Moore's samling

Oi - denne så jeg først nå. Etter Lange er det ikke så mye mer man kan ønske seg i livet. Milde himmel for et flott ur. Med et slikt på armen ville jeg ikke fått gjort noe produktivt hele dagen, hatt konsentrasjonsvansker og vært direkte trafikkfarlig. Gratulerer så mye!

Stor takk, morini!

Uret er veldig vakkert, og gir seg absolutt til kjenne. Vekten er jo en sak, men det er usedvanlig pent å se på. Det merkes på så mange gode måter når det er på armen.
Dessuten; - normalt er jeg en utålmodig kar, men plutselig er det ikke så galt å stå noen minutter i bilkø lenger...;)

Dessuten; - normalt er jeg en utålmodig kar, men plutselig er det ikke så galt å stå noen minutter i bilkø lenger...;)

Ikke rart det blir enda lengere bilkø når du skal beundre din Lange 1 Moore ;) Den må jo ta sin tid å få beundret ferdig :) Er det 38,5mm uret er, og oppleves det større på hånden enn det reele målet tilsier?

Takk for bildene av Grand Lange 1 i lag med 7 days!

Det er sikkert ikke enkelt å se forskjell på hvitt gull og stål for en som ikke kjenner til uret, men som bildene helt klart illustrerer er jeg helt enig med deg om at hvitt gull har en varmere glød, et annerledes skinn og mer "presence" enn stål. Den som går med uret merker sannsynligvis også en betydelig vektforskjell.

Igjen, gratulerer så mye!

Selv takk, og bare hyggelig!
Kan hende dette blir mitt eneste ur i WG, men man skal jo aldri si aldri. Det var en vanskelig avveining da valget ble tatt, så vi får se.
Med tiden kan det jo hende et ur i RG kom inn, men foreløpig er jeg usikker på andre gullvarianter enn den jeg nå har skaffet meg.
;)

Dette er en klokke for kjennere uansett. Jeg tipper mange av de som kjenner igjen dette uret også vet at det kommer i hvitt gull. For min del blir det et perfekt matrialvalg. "Understatet" for de aller aller fleste, men for kjennerne... oi oi oi :)

Du er virkelig en av "tungvekterne" her inne Moore. Ikke en slugger ala Tyson, men en elegant og smidig tekniker. En som Ali. Og på samme måte som at hvermansen tror at Tyson var den største, vet alle boksekjennere at en prime Ali ville ha tørket kanvasen med Tyson ;)

Tusen takk igjen, for veldig hyggelige ord, flyback!

Jeg har nå egentlig - generelt - litt sans for den litt diskret profilen, ....og når det kommer til ur og materialvalg er det kanskje derfor like greit at det er hvitt gull. Så er det jo som du sier; - de som vet, de vet. Et "nice and clean" ur i en understated innpakning.
Og jeg kan trives veldig godt med det. ;)

Ikke rart det blir enda lengere bilkø når du skal beundre din Lange 1 Moore ;) Den må jo ta sin tid å få beundret ferdig :) Er det 38,5mm uret er, og oppleves det større på hånden enn det reele målet tilsier?

Takk igjen, maghas9!

Sannelig tror jeg du er en utålmodig kar, du også, for her har du åpenbart hoppet rett på bildene, og gitt pokker i teksten.:D

Dette uret er 41,9 mm. Alle Grand Lange 1 er det.
Lange 1, derimot, er 38,5 mm.
Selv synes jeg det blir for smått.

Dog er 38,5 så åpenbart en helt OK size for mange. Kanskje spesielt siden dress-ur fra tidligere tider gjerne skulle ligge på det nivået. Men preferanser endrer seg, og for å møte etterspørselen startet også A Lange & Söhne produksjonen av større dress-ur. Grand Lange 1 ble svaret på dette, og med sine 41,9 og 11 mm, er det etter mitt ringe skjønn en tilnærmet perfekt dimensjon på nettopp dette uret.
Design på bezel, farve og dial bidrar alt til at dette uret på ingen måte ser "over-sized" ut.

Enig, Marius T!
....

Derimot har Thomas Jefferson sagt det kanskje mest treffende...;
“I'm a great believer in luck, and I find the harder I work, the more I have of it.”

