tvil om at Rolex har både tro på eget varemerke og produkter som står i stil til manges forventninger. Flotte bilder de har tatt der og!

Ja, det er viktig å lufte det litt når man har mulighet. Klokker som motiv er jo ikke feil heller, når de har detaljrikdommen som det dine har :)

Enig i den.
"It's all in the details" gir mening innen urdesign også.
Det er flott å kunne studere et ur, og gjøre nye oppdagelser av estetikken med de vakre linjer, dekor og graveringer det kan ha.

Baksiden av uret er jo nærliggende å fremheve.

Det er en nytelse å studere de av urene som har åpne baksider. Favorittene i så måte er IWC Portuguese Automatic (7 Days), Zenith Grande Chronomaster GT, Patek Philippe Nautilus 5712/1A - og ikke minst Glashutte Original PanoMaticVenue, med sin doble svanehals. For ikke å glemme Jaeger-LeCoultre Reverso Grande GMT, som ikke har åpen bakside, men to hovedsider som på hver sin måte har utsøkte detaljer.

Det er fantastisk at manufakturene stundom gir oss kjøpere og entusiaster slike opplevelser.

iwc4abmp.jpg

pp7bmp.jpg

1II.jpg

f5a054e0.jpg

c2fc5c9c.jpg

Autosol.

Etter å ha registrert tips om Autosol for "rengjøring" av polished bezel's og eventuell kasse, lot jeg meg friste til å gi min PAM270 en liten "vask" i dag.

Om ikke bildene yter resultatet full rettferdighet, kan jeg likevel understreke at bezel'en fremstår betydelig renere og "shiny" enn på lenge.

855ea38e.jpg

8ff9c5d7.jpg

4445eb82.jpg

Alle er strålende eksempler på kunst og håndverk på absolutt øverste hylle.
Det er fantastisk at manufakturene stundom gir oss kjøpere og entusiaster slike opplevelser.

Helt utrolig detaljnivå du får frem på bildene dine, Moore!! Vanvittig lekkert :D Kan godt tenke meg du har brukt litt tid på å studere detaljene der. Er jo nesten så man må si det er obligatorisk å ha minst ett ur med bakside man kan se inn i.
Samtidig er det mye pent på baklokkene som du nevner. Har jo bare en Planet Ocean XL selv, men syns baklokket er meget pent der og. Ganske enkelt, men med høy finish :)

Autosol er forøvrig gull på alt som er av krommede detaljer på biler og motorsykler, så ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere glimrende på klokker også :)

Helt utrolig detaljnivå du får frem på bildene dine, Moore!! Vanvittig lekkert :D Kan godt tenke meg du har brukt litt tid på å studere detaljene der. Er jo nesten så man må si det er obligatorisk å ha minst ett ur med bakside man kan se inn i.
Samtidig er det mye pent på baklokkene som du nevner. Har jo bare en Planet Ocean XL selv, men syns baklokket er meget pent der og. Ganske enkelt, men med høy finish :)

Autosol er forøvrig gull på alt som er av krommede detaljer på biler og motorsykler, så ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere glimrende på klokker også :)

Takk for det, Boro!
Det er fascinerende å stadig oppdage nye detaljer og perspektiver på urene. Og kunnskap om ur.
Ikke bare egne, men hele spekteret i det mangfoldet som jeg har stor glede av å oppdage hver dag her ute på Tidssonen.

Omega Planet Ocean er en klassiker. Et nydelig eksemplar - på alle måter.
Det er bare legge ut bilder - vi tar imot med stor glede.
;)

Dagens tilvekst – A Lange & Söhne, Grand Lange 1

Ventetiden er endelig over. Denne har krevet sin tid. Både å finne og vente på.
Min nye tilvekst ble altså A Lange & Söhne - Grand Lange 1 - i hvitt gull. Og ja, i fall du undrer; - du ser raskt at dette uret ikke er bygd av stål.
Beklager crappy bilder, men bedre versjoner kommer etter hvert. For øvrig yter ikke bilder dette uret rettferdighet, da det er vanskelig å gjengi dets utsøkte detaljer.

