Hva er forresten synet dit på spennen Moore? Jeg reagerte litt, men ikke så mye, at det ikke er foldespenne på et ur som dette..
Interessant spørsmål, Marius T!
Den problemstillingen har jeg ikke viet en tanke før du nevner det. Spesielt fordi Lange 1/Grand Lange 1 leveres utelukkende med pin buckle. Og det har ikke falt meg inn å vurdere annen løsning.
Men jeg forstår tanken bak spørsmålet, og muligens kan en pin-buckle kanskje virke "kjedelig" eller "snaut".
Etter litt refleksjon; - jeg holder fast ved "Less is more"-prinsippet.
For å ta det estetiske først, så er jo dette et ur som er så klassisk og elegant, at det eneste logiske er den gode gamle pin buckle´n. En clasp fremstår kanskje hakket mer sporty, det er en ting.
En annen er at en clasp er noe kraftig, og med det vil bidra til at uret ikke vil ligge så tight på hånden som med en pin buckle, der kontakten mellom hånd og ur går via remmen rundt hele håndleddet.
På et såpass dressy ur er nok pin-buckle det eneste riktige.
Et annet moment er selvsagt også pris-/kostnadselementet.
Uret vil åpenbart fremstå adskillig dyrere med en clasp i 18k WG, istedetfor den eksisterende pin-buckle i tilsvarende materiale. Det er jeg i tvil om markedet - og A. Lange & Sohne - ville synes var god value-for-money.
(Og når det er sagt; - å vurdere løsning med stål i en clasp til dette uret er selvsagt et ikke-tema).
Et tredje moment er design.
Jo mer jeg betrakter uret, jo mer kan jeg si jeg ser konturene av en helhet i det - og da konkret samspillet mellom uret og låsen. Dette virker så definitivt ikke tilfeldig.
A. Lange & Sohne får på en utsøkt måte kassens linjer videreført inn i låsemekanismen. Designet gir inntrykk av det. Det er pent.
Jeg har prøvd å visualisere dette på bildene nedenfor.
Så derfor - bottom line; - foldespenne på dette uret? Nope.