...

"Luck is what happens when preparation meets opportunity"

Romersk filosof som sa det, om jeg ikke husker feil. ;)

Takk igjen, maghas9!

Sannelig tror jeg du er en utålmodig kar, du også, for her har du åpenbart hoppet rett på bildene, og gitt pokker i teksten.:D

Dette uret er 41,9 mm. Alle Grand Lange 1 er det.
Lange 1, derimot, er 38,5 mm.
Selv synes jeg det blir for smått.

Dog er 38,5 så åpenbart en helt OK size for mange. Kanskje spesielt siden dress-ur fra tidligere tider gjerne skulle ligge på det nivået. Men preferanser endrer seg, og for å møte etterspørselen startet også A Lange & Söhne produksjonen av større dress-ur. Grand Lange 1 ble svaret på dette, og med sine 41,9 og 11 mm, er det etter mitt ringe skjønn en tilnærmet perfekt dimensjon på nettopp dette uret.
Design på bezel, farve og dial bidrar alt til at dette uret på ingen måte ser "over-sized" ut.

Ikke den mest tålmodige jeg nei, men dog har jeg lest hele din tekst:) I ettertid av første lesing om din Lange, har jeg googlet og kikket litt mer på ulike A. Lange & Sohne ur. Mens jeg gjorde det dukket det opp et som var meget likt ditt ur med info om at diameter var 38,5mm og ikke dine nevnte 41,9mm, derav kom spørsmålet:) Men etter ditt siste svar kommer det jo klart frem at jeg da har kikket på en Lange 1 og ikke en Grand Lange 1 som du har..

Gud bedre! Det er ikke mange trinn høyere opp på den horologiske stigen enn en Lange 1. Jeg hadde tenkt å poste i "grail"-tråden på forumet i dag, og helt øverst på listen troner enten originalstørrelsen av denne eller en Saxonia. All ære til PP og de andre high-end-produsentene, men A. Lange ligger etter min mening et hakk foran mtp design, og fullt på høyde med de andre mtp kvalitet. Hodestupse gratulasjoner til deg, Moore.

Ikke den mest tålmodige jeg nei ;) Men dog har jeg lest hele din tekst:) Men i ettertid har jeg googlet litt og kikket litt mer på ulike A. Lange & Sohne ur. Mens jeg gjorde det dukket det opp et som var meget likt ditt ur med info om diameter var 38,5mm og ikke dine nevnte 41,9mm, derav kom spørsmålet:) Men etter ditt siste svar kommer det frem at uret jeg kikket på har vært en Lange 1 og ikke en Grand Lange 1 som du har..

Utmerket!;)
Jeg forstår uansett godt spørsmålet ditt, fordi jeg har selv registrert det er enkelte i det såkalte gråmarkedet som ikke har et helt godt presisjonsnivå i sin informasjon om enkelte ur. Ikke bare A Lange & Söhne.
Vi skal ikke lenger enn til urverket.no, for å finne at man i så måte har helt feil facts på akkurat dette uret.

Når det gjelder Lange 1 versus Grand Lange 1 er det et par meget åpenbare ulikheter på dial som rent visuelt forteller deg om den er en Lange 1 eller Grand Lange 1.
På Lange 1 er det absolutt ingen komplikasjoner som er i berøring med/overlapper hverandre. Dette var forøvrig ett av de førende prinsipper ved utviklingen av dette uret. Noe som var unikt.
Grand Lange 1´s datovisning kutter hour/minute-indikatoren oppe i høyre hjørne, og sub-secondsindikatoren overlapper hour/minuteindikatoren i nedre høyre hjørne.
:cool:

Utmerket!;)
Jeg forstår uansett godt spørsmålet ditt, fordi jeg har selv registrert det er enkelte i det såkalte gråmarkedet som ikke har et helt godt presisjonsnivå i sin informasjon om enkelte ur. Ikke bare A Lange & Söhne.
Vi skal ikke lenger enn til urverket.no, for å finne at man i så måte har helt feil facts på akkurat dette uret.