Lange 1 er A Lange & Söhne’s signaturverk. Deres ikon.
Lange 1 tok horologien med storm da den ble lansert første gang for nærmere 15 år siden. Den representerer deres største suksesser med sitt caliber/urverk og den meget visuelt innovative off-centre plassering, samt ”out-sized” datoindikator.
Grand Lange 1 ble lansert i denne versjon – 41,9 mm - i 2003. Den er et stilikon, men først og fremst en ”extraordinary piece of art” og craftmanship på høyeste nivå.

Det krevde sine vurderinger før jeg landet på denne.
Fordi jeg vektet og veide den mot andre manufakturer. Etter gjentatte visitter hos AD, både for samtale, prøving og…… atter prøving, ble det denne. Det er jeg glad for. Den er unik.
Jeg har hele tiden vært veldig bevisst at samlingen skal inneholde en A Lange & Söhne, Lange 1.

Når jeg konkluderte med Grand Lange 1, kom både fargevalg og dial/komplikasjoner enkelt på plass. Grand Lange 1-serien har primært ”two tone” dials. Denne i sort er den eneste som ikke har dette. Dette gir uret en bedre harmoni enn TT-variantene.

Med ref til diskusjoner om gullur i annen tråd; - faktorenes orden er ikke likegyldig: Det var ikke et hovedpoeng å kjøpe gullur, bare for å ”ha gull”. Valget ble A Lange & Söhne fordi jeg ønsket Grand Lange 1. Når A Lange & Söhne ikke produserer ur i stål - kun YG, PG, WG og Platina – ble det logisk nok…..gull. Og hvitt gull fordi Grand Lange 1 i sort ikke produseres i annet enn hvitt gull.

I denne Grand Lange 1 sitter et Lange Calibre L.901.2. Dette tikker pent til 21.600 vph, har 53 jewels, og er sammensatt av 365 deler.
Power reserve 72h.

Det er en meget vakker asymetrisk sort/gråsort off-centre dial. Hour-/minutemarkers og subseconds-dial gir uret en vakker retro look. I tillegg gir kontrastene mellom sort dial og hvite markers en utsøkt effekt. Usedvanlig klassisk og elegant.
Det er åpen bakside med innsyn i et håndgravert urverk. A Lange & Söhne har 6 gravører som utfører dekorering for hånd. Hvert enkelt ur gis derfor sin helt unike design.
En håndsydd sort crocodille rem med lås i hvitt gull holder uret stødig på plass.

Denne Grand Lange 1 er for meg det ultimate dress-ur i all sin eleganse, enkelhet (i den grad et slikt ord kan benyttes på en A Lange & Söhne) og klassiske fremtoning.
A Lange & Söhne har ikke AD i Norge. Det er synd.
Uansett vil jeg anbefale alle en tur innom en AD når dere måtte passere en utenlands. Felles for urene er at bilder ganske enkelt ikke klarer å få frem godt nok det praktverk hvert enkelt ur faktisk er.

Nok prat. Her følger noen ferske bilder etter utpakking. Flere kommer etter hvert.

f21f7b7c.jpg

b53885c2.jpg

fc37b1a6.jpg

94239e5e.jpg

80e2d9c7.jpg

54505f76.jpg

7e423efc.jpg

6dfd3483.jpg

f132e4da.jpg

3b163102.jpg

23ea66d6.jpg

53aed062.jpg

56c282c3.jpg

8ddac165.jpg

23349686.jpg

2c7e3bf9.jpg

58df74e5.jpg

2061ab08.jpg

DSC_0227.jpg

5d0e3adc.jpg

Supplering:

DSC_0238-1.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0227-1.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0250.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0220.jpg

Wow, du skuffer ikke. Dette er ren kunst! Gratulerer med et fantastisk flott ur.

Gratulerer så mye med et sinnsykt flott ur Moore, dette er det meget høy klasse over:):) Ser frem til fler bilder med enda høyere kvalitet:) Igjen, dette var en sikkelig lekkerbisken!

Mein gott!

Utrolig lekkert... Gleder meg virkelig til det kommer flere bilder.. Sikler alt før jeg tenker på macrobildene som kan komme fra dette uret..

Du skuffet ikke!

Sweet Heesus! Grattis Moore, den er...hmm..rå og stilren på samme tid! Nydelig! :D
Gleder meg til du skal flippe denne ;)