Når det gjelder Lange 1 versus Grand Lange 1 er det et par meget åpenbare ulikheter på dial som rent visuelt forteller deg om den er en Lange 1 eller Grand Lange 1.
På Lange 1 er det absolutt ingen komplikasjoner som er i berøring med/overlapper hverandre. Dette var forøvrig ett av de førende prinsipper ved utviklingen av dette uret. Noe som var unikt.
Grand Lange 1´s datovisning kutter hour/minute-indikatoren oppe i høyre hjørne, og sub-secondsindikatoren overlapper hour/minuteindikatoren i nedre høyre hjørne.
:cool:

Jeg har også blandt annet kikket innom på urverket.no/uret.se og det er godt mulig det er der min feilinfo kommer fra. For der har de bilde av tilsvarende ur som ditt, men med feil info? Er det slik å forstå? Gråsoneforhandlere altså ;)

Og da lærte jeg noe nytt i dag også Moore! Takker så meget for gode svar, på dumme spørsmål :)

Jeg har også blandt annet kikket innom på urverket.no/uret.se og det er godt mulig det er der min feilinfo kommer fra. For der har de bilde av tilsvarende ur som ditt, men med feil info? Er det slik å forstå? Gråsoneforhandlere altså ;)

Og da lærte jeg noe nytt i dag også Moore! Takker så meget for gode svar, på dumme spørsmål :)

Bare hyggelig (og her finnes ingen dumme spørsmål)!
Og ja; - det er tilsvarende mitt ur det er bilde av på deres side, men faktaboksen har feil facts. Man burde vite forskjellen på Lange 1 og Grand Lange 1.
Og for å si det på en annen måte; - finner du et ur med dial som en Grand Lange 1, som er 38,5 mm, så er det ikke laget av A Lange & Söhne...
;)

Gud bedre! Det er ikke mange trinn høyere opp på den horologiske stigen enn en Lange 1. Jeg hadde tenkt å poste i "grail"-tråden på forumet i dag, og helt øverst på listen troner enten originalstørrelsen av denne eller en Saxonia. All ære til PP og de andre high-end-produsentene, men A. Lange ligger etter min mening et hakk foran mtp design, og fullt på høyde med de andre mtp kvalitet. Hodestupse gratulasjoner til deg, Moore.

Jeg takker så mye, Hopalong!
Veldig hyggelig at det faller i smak. Det er kanskje en tilnærmet umulig oppgave å rangere ur og manufakturer rent objektivt, men jeg føler nok vi er svært så enige med tanke på den horologiske plassering av A Lange & Söhne i dette tilfellet. Dog har jo Patek Philippe selvsagt sine ekstremt vakre modeller de også...
;)

Riktig.
Lucius Annaeus Seneca. Tatt i betraktning hans liv og leven er det kanskje ikke så rart han skrev en del om "luck"..;)

Jeg var fristet til å si du googlet den der. Men når du trekker hans liv og leven inn i betraktningen må jeg, hvertfall nesten, vurdere muligheten for at du viste det der fra før. ;) I så tilfelle er jeg imponert og lurer litt på hvilke bøker det er jeg bør lese, som jeg helt tydelig ennå ikke har lest. :p

At jeg ikke har sett dette før. Klarer i k k e. S. K. R. I. V. E

Helt sykt. Gratulerer

Jeg var fristet til å si du googlet den der. Men når du trekker hans liv og leven inn i betraktningen må jeg, hvertfall nesten, vurdere muligheten for at du viste det der fra før. ;) I så tilfelle er jeg imponert og lurer litt på hvilke bøker det er jeg bør lese, som jeg helt tydelig ennå ikke har lest. :p

Mang en alternativ historisk lektyre som kan være svært så berikende, selv i dag, vet du.;)

Forøvrig har jeg stort sett holdt meg til den mer økonomisk orienterte pensumlitteratur, men skal jeg gi en liten anbefaling på noe lettlest med historisk rot, og viss relevans i dag, så kjør på med Niccolo Macchiavelli "Il Principe", samt Sun Tzu´s "The Art of war". Bøker man ikke skulle tro fortsatt var "gyldige", tatt i betraktning tiden de ble skrevet i.

Bøyer meg i støvet. Her er det bare å føye seg inn i rekkene av gratulanter
Himmelhøyt over hva de fleste tør drømme om :eek:
Grattis med dagen (eller overstått er det vel helst)!